Akkoorden & Melodiën: Theorie

MadThijs

Stamgast
Lid sinds
4 augustus 2002
Berichten
200
Locatie
Drenthe
In deze thread de theorie.
Welke theorie moet het hier over gaan?
Wat weten jullie al?

In de andere threads was er verwarring over de toonladders misschien is dat wel een goede openingspost en laten we ons daar eerst even mee bezighouden.

een lijstje:

Kerkmodi
In c
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
(zevende weet ik niet meer)

Majeur toonladders

Kennen we allemaal. Als je weet dat de afstand tussen de noten achtereenvolgens(bv. bij c)1-1-1/2-1-1-1-1/2 zijn kan je op elke toon een majeur toonladder bouwen.

Mineur toonladders
4 vormen
oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a

Harmonisch
a-b-c-d-e-f-g#-a

Mellodisch
a-b-c-d-e-f#-g#-a

Zigeuner
a-b-c-d#-e-f-g#-a

Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar

heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c
pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c

wie weet er nog meer.
 
melodisch majeur, op c: c - d - e - f - g - as - bes - c; ofwel 1 - 1 - 1/2 - 1/2 - 1 - 1 in afstanden
(soortement van omgekeerde melodisch mineur, hence the name)

pentatonisch komt overigens ook in mineursmaak, dan laat je de 2e en 6e toon van een (natuurlijke) mineurladder weg
(logisch: is gewoon de 6e trap van pentatonisch-majeur)

verder nog een hele resem aan synthetische ladders, zoals lydisch b7 (favoriet van Steve Vai), wat precies is wat je verwacht

zevende kerkmodus heet "locrisch", trouwens ;)
 
Re: Akkoorden & Melodiën: Theorie

Origineel geplaatst door MadThijs
wie weet er nog meer.

Purvi
Todi
Marva
Anand Bhairav

Hyper Majeur

Pentatonisch is er in veel, bv Pelog (Indonesië) en Hirajoshi (Japan)

die worden nog wel gebruikt, maar met het ons bekend toonmateriaal zijn in totaal 1024 verschillende toonladders mogelijk :duivels:

Gaan we nog wat verstemmen hier en daar... Oei :)

Uiteindelijk blijft de ruistoonladder over, alle frequenties heel snel achter elkaar gespeeld, ook wel bekend als de sweeptoonladder :D

Wout
 
Origineel geplaatst door Meinte37
melodisch majeur, op c: c - d - e - f - g - as - bes - c; ofwel 1 - 1 - 1/2 - 1/2 - 1 - 1 in afstanden
(soortement van omgekeerde melodisch mineur, hence the name)

Ik wou het bij de oorspronkelijke vorm houden, jouw melodisch majeur is gewoon f melodisch mineur vanaf de c, dus nu graag de ladders vanaf hun grondtoon, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.
verder nog een hele resem aan synthetische ladders, zoals lydisch b7 (favoriet van Steve Vai), wat precies is wat je verwacht
Ook wou ik met de bron beginnen. Synthetische ladders kun je vaak verkrijgen door een mineur of majeur ladder om te bouwen. De meeste voorkomende ladders staan in dit

bijgewerkte lijstje:

Kerkmodi
In c
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
locrisch=b=b niet veel gebruikte in de tijd dat ze kermodi gebruikten omdat de overmatige kwart erinzit.

Majeur toonladders

Kennen we allemaal. Als je weet dat de afstand tussen de noten achtereenvolgens(bv. bij c)1-1-1/2-1-1-1-1/2 zijn kan je op elke toon een majeur toonladder bouwen.

Mineur toonladders
4 vormen
oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a

Harmonisch
a-b-c-d-e-f-g#-a

Mellodisch
a-b-c-d-e-f#-g#-a

Zigeuner
a-b-c-d#-e-f-g#-a

Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar

heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c
majeur pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c

mineur pentatonisch

2de en 6de uit mineur laat je weg

c-Eb-f-g-Bb-c
 
Origineel geplaatst door Meinte37
verder nog een hele resem aan synthetische ladders, zoals lydisch b7 (favoriet van Steve Vai), wat precies is wat je verwacht

Hmm... interessante materie... maar hoe gaat zo'n synthetische ladder dan?
Ik geloof best dat je deze (makkelijk) om kan bouwen vanuit een majeur/mineur-ladder, maar hoe gaat dat dan in z'n werk?

is lydisch b7: f-g-a-b-c-d-d#-f ofzo?? of kraam ik nu volledige onzin uit? :confused:
 
Goede thread! :eureka:

Mijn beetje input:
- 'mellodisch' moet zijn 'melodisch', toch?
- er is ook nog een halvetoonstoonladder (dus gewoon alle toetsen langs); heette die niet chromatisch?
 
bijgewerkte lijstje:

Kerkmodi
In c
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
locrisch=b=b niet veel gebruikte in de tijd dat ze kermodi gebruikten omdat de overmatige kwart erinzit.

Majeur toonladders

Kennen we allemaal. Als je weet dat de afstand tussen de noten achtereenvolgens(bv. bij c)1-1-1/2-1-1-1-1/2 zijn kan je op elke toon een majeur toonladder bouwen.

Mineur toonladders
4 vormen
oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a

Harmonisch
a-b-c-d-e-f-g#-a

Melodisch
a-b-c-d-e-f#-g#-a

Zigeuner
a-b-c-d#-e-f-g#-a

Chromatische toonladder

Stijgend
c-c#-d-d#-e-f-f#-g-g#-a-a#-b-c
Dalend
c-b-Bb-a-Ab-g-Gb-f-e-Eb-d-Db-c


Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar

heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c
majeur pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c

mineur pentatonisch

2de en 6de uit mineur laat je weg

c-Eb-f-g-Bb-c
 
Toepassing van de tonen van een toonladder.
2 soorten

1

Je gebruikt een toonladder omover/in een bepaald akkoord te spelen

Hiertoe behoren de

Kerkmodi
In c
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
locrisch=b=b niet veel gebruikte in de tijd dat ze kermodi gebruikten omdat de overmatige kwart erinzit.

De aangepaste Mineur ladders
Harmonisch
a-b-c-d-e-f-g#-a

Melodisch
a-b-c-d-e-f#-g#-a

Zigeuner
a-b-c-d#-e-f-g#-a

Chromatische toonladder

Stijgend
c-c#-d-d#-e-f-f#-g-g#-a-a#-b-c
Dalend
c-b-Bb-a-Ab-g-Gb-f-e-Eb-d-Db-c


Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar

heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c

majeur pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c

mineur pentatonisch

2de en 6de uit mineur laat je weg

c-Eb-f-g-Bb-c

en

2

Dit zijn de toonladders waaruit je alle akkoorden haalt, voor de meeste akkoorden gebruik je de tonen uit de ladder voor de andere akkoorden pas je tonen aan.
Een muziekstuk staat ook meestal in een van deze toonladders(toonsoorten):

Majeur toonladders

Kennen we allemaal. Als je weet dat de afstand tussen de noten achtereenvolgens(bv. bij c)1-1-1/2-1-1-1-1/2 zijn kan je op elke toon een majeur toonladder bouwen.

Mineur toonladders

oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a

Morgen zal ik beginnen met de basis akkoorden van de majeur toonladder.
 
Reuze intressant! Ik snap er alleen geen :kont: van! :D Ik heb vroegah op school wel muziekschrift geleerd, maar dit zegt me niet zo veel. Of heb ik niet goed opgelet? (zou ook goed kunnen)
Toch wil ik dit soort zaken erg graag leren, ik mis nu echt een theoretische ondergrond om leuke dingen te kunnen spelen. Kan iemand mij vertellen hoe (of waar) ik dit het beste zou kunnen leren? Ik heb gewoon een full-time baan dus ik zou dit graag thuis willen doen. Misschien schriftelijke cursussen (met audio/video erbij) ofzo, iemand tips?

Sorry voor het storen in dit prachtige topic trouwens! :biertje:
 
Origineel geplaatst door Opa Bokma
Reuze intressant! Ik snap er alleen geen :kont: van! :D Ik heb vroegah op school wel muziekschrift geleerd, maar dit zegt me niet zo veel. Of heb ik niet goed opgelet? (zou ook goed kunnen)
Toch wil ik dit soort zaken erg graag leren, ik mis nu echt een theoretische ondergrond om leuke dingen te kunnen spelen. Kan iemand mij vertellen hoe (of waar) ik dit het beste zou kunnen leren? Ik heb gewoon een full-time baan dus ik zou dit graag thuis willen doen. Misschien schriftelijke cursussen (met audio/video erbij) ofzo, iemand tips?

Sorry voor het storen in dit prachtige topic trouwens! :biertje:

Hay

Ha Opa

Madthijs heeft meer threads over theorie,heel leuk maar ,af en toe best moeilijk

als je nog niet weet hoe alle toetsen heten kan je stickers op de toetsen doen met de noten erop

kun je tenminste zien welke noten ze bedoelen, en ook zelf proberen

dan leer je het vanzelf,

als jij wel weet hoe ze heten is toch het leuk voor iemand anders die dat niet weet

Greetz Turtel
 
Origineel geplaatst door turtel
...

Madthijs heeft meer threads over theorie,heel leuk maar ,af en toe best moeilijk

als je nog niet weet hoe alle toetsen heten kan je stickers op de toetsen doen met de noten erop

kun je tenminste zien welke noten ze bedoelen, en ook zelf proberen

dan leer je het vanzelf,

als jij wel weet hoe ze heten is toch het leuk voor iemand anders die dat niet weet

...
Dank je voor je reactie Turtel. Maar die noten kan ik nog wel vinden. Hoewel stickeren een goed idee is! (De Jostiband doet dit wel héél slim trouwens ;) ) Maar ik begrijp niet wat ik ermee moet? Wat doe je bijvoorbeeld met een Zigeuner toonladder (a-b-c-d#-e-f-g#-a), en hoe kan je hier een compositie mee maken? Combineren met andere toonladders? Of variaties in deze toonladder maken? En als je een lead maakt, hoe moet de bassline hier in toonhoogte op aansluiten? Deze laatste vraag is wel erg specifiek, maar dit zijn de dingen die ik me o.a. afvraag...

Ik neem aan dat jullie me dat niet in één post ff kunnen uitleggen, vandaar vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben hoe ik dit het beste kan leren. :)
 
Hay

ja opa dan denk ik dat we in het zelfde schuitje zitten

die noten op toetsen is echt voor beginners handig

maar niet voor gevorderden



Zigeuner toonladder


Greetz Turtel8D
 
Origineel geplaatst door Opa Bokma
Wat doe je bijvoorbeeld met een Zigeuner toonladder (a-b-c-d#-e-f-g#-a), en hoe kan je hier een compositie mee maken?

Het komt er op neer dat als je besluit om iets te maken met die toonladder, dat je dan alle akkoorden volgens dat schema gaat gebruiken. Dat vergt dus ERG veel oefening want je moet die toonladder dan echt wel in de vingers hebben, en niet alleen die beginnende op de A maar ook vanaf alle andere tonen uit die ladder.
Daarna, als je dat hebt, kan je gaan combineren met andere soorten toonladders natuurlijk.

Daarom heb ik nog nooit iets gecomponeerd met een bepaalde toonladder in het achterhoofd. VEEL te moeilijk voor mij. Ik zoek maar iets dat goed klinkt, en achteraf kan dat dan een melodische toonladder in G blijken te zijn die overgaat naar een harmonische toonladder in D. Ik zeg maar iets...
In ieder geval gebruik ik veel soorten toonladders door mekaar, want als ik zie welke akkoorden ik uiteindelijk allemaal maak... sus2, sus4, 7, M7, 9, 11 ,13, b5, enz enz. en dat allemaal zonder te weten welke toonladder ik gebruik op het moment dat ik het akkoord bedenk. Je MOET het dus niet kennen.
 
Origineel geplaatst door hermax
Het komt er op neer dat als je besluit om iets te maken met die toonladder, dat je dan alle akkoorden volgens dat schema gaat gebruiken. Dat vergt dus ERG veel oefening want je moet die toonladder dan echt wel in de vingers hebben, en niet alleen die beginnende op de A maar ook vanaf alle andere tonen uit die ladder.
Daarna, als je dat hebt, kan je gaan combineren met andere soorten toonladders natuurlijk.

Daarom heb ik nog nooit iets gecomponeerd met een bepaalde toonladder in het achterhoofd. VEEL te moeilijk voor mij. Ik zoek maar iets dat goed klinkt, en achteraf kan dat dan een melodische toonladder in G blijken te zijn die overgaat naar een harmonische toonladder in D. Ik zeg maar iets...
In ieder geval gebruik ik veel soorten toonladders door mekaar, want als ik zie welke akkoorden ik uiteindelijk allemaal maak... sus2, sus4, 7, M7, 9, 11 ,13, b5, enz enz. en dat allemaal zonder te weten welke toonladder ik gebruik op het moment dat ik het akkoord bedenk. Je MOET het dus niet kennen.
Oké, dank je. Is weer iets duidelijker allemaal. Ik ga vanavond wel ff oefenen, snap ik het misschien nog wat meer.

Maar ik hou me aanbevolen als iemand nog tips heeft voor een cursus o.i.d. :engel:
 
Origineel geplaatst door Opa Bokma
Dank je voor je reactie Turtel. Maar die noten kan ik nog wel vinden. Hoewel stickeren een goed idee is! (De Jostiband doet dit wel héél slim trouwens ;) ) Maar ik begrijp niet wat ik ermee moet?

Wat ik nu heb opgeschreven zijn welke toonladers er minimaal zijn(openingspost met verbeteringen later) en hoe ze toegepast worden(mijn laatste post voor deze). Wat je ermee moet? Het is allemaal nog theorie. Hoe je het toepast wou ik nog niet aan beginnen omdat dat te snel gaat, zie mijn andere threads over de theorie.


Wat doe je bijvoorbeeld met een Zigeuner toonladder (a-b-c-d#-e-f-g#-a), en hoe kan je hier een compositie mee maken?

Met alleen zigeuner ladders kom je een heel eind maar het is 1 toonsoort, en ik wil vanuit de majeur en mineur ladders bij de toepassing van de andere ladders uitkomen.


Combineren met andere toonladders? Of variaties in deze toonladder maken?



Combineren van en variaties van toonladders gebruik je eigenlijk in je composities. Je moet alleen simpel beginnen om de moeilijke dingen te begrijpen.


En als je een lead maakt, hoe moet de bassline hier in toonhoogte op aansluiten? Deze laatste vraag is wel erg specifiek, maar dit zijn de dingen die ik me o.a. afvraag...


Ik zie al wel wat mogelijkheden, maar je kan het gewoon uitproberen. Steeds een a in de bas en dan proberen wat daarboven klinkt wanneer je alleen de tonen uit a mineur melodisch gebruikt.


Ik neem aan dat jullie me dat niet in één post ff kunnen uitleggen, vandaar vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben hoe ik dit het beste kan leren. :)

Ik denk dat mijn uitleg nog niet voldoende is en alweer te snel gaat.
 
Toepassing van de tonen van een toonladder.
2 soorten

1

Je gebruikt een toonladder omover/in een bepaald akkoord te spelen
Hiertoe behoren natuurlijk de majeur en mineur ladder
en de

Kerkmodi
In c
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
locrisch=b=b niet veel gebruikte in de tijd dat ze kermodi gebruikten omdat de overmatige kwart erinzit.

De aangepaste Mineur ladders
Harmonisch
a-b-c-d-e-f-g#-a

Melodisch
a-b-c-d-e-f#-g#-a

Zigeuner
a-b-c-d#-e-f-g#-a

Chromatische toonladder

Stijgend
c-c#-d-d#-e-f-f#-g-g#-a-a#-b-c
Dalend
c-b-Bb-a-Ab-g-Gb-f-e-Eb-d-Db-c


Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar

heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c

majeur pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c

mineur pentatonisch

2de en 6de uit mineur laat je weg

c-Eb-f-g-Bb-c

en

2

Dit zijn de toonladders waaruit je alle akkoorden haalt, voor de meeste akkoorden gebruik je de tonen uit de ladder voor de andere akkoorden pas je tonen aan.
Een muziekstuk staat ook meestal in een van deze toonladders(toonsoorten):

Majeur toonladders

Kennen we allemaal. Als je weet dat de afstand tussen de noten achtereenvolgens(bv. bij c)1-1-1/2-1-1-1-1/2 zijn kan je op elke toon een majeur toonladder bouwen.

Mineur toonladders

oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a

Morgen zal ik beginnen met de basis akkoorden van de majeur toonladder.
Vandaag alle mogelijke drieklanken binnen een toonladder.
Akkoorden worden vaak binnen een toonladder benoemd.
Lees de informatie over de majeur en mineur ladders in deze thread: Inrevallen, toonladders en akkoorden

Vragen??

Vandaag de akkoorden in c groot.
De tonen uit de toonladder worden aangegeven met romeinse cijfers, met bijbehorende akkoorden in C groot.
I c-e-g
II d-f-a
IIIe-g-b
IVf-a-c
V g-b-d
VI a-c-e
VIIIb-d-f

Soorten akkoorden

I Majeur
IIMineur
IIIMineur
IVMajeur
V Majeur
VI Mineur
VIIIVerminderd

Is het nu nog duidelijk??
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Opa Bokma
Wat doe je bijvoorbeeld met een Zigeuner toonladder (a-b-c-d#-e-f-g#-a), en hoe kan je hier een compositie mee maken?

Ik heb even met een Rhodes wat in een Zigeuner-laddertje zitten spelen in A....
Het loopt dan even over naar C (mixolydisch) en via Am (aeolisch) terug naar het zigeunerladdertje

De bas speelt simpelweg A-C-A

Klik dus hier voor zigeunermuziek!

:doei:
 
hier nog een super-handige link mag ik wel zeggen voor allerlei bekende en exotische ladders + de akkoorden

VIIIVerminderd
dit is eigenlijk een half-verminderd akkoord (b-d-f-a) als je de 4-klank wil
Misschien had je gelijk de 4-klanken kunnen noteren; als je toch bezig bent :D

Het grappige aan die site is dat je heel goed kan zien wat het verband is tussen het 'kruizen/mollen'-verhaal en kwintencirkel en de modi..
Klik bijv maar eens in deze volgorde de modi aan en let op het toetsenbord > ionian, mixolydian, dorian, aeolian, pryghian, locrian en zie wat er gebeurd :)
 
Laatst gewijzigd:
Toonladders

Toonladders

Ik kan me best voorstellen dat sommigen graag iets dieper willen ingaan of de theorie, liever dan gewoon uit te proberen zonder dat men eigenlijk weet wat men aan het doen is. De theorie achter het systeem is eigenlijk niet zo moeilijk. Daarom een klein woordje (hopelijk verstaanbare) uitleg. (zoals ik het in feite min of meer uitleg in mijn notenleerklas aan de volwassenen.)

In bijlage een pdf-file met onderstaande uitleg, alsook het visuele voorbeeld waarnaar wordt verwezen.

Een toonladder (Of scale, of notenreeks, ...) Is niks meer dan een opeenvolging van noten. (Dit kunnen 5, 6, 7 of meer tonen (noten) zijn.

Het zijn echter de kenmerken van de reeks die bepalen welke suffix (achternaam) de toonladder (tonenreeks) krijgt.
Dus een lijstje aanleggen van alle mogelijke scales is quasi onmogelijk. Vergelijk maar met het dodecafone systeem dat gebruikt werd door componisten als Schonberg, Berg en Webern, begin de jaren 1900. Zij hadden het systeem zodanig opgebouwd dat elke toon ( zijn er dus 12) in de reeks zat. Het maakte alleen niet uit waar, alleen dienden ze alle twaalf aanwezig te zijn. Dat was het kenmerk van hun toonladder.

Voor ons de meest gebruikte toonladders (Majeur en Mineur) heb je eigenlijk een drietal kenmerken (zie bijlage):
1/ We starten en eindigen met eenzelfde noot. Dus beginnen we met "C", dan eindigen we ook op een "C", om vervolgens op te vullen met eenmaal elke noot (dus bv niet "E" en "Eb" , want dat zijn eigenlijk twee "E's")
Starten we bij "A" dan eindigen we bij "A". enz...

2/ Zowel majeur als mineur hebben een vast kenmerk wat betreft de opeenvolging van hele en halve toonsafstanden (cfr Boogjes in bijlage zijn hele toonsafstanden, hoekjes halve toonsafstanden.)
Voor een Majeur toonladder liggen de halve toonsafstanden altijd tussen de IIIe en IVe en tussen VIIe en VIIIe toontrap. (zie bijlage.)
Voor een Mineur toonladder liggen deze anders: Tussen IIe en IIIe en tussen VIe en VIIe toontrap.

3/ En eigenlijk een gevolg van het tweede kenmerk: De eerst voorkomende terts zal bij een Majeur toonladder een grote terts zijn (zij boog over drie noten. (ze overspant twee hele tonen.)
BIj mineur zal het een kleine terts zijn. (ze overspant 1 hele toon en een halve toon. Zij bijlage la mineur.

Hieruit volgt dat de noten die voorkomen in C Majeur en a mineur dezelfde zijn. Zijn worden dan ook betrekkelijk toonaarden genoemd. Zo heeft elke Majeur toonaard een betrekkelijke kleine broer. en omgekeerd.

Hoe komen we nu aan kruisen en mollen?
Eigenlijk eenvoudig (zie voorbeeld beginnend op G)
Willen we een tonenreeks op "G" dan moeten we beginnen op "G" en eindigen op "G" (1e kenmerk)

Willen we Majeur dan moeten we een halve toon vinden tussen III en IV en tussen VII en VIII. En daar knelt het schoentje. Bij overlopen van de reeks op G bekomen we de halve tonen op een andere plaats. (Cfr. De hoekjes op vb)
Willen we deze op de juiste plaats krijgen dan dienen we De F met een halve toon te verhogen naar F# (zie ook vb.)

Het derde kenmerk wordt nu een soort van controle... en we controleren of we inderdaad een grote terts in het begin hebben.

Dezelfde werkwijze kan gevolgd worden voor een mineur toonaard. (als basis, want gevorderden weten dat mineur drie verchijningsvormen heeft.) Harmonisch, melodisch en antiek. (Hetgeen ik bespreek betreft de antieke vorm.)

Naar akkoorden toe is kennis van toonladders zeer handig. Zo begrijp je dat in Do groot (of C Majeur) geen enkele akkoord een zwarte toets zal bevatten. Dit omdat in de tonenreeks geen zwarte toetsen (of kruisen en mollen) voorkomt. Op de tonenreeks van G Majeur zal je dus altijd een een F# moeten gebruiken. Dus nooit het akkoord Dm maar D (wel of niet uitgebreid naar D7, enz... Ook kan je hieruit dus afleiden dat D7 dus D, F#, A en C zal zijn en niet D, F#, A, C# omdat C# niet voorkomt in G Majeur.)
Als je meer uitleg over drieklanken, opbouw, structuur enz... wil, zal ik die ook nog wel eens geven.

Vanzelfsprekend is dit de basis. Wanneer je zal moduleren (toonaarden met elkaar combineren, uitwisselen, enz...) zal je vanzelfspreken noten gaan gebruiken die niet tot de basisreeks behoren, maar hieruit kan ik moeilijk nog verder uitwijden.
De tekst is nu al vrij lang.

Hopelijk kan ik sommige mensen hiermee van dienst zijn.

Vriendelijke groeten, en veel puzzel en zoekgenot naar nieuwe scales. (Als suggestie kan ikaan geinteresseerden ook Slonemski "Thesaurus of scales and melodic Patterns" aanbevelen. (een 240 pagina's tellend boek met enkel en alleen maar scales, maar van majeur en mineur is geen sprake.)

Orcrist.
 

Attachments

  • toonladders.pdf
    64,2 KB · Bekeken: 103
Origineel geplaatst door MadThijs
... heeeel veeeel uitleg ...

Ik denk dat mijn uitleg nog niet voldoende is en alweer te snel gaat.
Je uitleg zal opzich wel dekkend zijn, zo komt het in ieder geval wel op me over! :P Ik mis gewoon kennis in de basis definities om het te kunnen begrijpen. Maar wel bedankt voor het geduld om het proberen uit te leggen! :)

Het goede nieuws is dat ik een "muziekleraar" heb gevonden die mij (tegen een kleine vergoeding) wil gaan begeleiden!
Origineel geplaatst door trigg
Ik heb even met een Rhodes wat in een Zigeuner-laddertje zitten spelen in A....
Het loopt dan even over naar C (mixolydisch) en via Am (aeolisch) terug naar het zigeunerladdertje

De bas speelt simpelweg A-C-A

Klik dus hier voor zigeunermuziek!

:doei:
Wow! Op zo'n manier snap ik het al een stuk beter! Leuk stukje trouwens! Nu begrijp ik tenminste hoe je dit toe kan passen! Ik dacht nl. dat je die toonladder zonder accenten en in dezelfde lengte moest inspelen, daarom begreep ik niet hoe je hier een mooie compositie van kon maken. Beetje dom gedacht van mij natuurlijk.. :erm: Ik ga vanavond eens proberen die gebruikte ladders in mijn vingers te krijgen en dan kijken of ik het een beetje na kan spelen!

Thanks trigg! 8)

Enne Orcrist ook bedankt, ga jouw stuk vanavond eens goed doorlezen! :geslaagd:
 
Back
Top