Frequency shifter.. wie gebruikt hem?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Met name voor het tunen van kicks zou de frequency shifter een uitkomst kunnen zijn.
Soms moet ik een kick -3 notes (-6 halve notes) transponeren om hem goed in de mix te krijgen
Maar erg veel pitch-shift doet iets raars met het geluid. De punch wordt minder en transients gaan verloren

Daarvoor zou de frequency shifter een oplossing kunnen zijn.
In Ableton Live zit er standaard eentje:

Screenshot 2023-08-08 at 13.40.21.png


Alleen vind ik het met al te grote stappen niet mooi klinken. Alleen kleine stapjes zijn acceptabel.
Misschien een combinatie van pitch-shift en frequency-shift?

Vroeg mij ook af.. is er een handige manier om note shifts te vertalen in frequency shifts?
Dus hoe veel moet ik shiften voor -6 halve notes?
 
Je zoekt een pitch shiftter. Een frequency shifter voegt een constante hoeveelheid Hz aan je geluidsspectrum waardoor het al gauw bizar gaat klinken, beetje zoals een ring modulator maar dan anders.
 
Niet wat je wil, maar evt als suggestie.. de overige partijen afstemmen op de kick, ipv andersom....

Ah en check ook even de verschillende warp-algoritmes in Ableton, die kunnen ook behoorlijk verschillen als je (extreem) pitcht.. "beats" zit daar niet voor niets tussen, denk ik (maar misschien werken andere beter)
 
Wat doet freq shifter dan anders? Knipt die de punch los van de tail en transponeert die dan alleen de tail? Dat is wat in hardstyle volgens mij altijd wordt gedaan met de kicks.
 
Ik heb me nooit verdiept in hardstyle en dat gaat ook niet gebeuren. Een FS verschuift het hele spectrum met een vaste waarde, bijv 500 Hz. A440 en A880 worden dan 940 Hz en 1380 Hz en zijn dan niet meer harmonisch gerelateerd. Luister eens naar de YT filmpjes van de Behringer FS module (Moog kopie). Daar hebben voorbeelden met drums door een FS.
 
Back
Top