Hangende noten

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.594
Locatie
Zeist
Inmiddels heb ik een Windows 11 laptopje om ook wat Windows dingetjes op te kunnen doen, maar toch vooral voor het testen van Windows plugins. Dat laatste doe ik dan met Reaper of Carla. Maar nu heb ik het probleem van hangende noten bij het bespelen met de muis van het virtuele keyboardje op de GUI van de plugins. Kan dat een driver probleem zijn?
 
Zal eerder brakke programmatuur zijn of dat je de muis loslaat buiten het venster ofzo zodat de 'mouse up' niet doorkomt. Waarom hang je er niet een cheapo midikeyboardje aan, gebruik je je standaard toetsenbord als input device (dat is in de meeste DAWs wel mogelijk) of vuur je wat noten af via de piano roll in je sequencer? Dat zal waarschijnlijk beter werken dan met de muis.
 
Dit speelt bij XUiDesigner, een programma om LV2 plugins van een GUI met virtueel keyboardje te voorzien. Zie: GitHub - brummer10/XUiDesigner: A WYSIWYG LV2 GUI/plugin creator tool

De laatste ontwikkeling met XUiDesigner is dat er ook LV2 plugins voor Windows mee kunnen worden gegenereerd. Ik heb XUiDesigner niet zelf gemaakt (en zou dat ook niet kunnen), maar ik help wel met testen. Dit is ook voor mijzelf heel belangrijk omdat ik uiteindelijk ook zelf met behulp van XUiDesigner via in Faust geschreven programma's Windows LV2 plugins wil kunnen maken. Aan de drivers kan het hangende noten probleem niet liggen, daar ben ik al achter omdat het voor andere plugins op dezelfde Windows 11 laptop met het virtuele keyboardje op de GUI wel goed gaat.

(...) of dat je de muis loslaat buiten het venster ofzo zodat de 'mouse up' niet doorkomt. (...)

Wat je daar schrijft is een heel interessant punt! Ik heb namelijk gemerkt dat de hangende noten vooral optreden wanneer je op je muis klickt over het virtuele MIDI keyboardje op de plugin GUI beweegt en dan van het keyboardje af gaat en je de klick dan pas daarna weer loslaat. Is het "normaal" dat plugins het dan niet meer kunnen volgen en hangende noten produceren?
 
Laatst gewijzigd:
Dat weet ik niet in dit specifieke geval, maar ik weet wel dat als je 'mouse up' buiten het focus venster is, dit niet altijd door een applicatie (en wellicht ook plugin) wordt geregistreerd. Dan 'denkt' de applicatie dus dat de muisknop nog steeds ingedrukt is.
 
Een midi noot bestaat uit twee evenementen, een note on en een note off. Die twee samen bepalen de lengte. Om het muisklik-verhaal nog even aan te vullen. Goed punt van @Nap
 
Kan ook nog een issue zijn met een toets/pedaal/ wat dan ook die de sustain bepaald.

Ik had ooit eens hangende noten door een stukke sustain pedaal. Heb me de pleuris gezocht toen 😂
 
Ik heb ook hangende noten maar dat schijnt normaal te zijn. Op een bepaalde leeftijd komen ze naar beneden.

Heeft de software geen keyboard // toetsenbord input? Kun je beter die gebruiken.

Usb midi keyboard lijkt me ook wel een aanrader.
 
Dank voor alle antwoorden. Inderdaad werkt het met een extern hardware MIDI keyboard wel goed, maar dat is het punt niet. Voor een zelf geschreven plugin heb je graag dat alles het goed doet, een plugin met virtueel toetsenbord waarbij je de gebruiker al direct moet afraden dat virtuele toetsenbord te gebruiken staat niet fraai.
 
Back
Top