1 synth * 1 synth = ?

Volgens mijn vorige berichtje wordt dat dan {complete synth} x { synth die toets mist} = { (complete synth , synth die toets mist) }.
kun je hier dan spreken over een gefuseerde mislukking?

Heb wiskunde met al die uitzonderingen toch apart gevonden.
 
Ik voel me een potje dom nu joh…

Snap er echt geen ene * van…

Heeft allemaal weinig te maken met wel of niet dom, meer met interesse en geïnvesteerde tijd en moeite om je ergens in te verdiepen (wiskunde in dit geval).
 
Geen antwoord op de vraag, maar wel de kardinaliteit van een synth gevonden.

kardinaliteit.jpg


Het blijkt een piano te zijn... :gaap:

;)
 
En ln(synth) blijkt elke Yamaha te zijn met "P" van "Portable" in het typenummer. Want die zijn natuurlijk log.

Bij Yamaha dachten ze echt dat we allemaal de Hulk zijn. Portable, 85kg, why not?
 
Interessante vraag met een diepzinnegere achtergond.
Zuiver wiskundig is één synth maal één synt ook één synth. Omdat 1X1=1 Hetzelfde is X=*
Dat betekend af je hele huis nu vol staat met synth`s het niet zoveel uitmaakt, of hoeveel `gas` je ook hebt.
Bij een liedje of instrumentaal hoor je er meestal toch maar één.
Met een sampler vermenigvuldig je die eene tot een heleboel als het nodig is.
Dit schrijvende verwacht ik een aantrekkende tweedehansmarkt.😆
 
Een synthesizer is wiskundig gezien een functie. Dus 1 synth x 1 synth is een vermenigvuldiging van functies. Om die op te lossen moet je hun output vermenigvuldigen. Het antwoord is dus:

c103_mkii_front_650.jpg
 
It's a sin(synth)!
Een nachtmerry om er mee weg te komen.
Een synthesizer is wiskundig gezien een functie. Dus 1 synth x 1 synth is een vermenigvuldiging van functies. Om die op te lossen moet je hun output vermenigvuldigen. Het antwoord is dus:

c103_mkii_front_650.jpg
Zover heb ik me nog niet in die modulaire zaken begeven.
Ringmodator met vaste frequentie of regelbaar met draaiknop zijn me wel bekend.
Of een aangestuurde ADSR.
Naar ik aanneem gaan er twee frequenties in bovenstaande moduul, dan delen, vermenigvuldigen.
En het resultaat horen.
 
Leuk al dat gestrooi met formules, maar als ik de synths in mijn studio wil vermenigvuldigen, moet ik toch gewoon ouderwets de buidel trekken.
 
als je nou elke dag 1 euro * 1 euro spaart gaat het lekker snel :D
 
Er zijn een paar interessante ideeën langsgekomen. En ook wat misvattingen. Wat betreft de misvattingen: 1 euro * 1 euro is niet 1 euro maar [imath] 1 \, \mathrm{euro}^2 [/imath]. En in die [imath] \mathrm{euro}^2 [/imath] zit 'm nu net het probleem. Wat stelt dat voor, en op dezelfde wijze wat stelt [imath] \mathrm{synth}^2 [/imath] voor?

Later over de andere geopperde ideeën.
 
Er zijn een paar interessante ideeën langsgekomen. En ook wat misvattingen. Wat betreft de misvattingen: 1 euro * 1 euro is niet 1 euro maar [imath] 1 \, \mathrm{euro}^2 [/imath]. En in die [imath] \mathrm{euro}^2 [/imath] zit 'm nu net het probleem. Wat stelt dat voor, en op dezelfde wijze wat stelt [imath] \mathrm{synth}^2 [/imath] voor?

Later over de andere geopperde ideeën.
Even over de haag kijken. Bij Mercedes is de 4x4^2 een enorm verhoogde 4x4. Dus een synth^2 moet je gewoon naar boven transponeren.
 
Het probleem dat niet alle synths gelijk zijn is aldus op te vangen: Laat U de verzameling zijn van alle bestaande synths. Iedere denkbare verzameling D van synths is dan een deelverzameling van U. Het product van twee verzamelingen D1 en D2 van synths kunnen we dan definiëren als het cartesisch product D1 x D2. Dit cartesisch product bestaat precies uit alle mogelijke geordende tweetallen (d1,d2) met d1 een element van D1 en d2 een element van D2. Het aantal elementen van het cartesisch product D1 x D2 is dus het product van het aantal elementen van D1 en het aantal elementen van D2. Bevatten zowel D1 als D2 ieder slechts één synth (waarbij d1 de synth in D1 is en d2 de synth in D2) dan bevat ook het cartesisch product D1 x D2 slechts één element namelijk het geordende tweetal (d1,d2).

Hoewel wiskundig correct helpt dit alles ons voor het ontwerp van synthesizers niet verder. Het is een zuiver formele oplossing. Misschien kom ik nog op iets anders.

Ik heb een concrete implementatie bedacht. Stel je de verzameling U voor als alle synths die in een studio staan. Stel je verder voor dat alle studio's op de wereld met Romeinse getallen genummerd zijn. De verzamelingen DI, DII, etc. zijn dan de synths die in de respectieve studio's I, II, etc. staan. Een geordend paar ( d1 , d2 ) stellen we ons voor als twee synths d1 en d2 die naast elkaar tezamen binnen één omhulsel geplaatst zijn. Alle bedieningsmogelijkheden van de beide synths dienen daarbij toegankelijk te blijven. Maar wat doen we met de outputs? De oplossing daarvoor is door @Nicolas 2000 in bericht #29 gegeven, de outputs vermenigvuldigen we. In de modulaire wereld is dat niet een strikte vermenigvuldiging (die in een raadselachtige Volts kwadraat zou moeten worden uitgedrukt) maar een vermenigvuldiging gevolgd door een deling door een zekere standaard spanning (bijvoorbeeld 5V). Zo komt het weer netjes op een spanning in Volt uit.

Voorbeeld: stel dat Nap de Moog One in zijn studio door een Moog One * Moog One wil vervangen. Daartoe moet hij dan het volgende doen:
- Om te beginnen moet hij een omhulling laten maken waarin twee MoogOne's naast elkaar kunnen worden geplaatst.
- Vervolgens moet hij een exacte kopie van zijn Moog One laten maken.
- Dan moet hij de beide Moog One's in de eerder genoemde omhulling laten plaatsen zodanig dat alle bedieningsmogelijkheden van de beide synths toegankelijk te blijven.
- Ook dienen de outputs van de twee Moog One's (op modulaire wijze) met elkaar te worden vemenigvuldigd.
- En dan heeft Nap wellicht de eerste Moog one * Moog One op de wereld in zijn bezit.
 
Als beide synths in de vergelijking complex zijn is het antwoord -1 synths.

Voor complexe outputs (of eigenlijk outputs bestaande uit een reëel en een imaginair deel) zou je inderdaad een complexe vermenigvuldiging kunnen toepassen wat dan mogelijk verrassende resultaten geeft.
 
1 synth * 1 synth = een output van je synth in zijn eigen ext input rammen. MS20, Minimoog, looking in your direction...

yes-dog.gif

Het probleem met die definitie is dat niet alle synths een audio input hebben. Wel zou je voortbordurend op die definitie kunnen onderzoeken of er dan behalve het kwadraat van een synth (in de zin van feedback) ook een wortel van een synth bestaat...
 
Back
Top