Hoe maak ik deze synth-sound?

Dozart

Super Сasual Dating Real-life Females
Lid sinds
27 juli 2011
Berichten
1.026
Locatie
GB
Hallo,

Ik ben nu al 2 of 3 dagen aan het kutten om een bepaald sound te krijgen. Het erge is: ik heb het ooit eens zelf gemaakt. :?
Maar dat is jaren geleden, en een computercrash verder en dat bestand dus kwijtgeraakt. Die track ben ik dus opnieuw aan het maken en die sound is te cool om genoegen nemen met iets wat er slechts op lijkt. Een prachtige toevalstreffer destijds dus haha. Goed, ik ben dus niet zo heel erg goed in exact een sound laten klinken zoals ik dat in mijn hoofd heb, en dit lukt dus ook niet. Weet niet meer welke VST in destijds ervoor heb gebruikt. Maar inmiddels geprobeerd: massive, sylenth1, absynth 4, omnisphere, Gladiator, Alien 303. Geen idee of de goede er tussen zat. Maar het wil gewoon niet lukken. Dus nu ben ik radeloos en weet ik echt ff niets anders dan een hulplijn in te schakelen. Veel mensen kunnen dit veel beter dan ik: die horen een geluid en weten meteen het grondgeluid ervan en hoe die verder ingesteld zou moeten zijn. Tuurlijk, vrij lomp dat het een eigen sound van vroeger betreft, maar ja, het is nu eenmaal zo.

Wie hoort dit geluid en weet hoe je en met welke synth je die het beste zou kunnen maken?
Het gaat om het geluid waarmee die direct opent. Het bass-achtige geluid dus, maar dan als synth.

Ik ben degene dankbaar die me uit deze situatie kan redden haha. Want na zo veel uur voor nop wordt ik er een beetje gek van!

Ben benieuwd.

https://soundcloud.com/ron-dz/remake-funky-2
 
Misschien denken sommigen of zelfs de meesten: dat is toch niet zo'n moeilijke? Het lukt dan ook wel om ongeveer zo te krijgen, maar het is iets met de specifieke klankkleur, en de aanslag. Als ik bv from scratch met een saw begin, dan krijg ik een beetje zo'n scheetgeluid. Met pitch op de mod-envelope bij de decay heel licht, krijg ik die aanslag wel een beetje, maar ja die klank lukt gewoon niet. En als ik presets uit vst's neem en wat aanpas, blijft het toch steeds net een andere sound hebben. Fuck, hoe heb ik dat toch gedaan ooit.......!? Het zit 'm voornamelijk in het grondgeluid. Met een saw tooth lijkt het niet echt te lukken. Mij niet iig. En andere ook niet. Lijkt er steeds slechts op. 't laat me niet los.

Met de absynth 5 kwam ik volgens mij het meest in de buurt. Alleen daar kan ik niet zo super mee overweg, en dan loop ik daar weer tegenaan. Hoe gebruik je daarin bv pitch mod envelope zoals je dat in de sylenth doet *bloos* ?
 
Laat maar. Gevonden en gelukt. :) Eindelijk. De aanhouder wint. Haha.
 
Hulplijn maar weer open. :( Toch weer niet....... Ik weet verdomme niet wat het brongeluid is. En alle manieren van filteren zijn het steeds ook net niet. Tyfus irritant.
 
Iemand?

Huh? Toch niet teruggevonden/gelukt? Ik denk dat echt om een niet al te ingewikkelde klank gaat die met de meeste subtractive synthesizers wel te maken is. Ik zat er toch snel heel dichtbij met een rechtoe rechtaan apparaat als Synth1. Met een single oscillator Saw (een echte digitale symmetrische rechtlijnige) door een Lowpass 24 dB/oct (een digitale lineaire, niet ladder/diode emulatie). Maar omdat je 'm inmiddels al teruggevonden had heb ik niet verder gereageerd. Alleen modulatie van AMP en Cutoff. Beetje resonance, beetje drive. Ik weet niet hoe ver je er nu zelf vanaf zit/zat. En hoe precies het moet zijn. Of wat je bedoelt met een net andere grondtoon. Maar die simpelste "echte" Saw zoals hij in veel digitale synths zit kwam er het dichtst bij. Dichterbij dan pulsen met allerlei pulsbreedtes. Met een kleine pitchbend in de attack kwam ie niet dichterbij (even getest vanwege je eigen opmerking daarover).
 
Nee, toch niet. Het blijft steeds net iets missen. Ik weet ook niet wat het is. Ik ben geneigd het te gaan opgeven. :( Wat ik met de Sylenth eruit krijgt, komt wel in de buurt. Maar ja, net niet helemaal. Ikweet echt niet wat ik destijds nou gedaan heb. Het kutte is, een klein dingetje in de chain kan net dat ene verschil maken, maar ik zou niet weten hoe ik dat destijds heb gedaan. Erg irritant...
Bedankt iig voor het meedenken. :)
 
Overigens staat ie niet meer in de OP. Hier nog even opnieuw dan:

https://soundcloud.com/ron-dz/backtown-funk

(bij 1:28 begint ie)
 
Nee, toch niet. Het blijft steeds net iets missen. Ik weet ook niet wat het is. Ik ben geneigd het te gaan opgeven. :( Wat ik met de Sylenth eruit krijgt, komt wel in de buurt. Maar ja, net niet helemaal. Ikweet echt niet wat ik destijds nou gedaan heb. Het kutte is, een klein dingetje in de chain kan net dat ene verschil maken, maar ik zou niet weten hoe ik dat destijds heb gedaan. Erg irritant...
Bedankt iig voor het meedenken. :)

Bedoel je dan niet alleen de kale basis synthbass? Want die lijkt niet ingewikkeld. Maar bedoel je soms inclusief een stuk effect chain er achter? Met Ping Pong Delay en Reverb en al? Of het eindresultaat zoals je het nu op de track hoort? Waar mogelijk nog veel meer signaalbewerking plaats heeft gevonden. EQ, compressie etcetera. Als je het precies zo als op de track wilt hebben dan komen er wel heel veel variabelen bij kijken.
 
Bedoel je dan niet alleen de kale basis synthbass? Want die lijkt niet ingewikkeld. Maar bedoel je soms inclusief een stuk effect chain er achter? Met Ping Pong Delay en Reverb en al? Of het eindresultaat zoals je het nu op de track hoort? Waar mogelijk nog veel meer signaalbewerking plaats heeft gevonden. EQ, compressie etcetera. Als je het precies zo als op de track wilt hebben dan komen er wel heel veel variabelen bij kijken.

Ja, ik ben bang dat ik inderdaad wat bewerkingen heb gedaan die ik niet terug kan herleiden. Misschien maar gewoon laten varen dat ie exact zo moet zijn als in deze versie en met een iets andere sound genoegen nemen. Zit denk ik niet veel anders op. Maar ja, het laat me moeilijk los :P De lage basstonen komen vaak wel in de buurt, maar dan klinken die hoge weer heel anders, en vice versa.
 
Nou, ik heb een acceptabel alternatief nu die ook wel vet klinkt. 8) En daar ga ik het maar mee doen dan. 2018 versie jwz! 8>
 
Bedoel je dan niet alleen de kale basis synthbass? Want die lijkt niet ingewikkeld. Maar bedoel je soms inclusief een stuk effect chain er achter? Met Ping Pong Delay en Reverb en al? Of het eindresultaat zoals je het nu op de track hoort? Waar mogelijk nog veel meer signaalbewerking plaats heeft gevonden. EQ, compressie etcetera. Als je het precies zo als op de track wilt hebben dan komen er wel heel veel variabelen bij kijken.



Jeeej, nu issie écht gelukt! And the winner is....... ABSYNTH 5!
Bewijs:

https://soundcloud.com/ron-dz/dozart-funky-2

Tering, wat heb ik hier lang over gedaan! En wat is het eigenlijk simpel *bloos* Heb echt zo'n beetje al m'n vst's doorzocht. Dan weer dacht ik dat het een pizzicato moest zijn. Bassgitaar ook heel lang gedacht (álles uitgeprobeerd). Is het gewoon een simpelweg gefilterde saw geluid dat vrij makkelijk met absynth te maken is (wel alleen absynth krijgt 'm precies zo..)

Maar gelukkig. Wat een ellende was dit.
 
Jeeej, nu issie écht gelukt! And the winner is....... ABSYNTH 5!
Bewijs:

https://soundcloud.com/ron-dz/dozart-funky-2

Tering, wat heb ik hier lang over gedaan! En wat is het eigenlijk simpel *bloos* Heb echt zo'n beetje al m'n vst's doorzocht. Dan weer dacht ik dat het een pizzicato moest zijn. Bassgitaar ook heel lang gedacht (álles uitgeprobeerd). Is het gewoon een simpelweg gefilterde saw geluid dat vrij makkelijk met absynth te maken is (wel alleen absynth krijgt 'm precies zo..)

Maar gelukkig. Wat een ellende was dit.

Kijk, de aanhouder wint. En dus inderdaad die "simpele" SAW...

Het is inderdaad wel zo dat wat een SAW heet vaak in werkelijkheid een heel andere vorm heeft (en daarmee een andere klank/ander spectrum). Vaak een wat verbogen variant. Soms ook geen 50/50 maar een andere "puls" breedte. Dan gaat de golf niet in het midden (op de helft) door "0" maar eerder of later.

Haal die SAW die je van Absynth hebt gebruikt maar eens door een oscilloscope, dan zie je de werkelijke golfvorm. Wel zo puur mogelijk. Zo mogelijk alleen de oscillator. Geen filtering/resonance/drive.

In dit geval heb je (denk ik) in elk geval een SAW nodig met veel "hoog". Dus met scherpe punten/hoeken aan begin en eind. Zoals zo'n digitale schuine rechte streep...Want dat hoog heb je hier nodig in de attack.

Gebruik als oscilloscope bijvoorbeeld de gratis Melda Production - MOscilloscope.
https://www.meldaproduction.com/MOscilloscope
 
Back
Top