Een rack maken: enkele vragen

Robrecht

Ingeburgerd
Lid sinds
23 juni 2006
Berichten
38
Hallo,

Ik ben van 'losse' synths (deels) aan het overschakelen op racks.
Momenteel heb ik drie synths met keys: een Korg M50, Nord Lead 2x en DSI Mono Evolver Keyboard. De bedoeling is dat ik de M50 en MEK behoudt, waarbij de M50 gebruikt wordt als controller voor racksynths.
De Nord Lead 2x wordt vervangen door een Nord Rack 2X die samen gebruikt zal worden met een effectenmodule (Korg AM8000R) en er komt een Virus Desktop B met rackears bij. Daarnaast moet er nog een rackmixertje in (Behringer ofzo, suggesties?).

Nu vraag ik mij af in welke grootteorde ik een rackcase zou moeten nemen. De Nord Rack 2x is 4U, de Virus B lijkt me ook zoiets, de AM8000R is 1U en de rackmixer (hopelijk) max. 2U. Simpel sommetje: 11U dus een case van 12U lijkt me geschikt. Nu las ik echter dat je ook rekening moet houden met hitte en dus voldoende ruimte voor verluchting moet voorzien? Daarnaast staan de inputs van de Virus B desktop indien je hem in je rack installeert naar boven gericht waardoor je ruimte moet voorzien voor kabels e.d. Ik weet dat er haakse audiokabels zijn maar zijn er ook zulke midikabels?

Zijn er nog andere essentiële rackapparaten die ik moet voorzien (moet je vb. per sé een toegewijde rackunit hebben voor stroomvoorziening, afgezien van het feit dat het wel handig is)? Het is voor live-gebruik.
 
Warmte is meestal niet echt een probleem, zeker niet voor digitale apparaten. Wat kabels betreft moet je soms idd wat plaats tussenlaten, 1U of soms zelfs 2U. Ik heb geen enkele van de apparaten die je aanhaalt, maar voor de Virus zal je toch 1 à 2U moeten tussenlaten en voor de Nord waarschijnlijk 1U. Gebrekkig design om geen inkeping te maken voor de kabels, maar goed. Haakse midi-kabels bestaan, maar zullen denk ik niet zo gemakkelijk te vinden zijn. Sowieso verhelp je daarmee het probleem niet helemaal. Zelfs haakse kabels nemen plaats in. Voor normale kabels hangt het aantal U dat je moet openlaten trouwens af van hoe zeer je jouw kabels wenst te buigen en verpletteren en of je af en toe een extra kabel erin of eruit wil kunnen doen zonder heel het apparaat eruit te moeten vijzen (bv. voor pedalen of external inputs). Dat laatste kan meestal ook via een patchbay van 1U, wat zeker aan te raden is.

Stroomunit is niet per se nodig. Je kan normaal wel ergens een verdeelstekker vanachter in je rackkast bijproppen.
 
Zo'n patchbay lijkt me inderdaad ook wel heel handig, vergemakkelijkt het geklooi met kabels, bedankt voor de tip.

Ik heb een schets gemaakt van mijn toekomstige setup. De kabels van de patchbay heb ik niet geschetst omdat dit te druk zou worden. Zou deze setup zo werken? De bedoeling is dat ik de Korg M50 gebruik om de Virus, Nord en effectenbak via MIDI aan te sturen. Eventueel kan ik clock data gebruiken van de DSI MEK gezien ik deze vaak gebruik voor sequenties.
 

Attachments

  • synth setup.jpg
    synth setup.jpg
    24,4 KB · Bekeken: 88
Bedankt, ik had ze intussen ook gevonden. Ik denk dat door haakse audio- en midikabels te gebruiken ik hiervoor toch niet meer dan 1U ruimte extra moet voorzien voor de Virus en de Nord.

Zou de virus overigens niet passen in een rack schuif? Zoiets als: http://www.thomann.de/nl/adam_hall_ablage_19_1heauszugschiene.htm

Zou aanzienlijk wat ruimte besparen.

EDIT: hmm de virus is blijkbaar 47cm breed..
 
Dat schema lijkt mij in orde. Als je een patchbay gebruikt laat je de audio-out van de Nord eerst via de patchbay gaan en dan pas naar de multiFX enz., maar dat had je zelf wel al door denk ik.
 
Racks maken voor synths heb ik het niet zo voor (als je niet met software editors werkt). Niet echt ergonomisch ook. Voor compressors en allerhande randapparatuur wel.
 
Ik weet niet of je wil reizen met je rack (optredens enzo): dan heeft het los neerleggen op een schuif helemaal geen zin, omdat je rack dan gaat rondstuiteren, of je moet 'm vast plakken.
Er bestaan wel soort van rack ears: http://www.ebay.co.uk/itm/Rackmount...7423073?pt=Keyboards_MIDI&hash=item43a85c3161 Maar die zijn allemaal niet officieel en 70$ is misschien wel beetje overpriced...

De Nord Rack 2x heb ik zelf. Door een ietwat schuine achterkant heb je helemaal geen extra ruimte nodig voor kabels. Ik gebruik haakse audiokabels, maar een rechte MIDI en de standaard rechte stroomkabel: past gewoon.

Warmte is met digitale apparatuur echt geen probleem.

Een aantal dingen voor je om over te twijfelen:
- Hoe breng je de MIDI naar buiten/binnen? Kijk eens naar: http://www.thomann.de/nl/thon_rackblende_1he_8xlr.htm met http://www.thomann.de/nl/thomann_midi_einbaubuchse.htm Daar kan je natuurlijk ook meteen die paar Jacks in doen. Of http://www.bax-shop.nl/19-inch-plat...tplaat-met-kabeldoorvoer/product-details.html
- Hang je patchbay helemaal onderaan. Anders hangen de kabels over je mengpaneel heen.
- De Rack 2x heeft 4 uitgangen, dus je kunt altijd gave dingen doen zoals 2 uitgangen (stereo) door je effectprocessor routen, en de andere 2 rechtstreeks naar het mengpaneel (of 2e effectenprocessor).
- Wil je een studiorack of een liverack? Van de eerste heb ik geen verstand. Liveracks: RoadReady is een topmerk (verkopen ze bij Bax-Shop), Thomann's racks zijn ook wel ok, AccuCase (Feedback, Bax) is absolute troep.
- Ik heb slechte ervarigen met Behringer mixers: ze halen alle definitie uit het geluid. Wordt dof...
 
Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 80% van de synthforum leden knoeiers zijn. En maar liefst 90% hun tijd verdoet met bedweterpraat op het forum, in plaats van wat aan hun geknoei te doen.

Hé hé, je hebt het toch niet over mij.
Knoei dan wel aardig mooie racks in elkaar nietwaar :engel:
 
Wil je mobiel zijn?
Je racks dus bijvoorbeeld gebruiken voor live optreden...

Denk dan ook even aan het gewicht.
Een 12 unit rack is echt wel zwaar.
Ik zou in dat geval gaan voor 2 x 6 units.
 
Als je een beetje handig bent kan je van boekenplank rails en steunen en wat alu L strips best een leuk muurrack bouwen.

Lijkt me niet echt een stevige constructie, doet me denken aan wat Hilltree een aantal jaren geleden is overkomen.
Losse planken blijft altijd riskant werk.
 
Planken heb ik niet gebruikt en het is best stevig maar hangt wel van de muur af waar je het aan vast zet, hangt hier al een paar jaar.
Ik heb de steunen afgezaagt en daar de alustrip aan vast geschroeft en het 19"spul zit weer vast geschroeft in de alustrip wat ook weer bijdraagt aan de stevigheid.

Ik heb wel planken voor mijn synth's, ook steunen afgezaagt en met alustrips de planken schuin aan de steunen gezet, gaat ook best goed.
 
Bedankt voor alle reacties!
De rack zou voor live-gebruik zijn. Voor de case dacht ik aan deze: http://www.thomann.de/be/thomann_rack_case_12u.htm Op zich is hij vrij licht en quasi al het materiaal dat ik erin zou steken weegt niet zo veel, dus ik reken op zo'n 20 a 25kg maximum. Ik speel overigens ook gitaar dus ik ben het wel wat gewoon om zware lampenversterkers heen en weer te zeulen :)

@GNN:
De Nord Rack 2x heb ik inmiddels aangeschaft. Met de schuine kant + haakse midi kabel heb ik inderdaad geen extra ruimte nodig.
Bedankt voor de tip voor de MIDI aansluiting, daar had ik inderdaad niet aan gedacht.

Nu was ik ook een beetje aan het twijfelen of ik de rack-versie of de desktop van de Virus zou aanschaffen. Persoonlijk lijkt de desktopversie me het aantrekkelijkst omdat die de meeste knopjes heeft, maar deze is wel 4 (+1) unit groot, terwijl de rackversie, helaas met minder knopjes, slecht 1U groot is. Dit zou wel wat ruimte besparen in mijn rack. Ik weet wel dat de rackversie iets minder features heeft dan de desktop maar op het eerste zicht niet onoverkomelijk.
Ik heb op zich al twee synths met heel wat knopjes (DSI MEK en Nord Rack 2x) en vroeg me af of het wat handig is de Virus via MIDI hiermee te bedienen. Heeft iemand van jullie hiermee ervaring?
 

Attachments

  • rack 5.jpg
    rack 5.jpg
    71,3 KB · Bekeken: 82
  • rack6.jpg
    rack6.jpg
    118,6 KB · Bekeken: 81
  • rack 2.jpg
    rack 2.jpg
    14,4 KB · Bekeken: 80
  • rack 1.jpg
    rack 1.jpg
    19,6 KB · Bekeken: 83
  • rack 4.jpg
    rack 4.jpg
    18 KB · Bekeken: 80
Back
Top