mixen van hedendaagse hardcore

nextwavehardcore

Nieuwkomer
Lid sinds
7 augustus 2021
Berichten
9
Locatie
Belgium
Hallo iedereen,

Bijna 40er en "new kid in town"

Waarschijnlijk ligt het aan mij (en mijn bijhorende leeftijd) Maar zelf met de verboden "Sync" lukt het langs geen kanten. Maar Ik wil en zal er werk maken en leren mixen van mainstream hardcore.
Ik vraag mij nu af hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Als ik naar YouTube videos kijk van bijvoorbeeld de laatste Masters of hardcore vraag ik mij af hoe ze te werk gaan.
voorbeeld: Tha Playah en Nosferatu


30 minuten - 15 tracks
Er wordt kort en snel gemixt.

Zelfs intro op outro mixen lukt me kwa timing niet... het lijkt alsof ik verkeerd tel ofzo...
Een degelijke hardcore mixen anno 2022 tutorial heb ik nog niet gevonden helaas.
Kan en wil me iemand uitleggen hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken?

alvast bedankt en vriendelijke groeten!
 
Tja, het is vooral veel oefenen. Maar hier speelt ook meer mee, er wordt al geen koptelefoon/in-ears gebruikt, wat dus zou weggeven dat ze een vorm van sync gebruiken.
 
Ik kan je garanderen dat dit soort optredens van tevoren in de studio al in elkaar zijn geplakt en geknipt.
Natuurlijk is het wel mogelijk om dit live te doen, maar waarom de moeite erin stoppen als niemand het ziet. Je kan zo ook de ideale set samenstellen met de juiste cuts.

Over mixen in het algemeen, veel uren erin stoppen, oefenen oefenen. Leer eerst mixen zonder sync, zodat je begrijpt wat er precies gebeurt.
Makkelijk praten voor mij (40+er met 25 jaar dj en hardcore productie ervaring) maar dat is wel waar je het meeste van leert.

Leer de structuur van tracks, ga luisteren hoe songs in elkaar zitten. Er zijn vast genoeg youtube tutorials te vinden hierover.
En dat kunnen juist ook andere muziekstijlen zijn, hardstyle, deephouse, techno, whatever. Het principe is hetzelfde.
Elke beat is een "tel", 4 tellen is een "bar" en de song bestaat vaak uit secties met 8 en/of 16 van die "bars". Een sectie met losgaan, secties binnen een break met opbouw. En de inmix intro en outro's.
Daar zit het begin. Succes ! Vragen staat vrij hier :okdan:

Wat voor apparatuur/software gebruik je ?
 
Laatst gewijzigd:
Tja. Als ze al live mixen is mogelijk elke track ge edit op dezelfde bpm. Dan heb je geen sync nodig.
begin met iets lekker traag. 80’s newbeat of zo. Als daar n mix lukt kan je tempo opvoeren.
ik raad ook aan om te gaan fader riden eens de platen samen spelen en je de tempo s gaan matchen en sync houden ipv telkens weer op die que en play te meppen. Je gaat veel sneller sync zijn. En veel meer leren
 
Tja, als je naar de tracklist kijkt is dit hun eigen muziek. Lijkt dan ook alsof ze gewoon een cd-tje opgezet hebben.
Daarna handjes in de lucht en niets meer doen.
Het publiek is op zo'n groot feest echter ook niet kritisch... ¯\_(ツ)_/¯
Dus als je ook 15 tracks in 30 wilt, zal je moeten plakken & knippen, heeft echter niets met mixen te maken.
Gewoon oefenen en op een gegeven moment lukt het wel.
Live in elkaar gezet: The Fast Mix ;)
 
Ik DJ niet met hardcore maar met trance. Ik zet cue points op de belangrijke plekken en schrijf daarbij hoeveel maten het stuk is wat je hebt om in te mixen. Meestal lukt het om dat stuk 16, 24 of 32 maten te maken. Als je dat kunt matchen met de outtro van de vorige track dan gaat een mix qua timing goed lopen. Moet je (bij trance) alleen nog letten op de key waar een track in staat. Op die manier heb ik per track ongeveer een minuut overgang en 3 tot 5 minuten de track zelf, afhankelijk van hoe langdradig die is (soms een mooie lange break met vocals, dat mag iets langer duren).

Iedere track slechts 2 minuten is wel heel straf. Tuurlijk kan dat ook met cue points en de gasten waarvan je de video deelt draaien al jaren en het is voor hun dagelijks werk, dus ik acht het niet onmogelijk. Plus zoals hierboven al aangegeven dat het hun eigen tracks zijn dus die zijn geproduceerd met deze DJ stijl in het achterhoofd of misschien zijn het speciale versies voor hunzelf om zo te kunnen mixen.
 
Ik zie nu ook dat de "live set" 30 minuten duurt. Dikke neus dat dat live is. Gewoon 100% voorbereid inclusief alle overgangen, dus meer een megamix a la Ben Liebrand dan dat het een live set of DJ set is.

Maareh, je worstelt al een jaar met het mixen? mixen en beatmatchen hedendaagse mainstream hardcore Als het na 10 maanden "zelfstudie" nog niet lukt, ook niet met de Sync functie, dan is een DJ opleiding misschien een idee.
 
Ik heb meerdere "live sets" van datzelfde evenement bekeken het is vrijwel allemaal net zo "live". Volgens mij speelde Never Surrender wel het een en ander op een keytar.
Ik snap ook wel dat het met hardcore een stuk minder makkelijk is om live te spelen tov gitaar muziek.

In de chat van de livestream zag ik niemand er over klagen, dus dan is dit blijkbaar goed genoeg...
 
Back
Top