(AKAI) SAMPLER modificaties

Toch moet dat saven van de id's wel lukken (met mijn S3200XL lukt dit wel),
of dit nou met saven van het OS is, of op een andere manier ging, moet ik nog
even vanavond even checken.

Yep. Even getest op de S2000. Die save't het inderdaad met het OS mee op floppy.
Of en hoe dat werkt met een OS dat hij van harddisk (en dus via scsi) ophaalt
heb ik nog niet gecheckt.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Yep. Even getest op de S2000. Die save't het inderdaad met het OS mee op floppy.
Of en hoe dat werkt met een OS dat hij van harddisk (en dus via scsi) ophaalt
heb ik nog niet gecheckt.

Had ik het toch goed, volgens mij gaat het via HD op dezelfde manier.

Toch maar die S2000 houden?:D
 
Had ik het toch goed, volgens mij gaat het via HD op dezelfde manier

Zal zowat wel. Alleen zal hij dan tijdens het booten van het OS vanaf harddisk nog wel op ID6 staan denk ik, dus twee van dergelijke samplers tegelijk booten zit er nog niet in. Met de S6000 erbij zou wel moeten kunnen want ik denk dat die eerst z'n ID uit flash haalt voordat hij gaat booten.

Toch maar die S2000 houden?:D

Dan zou ik ze alsnog niet aan dezelfde bus hangen denk ik. De disk in mijn S6000 is vele malen groter en sneller, dus de S6000 heeft niks te zoeken op de disk van de S2000. De enige reden dat hij hier nog staat is dat ik 'm aan de straatstenen niet kwijt raak. Maar zo'n stapel Akai staat ook wel aardig :D
.
 
Origineel geplaatst door Digimod
Even een cursus hoe bouw ik een harddisk in een Akai :D

Erg leuk..:okdan:

Heb jij dat ook wel eens in het verleden gefixt?
 
Origineel geplaatst door mikemix
Vele malen sneller dan die trage floppy-drive, en in mijn geval 100MB opslag.

Mijn OS van de S3200XL is: OS 1.05, nu heb ik het OS 2.00 op flop staan,
deze heb ik nu op de interne HD gekopieerd, en nu met booten pakt hij
automatisch (en vele malen sneller) het OS 2.00 meteen lekker mee.


Leuke topic Mike !

Kan het flashromboard ook in de S3200XL ?

Ik heb de OS op het FLashRom board van mijn S3000XL staan.
 
Hm dat is wel interessant dat die S5000/S6000 reeks volwaardig is voorzien van SCSI pluggen! Jammer dat dit apparaat vooralsnog niet in mijn budget verkeert maar wie weet is dat veranderd binnen pakweg, 1 of 2 jaar! ;)

Eigenlijk zou ik het wel te gek vinden als dat met oudere samplers ook kon bv. stel je hebt een S3000XL op ID6, een S32000XL op ID5, een S2000 op ID4, scsi controller op ID7, vanallerlei zooi op ID0 t/m 3...

Ahja, voor wie het nuttig is: http://www.chromis.nl/midi/s3000xl/ ; een tijd geleden had ik een verhaaltje over de S3000XL online gezet mischien dat het ooit van pas komt als iemand wat vraagt over dat ding.

Aanvullingen/verbeteringen zijn van harte welkom :)
 
Origineel geplaatst door chromisX
Even een vraag: aangezien je meerdere AKAI's hebt... is het eigenlijk zonder problemen mogelijk om meer dan een sampler in een SCSI keten op te nemen? Dwz, is er een truuk om de SCSI I/O van zo'n ding tweepolig te maken zeg maar zonder terminatie of wordt dat extreem solderen?

Ik denk dat terminatie een probleem gaat geven, dwz. er zit volgens mij terminatie in de samplers zelf. Zelf werk ik met een PC (Adaptec 2940) met interne drives "aan de ene kant", en een extern aangesloten S3000XL, maar het lijkt me leuk om bv. daar een tweede tussen te hangen in de zelfde keten maar...

Zou dat mogelijk zijn? Zelf heb ik er weinig over gevonden. (ik heb (nog) geen 2e akai ;))

Alle Akai samplers van voor de S-5000/S-6000 serie hebben inderdaad een SCSI bus met een ingebouwde terminator, dus
het is niet mogelijk om meer dan twee van zulke samplers in dezelfde keten met elkaar te laten werken. Een PC met twee van die samplers gaat nog net, je zet dan de samplers aan beide uiteinden van de keten en de PC plug je er tussenin.

Er zit ook geen jumper in deze samplers om de terminatie uit of aan te zetten. Ik heb geen idee of je dit er eventueel uit kunt solderen, misschien dat iemand anders hier meer ervaring mee heeft.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Leuke topic Mike !

Kan het flashromboard ook in de S3200XL ?

Thnx!
Volgens mij wel, effe de manual erbij.....Type FMX 008 gaat in de S3200XL, dat is de 8MB versie.


Ik heb de OS op het FLashRom board van mijn S3000XL staan. [/B]


Yips, is ook een goede optie, alleen zijn die FlashRoms erg aan de prijs, en is een HD optie
voordeliger, immers een schijf van 500mb kost tegenwoordig een drol, of krijg je gratis bij met een rol drop.
Of ze moeten er al in zitten, dan heb je mazzel, dat zal bij jou wel het geval zijn :)
 
Origineel geplaatst door chromisX
Hm dat is wel interessant dat die S5000/S6000 reeks volwaardig is voorzien van SCSI pluggen! Jammer dat dit apparaat vooralsnog niet in mijn budget verkeert maar wie weet is dat veranderd binnen pakweg, 1 of 2 jaar! ;)

Eigenlijk zou ik het wel te gek vinden als dat met oudere samplers ook kon bv. stel je hebt een S3000XL op ID6, een S32000XL op ID5, een S2000 op ID4, scsi controller op ID7, vanallerlei zooi op ID0 t/m 3...

Ahja, voor wie het nuttig is: http://www.chromis.nl/midi/s3000xl/ ; een tijd geleden had ik een verhaaltje over de S3000XL online gezet mischien dat het ooit van pas komt als iemand wat vraagt over dat ding.

Aanvullingen/verbeteringen zijn van harte welkom :)

Zei ik ook altijd...
Maarrr je vat de koe bij de hoorns, niet dat ze bij mij allemaal in een scsi keten zitten,
maar ik heb 2 S3200XL's, een S6000 en een S950.

Ik vind de sound van de S32300XL'S echt het lekkerst, flinke punch, beetje rauw, maar een hele eigen sound.
De sound van de S950 is bekend, 12 bit.
En de S6000 is heel mooi clean, fraai, soms iets te netjes zonder karakter, maar echt een werkpaard.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Thnx!
Of ze moeten er al in zitten, dan heb je mazzel, dat zal bij jou wel het geval zijn :)

Nee hoor, ik heb in '96 de volle mep betaald voor een nieuwe S3000XL en die heb ik nog steeds.
Het flashrom board heb ik uit een andere sampler gesloopt en die vervolgens weer verkocht.
Ik zou nog wel graag de EB-16 erin hebben en het 2e filterboard.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Nee hoor, ik heb in '96 de volle mep betaald voor een nieuwe S3000XL en die heb ik nog steeds.
Het flashrom board heb ik uit een andere sampler gesloopt en die vervolgens weer verkocht.
Ik zou nog wel graag de EB-16 erin hebben en het 2e filterboard.

Auw, tja ik heb ooit ook 2 S3000XL's gehad, en heb ook nog zo rond de FL 1800,- betaald p/st.

Maaruh....of een S3200XL scoren, zit alles al standaard op en in;)
EB-16 2e filterboard:{ en XLR-in en uit.
Ze zijn alleen niet met bossen verkocht, een beetje zeldzaam dus.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Auw, tja ik heb ooit ook 2 S3000XL's gehad, en heb ook nog zo rond de FL 1800,- betaald p/st.


Ik op 7 december 1996 fl 3999,99,- voor mijn S3000XL bij PPA in Gorinchem, heb voor de gein de faktuur erbij gepakt.
Dat was toen een goeie deal want bij Feedback wilden ze toen niet lager gaan dan fl 4400,-

Maar daar zat dan wel mooi 10Mb geheugen in en 10 outputs he :) tijden veranderen =(
 
Ik heb ook nog oude folders en prijslijsten, een S3200XL was in '96 FL 10.000,-

Maar even ontopic, heb jij er iets aan veranderd, verbeterd of wat dan ook?
 
Laatst gewijzigd:
harddisk jumpers

harddisk jumpers

In tegenstelling tot IDE harddisken zitten er op SCSI harddisken veel meer jumpers en het komt vaak voor, dat je SCSI harddisk het niet goed doet, omdat simpelweg één van die jumpers niet goed staat. Hierbij een overzichtje van de jumperinstellingen die van belang zijn als je een SCSI harddisk in een Akai sampler wilt installeren.

SCSI ID
Met drie jumpers kun je het SCSI ID instellen. Een Akai sampler zoekt bij het booten standaard naar een harddisk op ID 5, dus is het handig om het ID van je harddisk hier ook op te zetten. Meestal staat er naast de ID jumpers van de harddisk zoiets als A0, A1 en A2. Wil je je harddisk op ID 5 zetten, plaats dan een jumper op A0 en A2.

Enable Terminators
Deze jumper plaats je als de harddisk het laatste apparaat van de SCSI keten binnenin de sampler is. Heb je alleen maar een harddisk in de sampler zitten, plaats dan ook deze jumper.

Term. Power From Drive
De terminators aanzetten is één ding, maar ze hebben daarnaast ook power nodig om te kunnen werken. Plaats daarom ook bij deze optie een jumper als je de terminatie aan wilt zetten.


En dat waren dan de belangrijkste jumpers. Daarnaast zitten er op een SCSI harddisk meestal ook opties als Delay Motor Start, Enable Motor Start, Write Protect, Parity Option, Term. Power To SCSI Bus en Term Power From SCSI Bus. Niet minder belangrijk is het, dat er op deze opties geen jumpers zitten.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Zei ik ook altijd...
Maarrr je vat de koe bij de hoorns, niet dat ze bij mij allemaal in een scsi keten zitten,
maar ik heb 2 S3200XL's, een S6000 en een S950.

Ik denk dat het technisch wel mogelijk moet zijn.

Zomaar een idee, maar ik kan het niet uitproberen; jij wel :)

Een SCSI-bus moet getermineerd zijn aan elke kant, bij mij is de situatie zo:

Intern (de PC dus):

Terminator op cd-drive / cd-drive <---> cd brander <---> harddisk <---> Adaptec kaart / Terminator op kaart

Extern:

Terminator op kaart / Adaptec kaart <---> harddisk <---> Sampler / Terminator in sampler

De twee ketens wordt gezien als een enkele bus.

Op jouw foto's is bv. te zien dat de interne SCSI connecter in de S3200XL een normale 50-polige kabel is. In mijn S3000XL zit een HD50 connector. Ik neem aan dat die 'deelketen' ook deel uitmaakt van de totale bus, dwz:

Intern (de S3200XL):

Terminator in sampler / sampler <---> Interne S3200XL MO-drive <---> S3200XL HD / Terminator op HD

Zoja dan tja mischien kan je ipv. terminatie op de laatste drive van die HD (of MO drive, hangt van je volgorde af) een kabel/verbinding naar een 2e sampler realiseren. Dan krijg je iets als:

Intern (de S3200XL en een kabel die eruit gaat):

Terminator in sampler / sampler <---> Interne S3200XL MO-drive <---> S3200XL HD <---> Sampler #2 / Terminator in sampler #2

Voer dat idee recursief uit ja en dan kan je er mischien 3 aansluiten!

Een idee?

Nouja wie weet.....
 
Origineel geplaatst door mikemix
Ik heb ook nog oude folders en prijslijsten, een S3200XL was in '96 FL 10.000,-

Maar even ontopic, heb jij er iets aan veranderd, verbeterd of wat dan ook?

Het 8 out board zit erin, 32 Mb geheugen, 8Mb flashboard, zip drive eraan en een reserve zip drive nieuw in de doos, cd rom speler eraan. Dat is het. Dus geen mods. Ik zou nog wel graag de EB16 hebben en het 2e filterboard, dan is ie na 8 jaar helemaal compleet :)
 
Weet je wat een mooie mod voor een akai sampler zou zijn?
Hem helemaal ombouwen tot ie de specs, looks en functionaliteit van een yamaha sampler heeft :D.

:P

OK, dan ga ik nu de thread effe lezen om te kijken waar het eigenlijk over gaat.

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
Weet je wat een mooie mod voor een akai sampler zou zijn?
Hem helemaal ombouwen tot ie de specs, looks en functionaliteit van een yamaha sampler heeft :D.

:P

OK, dan ga ik nu de thread effe lezen om te kijken waar het eigenlijk over gaat.

-C-

Heeft jouw Yammie ook 256mb intern geheugen?
Heeft ie 16-out?
Kan ie ook direct van HD streamen?
SCSI en Yamaha, ai....

Appels met peren.
Weet je wat nog mooier is, allebei hebben, doen we er nog een EMU bij.
Een EMU komt er nog eens bij, voor de filters.
 
Back
Top