Wie helpt Bart? (met dit geluid...)

Origineel geplaatst door NiFF
Natuurlijk. Je kan bijvoorbeeld gitaar spelen, of triangel.

Maar als je electronische muziek wilt maken, en je denkt dat het niet nodig is om verstand van midi te hebben, dan krijg je topics zoals deze.

:confused: Pardon? Doe niet zo lullig man!!! :(

Ik kan toch niet zeggen dat ik GEEN verstand heb van MIDI, dit is toch gewoon een specifieke vraag?
 
Volume programmeren, en andere cc zaken zijn inderdaad mogelijk maar kosten een enorme hoeveelheid tijd. Je kan het ook simpel doen met behul van native instruments kontakt.

- laad de stem sample in kontakt
- zet hem op timestretch
- zet 1 midi controller op samplestart
- zet 1 midi controller op stretchspeed (granulaire synthese)
- draai aan de knopjes en klaar.

en als je dan je vocal lijn hebt zoals je die wilt kun je hem afmaken met de chopper plugin van cubase. zet die op de insert. Via automation bepaal je dan de gesyncte snelheid waardoor je kan switchen tussen 1/4. 1/8, 1/16 1/32 in je song. Eventueel kun je deze automation van de schopper speed via generic remote ook nog aan een midi controller hangen. Dan kun je met 3 draaiknoppen al die effecten zo realtime uit je vocals halen.

Je kan een aantal waveforms kiezen in de chopper plugin die het gedrag van je chopper veranderen. Eventueel kun je via de midigate plugin van cubase je eigen kadanzjes programmeren , dan heb je chopper niet nodig.
 
Origineel geplaatst door NiFF
een lfo is niet de manier om dit te doen.

als je software gebruikt met een strakke timing, dan kun je het beste controller 11 (expression) gebruiken en die snel heen en weer laten wisselen tussen 127 en 0.

door controller 11 te gebruiken kun je nog steeds het midi volume met controller 7 instellen.


-wouter.

Het resultaat is hetzelfde. Blokgolf op een LFO die de VCA moduleert of zelf je volume handmatig moduleren via de controllers: je krijgt bij allebei een aan/uit-effect. Bij een LFO kan het wat lastiger zijn *precies* het effect te krijgen wat je wil (tempo: Hz=1/s; moet te berekenen zijn dan, toch?), met die controllers kan het vrij lang gaan duren.

Maar ik ben het er niet mee eens dat je een n00b bent als je 'controller 7 en 11' niet uit elkaar kan houden (of het niet uit je hoofd weet). Ik denk dat je in de meeste sequencers die getallen helemaal niet hoeft te weten, hoewel het wel handig is natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
beetje off topic maar eh.. de quasimidi raven heeft deze functie (gater) ingebouwd als variatie op de arpeggiator, je kan dan 1 van de (zelf te programmeren) tracks gebruiken als trigger, zodat je zelf het patroon kan bepalen. leuk om bv een lead het ritme van de hihat te laten volgen. blijft toch een prima master met heel veel mogelijkheden, die raven.
en lekker simpel. maar wat ik al zei, off topic hè.
 
Origineel geplaatst door Bartology
:biertje: Bedankt voor de handige tips.... Kan iemand een voorbeeldje plaatsen?

dit heb ik gemaakt in fruity loops. ik heb gewoon een mute gebruikt en die mute heb ik geautomate via een LFO. in fruity kan je de LFO quatizen. dus dan klinkt hij mooi in de maat.
 

Attachments

  • gate.mp3
    209,8 KB · Bekeken: 39
Origineel geplaatst door isnieZot
dit heb ik gemaakt in fruity loops. ik heb gewoon een mute gebruikt en die mute heb ik geautomate via een LFO. in fruity kan je de LFO quatizen. dus dan klinkt hij mooi in de maat.

Klinkt redelijk geslaagd :okdan:
 
hier nog eens maar dan op een vocal sample.
met dank aan erika badu voor haar stem :D
 

Attachments

  • gateh.mp3
    397 KB · Bekeken: 39
Laatst gewijzigd:
En wat dacht je ervan om gewoon de wav. file in een sequencer te laden zoals cubase
Dan met de Cut tool (schaartje) het audiofragment in kleine stukjes knippen (1/16 1/32 of zelfs 1/64) en dan om en om de fragmenten te muten.
Dan nog evt kleine fade-in en- outjes maken om tikjes te voorkomen.
Zo kun je makkelijk bepalen welke delen van de vocal je wel danwel niet wilt horen.
 
2 Bodo!

Bodo bedoel je toevallig niet DFX Skitter?? ipv BufferOverride
Heb net de site van DFX bekeken, en die plugin lijkt er kwa opties meer op.
 
Origineel geplaatst door NiFF
[n00b alert]

hoe kun je nou serieus muziek maken zonder te begrijpen wat ik bedoel met controller 7 bijvoorbeeld..
misschien moet je je eens verdiepen in de basisconcepten van midi.


Andersom is het ook zo dat als je wel veel verstand hebt van midi..je nog onwijze ruk tunes kan maken!!!!:biertje: ofniet dan niff!
Nu ik het nog eens leesmaakt het inderdaad wel sens.
 
:engel:Vreeeeeedeeeee op aaaaaardddeee:engel:

kom op jongens, waar is de kerstgedachte8)

kheb dit truukje ook vaak gedaan met reason. Daar kan je de (analoge stijl) sequenser aan vanalles koppelen. cutoff, volume enz. zo krijg je interessante ritmische patronen
 
hier een voorbeeldje van The Shamen (1991)
En wel op de gitaar..
 

Attachments

  • shamenstotter.mp3
    524,8 KB · Bekeken: 39
Je laat de hele sample gewoon 1 op 1 door bv een filter module of synthmodule met audio input lopen en die zet je bv op MIDI kanaal 16, dan speel je op MIDI kanaal 16 (je [filter]module) gewoon zo'n stotterende lijn met je keyboard in...
 
Resumerend kun je stellen dat er meerdere mogelijkheden zijn om het "stotterende" geluid te krijgen.
Bedankt voor de input mannen!! :halleluja
 
Origineel geplaatst door bodo
Met Destroy FX DFX Bufferoverride kan je ook makkelijk dit soort stotter effecten maken. Gewoon het 'te stotteren' stukje op een aparte track plaatsen, insert fx erop, en bob's your uncle.
Je kan deze plug-in zelfs via midi bespelen (met de toetsen van je keyboard) en allerhande LFO's gebruiken voor echt geflipte (maar wel vaak gehoorde) effecten. Een absolute aanrader, PC & Mac en natuurlijk gratis :)


thx for the tip


coole plug zeg !
 
Bahamut

Bahamut

nou mensen doe dit dan maar 's na

Wat was dat stukje die je hebt geplaatst?

Van jou?

Heel vet!
 
Laatst gewijzigd:
nou mensen doe dit dan maar 's na

Die is echt heel tof... zeker die break op .22. moet me aan squarepusher denken die doet ook van die maffe dingen!

ontopic:

Met een modular kan het ook heel makkelijk... Kun je een sequencer aan een paar amp envelopes patchen. Of natuurlijk met een gate met een sidechain.
 
Gewoon in je sampler zetten, sample start aan velocity koppelen en dan je stotterende patroon intekenen/-spelen. Daarna kan je met velocity een slide maken. Excact hetzelfde resultaat, eenvoudigste benadering...

Groetjes
 
Back
Top