Hoe gebruiken jullie inverted/negative envelope

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.279
Locatie
't Gelders Eiland
De titel zegt het eigenlijk al. Hoe gebruiken jullie negative envelopes in je sounddesign. Ik gebruik het eigenlijk nooit, omdat het nooit een mooi resultaat geeft. Wellicht pas ik het niet correct toe?
 
Op de filter cutoff kan dit tot leuke resultaten leiden (in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst).
 
Op filter resonance kan het ook leuk zijn, een resonance die op de release van een noot langzaam gaat piepen klinkt een beetje als overstuurde gitaar die over zijn nek gaat.

Maar meestal gebruik ik het niet voor standaard geluiden waar een toetsaanslag een noot speelt. Soms op mijn eurorack systeem als ik een drone heb waar ik een gate om wil zetten in een bepaalde beweging van een cv signaal.
 
goeie vraag! ik gebruik het eigenlijk alleen bij een highpass filter, maar er zijn denk ik ook andere mooie toepassingen denkbaar!
 
G
Op de filter cutoff kan dit tot leuke resultaten leiden (in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst).
Grappg, want juist op de cutoff lukte het met niet. Op een geïmiteerde string partij van Moby na, iets van een juno 106 achtige patch.
Op filter resonance kan het ook leuk zijn, een resonance die op de release van een noot langzaam gaat piepen klinkt een beetje als overstuurde gitaar die over zijn nek gaat.

Maar meestal gebruik ik het niet voor standaard geluiden waar een toetsaanslag een noot speelt. Soms op mijn eurorack systeem als ik een drone heb waar ik een gate om wil zetten in een bepaalde beweging van een cv signaal.
Ah dat is wel een leuk idee om eens te proberen, dat soort geluiden hou ik wel van. Thx.

Wat betreft je 2e zin... das echt abacadabra voor mij. Ik geloof niet dat modular ooit mijn ding gaat worden 😎

goeie vraag! ik gebruik het eigenlijk alleen bij een highpass filter, maar er zijn denk ik ook andere mooie toepassingen denkbaar!
En waarom doe je dat specifiek zo? Bij welk soort geluiden?
 
Wat betreft je 2e zin... das echt abacadabra voor mij. Ik geloof niet dat modular ooit mijn ding gaat worden 😎
Is ook niet alleen voor modular. Ik gebruikte mijn Yamaha CS-15 ook wel voor meer drone achtige geluiden. Bij die synth kon je de vca's met een knop open draaien. Dan klinkt er constant een toon, ook als je geen toets aanslaat. Toets aanslagen gebruikte ik dan niet om geluid te laten klinken maar om het geluid wat al speelt te veranderen. Dan kan het wel handig zijn om de envelopes om te draaien om bijvoorbeeld op een toetsaanslag het geluid zachter te maken, of een filter dichter te draaien ofzo. Dat kon de CS-15 dan weer helaas niet maar met modular ben je wel weer vrij om alles zo te patchen als je wilt.
Maar dat was meer gepiel, volgens mij heb ik op die manier nooit iets gemaakt wat leek op muziek. 🙃
 
En waarom doe je dat specifiek zo?
Omdat het bij een highpass filter andersom werkt dan bij een lowpass filter. Als je ze beide hebt in een synth, zoals bij de MS-20, dan draai je een LPF open door de knop met de klok mee te draaien. De HPF draai je open door 'm tegen de klok in te draaien. Bij de LPF zorg dat voor meer hogere harmonischen, bij de HPF krijg je meer lagere harmonischen.
 
Ik heb er zelf niet veel gebruik van gemaakt maar wat ik van Jupiter 6 tutorials meen te herinneren, is dat het handig is voor korte, percussieve geluiden. Vaak wordt een envelope gebruikt om een geluid van dof naar helder te laten oplopen. Negative polarity zorgt ervoor dat je heel snel van helder naar dof kunt,
voor bijvoorbeeld percussiegeluiden.
 
smartbits legt het mooi uit hoe dat werkt. Het type geluiden waar ik het voor gebruik zijn pads/shimmer achtige dingen. lange attack waardes, niet te veel resonantie. Galm erop en gaan.
 
Ik gebruik het toch wel vaker. Bijvoorbeeld negatieve envelope op de pitch met iets 0.3s attack, 0 release en dan een lange release op de VCA / VCF. Akkoord indrukken, op het goede moment weer loslaten. Instant Drexciya.
 
Ik heb die inverte envelope, vooral bij ADSR types, altijd een funktie gevonden met weinig makkelijke/overbodige opzet, tenzij voor die panning (zoals ik reeds vernoemde).
Temeer als je gebruik kan maken van gate-delays, waardoor je het gewenste verloop (van een niet inverse envelope) kunt verschuiven.
Een Decay i.p.v. inverse Attack enzo verder. Waarom moeilijk maken ...
 
Op een gewone (mono)synth gebruik ik het op het filter, met de adsr zo ingesteld, dat je met de release-knop een langzaam verloop krijgt naar open, of dicht als je 'm weer iets naar beneden schuift. Het ligt er hierbij erg aan, of de partij die speelt niet te druk is. Best vallen er hier en daar wat gaten i.p.v. constant 16e noten anders gebeurt er niet veel. Dan krijg je een soort 'automation' waardoor je net even je handen vrij hebt, voor iets anders.

Vind patches (lead) wel tof, waarbij na een key-release nog een filter opent oid, of een patch waarbij het filter eerst snel dichtgaat en weer langzaam open (billy jean, lead-geluidje aan t einde, etc etc)

Op modulaire synth, zoals al gezegd, gebruik je het echt voor van alles.
 
Laatst gewijzigd:
Voor mooie pads:
Negatieve env. -> lowpass filter (met initiele cutoff vrij hoog, zodat je een goede range hebt met de envelope)
zet attack op 0, decay vrij lang, sustain in het midden en release vrij lang
Wat je nu krijgt is dat je in principe en standaard envelope lijkt te hebben voor een pad (waarbij de decay als het ware de functie van de attack overneemt), maar op het moment dat je de toetsen los laat, gaat de cutoff juist weer omhoog. In combinatie met een lange release van de amp envelope natuurlijk.

Je kan ook pluck geluiden maken met een zelfde effect, waarbij juist de attack de functie van decay als het ware overneemt. Decay zet je dan op 0, sustain naar wens, maar iig vrij laag. Met release kun je nu dus het filter weer laten openen wanneer je de toetsen los laat.
 
Back
Top