(AKAI) SAMPLER modificaties

Origineel geplaatst door mikemix
Mmmm...ik zie dat het SCSI-bord voor de S2800 een optie was en bij de S2800i standaard.

Ja maar DAT zal niet t probleem zijn denk ik. Heb net ff fotos gemaakt.

http://www.vlex-online.nl/storage/IMG_1500.jpg

http://www.vlex-online.nl/storage/IMG_1501.jpg

http://www.vlex-online.nl/storage/IMG_1502.jpg

http://www.vlex-online.nl/storage/IMG_1503.jpg

Zoals je kan zien zit er dus ook een interne SCSI op de kaart. Alleen zie ik idd geen voeding over, of ik moet er overheen kijken?

Thanx iig!
 
Idd, en waar plaats je de HDD?

Wat wél een optie is, is een interne SCSI-Zip.
Grote voordelen, heel stil, en je haalt je floppy-drive eruit en plaatst daar
de Zip dan in, en deze kan de voeding v/d floppy-drive gebruiken (is het zelfde!).
Data gaat vele malen sneller dan die rottige floppy-drive.

Zit OS 2.00 bij jouw S2800 erop, want vaak ondersteund deze SCSI vele malen beter.
 
Ja OS 2.00 boot die van mn floppie. Duurt dus ff. Alleen daarvoor zou ik een zip nemen, voor de rest gebruik ik m toch nooit. T moet toch ook wel mogelijk zijn om OS op HD te zetten? alleen moet ik dan zeker eerst de HD laten snel laten draaien en dan pas S2800 aan?
 
Origineel geplaatst door Vlex
T moet toch ook wel mogelijk zijn om OS op HD te zetten? alleen moet ik dan zeker eerst de HD laten snel laten draaien en dan pas S2800 aan?

Als de harddisk snel genoeg opstart na het aanzetten van je S-2800, dan kan de sampler van de harddisk booten. Probleem is, dat de meeste harddisk fabrikanten de opstarttijd niet in de specificaties vermelden. Het is dus een kwestie van een paar harddisks proberen en kijken of het werkt of niet.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Als de harddisk snel genoeg opstart na het aanzetten van je S-2800, dan kan de sampler van de harddisk booten. Probleem is, dat de meeste harddisk fabrikanten de opstarttijd niet in de specificaties vermelden. Het is dus een kwestie van een paar harddisks proberen en kijken of het werkt of niet.

en anders kan ik toch eerst HD aandoen, daarna sampler?

edit, oke werkt nu nog niet, omdat mn HD op ID 2 staat, en ik de jumpers niet goed kreeg. Ik had dit opgelost door OS op te slaan op flop met ID op 2, maar als ik die op de HD zet dan vind ie HD niet dus kan ie niet zeggen op welk ID mn HD zit.... snap? :)

hou t voorlopig wel ff op flop
 
Origineel geplaatst door Vlex
en anders kan ik toch eerst HD aandoen, daarna sampler?

edit, oke werkt nu nog niet, omdat mn HD op ID 2 staat, en ik de jumpers niet goed kreeg. Ik had dit opgelost door OS op te slaan op flop met ID op 2, maar als ik die op de HD zet dan vind ie HD niet dus kan ie niet zeggen op welk ID mn HD zit.... snap? :)

hou t voorlopig wel ff op flop

Eerst de harddisk aanzetten en daarna de sampler is inderdaad een goed idee, maar als de harddisk intern zit, dan wordt dit natuurlijk een beetje lastig verhaal. Want je kunt dan niet de voeding van de sampler gebruiken voor de harddisk, omdat die voeding het pas doet als je de sampler aanzet.

De sampler boot standaard van ID5, dus als je daar je harddisk op zet, dan heb je als het goed is geen floppy meer nodig. :)
 
Klopt.

Mijn ene S3200XL boot ik vanaf de interne HD en de andere S3200XL vanaf zijn interne-Zip.
werkt allebei prima.

HD moet idd wel snel genoeg opstarten, oude SCSI-Mac schijven van zo'n 500mb
werken goed is gebleken, dat is de HD die ik ook gebruik.
 
Weet iemand waar dit soort kleine scsi schijven nog te krijgen zijn?
Ik zoek me al tijden rot :erm:
 
Weet iemand waar dit soort kleine scsi schijven nog te krijgen zijn?

Tweedehands een oude Mac kopen. Die hadden tot en met de eerste G3's (die grijze) allemaal SCSI drives.
Is veelal goedkoper dan los ergens een scsi drive kopen. En in de recentere powerpc's zit ook nog 's een scsi zip!

Heb zelf voor 25 euro een 8600 gekocht, 2GB scsi disk en scsi zip erin.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Tweedehands een oude Mac kopen. Die hadden tot en met de eerste G3's (die grijze) allemaal SCSI drives.
Is veelal goedkoper dan los ergens een scsi drive kopen. En in de recentere powerpc's zit ook nog 's een scsi zip!

Heb zelf voor 25 euro een 8600 gekocht, 2GB scsi disk en scsi zip erin.

Dat is idd een goede deal.
Idd je kan het beste een oude Mac kopen met SCSI.

Ik had laatst 2 SCSI Zips gekocht van verschillende mensen en het gekke is dat je voor een
interne meer betaald dan een externe, raar maar waar.
Ik heb bij allebei aangegeven dat het relatief niet goedkoop was (E20,-) maar geen van beide gingen zakken.
Het enige was dat ik het incl verzenden kreeg, maar dat was het enige.

Ik had ze snel nodig allebei dus heb ze gekocht, maar dat van die oude Mac is een goede tip.
 
Laatst gewijzigd:
Leuk zo'n inbouw knutsel thread! Helemaal als het over samplers (oeh - wat zijn dat toch coole apparaten) gaat.

@Mikemix: Hoe gebruikje je samplers? Ik bedoel, ze staan keurig netjes onderaan in je rack, lijkt me erg beroerd editten zo.. (op de 6000 na dan).
Je gebruikt die 3200's zeker voornamelijk als player?
 
Origineel geplaatst door Furious5
Leuk zo'n inbouw knutsel thread! Helemaal als het over samplers (oeh - wat zijn dat toch coole apparaten) gaat.

@Mikemix: Hoe gebruikje je samplers? Ik bedoel, ze staan keurig netjes onderaan in je rack, lijkt me erg beroerd editten zo.. (op de 6000 na dan).
Je gebruikt die 3200's zeker voornamelijk als player?

S6000 hangt via het USB-board aan mijn Mac, je kan het display realtime virtueel op je scherm zetten
en zo alles bedienen, is echt heel handig!

1 S3200Xl hangt aan een andere (oude)Mac via SCSI en draait Mesa en Recycle op.
Ook deze is helemaal via het scherm te editten en ik heb er een aparte extra HD voor alleen samples in de Mac gebouwd.
Beide S3200XL's heb ik van een interne Zip voorzien waardoor ik snel samples over en weer kan
uitwisselen.
Al staat 1 S3200XL in de stille verkoop, ik heb weer es wat moois gezien 8~

De S950 is een verhaal apart, deze heeft geen SCSI (al is er ooit een SCSI-bordje voor gemaakt)
dus gewoon ouderwets opnemen en op flop saven.
Deze gebruik ik voor beats of voor speciale experimenteer dingen.
 
mmm heb hier eerlijk gezegd weinig kaas van gegeten. Wat zouden jullie me aanbevelen voor een harde schijf in mijn akai s6000? IDE of SCSI? En waarom? Ik zag mooie foto's van een harddisk installatie. Gaat dat bij een s6000 makkelijker? (dwz. geen rare voedingskabeltjes etc.)
 
Origineel geplaatst door cream
mmm heb hier eerlijk gezegd weinig kaas van gegeten. Wat zouden jullie me aanbevelen voor een harde schijf in mijn akai s6000? IDE of SCSI? En waarom? Ik zag mooie foto's van een harddisk installatie. Gaat dat bij een s6000 makkelijker? (dwz. geen rare voedingskabeltjes etc.)


Die voedingskabel moet je toch zien te scoren, het blijkt dat er zo'n kabel bij de S5 en 6000
nieuw in de doos zat.
In bepaalde oude macs of randapparatuur zit nog wel eens zo'n voedingsstekker, daar heb
ik ze toendertijd uitgehaald, al heb ik ook weer zo'n kabel nodig voor mijn "verse" S5000.

Scsi of IDE.
Allereerst zit er op het moederboard als je het front naar je toe hebt links achterin een SCSI-
socket en met het front voor, midden achterin een IDE-socket.
Die IDE socket is loos, deze werkt gewoon niet.
Dus moet je wel "iets" met SCSI doen.
Of een SCSI-schijf of eenIDE-schijf met een IDE to SCSI controller.
Deze laatste geniet de voorkeur omdat een IDE schijf stiller is en goedkoper,
al is een kleine SCSI schijf als je wat meer lawaai niet bezwaarlijk direct plug and play.
 

Attachments

  • 6000.jpg
    6000.jpg
    74 KB · Bekeken: 85
Heb je ook wel eens aan een interne Zip gedacht?
Is in een S6000 helemaal eitje, haal je gewoon dat
frontje naast de floppy-drive eruit.
 
ik zat te denken aan een externe scsi harddisk. Heb al het 'omhulsel' dus moet alleen de harddisk zien te scoren.20 gig is voor mij wel genoeg. Heb wel een jaz drive die ik nog niet echt aan de praat heb gekregen btw.Prefereer toch een schijf. Goed idee zo'n externe scsi harddisk?
 
Ja, waarom niet?
Doe er een lange SCSIkabel aan, kan je hem een beetje wegwerken
en heb je geen last van de noise.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Tweedehands een oude Mac kopen. Die hadden tot en met de eerste G3's (die grijze) allemaal SCSI drives.
Is veelal goedkoper dan los ergens een scsi drive kopen. En in de recentere powerpc's zit ook nog 's een scsi zip!

Heb zelf voor 25 euro een 8600 gekocht, 2GB scsi disk en scsi zip erin.

Hi all

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van een maat van mij met het nieuws dat hij een oude mac had van zijn baas.
Ze gingen dat ding weggooien dus hij had hem meegenomen voor mij.
Er zat een Quantum LPS 42S 42 MB scsi disk in dus ik gegokt of dit ging werken in mijn Akai S5000.
Ik moest de twee midi boards weghalen om de data kabel te monteren en dat was wel het lastigste.
Zonder enige jumper verzet of veranderd te hebben werd de schijf herkend met id 0.
Formatteren en gelijk werken dat schijfje, het is maar 40 mb maar dat is zeker genoeg even.
Ook in Aksys word de schijf herkend.
Ik ben zeer gelukkig.

Groetjes D Sinister en bedankt voor de tip etaoin.
 
Back
Top