Akkoorden & Melodiën: Theorie

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het meest simpele antwoord: luisteren!
Meespelen met bekende nummers, ook van andere genres. Eerst eenvoudig, dan steeds moeilijker. Proberen de akkoorden te vinden, waarbij het weten hoe ze in de toonsoort gevormd worden helpt. Dan proberen die akkoorden uit te breiden... Klinkt het?

Maar belangrijker is dat je een soortement repertoir opbouwt. Een aantal voor jou lekkere akkoordschema's en loopjes, waarmee je werkt in je muziek. Het is echt niet zo dat iedere musicus alles kan. Daar herkennen de kenners 'wie er speelt of wie de componist is' aan.

Dus... doen doen en nog eens doen!

Wout

Bij pop werkt dit wel, maar bij jazz met veel chromatiek??? ben bang van niet
 
Toch waarschijnlijk wel.. als je gelijk van scratch aan Jazz gaat beginnen wordt het niets met je :D
De basis ligt toch gewoon in het veel meespelen van bestaande nummers + zelf heel pielen met akkoorden (uitbreiden e.d.)

Op een gegeven moment wil je wel eens wat anders dan pop en wend je je hoogstwaarschijnlijk tot de jazz..
Dat is flink wennen maar doordat je die basis hebt opgebouwd mbv solfege komt het er makkelijker in. En die chromatiek is ook gewoon oefenen. En in sommige pop (Stevie Wonder bijv.) zit echt veel Jazz in verwerkt < dat zijn dus mooie knooppunt nummers om op jazz een overstap te maken bijv. mocht het je erg liggen
 
Origineel geplaatst door Sander02
Pffoeh ik heb wat af.. ik vind het persoonlijk echt mooi geworden. Wel pittig maar we zijn met pittige dingen bezig dus dat moet kunnen. Hier de track en in m'n volgende post de transcriptie van de akkoorden :)

De moeilijkheid zit hem niet zozeer in de akkoorden, die zijn vaak gewoon 3-klanken, nee het vernijn zit hem in de basnoten en het feit dat het nogal onlogisch in elkaar zit als je het moet spelen

suc6 Madthijs!

Ik vind het mooi hoor, speel je de root van de akkoorden met de bas, en laat je die root weg in de strings??

Er zitten hier en daar kleine secundes, die mee laat lopen in het akkoord dat daar op volgt, vind ik persoonlijk wat minder.
 
Yeah right, de akkoorden met de bas,,, en de bass met de string,,, volgens mij snap je niet wat ik bedoelde, toch vreemd aaangezien je in de jazz fusion hoek zit.
 
Ik vind het mooi hoor, speel je de root van de akkoorden met de bas, en laat je die root weg in de strings??

Met de root van het akkoord bedoel je toch de grondtoon? C tov C-e-g is de grondtoon en dus de root..

Als ik dan zeg precies andersom, dan bedoel ik dat die root wel in het akkoord zit verwerkt, maar de bas -eigenlijk sub- speelt niet de root van het akkoord. In het introotje zit de bas vaak op de secunde of de terts, that's it meer niet

Wat bedoel jij dan? verklaar je nader zou ik zeggen

btw, het moet geen wedstijdje worden, laten we van elkaar blijven leren aub.. ik heb moeite gedaan om die shit in elkaar te zetten. Maak jij het volgende stukje maar dan :duivels:
 
Als je de sekunde in de bas doet, heb je toch eigenlijk de 9th in de bass (om even in jazz theoretische termen te praten).

Ik wou dat ik iets kon laten horen ik ben ook wel met die shit bezig,,, ff serverruimte zoeken.
 
Kerkmodi
In c
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
locrisch=b=b niet veel gebruikte in de tijd dat ze kermodi gebruikten omdat de overmatige kwart erinzit.

Heb precies iet gemist, want begrijp die modi ni? Bijvoorveeld: ionisch C: hoe maak ik die en met welke noten?!
Wat zijn die modi en hoe maak ik ze?!
 
Origineel geplaatst door kefkekeyser
Heb precies iet gemist, want begrijp die modi ni? Bijvoorveeld: ionisch C: hoe maak ik die en met welke noten?!
Wat zijn die modi en hoe maak ik ze?!
Je begrijpt het niet omdat ik met "ïn c" de toonladder van c bedoel.
inonisch c is gewoon c-d-e-f-g-a-b-c-
dorisch is dan d-e-f-g-a-b-c-d
etc.
Maar in F

ionisch f-g-a-Bb-c-d-e-f
dorisch g-a-Bb-c-d-e-f-g-

Al deze ladders speel je op bepaalde plekken in de akkoorden die je gebruikt
bv g dorisch(zoals hierboven speel je over Gmin7 als dat stuk in F staat. Gmin 7 komt ook voor op de derde toon/trap van Eb groot. Maar daar speel je g mixolydisch over:
g-Ab-Bb-c-d-Eb-f-g.
Ik zal voor de duidelijkheid het veranderen bij de informatie van de modi.
 
Als aanvulling op voorgaande:

Als je dan bijv dorisch hebt gevonden, (d-e-f-g-a-b-c-d) en je wil nu G dorisch spelen, dan is het een kwestie van de afstanden vertalen naar G ;) het valt allemaal wel mee
 
Origineel geplaatst door MadThijs
Je begrijpt het niet omdat ik met "ïn c" de toonladder van c bedoel.
inonisch c is gewoon c-d-e-f-g-a-b-c-
dorisch is dan d-e-f-g-a-b-c-d
etc.
Maar in F

ionisch f-g-a-Bb-c-d-e-f
dorisch g-a-Bb-c-d-e-f-g-

Al deze ladders speel je op bepaalde plekken in de akkoorden die je gebruikt
bv g dorisch(zoals hierboven speel je over Gmin7 als dat stuk in F staat. Gmin 7 komt ook voor op de derde toon/trap van Eb groot. Maar daar speel je g mixolydisch over:
g-Ab-Bb-c-d-Eb-f-g.
Ik zal voor de duidelijkheid het veranderen bij de informatie van de modi.

Dus efkens om te zien da'k het nu begrijp:
De toonladder blijft dus hetzelfde (voor C: c-d-e-f-g-a-b-c) en die modi bepalen gewoon waar ge begint in de toonladder?
 
Probeer anders die bassline met de root te doen, en de terts te verdubbelen met een cello, of een ander string geluid erbij,, zorg dan dat die die bass, op de zware maatdelen in de roet zit, en op minder zware op de 3e of een 5th, laat die cello daar tegen in werken, dus juist terts op minder zware, en mischien even een 7 naar de tonica dat soort shit.

Niet dat dit de beste oplossing is, maar het is gewoon weer een andere invalshoek die wel leerzaam kan zijn
 
Op zo'n manier. Misschien is het stuk ook niet helemaal geschikt om een uitleg over te geven die aansluit bij deze thread heb ik me afgevraagd. Zoals het introotje nu is (met de bas vaak niet op z'n plek/root op de zware maatdelen) vind ikzelf erg mooi maar is misschien wat vergezocht. Ik heb Madthijs al ge-pb't of een ander stukje muziek misschien beter is - een stukje bossa ofzo met een aantal verschillende II-V's erin bijv.

Ik zou bijv. wel de bas op de root kunnen zetten op die maatdelen en een cello uit de kast trekken voor de 3rd of 5th maar of dat mooi is weet ik niet.
Kijk, als in de bas een D noot klinkt, en een Eb maj akkoord wordt daarop gespeeld, dan is dat te herleiden naar D Locrisch of frygisch (respectievelijk Ab of A in het akkoord ; zie www.looknohands.com D Locrisch/Frygisch)
Is dan de bas niet in de root? of speel je in modi?

Het is volgens mij maar net wat er gebeurd in de muziek. Als dit gebeurd op een zwaar maatdeel, dan zou ik het als modi omschrijven, als het even 'tussendoor' gebeurd -dus de basnoot schiet even naar D en daarna weer terug naar Eb ofzo- dan is de bas gewoon even van z'n root en is het een gewoon Eb akkoord. Ik zou niet weten hoe ik dit anders moet omschrijven met wat ik weet.

maar ik zal het eens proberen
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02
Op zo'n manier. Misschien is het stuk ook niet helemaal geschikt om een uitleg over te geven die aansluit bij deze thread heb ik me afgevraagd. Zoals het introotje nu is (met de bas vaak niet op z'n plek/root op de zware maatdelen) vind ikzelf erg mooi maar is misschien wat vergezocht. Ik heb Madthijs al ge-pb't of een ander stukje muziek misschien beter is - een stukje bossa ofzo met een aantal verschillende II-V's erin bijv.

Ik zou bijv. wel de bas op de root kunnen zetten op die maatdelen en een cello uit de kast trekken voor de 3rd of 5th maar of dat mooi is weet ik niet.
Kijk, als in de bas een D noot klinkt, en een Eb maj akkoord wordt daarop gespeeld, dan is dat te herleiden naar D Locrisch of frygisch (respectievelijk Ab of A in het akkoord ; zie www.looknohands.com D Locrisch/Frygisch)
Is dan de bas niet in de root? of speel je in modi?

Het is volgens mij maar net wat er gebeurd in de muziek. Als dit gebeurd op een zwaar maatdeel, dan zou ik het als modi omschrijven, als het even 'tussendoor' gebeurd -dus de basnoot schiet even naar D en daarna weer terug naar Eb ofzo- dan is de bas gewoon even van z'n root en is het een gewoon Eb akkoord. Ik zou niet weten hoe ik dit anders moet omschrijven met wat ik weet.

maar ik zal het eens proberen
Je moet ook kijken naar wat er in de melodie gebeurt. En harmonisch zijn er wat sprongen. Zoveel dat alle twaalf tonen langskomen.

Ik denk dat je ook met je notatie onduidelijkheid krijgt.
Bv, Emaj7/As is met de nodige en-harmonisaties een As minb13 akkoord
e=b13
G#=Ab
b=Cb
D#=Eb
de Ab in de bas.

Er zijn een aantal van die akkoorden die met een andere basnoot een duielijke functie krijgen binnen je akkoorden. Als het daarna niet past bij je melodie moet je het weer veranderen.
Bv Gb maar nu met een As in de bas geeft alleenduidelijker aan dat je, ook zonder die Ab eigenlijk de 7-9-11 op de V van Db speelt.

Ik denk dat als ik gewoon langzaam door de intro heenga dat het wel duidelijk wordt.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door kefkekeyser
Dus efkens om te zien da'k het nu begrijp:
De toonladder blijft dus hetzelfde (voor C: c-d-e-f-g-a-b-c) en die modi bepalen gewoon waar ge begint in de toonladder?
Ja je begrijpot het
 
Zo een bijgewerkte versie, .
Laat even weten wat nog onduidelijk is.


Theorie tot nu toe met wat aanvullingen

De Toonladders

Kerkmodi

Dit zijn diatonische reeksen. Toonladders met een verdeling van hele en halve afstanden.


Je gebruikt alleen de tonen c-d-e-f-g-a-b-c
Dan is:
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
locrisch=b=b niet veel gebruikte in de tijd dat ze kermodi gebruikten omdat de overmatige kwart erinzit.

Tegenwoordig kan je het toepassen op alle majeurladders:
Voorbeelden:
f dorisch begint op de f met de tonen van Eb
a mixolydisch begint op de a met de tonen van D

Modi werden haast niet gecombineerd zoals we nu wel mineur en majeur kunnen tegenkomen.

Majeur toonladders

Kennen we allemaal. De afstand tussen de noten in c:

c-1-d-1-e-1/2-f-1-g-1-a-1-b-1/2-c
1-----------------2---4------------------3
Om de toonladders met mollen te krijgen ga je steeds een kwart(1-2) omhoog/kwint(3-2) omlaag

De toonladder met 1 mol is F
f 1 g 1 a 1-2 Bb 1 c 1 d 1 e 1/2 f

De toonladder met 2 mollen is Bb
Bb 1 c 1 d 1-2 Eb 1 f 1 g 1 a 1-2 Bb

Om de toonladders met kruizen te krijgen ga je steeds een kwint(1-4) omhoog/kwart|(3-4) omlaag

De toonladder met 1 kruis is G
g 1 a 1 b 1/2 c 1 d 1 e 1 f# 1/2 g

De toonladder met 2 kruizen is D
d 1 e 1 f# 1/2 g 1 a 1 b 1 c# 1/2 d



Mineur toonladders
Begint op de 6de toon in majeur.
De paralelle toonladders(dezelfde tonen)
Versachil is de plaats van de halve afstanden.

CMajeur>Amineur
a 1 b 1/2 c 1 d 1 e 1/2 f 1 g 1 a
GMajeur>Emineur
e 1 f# 1/2 g 1 a 1 b 1/2 c 1 d 1 e
Dmajeu>Bmineur
b 1 c# 1/2 d 1 e 1 f# 1/2 g 1 a 1 b
Fmajeur>Dmineur
d 1 e 1/2 f 1 g 1 a 1-2 Bb 1 c 1 d
BbMajeyr>Gmineur
g 1 a 1-2 Bb 1 c 1 d 1-2 Eb 1 f 1 g
4 vormen
oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a

Harmonisch(7de toon verhoogd)
a-b-c-d-e-f-g#-a

Melodisch(mineur-majeur)(6de en 7de verhoogd)
a-b-c-d-e-f#-g#-a

Zigeuner(harmonisch mineur, maar nu ook de 4de toon verhoogd)
a-b-c-d#-e-f-g#-a

Chromatische toonladder

Stijgend
c-c#-d-d#-e-f-f#-g-g#-a-a#-b-c
Dalend
c-b-Bb-a-Ab-g-Gb-f-e-Eb-d-Db-c


Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar

heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c
majeur pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c

mineur pentatonisch

2de en 6de uit mineur laat je weg

c-Eb-f-g-Bb-c



Toepassing van de tonen van een toonladder.

2 soorten

1

Je gebruikt een toonladder omover/in een bepaald akkoord te spelen

Hiertoe behoren ook de

majeur en mineur ladders

en de

Kerkmodi

De aangepaste Mineur ladders
Harmonisch

Melodisch

Zigeuner

Chromatische toonladder

Stijgend
c-c#-d-d#-e-f-f#-g-g#-a-a#-b-c
Dalend
c-b-Bb-a-Ab-g-Gb-f-e-Eb-d-Db-c


Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar

heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c

majeur pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c

mineur pentatonisch

2de en 6de uit mineur laat je weg

c-Eb-f-g-Bb-c

en

2

Dit zijn de toonladders waaruit je alle akkoorden haalt, voor de meeste akkoorden gebruik je de tonen uit de ladder voor de andere akkoorden pas je tonen aan.
Een muziekstuk staat ook meestal in een van deze toonladders(toonsoorten):

Majeur toonladders

Mineur toonladders

oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a
 
Ok, ik heb een akkoorden versie en een indeling naar toonsoorten.
Ik heb de complete intro, qua notatie, gekregen van Sander02. Aan de hand daarvan kon ik beter zien wat er gebeurt.

Alles wordt door elkaar behandelt wel van maat tot maat en het is een controle voor mezelf of ik het goed benoemt heb:
De toonossrt waarmee het stuk begint is= Bb mineur (I=Bb-II=C-III=Db-IV=Eb-V=F-VI=Gb-VIIAb-I-Bb)
Met wat modulaties kom je op de akkoorden die buiten Bbmin liggen, zie de uitleg bij de maten.

De drienklank op V heeft altijd de leidtoon naar de grondtoon. De verhoogde 7 uit Harmonisch mineur. In mn analyse met trappen in toonladders zal je dat consequent tegenkomen. Wat wel noodzakelijk was bij de analyse is dat het zo ineens in een andere toonsoort staat.

De eerste maat
(trap in Bbmin=IV)Eb maj/G akkoord 2 tellen.
(trap in Bbmin VI=trap in Gbmaj=I)Gb maj/Bb akkoord 2 tellen.

Sander02 had nog een Eb-5 akkoord opgeschreven op de eerste tel en een Gb-5 op de drde tel.
Waarom dan toch deze akkoorden in de eerste maat?
Ebmaj/G komt voor in Bbmin op de vierde toon. Het is de toepassing van majeur in mineur. Moeiljke benaming is dur moll.
Ik heb dus een Eb toegevoegd.
De a is te verklaren door de melodische mineur ladder.Hij is uit majeur geleend.
Gbmaj/Bb kom je tegen op de VIde trap in Bb min
Hier ook weer de Gb toegevoegd. Je blijft wel binnen de Bb min ladder dus je gebruikt de c daar, zolas Sander02 dat heeft gedaan. Het akkoord Gb-Bb-Db daarintegen is ook de Iste trap in Gb majeur. Waar je het volgende akkoord kan vinden. Zoa ben ik het hele stuk doorgelopen:)

Tweede maat
Bbmin7/F 2 tellen
Bbmin7 2 tellen

Ik heb het gebombadeerd tot Bbmin7 Dit kan niet in Bbmin dus is het vorige akkoord al in een andere toonsoortzoals je ziet bij de eerste maat. Morgen meer:)

Derde maat
Ddim 2 tellen
Ebmin7 2 tellen

Vierde maat
Abmin7 2 tellen
Abmin7/B 2 tellen

Vijfde maat
Bbmaj/D 2 tellen
Bbmaj add2/D 1 tel
D7 ommit 3(zonder terts 1 tel

Zesde maat
Emin7 add4 4 tellen

Zevendede maat
Dmaj/F# 2 tellen
Amin7 2 tellen

Achtste maat
Cmin7add4 2 tellen
Eb maj 9+11 1 tel
Bbmaj/F 1 tel

Negende maat
Gsus7 2 tellen
Fmaj/A 2 tellen

Tiende maat
Bbmin7 2 tellen
Bbmin7/F 2 tellen

Elfde maat
Cmin7add4 4 tellen

Twaalfde maat
Bbmin7

Dertiende maat
F 2 tellen
F/A 2 tellen

Eerst maar es alle akkoorden neergezet die voorkomen in de intro. Hoe het verband tussen de akkoorden is komt later.

Hieronder komt een soort van samenvatting van veel voorkomende technieken


  1. Majeur in Mineur en Mineur in Majeur

    De zesde toon uit de mineur ladder komt hersteld voor in de melodisch mineur ladder. Een regel is dat die 6 de 7de en grondtoon in een stem/melodielijn moeten zitten. Zoals je hier hebt gezien kan majeur in mineur ook los gebruikt worden(eerste akkoord). Wat wel gezegd moet worden dat hier heel vrij wordt omgesprongen en dat het dus ook springt van de ene toonsoort naar de andere.
    Mineur in majeur is een akkoord waar de zesde toon inzit nu mineurIVde trap of verminderd IIde trap is
  2. Hoe akkoordverbindingen maken zoals ze hier voorkomen.

    Maak er drieklanken van en begin gewoon met de laagste noot. Om de akkoorden die je krijgt te benoemen ben je dan wat theorie nodig of je weet alle twaalf de varianten van hetzelfde akkoord te vinden.
    Er zitten wat sprongen in deze intro die meer voor de vergevorderde zijn maar je kan de akkoorden altijd terugvinden in 1 van de toonladders. dr zijn er maar 12 waar je ze in principe kan vinden dus dat kan je nog wel leren. Meestal is de grondtoon van het akkoord (C-Eb-Gb) 1 van de tonen van de toonladder(VII uit Db) zoals je ziet in mijn becijfering van de akkoorden
  3. onvoledige akkoorden, wat moet je ermee?

    Je moet zelf een passend akkoord vinden. Je kan er een terts onder plakken, zoals Sander02 gedaan heeft. Op de eerste twee tellen van de eerste maat staan de volgende noten: g-Bb-a-Bb
    De a staat op de drie maar hoort bij de Bb dus je houd twee bessen en een g over. Ik had al uitgevonden dat het stuk in Bmin kon beginnen. Ik weet dat Eb-g-Bb (Eb is een grote terts onder de g erbij), in Bmin voor kan komen(zie mineur in majeur etc.). G-Bb-Db wordt niet veel gebruikt omdat het een akkoord is op de verhoogde zesde toon. In Ab majeur heeft het wel een funtie....

    [/list=1]
 
Laatst gewijzigd:
Snappen jullie het tot nu toe??
 
Kon mn lange post niet wijzigen. Dat is nu de bron voor de verdere uitleg:
De eerste maat :

Intro begint in Bbmin.
De akkoorden
(trap in Bbmin=IV)Eb maj/G akkoord 2 tellen.
(trap in Bbmin VI=trap in Gbmaj=I)Gb maj/Bb akkoord 2 tellen.

Sander02 had nog een Eb-5 akkoord opgeschreven op de eerste tel en een Gb-5 op de drde tel.
Waarom dan toch deze akkoorden in de eerste maat?
Ebmaj/G komt voor in Bbmin op de vierde toon. Het is de toepassing van majeur in mineur. Moeiljke benaming is dur moll.
Ik heb dus een Eb toegevoegd.
De a is te verklaren door de melodische mineur ladder.Hij is uit majeur geleend.
Gbmaj/Bb kom je tegen op de VIde trap in Bb min
Hier ook weer de Gb toegevoegd. Je blijft wel binnen de Bb min ladder dus je gebruikt de c daar, zolas Sander02 dat heeft gedaan. Het akkoord Gb-Bb-Db daarintegen is ook de Iste trap in Gb majeur. Waar je het volgende akkoord kan vinden. Zoa ben ik het hele stuk doorgelopen:)
 
Hay


Mathijs ik heb weleens van een oudere pianist gehoord dat vroeger weleens een dim akoord werdt gebruikt

zegt jouw dat wat, of heeft het geen betrekking op deze thread

3 stappen


bedankt voor de lessen


Greet Turtel8D
 
Back
Top