mixen en beatmatchen hedendaagse mainstream hardcore

nextwavehardcore

Nieuwkomer
Lid sinds
7 augustus 2021
Berichten
9
Locatie
Belgium
Hallo allen,

Na mijn aankoop van ddj400 ben ik aan het leren beatmatchen en mixen MAAR...
Hedendaagse hardcore is veel verschillende kicks, korte tracks (ook al ik koop extended versions) maar dan nog zijn ze vrij kort.
Voorbeeld. Ik focus mij op mainstream hardcore

Karun - Blow Your Brain (3.28 extended)
Invade - Determination (3.14 extended)
.
Ik ben nieuw in het mixen en vraag me toch af hoe dj's te werk gaan...
Lees ik wil de basis leren van A naar B zonder te veel truckjes... (voorlopig)


alle advies is welkom.
Ook een "hardcore mixen" 101 / korte tutorial is welkom!
Of links naar nuttige tutorials worden graag gezien

Alvast bedankt!
 
Ik vermoed dat je op een hardcore / DJ forum meer reacties gaat krijgen dan op dit synthforum, maar heb helaas verder zelf ook geen nuttige links voor je.
 
Edits. Zelf loops er aan kleven. Verlengen. Dat leerde ik van pro dj’s. Niet dat ik t zelf vaak deed.
 
Toen ik jaren terug dj les gaf en er cursisten met hardcore aan kwamen zetten heb ik ze aangegeven eerst met techno en house te beginnen. Niet het commerciële werk, maar juist tracks met lange stukken die mixbaar zijn. Met korte tracks vol breaks ga je niet snel leren beatmatchen of uberhaubt hoe je fatsoenlijk draait (als je het mij vraagt).

heb je geen dj school in de buurt? Iemand die je face to face praktische tips kan geven heb je een hele hoop aan. Succes iig, goed dat je verder kijkt dan de sync knop, hoewel je die wat mij betreft prima kan gebruiken, is het kennen van de basis wel echt een plus voor je skills :)
 
bedankt alvast voor deze eerste antwoorden! Het klopt inderdaad dat het met (hard)techno veel beter lukt als beginnende "dj".
Het lijkt mij zo fijn om echt "puur" te kunnen mixen en niet te editen en enzo. (nog niet) 😁
 
Met zulke korte tracks ontkom je er niet aan om te loopen. Heeft de DDJ400 daar een optie voor?

Beatmatchen is tegenwoordig niet echt meer een ding, de hardware / software doet dat voor je. Alleen als je met vinyl wil kunnen mixen is het nog belangrijk. Ik zou lekker de sync functie gebruiken, en je meer focussen op track keuze en toffe overgangen.
 
dank je voor de tips ddj400 kan je zeker loopen, het vak leren dat gaat veel tijd kosten maar wil het goed leren, inderdaad ik zoek manieren voor goede overgangen te maken... maar de producers maken het niet gemakkelijk 😄
 
Kan de ddj400 met meerdere cuepoints overweg? Zo ja kan je zo'n track zo lang maken als je zelf wil en zelf de volgorde bepalen. Cuepoint bv aan begin, break, drop en eind. Is ook leuker mixen. Daarnaast idd loopen.
dank u! en iedereen trouwens
 
Met korte, snelle tracks leer je om snel te werken en je volgorde goed bepalen. Met langzame, extra lange tracks leer je alleen maar om koffie te zetten en de handjes in de lucht te steken, aangezien je tijd zat hebt. Dus gewoon oefenen met korte tracks :dj: En maak maar wat fouten, daar leer je van. :beard:
 
Met korte, snelle tracks leer je om snel te werken en je volgorde goed bepalen. Met langzame, extra lange tracks leer je alleen maar om koffie te zetten en de handjes in de lucht te steken, aangezien je tijd zat hebt. Dus gewoon oefenen met korte tracks :dj: En maak maar wat fouten, daar leer je van. :beard:
ik ben wel al 39 he 😄 al die edit en loop technieken... niet eenvoudig om onder de knie te krijgen... maar wel fun! we komen er wel
 
Luister maar eens naar Jeff Mills mixen uit begin jaren 90. Iedere plaat maximaal één minuut, alleen het beste/hardste stuk en dan door naar de volgende. Af en toe ligt de plaat nog niet recht tijdens de overgang of hoor je constant bijduwen/afremmen maar wel één bak energie!
 
ja... het lijkt wel of de structuur van de hedendaagse mainstream hardcore is veranderd tgo millennium hardcore? Ik begrijp theoretische music ( bpm, bars, phrases) maar ik krijg ze niet gematched.
Kan iemand uitleggen hoe hedendaagse hardcore is gestructureerd en hoe/waar het best gemixt kan worden?
 
Maar je kunt toch gewoon naar mixen van DJ's luisteren die je goed vindt qua platenkeus en mixen en dan gewoon luisteren wat ze waar doen? Pak gewoon de zelfde platen en ga kijken. Ik ben te lang uit de hardcore om nog een goed oordeel te kunnen vellen over de structuur van tegenwoordig maar de mainstream van zeg tien tot twintig jaar geleden was ff een stukje beuken aan het begin zodat je je plaat recht kan leggen met wat herkenningsgeluiden zodat de mensen op de vloer weten wat er aan komt, dan altijd maar dan ook altijd óf een acapella rapje óf wat geschreeuw uit een film met wat "duistere" akkoorden en dan "gaat de plaat los" met een uit maximaal drie noten bestaande schelle lead, om wat af te zwakken en daarna weer een beetje op te komen wat dan min of meer het moment is dat je de andere plaat er in laat komen.

Als mainstream echt minder voorspelbaar is geworden dan dat moet je daar blij om zijn.
 
Back
Top