Dj mixen van mainstream hardcore theorie

superani

Nieuwkomer
Lid sinds
5 februari 2017
Berichten
4
Goede morgen iedereen,

Ik ben nu enkele maanden aan het oefenen met het mixen van hardcore.
Ik heb het voornamelijk over de mainstream hardcore 2020 en verder (geen uptempo)

De voornaamste basisdoelen zijn bereikt:
Het leren tellen van beats en bars
Het beatmatchen (zonder sync.)
Het begrijpen van phrases
Het mixen van intro op outro

Dat laatste, het mixen van intro op outro is nu net waar ik me zorgen over maak.
Het zorgt voor ietwat saaie overgangen, een vlakke zielloze maar correcte mix :en sets van amper een +/- 12 a 15 tracks per uur)
Daar ga ik nooit voor betaald worden (lol!)

De vragen die ik mezelf stel:
Waar en hoe kan je het beste mixen behalve bij de outro?
en waar kan je een track starten behalve bij de intro?

Hoe gaan de huidige dj's te werk? (Gridkiller, Hysta, Deadly Guns Anime, Miss K8,...)

Hoe kan je het best hardcore tracks mooi in elkaar laten passen zonder telkens track A weg te filteren bij de intro van track B? Of een goedkope backspin of gewoonweg te "cutten"
Hoe kan je hardcore mixen zonder dat er een verlies is aan energie of tempo? De kicks en beats heerlijk aan elkaar raggen.

Als ik nu festivals bezoek lijkt het alsof er steeds wordt weg gefilterd zoals hierboven beschreven. (Voornamelijk bij de mainstream hardcore van vandaag)
(Vroeger) of anders gezegd bij de millennium dj sets werd/word er zalig gestampt zonder dat het van euforische break naar break gaat.
(Voorbeelden Dj Vince, Promo, Catscan enz...)

Graag jullie adviezen en meningen.
 
Laatst gewijzigd:
Meestal zit er toch wel een break in het midden waar de kickdrum even weg valt? Dan mix je daar het 2e nummer met de kickdrum doorheen.

Er zijn ook nummers die juist wel of niet goed in elkaar passen. Als er een goede match is dan kom je met allleen de faders als een heel eind zonder alles met filters weg te draaien. Een beetje experimenteren dus.

Maar ik heb meer ervaring met oldskool :D
 
Ik ben een Melodic Techno/Progressive House dj, ik weet niet of het met Hardcore hetzelfde is maar als je aan Harmonic Mixing doet kan je grotere delen door elkaar mixen, zorg dat je je set instelt op Camelot systeem en als je je dan ook nog aan onderstaande sheet houdt heb je mooie mood/energy changes. Ander idee is om cue points actief te gebruiken, maar dan moet je wel beat sync aan zetten.

1688301824836.png
 
Dat is een heel mooi plaatje.

Kleurtjes enzo.

Maar wat betekent het allemaal?


help.
Het lijkt moeilijker dan het is, maar de nummertjes representeren gewoon een Key, de A is dan Major en de B is Minor. En al die rijen ernaast zijn de Keys die je voor je volgende track kan gebruiken, de ene Key geeft een energy boost, de andere een mood change, het is een mooi overzicht van wat bij elkaar gemixt kan worden. Zie hier meer info over:

 
Dj die ik ken (grote naam) zei op n les: doe max 2 keer per gig t zelfde qua mix. Je kan ook edits maken van tracks zodat mixen makkelijker gaat door stukjes te verlengen of intro’s als outro te gebruiken als je dat que point hebt gesaved. En voorzie een 3e deck zodat je weer extra mogelijkheden hebt om naar de volgende schijf te gaan
zelf heb ik een bloedhekel als elke break gevuld wordt met n vocal of volgende schijf. Ik hekel ook dat elke drop uitgesteld wordt zodat ie nooit komt, (zillion sportpaleis, my ass) ik ga dan echt naar huis thuis djen en denk ’fuck off’
 
Ik haat het om te moeten mixen met die 16/32 bar intro en (+/-20 seconden)en dan de vorige plaat weg te filteren...
Het spelen met tracks zoals Dj Vince doet met millennium hardcore dat is zalig!

Onmogelijk met hedendaagse mainstream tracks?
 
Ik haat het om te moeten mixen met die 16/32 bar intro en (+/-20 seconden)en dan de vorige plaat weg te filteren...
Het spelen met tracks zoals Dj Vince doet met millennium hardcore dat is zalig!

Onmogelijk met hedendaagse mainstream tracks?
Niks is onmogelijk, als je op de juiste plekken cue points maakt hoef je niet perse in te mixen, waarschijnlijk zijn de mixes van tevoren al voorbereid in bijv rekordbox en is er flink op geoefend.
 
Niks is onmogelijk, als je op de juiste plekken cue points maakt hoef je niet perse in te mixen, waarschijnlijk zijn de mixes van tevoren al voorbereid in bijv rekordbox en is er flink op geoefend.
Dat is het nu net hé... ik wil juist wel uitgebreid mixen. (maar dat lijkt niet tegaan met de hedendaagse mainstream hardcore?

Vorig jaar Thunderdome. Dit jaar Masters Of hardcore/Harmony Of hardcore bezocht.
En het is echt top entertainment wat je krijgt hé. begrijp mij niet verkeerd! Wat een energie, vibes
Show, enthousiasme, leuke tracks... TOP allemaal hé. Echt iedere euro waard
Het is effecten (cutten, uitfilteren, backspin,....) en eventueel de 16/32 bar intros gebruiken.

Maar in hoeverre gaat het nog om djing/mixen?
Wat ik wil is echt puur (lang) en vakkundig (leren) mixen. Zou dit nog gaan met de huidige producties of is het allemaal zo gmaakt om te gaan "knippen en plakken"?

Vroeger en nu klink ik oud, kon je alleen al door de draaistijl en techniek weten wie er aan het draaien was. (rembember BuzzFuzz, Vince of Promo) Dj's kregen ook 90 minuten de tijd.
 
mja ik ben ook liefhebber van 'keeping it real' maar turntablism is momenteel niet zo hot... Bring it back :mega:
Mijn laatste DJ set die ik deed was 1e die ik ooit had voorbereid, ik had er zo n kutgevoel bij dat ik erna gestopt ben, na 20 jaar. Dat was in 2014
Geen lol aan. Merkt t publiek het? Nee. Boeit het mij? 100% - geen lol = kappen ermee.
 
Maar in hoeverre gaat het nog om djing/mixen?
Wat ik wil is echt puur (lang) en vakkundig (leren) mixen. Zou dit nog gaan met de huidige producties of is het allemaal zo gmaakt om te gaan "knippen en plakken"?

Vroeger en nu klink ik oud, kon je alleen al door de draaistijl en techniek weten wie er aan het draaien was. (rembember BuzzFuzz, Vince of Promo) Dj's kregen ook 90 minuten de tijd.
Klopt ja, er is veel veranderd, natuurlijk al omdat er geen vinyl meer wordt gedraaid, de dj-set heeft alles aanwezig om te kunnen mixen terwijl je slaapt, en ik denk inderdaad dat er meer gelet wordt bij het maken van tracks hoe dj friendly ze zijn. Verder heb ik geen verstand van de hedendaagse hardcore, in de jaren 90 luisterde ik alles, BuzzFuzz kon ik persoonlijk, die had een leuk platenzaakje in Amsterdam. Ik denk dat je vooral goed moet zoeken hoe ze dat vroeger deden en hetzelfde proberen met de old style, en vooral veel oefenen en proberen of het ook lukt met de huidige producties.
 
Dat is het nu net hé... ik wil juist wel uitgebreid mixen. (maar dat lijkt niet tegaan met de hedendaagse mainstream hardcore?

Vorig jaar Thunderdome. Dit jaar Masters Of hardcore/Harmony Of hardcore bezocht.
En het is echt top entertainment wat je krijgt hé. begrijp mij niet verkeerd! Wat een energie, vibes
Show, enthousiasme, leuke tracks... TOP allemaal hé. Echt iedere euro waard
Het is effecten (cutten, uitfilteren, backspin,....) en eventueel de 16/32 bar intros gebruiken.

Maar in hoeverre gaat het nog om djing/mixen?
Wat ik wil is echt puur (lang) en vakkundig (leren) mixen. Zou dit nog gaan met de huidige producties of is het allemaal zo gmaakt om te gaan "knippen en plakken"?

Vroeger en nu klink ik oud, kon je alleen al door de draaistijl en techniek weten wie er aan het draaien was. (rembember BuzzFuzz, Vince of Promo) Dj's kregen ook 90 minuten de tijd.
Je kunt edits maken van tracks door delen eruit te halen of te verlengen maar ook loopen (ik ga ervan uit dat je met iets hedendaags draait wat de mogelijkheden heeft). Ik heb in het verleden weleens op feestjes gedraaid waarbij ik all round draaide en dan heb je nummers zonder dj intro’s. Kunst was dan toch om alles echt te mixen. Het is niet het leukste om te draaien vind ik maar wel goed voor je dj skills.
 
Ik zou eens kijken of je hip-hop technieken kunt toepassen in je mixen. Veel oldschool techno en hardcore dj's kwamen uit de hip-hop en dat hoorde je terug in hun snelle overgangen, teases van de volgende track, filteren, cutten, etc etc. Dit heplt je wellicht om verderop in je set de energie op te voeren door sneller en creatiever tussen tracks te wisselen. Verder wellicht een idee om met 3 decks te gaan mixen. Geeft je ook meer ruimte.
 
Maar in hoeverre gaat het nog om djing/mixen?
Wat ik wil is echt puur (lang) en vakkundig (leren) mixen.

Het gaat alleen maar om de show.
Als je goed wil leren mixen, pak een hoop korte nummers 3-4 mins op 190 bpm. Deze nummers zijn te kort om erover na te denken. Gewoon doen, dan leer je het vanzelf 8)
 
Dubbele drops zijn ook tof.
Wanneer 2 platen tegelijk de drop droppen.
Is wel eng maar als het goed lukt gaat de hele zaal los.
 
Back
Top