Ok, ik heb een akkoorden versie en een indeling naar toonsoorten.
Ik heb de complete intro, qua notatie, gekregen van Sander02. Aan de hand daarvan kon ik beter zien wat er gebeurt.
Alles wordt door elkaar behandelt wel van maat tot maat en het is een controle voor mezelf of ik het goed benoemt heb:
De toonossrt waarmee het stuk begint is= Bb mineur (I=Bb-II=C-III=Db-IV=Eb-V=F-VI=Gb-VIIAb-I-Bb)
Met wat modulaties kom je op de akkoorden die buiten Bbmin liggen, zie de uitleg bij de maten.
De drienklank op V heeft altijd de leidtoon naar de grondtoon. De verhoogde 7 uit Harmonisch mineur. In mn analyse met trappen in toonladders zal je dat consequent tegenkomen. Wat wel noodzakelijk was bij de analyse is dat het zo ineens in een andere toonsoort staat.
De eerste maat
(trap in Bbmin=IV)Eb maj/G akkoord 2 tellen.
(trap in Bbmin VI=trap in Gbmaj=I)Gb maj/Bb akkoord 2 tellen.
Sander02 had nog een Eb-5 akkoord opgeschreven op de eerste tel en een Gb-5 op de drde tel.
Waarom dan toch deze akkoorden in de eerste maat?
Ebmaj/G komt voor in Bbmin op de vierde toon. Het is de toepassing van majeur in mineur. Moeiljke benaming is dur moll.
Ik heb dus een Eb toegevoegd.
De a is te verklaren door de melodische mineur ladder.Hij is uit majeur geleend.
Gbmaj/Bb kom je tegen op de VIde trap in Bb min
Hier ook weer de Gb toegevoegd. Je blijft wel binnen de Bb min ladder dus je gebruikt de c daar, zolas Sander02 dat heeft gedaan. Het akkoord Gb-Bb-Db daarintegen is ook de Iste trap in Gb majeur. Waar je het volgende akkoord kan vinden. Zoa ben ik het hele stuk doorgelopen
Tweede maat
Bbmin7/F 2 tellen
Bbmin7 2 tellen
Ik heb het gebombadeerd tot Bbmin7 Dit kan niet in Bbmin dus is het vorige akkoord al in een andere toonsoortzoals je ziet bij de eerste maat. Morgen meer
Derde maat
Ddim 2 tellen
Ebmin7 2 tellen
Vierde maat
Abmin7 2 tellen
Abmin7/B 2 tellen
Vijfde maat
Bbmaj/D 2 tellen
Bbmaj add2/D 1 tel
D7 ommit 3(zonder terts 1 tel
Zesde maat
Emin7 add4 4 tellen
Zevendede maat
Dmaj/F# 2 tellen
Amin7 2 tellen
Achtste maat
Cmin7add4 2 tellen
Eb maj 9+11 1 tel
Bbmaj/F 1 tel
Negende maat
Gsus7 2 tellen
Fmaj/A 2 tellen
Tiende maat
Bbmin7 2 tellen
Bbmin7/F 2 tellen
Elfde maat
Cmin7add4 4 tellen
Twaalfde maat
Bbmin7
Dertiende maat
F 2 tellen
F/A 2 tellen
Eerst maar es alle akkoorden neergezet die voorkomen in de intro. Hoe het verband tussen de akkoorden is komt later.
Hieronder komt een soort van samenvatting van veel voorkomende technieken
- Majeur in Mineur en Mineur in Majeur
De zesde toon uit de mineur ladder komt hersteld voor in de melodisch mineur ladder. Een regel is dat die 6 de 7de en grondtoon in een stem/melodielijn moeten zitten. Zoals je hier hebt gezien kan majeur in mineur ook los gebruikt worden(eerste akkoord). Wat wel gezegd moet worden dat hier heel vrij wordt omgesprongen en dat het dus ook springt van de ene toonsoort naar de andere.
Mineur in majeur is een akkoord waar de zesde toon inzit nu mineurIVde trap of verminderd IIde trap is
- Hoe akkoordverbindingen maken zoals ze hier voorkomen.
Maak er drieklanken van en begin gewoon met de laagste noot. Om de akkoorden die je krijgt te benoemen ben je dan wat theorie nodig of je weet alle twaalf de varianten van hetzelfde akkoord te vinden.
Er zitten wat sprongen in deze intro die meer voor de vergevorderde zijn maar je kan de akkoorden altijd terugvinden in 1 van de toonladders. dr zijn er maar 12 waar je ze in principe kan vinden dus dat kan je nog wel leren. Meestal is de grondtoon van het akkoord (C-Eb-Gb) 1 van de tonen van de toonladder(VII uit Db) zoals je ziet in mijn becijfering van de akkoorden
- onvoledige akkoorden, wat moet je ermee?
Je moet zelf een passend akkoord vinden. Je kan er een terts onder plakken, zoals Sander02 gedaan heeft. Op de eerste twee tellen van de eerste maat staan de volgende noten: g-Bb-a-Bb
De a staat op de drie maar hoort bij de Bb dus je houd twee bessen en een g over. Ik had al uitgevonden dat het stuk in Bmin kon beginnen. Ik weet dat Eb-g-Bb (Eb is een grote terts onder de g erbij), in Bmin voor kan komen(zie mineur in majeur etc.). G-Bb-Db wordt niet veel gebruikt omdat het een akkoord is op de verhoogde zesde toon. In Ab majeur heeft het wel een funtie....
[/list=1]