Hangende midi noten silent systeem

Roamer

Nieuwkomer
Lid sinds
16 februari 2021
Berichten
16
Locatie
Huizen
Hoi guys,

Ik heb wat advies nodig.

Ik gebruik een vleugel met daarin een silent systeem ingebouwd. Hiermee neem ik ook midi op in Cubase.
Echter heb ik een nieuw silent systeem in laten bouwen. Deze heeft geen midi uitgang zoals de vorige maar een usb uitgang. Deze is dus direct op de computer aangesloten ipv op de midi ingang van mijn RME audio interface.
Het probleem is nu dat wanneer ik veel noten speel of snel speel er random noten blijven hangen in de key editor van cubase. Ook als ik de noot opnieuw indruk blijft de noot gewoon sustainen in de key editor. Geluid sustained niet.

Ik heb als test mijn roli seaboard aangesloten op exact dezelfde manier en deze heeft geen last van hangende noten in Cubase.

Als ik mijn headphone rechtstreeks in het silentsysteem doe en speel hoor ik ook geen hangende noten.

Ik heb nu een Kenton Usb Midi Host besteld om te kijken of dit het euvel kan verhelpen. Ik heb het idee dat de overdracht naar de computer niet helemaal lekker loopt.

Hebben jullie hier enige ervaring mee?

Groetjes,
Xander
 
Ik denk dat het inderdaad in de USB verbinding moet gezocht worden.
Is er wel een correcte driver geïnstalleerd voor de Silent of is deze zogezegd generic USB compatibel?
(= geen specifieke driver nodig of ook "maakt gebruik van standaard usb" drivers)

Dat de Roli wel werkt en de Silent niet, daar kan je dus geen rekening mee houden. Verschillende apparaten met verschillende usb opbouw en verschillende drivers naargelang.

Wat ik dus als eerste zou aanbevelen, is kijken of er bij uw Silent systeem drivers (op bvb CD-som) werden bijgeleverd of u deze kan terug vinden op de website van de fabrikant van uw Silent. Meestal staan bij de fabrikant de correcte drivers ter beschikking voor de diverse besturingssystemen (Windows of Apple OSX of Linux of ...)

Als u de drivers gevonden heeft, zou ik de Silent even loskoppelen van de usb poort en eerste de drivers installeren. Eventueel de computer heropstarten na de installatie
van die drivers en dan pas uw Silent terug aankoppelen en testen.

Gaat het hierna nog fout, dan ofwel de installatieman contacteren behoudens dit probleem of als u snel aan de slag wilt en enige tijd hier wilt aan besteden, wat gaan
rondzoeken op diverse fora ivm met dit probleem en de door u gekochte Silent systeem. (Korg? Yamaha? enz)

Alvast succes !
 
Hoi Paulogic,

Bedankt voor de uitgebreide reply.
Er zat geen driver bij de silent en werkte direct na het aansluiten.
Wellicht dat de fabrikant inmiddels updates heeft. Zal eens op hun site kijken. Goeie tip.

Ik ga die Usb Midi Host uitproberen als ik m binnen heb. Aangezien jij ook zegt dat het hoogstwaarschijnlijk met de usb verbinding te maken heeft denk ik dat het euvel hiermee verholpen kan worden.

Ik laat weten of dit heeft gewerkt.

Groetjes en bedankt
Roamer
 
Als je begrijpt hoe MIDI werkt kun je beter nagaan waar de fout ergens veroorzaakt wordt.
Hangende noten zijn (99,99%) noten waarvan enkel het note-on commando werd geregistreed.
Elke 'normale midi noot' bestaat uit een note-on opgevolgd door een note-off commando.
Als een note-off commando niet geregistreerd wordt (bvb. snel opgevolgd na de note-on) blijft die noot 'eeuwig' verder aan = klinken.
Opnieuw die noot indrukken helpt niet omdat een note-off enkel verzonden wordt bij loslaten van de toets.
Die ene missing note-off kun je niet afzonderlijk inspelen... (er is wel een midi commando voor all notes-off).

HOE WERKT EEN SILENT SYSTEEM?
"Een infrarood sensorrails wordt ingebouwd onder de toetsten. Deze meet wanneer elke toets wordt ingedrukt op snelheid en diepte."
Ik denk dat die sensoren niet goed werken of slecht zijn afgesteld. Misschien gewoon stof.
 
Bedankt voor je reactie, AudioCollage.
Ik ben bekend met het hele midi note on/off principe.
Wat mij opvalt is dat wanneer de midi note in de keyeditor blijft hangen deze niet uitgezet kan worden door op midi reset te drukken. Alleen door op stop te drukken houd de noot op met spelen.
Dit duidt naar mijnsinziens duidelijk op een hardwarematig probleem.

Mocht de Kenton usb midi host niet werken dan moet de inbouwer maar idd naar de infrarood sensorrails kijken. (Al gebeurt het wel telkens compleet random op verschillende noten)

Thnx!
 
Bedankt voor je reactie, AudioCollage.
Ik ben bekend met het hele midi note on/off principe.
Wat mij opvalt is dat wanneer de midi note in de keyeditor blijft hangen deze niet uitgezet kan worden door op midi reset te drukken. Alleen door op stop te drukken houd de noot op met spelen.
Dit duidt naar mijnsinziens duidelijk op een hardwarematig probleem.

Mocht de Kenton usb midi host niet werken dan moet de inbouwer maar idd naar de infrarood sensorrails kijken. (Al gebeurt het wel telkens compleet random op verschillende noten)

Thnx!
Kun je in die keyeditor de exacte midi commando's zien : note-on en note-off ? (Zoniet kan je mijn gratis tool gebruiken : MCC op m'n website). Als de note-off niet opgenomen is kan je maar één ding doen : die, waar nodig, erbij plaatsen (als dat mogelijk is in die keyeditor).
Waarschijnlijk wordt enkel bij het stoppen een all-note-off commando verzonden, maar dat repareert niet die ontbrekende note-off's in de reeds opgenomen midi data.
 
Kun je in die keyeditor de exacte midi commando's zien : note-on en note-off ? (Zoniet kan je mijn gratis tool gebruiken : MCC op m'n website). Als de note-off niet opgenomen is kan je maar één ding doen : die, waar nodig, erbij plaatsen (als dat mogelijk is in die keyeditor).
Waarschijnlijk wordt enkel bij het stoppen een all-note-off commando verzonden, maar dat repareert niet die ontbrekende note-off's in de reeds opgenomen midi data.
In Cubase kun je volgens mij niet de on/off note trigger commands zien.
Evt achteraf een note-off command handmatig toevoegen zou een goede suggestie zijn.
Helaas zal dit voor mij niet opgaan. De hangende midi noot overruled alle noten die erna op dezelfde noot gespeeld worden. Je zou verwachten dat door enkel de hangende noot in de midi editor terug te schuiven alle noten die erna zijn gespeeld zichtbaar worden. Echter worden die noten dus niet opgenomen waardoor opnemen met mijn silent in feite onmogelijk is.

Thnx voor de tip.
Ik ga even op je website kijken.
 
In Cubase kun je volgens mij niet de on/off note trigger commands zien.
Evt achteraf een note-off command handmatig toevoegen zou een goede suggestie zijn.
Helaas zal dit voor mij niet opgaan. De hangende midi noot overruled alle noten die erna op dezelfde noot gespeeld worden. Je zou verwachten dat door enkel de hangende noot in de midi editor terug te schuiven alle noten die erna zijn gespeeld zichtbaar worden. Echter worden die noten dus niet opgenomen waardoor opnemen met mijn silent in feite onmogelijk is.

Thnx voor de tip.
Ik ga even op je website kijken.
Die note-off command handmatig toevoegen moet je doen op de plaats waar die normaal had moeten terechtkomen : exact op het tijdstip waar dat je die noot losliet. Als je die helemaal achteraan gaat plaatsen blijft die ook zolang aangehouden.
(Ik dacht dat je bekend was met het hele midi note on/off principe ?)
Elke noot moet een note on en note off hebben op de juiste plaats (bij het indrukken en loslaten van een toets).
Als je geen note-off command kan inbrengen kun je nog proberen om die note-on weg te halen en daar een nieuw in te spelen note on/off.
 
Die note-off command handmatig toevoegen moet je doen op de plaats waar die normaal had moeten terechtkomen : exact op het tijdstip waar dat je die noot losliet. Als je die helemaal achteraan gaat plaatsen blijft die ook zolang aangehouden.
(Ik dacht dat je bekend was met het hele midi note on/off principe ?)
Elke noot moet een note on en note off hebben op de juiste plaats (bij het indrukken en loslaten van een toets).
Als je geen note-off command kan inbrengen kun je nog proberen om die note-on weg te halen en daar een nieuw in te spelen note on/off.
Ik heb volgens mij heel duidelijk uitgelegt waarom dit bij mij niet kan. Het is prachtig als ik de off-note command op de plek neerzet waar de hangende noot moet eindigen. Echter krijg ik daar niet de noten mee terug die erna zijn ingespeeld op die desbetreffende noot. Achteraf bewerken heeft in deze dus geen enkele zin. Zodra een noot blijft hangen moet ik de opname stoppen.
 
Ik heb volgens mij heel duidelijk uitgelegt waarom dit bij mij niet kan. Het is prachtig als ik de off-note command op de plek neerzet waar de hangende noot moet eindigen. Echter krijg ik daar niet de noten mee terug die erna zijn ingespeeld op die desbetreffende noot. Achteraf bewerken heeft in deze dus geen enkele zin. Zodra een noot blijft hangen moet ik de opname stoppen.
Als je software het niet kan dan zal het niet gaan.
Maar als je dit op een andere manier wel kan, zal het probleem van die hangende noot opgelost zijn. De noten die erna zijn ingespeeld op die desbetreffende noot, zullen correct gespeeld worden, tenzij ze allen hun note-off missen. Ik heb dit al vele malen succesvol gedaan voor miditracks die mensen me toe stuurde.
 
Als je software het niet kan dan zal het niet gaan.
Maar als je dit op een andere manier wel kan, zal het probleem van die hangende noot opgelost zijn. De noten die erna zijn ingespeeld op die desbetreffende noot, zullen correct gespeeld worden, tenzij ze allen hun note-off missen. Ik heb dit al vele malen succesvol gedaan voor miditracks die mensen me toe stuurde.
Ik begrijp je. Het probleem is alleen dat zodra een noot blijft hangen deze alle na komende noten overruled. Achteraf in de midi editor kun je weliswaar de hangende midi noot kleiner slepen tot waar die hoorde te eindigen. Je zou verwachten dat de noten die erna gespeeld zijn er onder vandaan tevoorschijn komen zodra je deze handeling doet. Echter, de midi noten op deze specifieke noot zijn foetsie.

Als je pop oid maakt zou je de missende noten later alsnog in kunnen spelen.
In mijn geval gaat het om snelle Rachmaninov achtige pianostukken. En dat is onbegonnen werk.

Ik heb gisteren 3 verschillende midi keyboards aangesloten. Allen zonder hangende noten. Vandaag krijg ik die usb midi host binnen. Ik zal laten weten of dit het probleem heeft verholpen.
 
Als je pop oid maakt zou je de missende noten later alsnog in kunnen spelen.
In mijn geval gaat het om snelle Rachmaninov achtige pianostukken. En dat is onbegonnen werk.

Ik heb gisteren 3 verschillende midi keyboards aangesloten. Allen zonder hangende noten. Vandaag krijg ik die usb midi host binnen. Ik zal laten weten of dit het probleem heeft verholpen.
En speel je op alle keyboards diezelfde snelle Rachmaninov achtige pianostukken ? Ik vermoed van niet hé. ;-)
Misschien ook eens kijken naar enige Quantize setting in Cubase (als dat daar ergens ingesteld kan worden). Best volledig uitzetten zodat met de hoogste nauwkeurigheid opgenomen wordt.
Succes.
 
Vandaag krijg ik die usb midi host binnen. Ik zal laten weten of dit het probleem heeft verholpen.
Ik denk inderdaad dat het beter is het euvel op te lossen aan de bron, dan nadien te zitten knutselen in Cubase. Dat is onbegonnen werk volgens mij en ik zou al snel
op een ander keyboard inspelen. Toch ?

Succes met de Midi Host !
 

- wat voor usb kabel? ( mag geen usb 3 kabel zijn )
- heeft je usb kable ferriet onstoor steentjes?
- Is het de Silent SC2? heb je de Yamaha Steinberg drivers geinstalleerd?

 

- wat voor usb kabel? ( mag geen usb 3 kabel zijn )
- heeft je usb kable ferriet onstoor steentjes?
- Is het de Silent SC2? heb je de Yamaha Steinberg drivers geinstalleerd?

Hoi Flyweight,
Het is de AdSilent van Yamaha.
Ik gebruik een 2.0 usb kabel.
Of die ontstoor steentjes heeft durf ik niet te zeggen.

Heb nog even de handleiding zitten doorspitten. Daar reppen ze over "noot herhaal limiet per seconden".
Alvorens ik mijn usb midi kastje aansluit zal ik eerst eens kijken of ik dit kan ophogen.
Wie weet.
Thnx voor de tips iig
 
Guys,
Heb de midi usb host uitgeprobeerd.
Helaas geen enkel effect gehad dus deze gaat terug.
Heb de leverancier gecontact en die berichte mij het volgende:

"Very likely the keys of your piano are able to jump over the “zero-position” / “start-position” when you play fast. It is possibel to reduce the viewing range of the adsilent key sensors – so that they are ignoring this unwanted movement. You can use the “Kedepth” setting to limit the viewing range. In that setting select “upper border” - 1 (minus one). Then try again.

It may also help to reset the system to factory defaults and do the initial key and pedal calibration new"

Heb nog geen tijd gehad om dit uit te proberen, maar ik dacht ik geef even n update.
 
Back
Top