De eerste twee maten plus een bijgewerkte lijst
De eerste maat :
Intro begint in Bbmin.
De akkoorden
Eb maj/G, 2 tellen.(trap in Bbmin=IV)
Gb maj/Bb, 2 tellen.(Bbmin VI=Dbmaj=IV
Sander02 had nog een Eb-5 akkoord opgeschreven op de eerste tel en een Gb-5 op de drde tel.
Waarom dan toch deze akkoorden in de eerste maat?
Ebmaj/G komt voor in Bbmin op de vierde toon. Het is de toepassing van majeur in mineur. Moeiljke benaming is dur moll.
Ik heb dus een Eb toegevoegd.
De a is te verklaren door de melodische mineur ladder.Hij is uit majeur geleend.
Gbmaj/Bb kom je tegen op de VIde trap in Bb min
Hier ook weer de Gb toegevoegd. Je blijft wel binnen de Bb min ladder dus je gebruikt de c daar, zolas Sander02 dat heeft gedaan.
Het akkoord Gb-Bb-Db is ook de IVde trap in Db majeur. Waar je het volgende akkoord kan vinden.
Tweede maat
Bbmin7/F 2 tellen)VI in Db
Bbmin7 2 tellen)VI in DB
Dit wordt een zesde trap in Db groot. Gb met een Bb in de bas (in maat 1) is de IVde trap in Db
De liggingen moet ik misschien nog bespreken.
Hieronder een lijst met gebruikte technieken en algemene informatie.
- Majeur in Mineur en Mineur in Majeur.
De zesde toon uit de mineur ladder komt hersteld voor in de melodisch mineur ladder. Een regel is dat die 6 de 7de en grondtoon in 1 stem/melodielijn moeten zitten. Zoals je hier hebt gezien kan majeur in mineur ook los gebruikt worden(eerste akkoord). Wat wel gezegd moet worden dat hier heel vrij wordt omgesprongen en dat het dus ook springt van de ene toonsoort naar de andere.
Mineur in majeur is een akkoord waar de zesde toon inzit nu mineur IVde trap of verminderd IIde trap is
- Hoe akkoorden verbinden maken zoals het hier voorkomt?.
Benoem het akkoord dat je speelt in een aangrensende toonsoort. Neem nou deze akkoord verbinding die een halve toon lager uitkont Dmaj-Gmaj-Amaj-Dmaj-Gmin-Cmin-Bbmin-Ebmin
Maak van de noten die je gebruikt hebt drieklanken en begin met de laagste noot op te zoeken. Om de akkoorden die je krijgt te benoemen ben je dan wat theorie nodig of je weet alle twaalf de varianten van hetzelfde akkoord te vinden.
Er zitten wat sprongen in deze intro die meer voor de vergevorderde zijn maar je kan de akkoorden altijd terugvinden in 1 van de toonladders. dr zijn er maar 12 waar je ze in principe kan vinden dus dat kan je nog wel leren. Meestal is de grondtoon van het akkoord (C-Eb-Gb) 1 van de tonen van de toonladder(VII uit Db) zoals je ziet in mijn becijfering van de akkoorden
- onvoledige akkoorden, wat moet je ermee?
Je moet zelf een passend akkoord vinden. Je kan er een terts onder plakken, zoals Sander02 gedaan heeft. Op de eerste twee tellen van de eerste maat staan de volgende noten: g-Bb-a-Bb
De a staat op de drie maar hoort bij de Bb dus je houd twee bessen en een g over. Ik had al uitgevonden dat het stuk in Bmin kon beginnen. Ik weet dat Eb-g-Bb (Eb is een grote terts onder de g erbij), in Bmin voor kan komen(zie mineur in majeur etc.). G-Bb-Db wordt niet veel gebruikt omdat het een akkoord is op de verhoogde zesde toon. In Ab majeur heeft het wel een functie....
- Wat zijn de liggingen van de akkoorden?
Je hebt er drie voor de drieklanken
Vier voor de meeste vierklanken
etc.
Drieklanken komen voor met de grondtoon, terts, of de kwint in de bas. Zo heb je C, C/E en C/G
C=de grondliggin
C/E=De sext ligging(e-c is een sext)
C/G=De kwartsext Ligging(G-C-E= eerst een kwart en dan een sext op de basnoot
Vierklanken komen voor met de grondtoon, terts, kwint, of septiem in de bas
C7=Grondligging
C7/E=kwint-sext ligging(eerst een kwint E-Bb daarna de sext E-C
C7/G=terts-kwart ligging(Eerst de terts dan de kwart.)G-Bb-C-E
C7/Bb=secunde ligging(Eerst een secunde)
Welke akkoordtoon van de drieklanken je het beste kan verdubbelen verschillt, maar:
Bijna nooit de terts
Vaak de grondtoon maar de kwint komt ook voor.
Bij bv. het C9(dominant none) akkoord(eigenlijk een vierklank) kan je de kwint weglaten.
Als je zo met verdubbelingen omgaat is je balans stukken beter.
[/list=1]