1 synth * 1 synth = ?

Puur elektrisch gezien heb je voor de vermenigvuldiging van twee synths enkel wat ring modulators nodig om de outputs aan elkaar te knopen. Zo bezien is dat toch wat minder spectaculair dan het aanvankelijk
Zie post #29.
 
Wel zou je voortbordurend op die definitie kunnen onderzoeken of er dan behalve het kwadraat van een synth (in de zin van feedback) ook een wortel van een synth bestaat...
De wortel van een synth?
Ik weet niet wat je beredeneert maar als ik naar m'n synthesizers kijk dan heb ik geen idee hoe ik daar de wortel van moet trekken.
Een wiskundige bewerking is wat anders dan de gewone dagelijkse realiteit in sommige gevallen...
Ook zie ik m'n synths niet zich met elkaar vermenigvuldigen en op 't moment dat ze dat wel doen dan wordt het tijd voor het verpleeghuis denk ik.
 
De wortel van een synth?
Ik weet niet wat je beredeneert maar als ik naar m'n synthesizers kijk dan heb ik geen idee hoe ik daar de wortel van moet trekken.
Een wiskundige bewerking is wat anders dan de gewone dagelijkse realiteit in sommige gevallen...
Ook zie ik m'n synths niet zich met elkaar vermenigvuldigen en op 't moment dat ze dat wel doen dan wordt het tijd voor het verpleeghuis denk ik.

Een procedure om twee synths met elkaar te vermenigvuldigen heb in een eerder berichtje al beschreven. Helaas is het resultaat niet bijzonder interessant. In triviale zin kun je dan ook de wortel van een synth A definiëren als die synth B die met zichzelf vermenigvuldigd synth A oplevert. Voorbeeld: de wortel van de synth Moog One * Moog One is dan uiteraard Moog One. Maar dit lijkt mij allemaal niet erg interessant.

Mogelijk is het volgende idee van @Nicolas 2000 vruchtbaarder:
1 synth * 1 synth = een output van je synth in zijn eigen ext input rammen. MS20, Minimoog, looking in your direction...

yes-dog.gif
 
Laten we eens zien wat het feedback idee van @Nicolas 2000 oplevert. Men neme een synth A met een audio input. Onder de synth A*A verstaan we dan synth A met de output aangesloten op de audio input. De wortel (als de inverse van het kwadraat) van synth A*A is in dat geval dus A. Dus kunnen we in het algemeen de wortel van een synth C ook definiëren als die synth D die synth C oplevert wanneer we de output van D met de audio input van D verbinden. De vraag is nu voor welke synths met audio input er dergelijk wortel synths bestaan, en zo ja of die wortel synths auditief interessant zijn...
 
Laatst gewijzigd:
Nog even de puntjes op de i: om te voorkomen dat er geen audio input meer zou overblijven door het aansluiten van de output op audio input doen we dat via een sommator:

AxA.png
 
Audio output van een synth in zijn externe input prikken doe je om een mate van oversturing te verkrijgen door iets te "hot" in het signaalpad te gaan. Een synth kwadrateren is haar output met zichzelf vermenigvuldigen en zal dus ook oversturing opleveren. Synthkwadraat is dus gewoon méér synth. En daar houden wij van bij Ruffneck Nicolas. Lekker over de rooie gaan.

OK de fijne details zijn net wat anders want je gaat een tweede keer door hetzelfde filter en dat soort details, maar een kniesoor...
 
Het is onzeker of de topic vraag een zinnig antwoord heeft, maar wat we wel kunnen doen is bekijken welke eigenschappen dat antwoord zou moeten hebben als er een zinnig antwoord bestaat. Laten we het veronderstelde antwoord voorlopig Q noemen. Als voor de vermenigvuldiging van synths de distributieve wet geldt hebben we dan:

1 synth * 2 synth = 1 synth * (1 synth + 1 synth) = 1 synth * 1 synth + 1 synth * 1 synth = Q + Q = 2Q
1 synth * 3 synth = 1 synth * (1 synth + 1 synth + 1 synth) = 1 synth * 1 synth + 1 synth * 1 synth + 1 synth * 1 synth = Q + Q + Q = 3Q
etc.

Dus: 1 synth * n synth = nQ .
middelbare school algebra.
Wat wil je eigenlijk zeggen ?
 
Die oversturing maakt het lastig om de wortel van een synth te berekenen. Maar op zich lijkt de definitie wel interessant: gegeven een gewenst gedrag van een synth C wat is dan de synth D die zich na feedback van de output in de audio input (als in de tekening) als synth C gedraagt?

C D.png
 
De oplossing schot mij zojuist tijdens de voorjaarsschoonmaak te binnen. En het is belachelijk simpel! Positieve feedback kun je door negatieve feedback ongedaan maken. Dus in onderstaande tekening staat de oplossing als we E = C kiezen. Dan is D de wortel van C want de synth waarvan het feedback kwadraat C is.
CDE.png
 
haha geen idee was effe snel zoeken op interweb. Denk een live show.
 
Back
Top