In deze thread de theorie.
Welke theorie moet het hier over gaan?
Wat weten jullie al?
In de andere threads was er verwarring over de toonladders misschien is dat wel een goede openingspost en laten we ons daar eerst even mee bezighouden.
een lijstje:
Kerkmodi
In c
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
(zevende weet ik niet meer)
Majeur toonladders
Kennen we allemaal. Als je weet dat de afstand tussen de noten achtereenvolgens(bv. bij c)1-1-1/2-1-1-1-1/2 zijn kan je op elke toon een majeur toonladder bouwen.
Mineur toonladders
4 vormen
oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a
Harmonisch
a-b-c-d-e-f-g#-a
Mellodisch
a-b-c-d-e-f#-g#-a
Zigeuner
a-b-c-d#-e-f-g#-a
Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar
heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c
pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c
wie weet er nog meer.
Welke theorie moet het hier over gaan?
Wat weten jullie al?
In de andere threads was er verwarring over de toonladders misschien is dat wel een goede openingspost en laten we ons daar eerst even mee bezighouden.
een lijstje:
Kerkmodi
In c
ionisch=c-c
dorisch=d-d
phrygisch=e-e
lydisch=f-f
mixolydisch=g-g
aeolisch=a-a
(zevende weet ik niet meer)
Majeur toonladders
Kennen we allemaal. Als je weet dat de afstand tussen de noten achtereenvolgens(bv. bij c)1-1-1/2-1-1-1-1/2 zijn kan je op elke toon een majeur toonladder bouwen.
Mineur toonladders
4 vormen
oorspronkelijk
a-b-c-d-e-f-g-a
Harmonisch
a-b-c-d-e-f-g#-a
Mellodisch
a-b-c-d-e-f#-g#-a
Zigeuner
a-b-c-d#-e-f-g#-a
Octotonische toonladder
afstand tussen twee noten is steeds heel-half of half-heel na elkaar
heletoons toonladder
c-d-e-f#-g#-a#-c
pentatonische toonladder
4de en 7de toon laat je weg:
c-d-e-g-a-c
wie weet er nog meer.