Vragen over Virus TI

J

JohnDoe39

Guest
Hallo,

Al weer de zoveelste thread over de Virus Ti, maar kon de antwoorden hier niet in vinden.

Ik ben namelijk aan het twijfelen om een Virus Ti te kopen. Natuurlijk wil ik, voordat ik hem koop, deze eerst testen. Toch had ik al wat vragen, voordat ik dit wilde gaan doen. De echte reden waarom ik specifiek op zoek ben naar een virus TI is meer een gevoel. Ik hou van house/electro/hardstyle te maken en had er over gelezen dat deze wel goed hiervoor geschikt was. Iemand naar andere suggesties die ik kan gaan vergelijken?

Ik zag dat er ook nog een aantal verschillen in uitvoeringen was. Mijn oog was gevallen op de Virus Ti2 of de Virus TI. Ik had op een forum gelezen dat het verschil qua specificaties niet zo heel groot was en dat op andere forums zelfs de TI werd aangeraden. Ik ben op zoek gegaan naar de specificaties van de TI en TI2, maar kon die van de TI helaas niet vinden. Vinden jullie de verschillen ook te klein om zoveel meer geld voor een TI2 neer te leggen?

Ik speel namelijk 12 jaar keyboard en heb al een aantal jaren dezelfde, en wil nu wel eens wat anders, maar ik ben aan het twijfelen wat ik zal doen

1) keyboard houden en dus een desktop module voor dit keyboard kopen.
2) keyboard weg doen en een de virus ti met toetsen kopen.

mijn keuzes hangen van de voglende factoren af, waar ik geen antwoord op kon vinden.

  1. Kunnen er (soort van, zoals bij een keyboard) ritmes worden gebruikt bij de virus TI (mijn gevoel zegt van niet).
  2. Voelen de toetsen van de Virus TI cheap ass aan, of juist heel goed en gewogen. (dit zal ik zelf moeten ervaren, maar misschien kan iemand alvast een kleine impressie geven).
  3. Zit er een sustain pedal aansluiting op.
  4. Zitten er "gewone" piano/gitaar/trompet enz. (zoals bij een keyboard) aan geluiden op. Ik geloof dat deze geladen kunnen worden door middel van samples. Iemand hier ervaring mee en klinken deze goed?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
1. ik snap niet helemaal wat je met "ritmes gebruiken" precies bedoeld, arpegio zit er iig op die je kan loopen.
2. de virus ti heeft gewogen toetsen, dit was mijn eerste synth dus weet niet beter dan dat ze absoluut niet "cheap ass" aanvoelen.
3. er zit een "pedal" aansluiting op.
4. er zit een flinke patch-bank in de virus die ik niet volledig gehoord heb maar piano ben ik tegengekomen. Voor de rest kan je je virus gebruiken als midi.

Je kan ook kijken naar de JP8080 van Roland, die wordt ook veel gebruikt in de harddance producties..

Specs kan je gewoon vinden op internet, ff googlen. Weliswaar van de desktop versie maar dat is dezelfde module als in de keyboard.

VIRUS TI SPECIFICATIONS
Sound Engine analog modeling, wavetable synthesis
Maximum Polyphony (80) notes, stereo
Multitimbral Parts (16) in Multi or Sequencer mode
Memory Locations (16) flash ROM banks × (128) Singles; (4) RAM banks × (128) Singles; (16) Multis
Analog Audio Inputs (2) unbalanced ¼" TS, -10 dBV
Analog Audio Outputs (6) balanced ¼" TRS, +4 dBu; (1) ¼" stereo headphone
Digital Audio I/O coaxial S/PDIF; 16/24-bit, maximum 48 kHz
Data I/O (1) USB 1.1, (1) MIDI In, (1) MIDI Out, (1) MIDI Thru
Control Inputs (2) assignable ¼" TS pedal inputs (Keyboard and Polar only)
A/D/A Conversion 16/24-bit; maximum 48 kHz A/D, 192 kHz D/A
Keyboard Desktop: none; Keyboard: 61-note semiweighted; Polar: 37-note semiweighted; Velocity, Channel Aftertouch
Oscillators Oscillators 1 and 2: Classic, HyperSaw, Wavetable waveforms; Oscillator 3: (4) modeled analog, (64) digital waveforms; Suboscillator: square, triangle waveforms; variable-color noise generator
Filters (2) resonant multimode (lowpass, highpass, bandpass, bandstop); Filter 1 also has (4) analog-modeled resonant lowpass modes
LFOs (3) with (68) waveshapes
Envelope Generators (2) ADSSR (attack, decay, sustain, slope, release)
Modulation Matrix (6) slots, each with (1) source, (3) destinations
Arpeggiator (64) presets, (1) user pattern per Single
Display 160 × 32-pixel LCD
Effects analog boost, chorus, delay, distortion, envelope follower, EQ, phaser, reverb, ring modulation, vocoder; (145) simultaneous
Software Component VirusControl plug-in (VST for Windows; VST, AU for Mac OS X)
Dimensions Desktop, 18.5" (W) × 3.2" (H) × 7.4" (D); Keyboard, 39.2" (W) × 4.6" (H) × 14.6" (D); Polar, 22.3" (W) × 4.4" (H) × 13.2" (D)
Weight Desktop, 7.2 lbs.; Keyboard, 27.6 lbs.; Polar, 19.2 lbs.
 
2. de virus ti heeft gewogen toetsen, dit was mijn eerste synth dus weet niet beter dan dat ze absoluut niet "cheap ass" aanvoelen.
4. er zit een flinke patch-bank in de virus die ik niet volledig gehoord heb maar piano ben ik tegengekomen. Voor de rest kan je je virus gebruiken als midi.

Er zit op de access virus geen gewogen toetsen en al helemaal geen piano geluiden. Piano geluiden vindt je meestal in een rompler.
 
Bedankt voor de reacties
1. ik snap niet helemaal wat je met "ritmes gebruiken" precies bedoeld, arpegio zit er iig op die je kan loopen.
1. Met ritmes bedoel ik zoals ze op een keyboard aanwezig zijn. Je hebt een ritme en als je een akkoord aanslaat, geeft die alle voices in dat akkoord weer. Maar ga er vanuit dat deze niet op een synth zitten. Verder vind ik deze ook niet zo belangrijk.

Er zit op de access virus geen gewogen toetsen en al helemaal geen piano geluiden. Piano geluiden vindt je meestal in een rompler.
Dit vind ik wel jammer. Van mij hoeven de toetsen niet gewogen te zijn, maar ik heb nu een PSR 740 en een vriend van mij de Motif ES. Die toetsen van hem zijn volgens mij ook niet gewogen, maar voelen wel een stuk degelijker aan.

Zo'n piano geluid en dergelijke is dus niet te verkrijgen uit de virus? Want dan wil ik sowieso voor een desktop versie gaan en mijn keyboard (of een ander keyboard) houden.
 
Zo'n piano geluid en dergelijke is dus niet te verkrijgen uit de virus? Want dan wil ik sowieso voor een desktop versie gaan en mijn keyboard (of een ander keyboard) houden.


als ik dit zo lees (plus je ritme opmerking) dan denk ik echt dat je geen idee hebt wat je gaat kopen met een virus ti. Ik zou me eerst maar eens verdiepen in wat een synth is en hoe je die het beste in jouw situatie kan gebruiken.

een virus ti kan in basis niets zelf. Je hebt een sequencer nodig om hem te gebruiken in je tracks. Hij kan alleen maar synth geluiden produceren en het heeft helemaal niets te maken met wat je gewend bent vanuit het spelen met een keyboard.

Als ik jou was zou ik eerst maar eens in een winkel gaan kijken wat een virus ti precies is. Want volgens mij ga je nu je geld weggooien aan iets wat je helemaal niet wilt.
 
At quifser,

Ik ben me bewust van de verschillen, ondanks dat een keer naar de winkel gaan geen slecht idee is. Ik heb ook een softwarematige sequencer, dus dat is ook niet het probleem. Ik denk alleen met de informatie die ik nu heb, dat ik mijn keyboard moet houden en de synth erbij moet nemen in plaats mijn keyboard in ruilen voor een synth.

Enerzijds wil ik namelijk gewoon af en toe lekker nummers kunnen spelen (voornamelijk pianistisch) (en verder niks qua opnemen enz.) en soms wil ik gewoon muziek opnemen enz.
 
ik denk dat je best eerst eens naar een winkel gaat om op zo'n Virus te spelen.
Voor zover ik kan lezen is het écht niet wat je zoekt.
Even investeren in een uurtje in de winkel vooraleer je +1000 euro zou uitgeven ,lijkt me de beste optie.
 
Als je niet zonder de "gewone" geluiden kunt; hou gewoon je keyboard en haal de desktop-versie; of als je keyboard al wat ouder is, kijk naar een module zoals de Motif ES rack of Roland Sonic Cell. Maarr - dan ben je de charme van dat soort apparatuur al voor een heel stuk kwijt en is de stap naar Kontakt of zo al snel gemaakt. Priegelen met knopjes en dan alsnog alles op de computer editen aan geluiden - maar wel goedkoop.

Voor de stijlen die je in de startpost noemt is een Virus geschikt - maar het is zeker niet de enige keuze.

Verder kun je ook tot zekere hoogte "gewone" geluiden maken met de Virus - zie http://theheartcore.com/music/va_real.mp3 maar dat is meer een leuke bijkomstigheid (en het werkt niet bij alles). De Virus kan ook geen samples laden, overigens.

Ben je gewend aan je begeleidingsritmes, dan gaat er vrijwel niks boven een keyboard. Vrijwel alle software en workstations gaan er van uit dat je volledige vrijheid wilt in het componeren en doen dus weinig op dat gebied, al zijn de nieuwere arpeggiators soms erg verassend.
 
Thanks voor de reacties. Eigenlijk zat ik precies met de dilemma's die Yoozer aanhaalt. De ritmes zal ik niet gaan missen, want die gebruik ik eigenlijk nooit. Dus die ene keer dat ik ze wel gebruik is dan maar jammer.

@Homeboy, Zou je eens een aantal voorbeelden van je piano sounds kunnen laten horen?
 
Als je veel met software werkt kun je ook denken aan Sylenth1, wordt ook erg veel gebruikt in de scene en klinkt erg vet en het scheelt je heel veel geld. Dan kun je van het geld dat je bespaart, bv een MOTIF 6 ES kopen. Heb je ook gelijk je piano, trompet etc.
 
@DD

Ik zal vanavond ff wat pingelen, moet voer halen voor mijn kat..
 
Hier het piano gepingel uit de ti, standaard patch.. Niks aan gedaan, zijn 2 verschillende die ik het meest op piano geluid vind lijken. Laatste stukje heb ik de 2 ff gelayerd :D
 

Attachments

  • VirusTi Piano.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 87
Heb je een synth nodig of iets van een piano? Midi-toetsen en dan met piano-software pingelen een idee? of zit er misschien gewoon al Midi op het keyboard dat je hebt?
 
Als je alleen wat piano wilt spelen kan je beter een midi keyboard nemen met een softsynth idd.
 

Er staat "semi-weighted", wat niet hetzelfde is als "gewogen". Het is IMHO een van de fijnste toetsenborden om op te spelen (Fatar TP8S), maar een heel verschil met mijn digitale piano.

en wat piano geluiden betreft, mijn ti heeft een categorie "piano" dus ze zijn er toch echt !?

Mijn Juno-60 heeft ook een preset genaamd "piano", maar dat wil niet zeggen dat 'ie realistisch klinkt. Voor piano moet je samples of modeling (V-Piano) hebben; met pure synthese klinkt het alleen voor een paar noten overtuigend, anders had er al lang iemand een digitale piano op basis van synthese gemaakt.

Leuk voorbeeld overigens - laat wel goed de sounddesigner-skills van de mensen van Access zien :)
 
Nou ja mijn fout dan, meende toch echt ergens gelezen te hebben dat de toetsen gewogen zijn, wat is het verschil dan tov semi?

De vraag was of de ti piano geluiden heeft of niet? Het antwoord is ja, of ze realistisch klinken is een tweede :p
 
Er zit al MIDI op mijn keyboard. De reden dat ik wat anders wil is dat ik laatst op de Motif heb gespeeld en deze zeer aangename toetsen heeft. Ik wil dus een vervanger voor mijn keyboard met dus betere toetsen aangenomen dat de virus TI dat had. (natuurlijk ga ik dit eerst uitproberen). De meeste midi keyboards voelen hetzelfde aan als mijn huidige keyboard dus dat is geen toegevoegde waarde. Daarnaast ben ik ook wel eens bezig met softsynths en dat vind ik ook leuk, vandaar dat t me wel leuk leek om een virus TI te kopen. Misschien is een virus ti met een losse soundmodule met wat standaardgeluiden (piano enz.) wel iets voor mij. Zo spectaculair hoeft die soundmodule ook niet te zijn.

De piano sounds van homeboy waren inderdaad niet heel realistisch. Toch bedankt voor het plaatsen hiervan.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top