natuurlijke mineurtoonladder van g# probleem?

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Beste,

Ik heb een vraag; als ik de natuurlijke mineurtoonladder van g# opsom
(volgens het patroon "1 - ½ - 1 - 1 - ½ - 1 - 1" http://www.kaspervdheijden.nl/muziek-theorie/toonladders/)
dan kijg ik:

g# a# b c# d# e f# g#

dus hier ligt de septiem (=f#) 1 volle toonsafstand (= 2 halve toonsafstanden) onder het octaaf g#.



Maar in het boek "KWINTessens, een praktische benadering van de harmonieleer" (R. Tilanus)
staat in het hoofdstuk "1.6 Septiem" (p.34):

"De septiem is in elke toonsoort op een halve-toonsafstand onder de grondtoon (= het octaaf = g2#)
te vinden."

volgens deze uitspraak zou de natuurlijke mineur toonladder van g# zij:

g# a# b c# d# e g g2#


Waar zit de fout?
Alvast bedankt!
 
De uitspraak uit dat boek slaat duidelijk op majeur toonladders. Daar is de septiem effectief een halve toon onder het octaaf.
Je eerste toonladder is dus gewoon juist, dat is de natuurlijke mineurladder van g#. Je kan die ook vinden door z'n tegenhanger, de majeurladder van b te nemen, en die dan te beginnen vanaf g#.
Je laatste toonladder zou overigens een g teveel hebben. (elke noot moet 1 keer voorkomen, behalve de eerste die ook de laatste is) De voorlaatste noot zou dus een f## moeten zijn.
 
De uitspraak uit dat boek slaat duidelijk op majeur toonladders.

Beste, ik heb de schrijfster gecontacteerd en het komt er op neer dat in het hoofdstuk waar ik bezig ben, er gewerkt wordt met de harmonische mineur
toonladder, waarbij de septiem 1 halve toonsafstand onder de grondtoon ligt. Dit wordt pas in hoofdstuk 5 benoemd als er dieper wordt ingegaan op de types mineur toonladder.
Eigenlijk wel zeer tevreden over haar boek :D

grtz
 
Zou het voorkomen dat men de melodische (voor melodie) EN harmonische (voor de akkoorden) mineur toonladders combineert?

grtz
 
Zou het voorkomen dat men de melodische (voor melodie) EN harmonische (voor de akkoorden) mineur toonladders combineert?

Het komt vast wel ergens voor maar het zal nog steeds wat wringen als je het op die manier doet. Maar als je daar nou juist naar op zoek bent in je muziek....
 
Maar als je daar nou juist naar op zoek bent in je muziek....
In dat geval noem je het beter "schuren", het hedendaagse toverwoord om jezelf te feliciteren met baanbrekend onderzoek. Matthijs is er gek op!
 
Misschien om mijn antwoord nog iets te verduidelijken; meestal worden de verschillende smaken mineur toonladder juist in de melodie lijn door elkaar heen gebruikt. De natuurlijke mineur klinkt een beetje raar als je hem omhoog speelt omdat van de 7 naar de octaaf hij niet mooi 'oplost'. Je verwacht aan het eind van de toonladder een lekkere scherpe halve toon-afstand. Die klinkt lekker definitief.
Dus in melodieen wordt soms in stijgende lijnen harmonisch of melodisch gebruikt en dalend de natuurlijk mineur.
Maar dat kan dus botsen met je akkoorden-schema. Dus af en toe zal je de akkoorden aan de melodie moeten aanpassen.

Dus over het algemeen zal je niet zo snel een andere mineur smaak gebruiken in de akkoorden dan de melodie, het zal eerder zo zijn dat als je de melodie er om vraagt ook je akkoorden iets anders doen.
Maar het blijft jouw muziek dus doe lekker wat voor jou goed klinkt/schuurt. :-D
 
Back
Top