Patches van gekochte synths gebruiken

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Stel je scoort via (hier bijv) een te gekke gave synth.
Laat die sjaak er alle patches die hij/zij gemaakt heeft d'rop staan.
Heeft daar al een paar hits met gescoord.
Maar als jij die synth dan koopt dan krijg je die patches er ook bij.
Mag je die dan ook gewoon commercieel gebruiken zeg dan maar?

Of nog een graadje hoger. Draagt de persoon dan het geluid van die patches ook over en moet hij/zij dan jouw betalen voor het gebruik van die geluiden?

Beetje rare gang van zaken maar wie weet komt dit ooit voor.
Je weet het niet!
 
Volgends mij mag je die gewoon gebruiken hoor..

Stel dat jij dezelfde synth hebt als waar Tiesto z'n laatste plaat mee uitbracht, vervolgends maak jij die patch (met veel moeite) na.. dan mag je die toch zeker ook wel gebruiken in eigen producties :x
 
Op fabrieks-presets zitten geen auteursrechten, maar hoe het zit met zelfgebouwde presets weet ik ook niet.
Gewoon wissen als je een synth doorverkoopt.
En proberen na te bouwen mag natuurlijk altijd, zolang het maar geen melodie wordt.
 
Hoe doe je dat dan met piano's, hammonds of eventueel gitaren e.d.????

Mag je een piano-sound dan niet meer gebruiken als er al een hit mee gescoort is???

Lijkt mij onzin!!!!!!!!!!!
 
kep de PCM-90 van Koos Alberts,als ik ga zingen krijg ik spontaan een Jordaans accent....:D



maar serieus,volgens mij zit dr geen copyright op....
 
Origineel geplaatst door Daftmax
Hoe doe je dat dan met piano's, hammonds of eventueel gitaren e.d.????

Mag je een piano-sound dan niet meer gebruiken als er al een hit mee gescoort is???
Dit valt dus duidelijk onder de fabrieks-presets!
Ik vind dit wel een erg domme vraag eerlijk gezegd!
Het ging dus over zelfgebouwde presets. Er zijn bv synths waar een preset al een half nummer is.
 
Ik heb er vaag in het verleden weleens iets over gelezen (misschien hier???).

Waar het op neer kwam is dat patches auteursrechtelijk beschermen zo'n beetje onbegonnen werk is. In feite verbied je iemand om de knoppen van z'n synth in een bepaalde stand te zetten.

Weet er helaas niet meer het fijne van, maar misschien komt dit iemand bekend voor die er beter van op de hoogte is .

groet

Tom
 
auteursrechten gaan nooit over klanken. net zo min als een schilder aanspraak zou kunnen maken op dat specifieke appelblauwzeegroen kleurtje.
 
In feite verbied je iemand om de knoppen van z'n synth in een bepaalde stand te zetten.

En bij een melodie? verbied je dan iemand om noten op een bepaalde plek op de notenbalk te zetten? :)
 
als iemand anders dat al op dezelfde manier gedaan heeft, ja.
het gaat niet om hoe het klinkt, wel wat er klinkt.
 
Alles staat of valt of iets geregistreerd is of niet.

Kleur kan wel degelijk geregistreerd zijn, zoals die bijzondere kleur rood voor de Ferrari: die mag op geen enkele andere auto gebruikt worden. Maar je huyis mag je zo wel schilderen :)

Ook letters en woorden kunnen geregistreerd zijn, b.v. ABBA, zo mag je een groep nooit meer noemen, zelfs niet 'New ABBA' of zo.

Heeft de vorige eigenaar de synthgeluiden geregistreerd of niet? Nee, pech voor hem/haar dan! Zeggen dat je het gemaakt hebt is niet voldoende: er moeten bewijzen zijn. Een gedateerd floppy met sysex bij een notaris is voldoende.

PS de BUMA is geen instantie die bewijzen levert... ze innen slechts de gelden. De auteur is zelf verantwoordelijk voor het registreren.

Wout
 
Ook letters en woorden kunnen geregistreerd zijn, b.v. ABBA, zo mag je een groep nooit meer noemen, zelfs niet 'New ABBA' of zo.
Doet me meteen denken aan ABBA teens, maar hier zullen ze wel veel geld voor hebben neergelegd.

Maar volgens mij kan je geluiden gemaakt door een synth niet registreren. Dit omdat het geluid door iedereen die hetzelfde apparaat bezit al te maken is en het een functie van het apparaat is om die geluiden te maken. Volgens mij wordt het pas anders als je het geluid op CD zet, daar rechten op aanvraagt en dan die CD gebruikt om geluiden vanaf te halen.
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een gedateerd floppy met sysex bij een notaris is voldoende.

Nog makkelijker: stuur de floppy via de post naar jezelf. De envelop niet openmaken natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ook letters en woorden kunnen geregistreerd zijn, b.v. ABBA, zo mag je een groep nooit meer noemen, zelfs niet 'New ABBA' of zo.

Letters registreren? Dat kan toch niet? Dus als ik vandaag de letter H laat registreren betekent dat niemand die nog mag gebruiken? Jongens, dat gaat mij geld opleveren!
Zoals eerder gezegd, het gaat om een opeenvolging van bepaalde noten, of letters. Als die herkenbaar wordt nagemaakt is er sprake van plagiaat.
En wat die verf betreft... mijn bedrijf heeft ook een patent op een bepaald soort bruin. Maar dat betekent niet dat ik bvb mijn garage niet meer mag verven in (ongeveer) die kleur. Het is gewoon een patent op een bepaalde mengeling van kleuren. Andere producenten mogen die specifieke combinatie niet meer gebruiken. Maar dit is een uitermate technisch rapport dat moet worden neergelegd om dat soort patenten te verkrijgen. Dat wil ik nog eens zien dat iemand dat gaat doen voor een bepaalde synthetische klank... het complete technische proces beschrijven dat er aan vooraf gaat.
 
Mag ik nog de kreten EQ en FX in de discussie smijten? Stel je pakt een patch uit een ex-synth van laten we zeggen... tiesto? ...en je verandert niets aan de patch maar wel EQ en wat FX.

-C-
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Doet me meteen denken aan ABBA teens, maar hier zullen ze wel veel geld voor hebben neergelegd.


Ik denk dat het hiermee samenhangt, dat deze tegenwoordig de "A-teens" heten
 
ik heb zelf de juno 2 gehad met de ORIGINELE dominator-zaag erin, en die heb ik misbruikt wil JIJ niet weten!

maar: als jij die preset niet hebt, het geluidje sampled uit een nummer, en het daarna gebruikt in je eigen nummer, dan kraait er toch ook geen haan naar? een geluid verandert toch altijd, bijvoorbeeld door een andere mixage....


p.s. de juno overleed een maand later :(
 
Re: Patches van gekochte synths gebruiken

Origineel geplaatst door fuse
Stel je scoort via (hier bijv) een te gekke gave synth.
Laat die sjaak er alle patches die hij/zij gemaakt heeft d'rop staan.
Heeft daar al een paar hits met gescoord.
Maar als jij die synth dan koopt dan krijg je die patches er ook bij.
Mag je die dan ook gewoon commercieel gebruiken zeg dan maar?

Of nog een graadje hoger. Draagt de persoon dan het geluid van die patches ook over en moet hij/zij dan jouw betalen voor het gebruik van die geluiden?

Beetje rare gang van zaken maar wie weet komt dit ooit voor.
Je weet het niet!

Die synth kan dat geluid voortbrengen en is in jouw bezit.
Daarnaast zou je die patch ook toevallig zelf gemaakt kunnen hebben.
Dus bewijs is er nooit dat jij dat hebt gejat.
Daarnaast zou het erg vreemd zijn dat je een synth koopt maar dat alle geluiden die ooit gemaakt zijn door andere gebruikers op die synth je niet zou mogen gebruiken. Dan is zo'n synth waardeloos geworden.
De enige die rechten zou kunnen bezitten is de fabrikant van de synth zelf. Maar doordat jij die synth gekocht hebt heb je ook het recht om de geludien te kunnen gebruiken die die synth voort kan brengen.
 
Origineel geplaatst door hermax
Letters registreren? Dat kan toch niet? Dus als ik vandaag de letter H laat registreren betekent dat niemand die nog mag gebruiken? Jongens, dat gaat mij geld opleveren!
Zoals eerder gezegd, het gaat om een opeenvolging van bepaalde noten, of letters. Als die herkenbaar wordt nagemaakt is er sprake van plagiaat.
En wat die verf betreft... mijn bedrijf heeft ook een patent op een bepaald soort bruin. Maar dat betekent niet dat ik bvb mijn garage niet meer mag verven in (ongeveer) die kleur. Het is gewoon een patent op een bepaalde mengeling van kleuren. Andere producenten mogen die specifieke combinatie niet meer gebruiken. Maar dit is een uitermate technisch rapport dat moet worden neergelegd om dat soort patenten te verkrijgen. Dat wil ik nog eens zien dat iemand dat gaat doen voor een bepaalde synthetische klank... het complete technische proces beschrijven dat er aan vooraf gaat.

Het gaat om het onderscheidende vermogen. De letter H voldoet hier in beginsel niet aan. Het woord ABBA daarentegen weer wel, maar dat komt ook omdat er bij de definitie van onderscheiden vermogen gekeken wordt, welke associatie het gemiddelde publiek ermee zal hebben.

De patch zelf kan wellicht auteursrechtelijk beschermd zijn (artikel 10 Auteurswet: "onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet in het algemeen ieder voorbrengsel op het gebied van letterkunde, wetenschap of kunst, op welke wijze of in welken vorm het ook tot uitdrukking zij gebracht."). Maar het bewijs zal problematisch kunnen zijn. Bovendien zou je kunnen stellen dat je het eigendom verkrijgt over de patch indien je de bewuste synthesizer overneemt.
 
Back
Top