Virus KC of TI ? en meer vragen..

Creative

Stamgast
Lid sinds
1 september 2004
Berichten
223
Locatie
Nederland
Ik werk al veel te lang met een sampler en een groovebox en ga uitbreiden met een virus.
Nu is het de vraag wat is het verschil tussen een KC en een TI ? Ik neem vrijwel zeker de toetsen versie van de virus omdat ik geen held ben met midikabels en zo min mogelijk gedoe wil. Of is daar een oplossing voor ? Ik hoorde ooit iets van een Midi Interface om alles los aan te sturen maar ik snap daar niet veel van.

De Atari mega ST 1 gaat ook weg daarvoor neem ik een Computer maar nu de vraag welke Cubase voor PC het beste te gebruiken is. Ik heb totaal geen kaas gegeten van al die nieuwe functies VST Plug in's etc. Dus ik denk dat er straks een wereld voor me open zal gaan. Alleen vraag ik me dus af hoe ik hardware en software vloeiend samen kan voegen als ik bijvoorbeeld ook gebruik wil maken van een soft synth.

Je ziet vaak 2 schermen naast elkaar. Zoiets wil ik ook 1 voor Cubase en 1 voor de soft synths alleen de vraag hoe werkt zoiets ? Als ik 2 schermen op 1 PC aan sluit krijg ik volgens mij op beide schermen hetzelfde beeld en dat is niet de bedoeling.

Wat betreft de nieuwe mengtafel (daar ik het nu doe op een mixertje zonder EQ) wil ik gaan voor een Behringer tafel met ingebouwde effectprocessor ik lees hier regelmatig dat Behringer tafels snel brak zijn maar hoe zit dat met de MX 3242 X ???

Als laatste mix ik af op een simpele Hi Fi set en ik zou hier graag verandering in brengen door goede monotors te kopen. Moet ik dan 2 verschillende monitors aanschaffen grote en kleine ? Ik kom tijdens mijn zoektocht zoveel tegen dat ik geen idee heb waarom ik nou een bepaalde monitor aan zou schaffen.
 
Re: Virus KC of TI ? en meer vragen..

Origineel geplaatst door Creative

Je ziet vaak 2 schermen naast elkaar. Zoiets wil ik ook 1 voor Cubase en 1 voor de soft synths alleen de vraag hoe werkt zoiets ? Als ik 2 schermen op 1 PC aan sluit krijg ik volgens mij op beide schermen hetzelfde beeld en dat is niet de bedoeling.

Klik op je windows achtergrond met de rechtemuis en klik op eigenschappen(properties) ga daarna naar het tab-blad instellingen(settings). Als het goed is zie je nu 2 monitoren, ga nu op de 2de monitor staan en zet het vinkje "Het Windows-bureaublad uitbreiden naar deze computer" aan. Nu heb je 2 monitoren met elk hun eigen desktop ipv. de mirror mode die je nu gebruikt.

En als je een handig tooltje wilt die windows over 2 monitors maximaliseert moet je hier naar toe: http://www.realtimesoft.com/multimon/ ik gebruik deze tool al een tijd, en voor dingen zoals cubase is dat proggie een must ;) suc6
 
Re: Virus KC of TI ? en meer vragen..

Origineel geplaatst door Creative
Ik werk al veel te lang met een sampler en een groovebox en ga uitbreiden met een virus.
Nu is het de vraag wat is het verschil tussen een KC en een TI?

http://access-music.de/comparisonchart.php4
http://access-music.de/events/11-2004/virusti_details_desktop.php4?product=virustidesktop

Een TI heeft als meest belangrijke extra's:

- Hypersaw oscillatormodel
- Wavetable oscillatormodel
- Polyfonie van 80 voices
- Multitimbrale effecten (bij de C heb je een 'global' delay/reverb, dus die moet je voor alle effecten gebruiken; de TI heeft de effecten per kanaal)
- groter, grafisch display
- Totale integratie met een sequencer - de C kun je in Cubase SX3 met een bijgeleverde template helemaal bedienen, maar dat gaat via MIDI, de TI heeft een USB aansluiting.

Ik neem vrijwel zeker de toetsen versie van de virus omdat ik geen held ben met midikabels en zo min mogelijk gedoe wil. Of is daar een oplossing voor ? Ik hoorde ooit iets van een Midi Interface om alles los aan te sturen maar ik snap daar niet veel van.
Met MIDI-kabels ben je binnen een half uurtje een held, zo lastig is dat niet. Maar datgene waar jij misschien van gehoord hebt is een MIDI patchbay - een op zichzelf staande MIDI interface die (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Steinberg Midex) geen computer nodig heeft om de routering te regelen. Zo kun je je groovebox (welk model, overigens?) als master gebruiken en je sampler en TI keys als slave laten aansturen.

De Atari mega ST 1 gaat ook weg daarvoor neem ik een Computer maar nu de vraag welke Cubase voor PC het beste te gebruiken is.
Met Cubase zul je toch aan een Midex moeten. Tenzij je ook live wil optreden. Overigens heeft die Atari wel een strakkere timing, maar mis je natuurlijk de VST-features.

Cubase komt in een 3-tal smaken: SX, SL en SE. SX3 is net uit, maar er zijn een paar leuke aanbiedingen waarbij de winkeliers van hun 2.0 versies af willen. De upgrade naar 3.0 komt er dan gratis bij, of er worden een aantal mooie extra's bijgedaan in de vorm van plug-ins. In feite is het enige wat geupgrade wordt de dongle, uiteindelijk kun je dan gewoon van de bijgeleverde DVD gelijk installeren (dus niet eerst 2.0 erop zetten en die upgraden).

Ik heb totaal geen kaas gegeten van al die nieuwe functies VST Plug in's etc. Dus ik denk dat er straks een wereld voor me open zal gaan. Alleen vraag ik me dus af hoe ik hardware en software vloeiend samen kan voegen als ik bijvoorbeeld ook gebruik wil maken van een soft synth.
Je kunt beiden met MIDI aansturen. Alleen is het wel zo dat je een softsynth kunt 'renderen' - alles wat je inspeelt wordt "uitgerekend" en dan als .wav file gebruikt. De Virus TI kan dit via VirusCONTROL en de USB verbinding (al gebeurt het renderen dan op een andere manier - in de synth zelf als ik het goed heb begrepen). Bij de Virus C heb je nog een geluidskaart nodig. Je maakt in Cubase een nieuw audiokanaal aan, geeft aan dat alles wat in de inputs komt opgenomen moet worden, speelt je track af, en het resultaat is een wavefile.

Je ziet vaak 2 schermen naast elkaar. Zoiets wil ik ook 1 voor Cubase en 1 voor de soft synths alleen de vraag hoe werkt zoiets ? Als ik 2 schermen op 1 PC aan sluit krijg ik volgens mij op beide schermen hetzelfde beeld en dat is niet de bedoeling.
Dual-monitor systeem is al helemaal eenvoudig; In Windows : Start > Configuratiescherm > Beeldscherm > tab Instellingen > klik op monitor 2 > Vink "Bureaublad uitbreiden naar deze monitor" aan, Toepassen, bevestigen, klaar. Engelse versie : Start > Control Panel > Display > tab Settings > klik op monitor 2 > Vink "Extend my Windows desktop onto this monitor" aan, klik Apply, bevestigen, klaar.

Wat betreft de nieuwe mengtafel (daar ik het nu doe op een mixertje zonder EQ) wil ik gaan voor een Behringer tafel met ingebouwde effectprocessor ik lees hier regelmatig dat Behringer tafels snel brak zijn maar hoe zit dat met de MX 3242 X ???
Geen idee. Mengtafels zijn met hun eigenschappen sowieso al wat persoonlijkers. Je zou eventueel ook hier op 't forum even kunnen zoeken op "3242", of misschien kunnen kijken naar z'n digitale broertje - de DDX3216. Kost wel wat meer, maar dan heb je de motorfaders als mooie bonus erbij.
Als laatste mix ik af op een simpele Hi Fi set en ik zou hier graag verandering in brengen door goede monotors te kopen. Moet ik dan 2 verschillende monitors aanschaffen grote en kleine ? Ik kom tijdens mijn zoektocht zoveel tegen dat ik geen idee heb waarom ik nou een bepaalde monitor aan zou schaffen.
Formaat is niet van belang voor je monitors - en hoe je bij 'grote en kleine' komt weet ik niet ;). Waar het om gaat is dat je monitors near-field zijn (dus voor kort bereik bestemd, als je in een studio zit). Dan heb je nog de keuze tussen actief en passief. Actief wil zeggen dat er in de monitors zelf een versterker zit die helemaal afgestemd is op de speaker, dus het geluid is (vrijwel in alle gevallen) beter en je kunt gelijk de outputs van je mengtafel in de speakers pluggen. Passief wil zeggen dat je een aparte versterker nodig hebt om de monitors aan te sturen. Dan gaat de kabel dus van mengtafel > versterker > speakers.

Als je nu al met 1 paar monitors begint heb je al een hoop vooruitgang t.o.v. je hi-fi set. Het hoeft nog niet eens duur te zijn; ik heb zelf Alesis Monitor One MKII's met een gewone losse hi-fi versterker. Alles qua EQ op 0 (een professionele versterker heeft overigens nog minder knoppen; meestal alleen 1 grote met "volume" erop ;) ) en klaar.

Als je wel wat meer budget hebt raad ik je aan om toch naar actieve te kijken. Vaak spenderen mensen veel aan apparatuur om het dan vervolgens op slechte speakers af te luisteren. Dan gaat het hele effect van goede apparatuur verloren. Mijn Alesis monitors kosten nu niet veel meer, dus je zou daarmee kunnen beginnen; wil je gelijk in het diepe duiken, zoek 't dan hogerop.
 
Voor de duidelijkheid bedoel ik ook de geluiden in de virus. De KC is goed en heb ik regelmatig in gebruik gezien maar ik vraag me dan af of er in de TI allemaal totaal andere geluiden zitten of dat het dan een versie is met meer opties om de geluiden te bewerken. Als dat zo is kan ik beter een KC nemen aangezien die prijs wel zal zakken nu de TI er aan zit te komen.

Ik werk overigens met een MC 505 Groovebox ben er best over te spreken de 303 schijnt een ramp te zijn.

Ik gebruik momenteel de sampler als masterkeyboard (Ensoniq ASR 10) Ik heb alleen het probleem dat ik met de groovebox en ASR 10 alleen de eerste 8 kanalen weet te gebruiken dat is echt lastig. Volgens mij kan dat toch echt naar 16 sporen te gelijk.

Met Midi zit het em niet in de kabels maar in de apparaten zelf waar je NET dat ene knopje op een bepaalde stand moet zetten anders hoor je het apparaat over elk kanaal etc. Dat is echt een nachtmerrie. Ik heb bijvoorbeeld een Alpha Juno 2 maar in 4 jaar tijd nog nooit gebruikt omdat ik het niet voor elkaar kreeg em per midi aan et sturen. Maar daar is gellukig een forum als dit voor :)

Maar zo'n Midi patchbay kun je dus niet aan je pc hangen ? Zou toch zo mooi zijn als er iets is waarmee je niet meer hoeft door te lussen :P

Je hebt het over Virus en geluidskaart, renderen etc. Ik neem toch aan dat je alleen de softsynths moet renderen als je het wil bewaren ? Het gaat mij er om dat als ik op enter druk dat zowel de softh synth als de hardware gewoon een strakke timing hebben dat ik het op CD op kan nemen. Ik bedoel meer het aansturen van die losse programma's of kan je elke softsynth met Cubase aansturen ?

Hmm die mixer ik zit er al lang over te denken ik zal eens kijken de duurdere versie gaat het vast niet worden want zoveel budget heb ik niet. Ik koop apparatuur ook het liefste nieuw ivm de garantie etc. Dat is altjid al wat duurder.

Met formaat bedoelde ik dat je regelmatig verschillende soorten monitors ziet staan naast elkaar ik nam aan dat de 1 anders klinkt dan de ander tja noemde het als voorbeeld groot en klein :P klein was in dit geval Absolute Zero van ehh alesis als ik me niet vergis.. Wat je noemt de Alesis Monotor one is goed te betalen ken ook de versterker. Ik zat zelf al met het idee om hier voor te gaan. Schijnt dat je met deze monitors uit moet kijken met de lage basfrequentie omdat als je te laag gaat normale hi fi sets het niet trekken. Of misschien is een setje absolute zero een beter idee.


Bedankt voor je duidelijke uitleg trouwens :D :biertje:
 
Origineel geplaatst door Creative
Voor de duidelijkheid bedoel ik ook de geluiden in de virus. De KC is goed en heb ik regelmatig in gebruik gezien maar ik vraag me dan af of er in de TI allemaal totaal andere geluiden zitten of dat het dan een versie is met meer opties om de geluiden te bewerken. Als dat zo is kan ik beter een KC nemen aangezien die prijs wel zal zakken nu de TI er aan zit te komen.
Voor die van mij betaalde ik 1200 - en nu kun je 'm overal wel krijgen voor minder dan dat. "Totaal andere geluiden"? Geen idee. Als we nu 1 part nemen maakt het alleen uit wat betreft de wavetable oscillator (en daar heb ik een Waldorf Q voor die er 2 heeft), en de Hypersaw (9 zaagtanden op 'n rijtje - daar verlies je anders polyfonie mee). Ik weet niet of ze in de tussentijd de oscillatormodellen hebben geupgrade. Wat een hoop mensen misschien overslaan is dat de C ondanks de TI een heel capabel apparaat is, maar dat Access met iets nieuws moest komen - en ze hebben 't gelijk goed gedaan wat betreft de integratie. Je kunt die Virus vrolijk in een rack zetten en dan nooit meer aanraken.

Met Midi zit het em niet in de kabels maar in de apparaten zelf waar je NET dat ene knopje op een bepaalde stand moet zetten anders hoor je het apparaat over elk kanaal etc. Dat is echt een nachtmerrie. Ik heb bijvoorbeeld een Alpha Juno 2 maar in 4 jaar tijd nog nooit gebruikt omdat ik het niet voor elkaar kreeg em per midi aan et sturen. Maar daar is gellukig een forum als dit voor :)
Oh, dat. Nou, een hoop oudere apparaten hadden nog een "omni" mode - een soort failsafe default om te kijken of er uberhaupt -iets- werkte - de DX7 mk1 is daarvoor berucht omdat 'ie geen andere MIDI mode heeft dan omni, wat dus wil zeggen dat je 'm helemaal z'n eigen kanaal moet geven, anders reageert 'ie overal op.

Maar zo'n Midi patchbay kun je dus niet aan je pc hangen ? Zou toch zo mooi zijn als er iets is waarmee je niet meer hoeft door te lussen :P
In Cubase SX is het relatief eenvoudig. Je installeert de drivers van de Midex. Je plugt je apparatuur in; rackgear wordt hier alleen via de MIDI IN aangestuurd (ik heb zelf ook nog een aantal lesjes te leren), en al m'n controllers met ingebouwde geluidsbron hebben zowel MIDI in als MIDI out verbonden. Het enige waar je dan nog op moet letten is de zogenaamde MIDI Local - het signaal gaat immers van synth > interface > computer en de computer patst 't weer net zo hard terug via de interface in de synth. Daar zit even wat tijd tussen, dus je speelt een noot en die wordt dan weer vrijwel -gelijk- aangeslagen. De oplossing? Local off. Zie je toetsenbord en synthgedeelte gescheiden; het toetsenbord spreekt namelijk ook via MIDI. Het synthegedeelte, de "engine" krijgt dus dan zowel van toetsenbord als van interface het signaal "speel noot x". En dat is wat er dan fout gaat.

Je hebt het over Virus en geluidskaart, renderen etc. Ik neem toch aan dat je alleen de softsynths moet renderen als je het wil bewaren ? Het gaat mij er om dat als ik op enter druk dat zowel de softh synth als de hardware gewoon een strakke timing hebben dat ik het op CD op kan nemen.
En daarvoor heb je dus een Midex nodig, want die heeft een soort buffersysteem die de 8 MIDI-stromen parallel kan uitsturen. Bij een conventionele interface zit je met het probleem dat eerst de eerste poort signaal uitstuurt, daarna de tweede, daarna de derde etc. - of dit nog zo is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de overstap van een AMT naar een Midex de zaken een hoop heeft verbeterd.

Voor alles kun je zelfs nog een delay instellen; dan wordt de hard- of softsynth net wat eerder of later uitgestuurd.

Ik bedoel meer het aansturen van die losse programma's of kan je elke softsynth met Cubase aansturen ?
Je kan natuurlijk ook 1 enkele standalone softsynth op je computer draaien zonder Cubase erbij. Of is dat niet wat je bedoelt?

Hmm die mixer ik zit er al lang over te denken ik zal eens kijken de duurdere versie gaat het vast niet worden want zoveel budget heb ik niet. Ik koop apparatuur ook het liefste nieuw ivm de garantie etc. Dat is altjid al wat duurder.

Met formaat bedoelde ik dat je regelmatig verschillende soorten monitors ziet staan naast elkaar ik nam aan dat de 1 anders klinkt dan de ander tja noemde het als voorbeeld groot en klein :P klein was in dit geval Absolute Zero van ehh alesis als ik me niet vergis.. Wat je noemt de Alesis Monotor one is goed te betalen ken ook de versterker. Ik zat zelf al met het idee om hier voor te gaan. Schijnt dat je met deze monitors uit moet kijken met de lage basfrequentie omdat als je te laag gaat normale hi fi sets het niet trekken. Of misschien is een setje absolute zero een beter idee.

Bedankt voor je duidelijke uitleg trouwens :D :biertje:

Geen probleem :). Wat monitors betreft - neem je eigen muziek op CD mee en een stel tracks die je al op een heel aantal installaties hebt gehoord. Speel die af bij de muziekzaak, ga er 's morgens vroeg naartoe zodat je op je gemak kan luisteren - vraag er een stoel bij als 't even kan. Luister naar verschillende sets en kijk welke het geluid weergeeft zoals het moet klinken. Doordat je de muziek al veel gehoord hebt weet je op welke nuances je moet letten (anders is 't niks anders dan "weer een ander popliedje") en doordat je 'm op verschillende soorten media hebt gehoord weet je ook hoe 't niet moet klinken ;).

Een monitorspeaker moet een vlakke respons hebben; de muziek wordt bij een hi-fi set meestal kunstmatig mooier gemaakt door dingen als Megabass en de ingebouwde equalizer. Hi-fi moet ook mooi klinken; maar als je eigen muziek dan mooi klinkt moet je je natuurlijk afvragen of dat door die hi-fi set komt of door het feit dat de muziek al uit zichzelf mooi klinkt.

Een monitorspeaker moet ook niet vermoeiend klinken aan de oren. Dit is al helemaal subjectief en kun je pas uitvinden na een lange tijd gebruik. Ik schroef ik om die reden de bas even terug als ik gewoon muziek aan 't luisteren ben. Ook zit ik helaas met de opstelling in de studio dat de bassports van de speaker nogal dicht tegen de muur staan (reflecties e.d.).

Ik wil er zelf eigenlijk nog een actief setje bij hebben en zat zelf te denken aan Tannoy Reveals. Helaas heb ik aan het eind van mijn geld altijd nog een stuk maand over :).
 
Ik bedoelde dat ik de ASR 10 / Virus en softsynths te gelijk aan kan sturen.. een stand alone softhsynth lijkt me 3 keer niks :) Tannoy heb je idd ook nog. Ik koop btw liever om de zoveel tijd wat duurs en goeds dan dat ik aan het einde van de rit met allemaal mindere spullen zit. Wat ik bijvoorbeeld wil is het combineren van een Virus met een Waldorf Microwave Soft synth omdat ik nou niet bepaald ruimte over heb hier.

Dat omni ken ik wel dat zet ik bij de ASR 10 altijd op Multi. Maar de Juno 2 doe ik toch iets verkeerd.

Hmmm dan hoop ik dat die verkoper tegen mijn herrie kan haha :duivels:

Ik bekijk nu trouwens alles nieuw maar wat zou een 2ehands Virus Kc of Virus C (de rack versie? geloof ik kosten ? Nieuw kost de KC tegenwoordig rond de 1900 En de rack geen idee maar ik ben altijd bang dat er dingen aan mankeren en dat ik daar pas achterkom na de minimale garantie van paar weken tot 2 maanden bij 2hands apparatuur. Maar opzich lijkt me de virus wel een sterk apparaat.
 
Re: Re: Virus KC of TI ? en meer vragen..

Re: Re: Virus KC of TI ? en meer vragen..

Origineel geplaatst door Yoozer
Overigens heeft die Atari wel een strakkere timing, maar mis je natuurlijk de VST-features.

Leuke duidelijke uitleg Yoozer. Alleen wat je hier zegt klopt niet.
En ik weet ook niet dat men dit nog steeds beweert zonder zich af te vragen of dit wel klopt.
Een PC met midex en de drivers op de goede manier geinstalleerd is qua midi via cubase strakker dan de atari.
Dit vanwege de bufferingstechnieken.
Dat deze fabel maar snel uit de wereld geholpen mag worden.
 
Origineel geplaatst door TI-WM
Hi,

If you want to buy KC, you should wait few weeks. When Virus Ti shipping, KCs price will be much lower.

Best Rgds


----------
Webmaster
http://www.virusti.com

Dit gaat dus zoals al eerder opgemerkt echt wel tegenvallen denk ik. Een Virus B kost nu ook nog steeds genoeg en omdat de introductieprijs van de TI toch weer wat hoger ligt dan de laatste retail prijzen van de C ziet het er echt niet naar uit dat de prijzen van een C desktop dik onder de 1000 Euro zullen gaan zitten.

Voor een Ti Desktop mag je echt nog wel zo'n 1900 Euro wegleggen. Dan is een C desktop voor 900 Euro minder eigenlijk al een koopje. Zal me niet veel verbazen als de C desktop nog even boven de 1000 blijft. Het is natuurlijk ook aan de verkoper zelf. (Voor een Kti wil ik niet eens weten wat ie zal kosten het eerste jaar).

Maar als je een enorme prijsdaling verwacht van de C denk ik (geen feit) dat dat tegen zal gaan vallen. De Ti is zeker een erg mooi apparaat maar er zijn zat mensen die die 80 stemmen helemaal niet nodig hebben (ik gebruik de max van 32 van de C niet eens) en tja.....vst integration zit ook niet iedereen op te wachten.

Dan blijft het scherm, de extra fx en de wavetables over. Wavetables en multitimbral fx is in mijn ogen erg interessant. Maar niet cruciaal omdat de fx in een synth meestal toch niet van het beste niveau zijn.

Ik ben dan ook erg benieuwd of Access net als na de introductie van C met de B gebeurde....nog met een OS update voor de C komen.
 
Re: Re: Re: Virus KC of TI ? en meer vragen..

Re: Re: Re: Virus KC of TI ? en meer vragen..

Origineel geplaatst door fuse
Leuke duidelijke uitleg Yoozer. Alleen wat je hier zegt klopt niet.
Ik kan 't helaas niet meer weghalen. Waar ik van uit ging was:

1a) USB is serieel
1b) Bij de AMT werd aanbevolen niet de USB te gebruiken
2) Een dikke computer met XP erop is nog met tig andere dingen bezig, waaronder mooie plaatjes en netwerkgezeur. Ik weet niet in hoeverre dit kan worden opgevangen door pure cpu-power.
3) De Midex op de Atari wordt parallel aangestuurd tenzij ik 't mis heb
4) "Van horen zeggen"

*schrapt fabel uit /dev0/brain/knowledge/music/midi* :)
 
Ik denk ook niet dat die prijs snel naar 900 euro zal gaan voor een Virus C. Ik heb er zelf een maar voor 900 euro zou ik 'm nooit weg doen, kan me ook niet voorstellen dat er gekken zijn die 'm daarvoor dumpen of ze moeten echt hopeloos zijn. Als ik dan op marktplaats kijk, en ik zie zo'n dwaas die op alle Virus C's 750 euro zit te bieden, dan krijg ik wel de indruk dat een een aantal mensen denken even snel een Virus C te scoren voor een prikkie nu de Ti eraan komt.
 
Origineel geplaatst door JeanV
Ik denk ook niet dat die prijs snel naar 900 euro zal gaan voor een Virus C. Ik heb er zelf een maar voor 900 euro zou ik 'm nooit weg doen, kan me ook niet voorstellen dat er gekken zijn die 'm daarvoor dumpen of ze moeten echt hopeloos zijn. Als ik dan op marktplaats kijk, en ik zie zo'n dwaas die op alle Virus C's 750 euro zit te bieden, dan krijg ik wel de indruk dat een een aantal mensen denken even snel een Virus C te scoren voor een prikkie nu de Ti eraan komt.

Nee idd. Ik zie er 1 te koop staan voor 1000. Maar da's toch echt een uitschieter. De meeste staan voor 1100 of meer te koop!
 
Back
Top