Mastering met A.I.

masteren is sowieso een lastig verhaal, imo, wat ik er van meemaak is dat ik steeds veel discussies (leuk en leerzaam ook) voer met de masteraar (mens) en wat tot een resultaat komt waar de expert met veel ervaring (geluidstechnisch en/op bijvoorbeeld dragers/digitaal gebied) en moi, de artiest blij (de bedoeling van de track) mee zijn.
AI is een gokker, weet niet echt wat het doet en blijft gokken tot de leverancier(website) of de artiest zonder ervaring en expertise het welletjes vindt, OF tot het lijkt op iets super gemiddelds wat niet van de artiest is en al helemaal niet is zoals bedoeld, want het kan alleen maar iets vergelijken met wat al bestaat.
(Best normaal tegenwoordig, ook zonder AI btw) maar dodelijk saai en totaal niet creatief.
 
Laatst gewijzigd:
Maar ik begrijp dat iZotope de standalone versie niet langer uitbrengt.
Huh? Ze zetten juist in op stand alone. Alleen de advanced versie kan je als losse vst modules in een andere daw gebruiken.
 
Dat standalone verhaal weet ik niet. Maar ik heb me wel voorgenomen om zo min mogelijk A.I. Te gebruiken. Sterker nog ik denk dat Ozone eerder learning algoritmes heeft. Maar 1 ding wordt me wel duidelijk.. er is straks echt niks meer aan met A.I. Ik merk dat ik toch met losse Ozone modules, limiters en parametrice eq beter uit de verf kom. Kortom.

Mastering met echte A.I. Gaat mij te ver. Ik ben ook meer steampunk dan cyberpunk ;)
Je krijgt dan een soort autotune effect, alles gaat hetzelfde klinken, dit doet het nu al maar zal door A.I alleen maar erger worden, het probleem met
A.I is dat het geen emotie heeft en gevoel , A.I zal de mix zo perfect mogelijk laten klinken en dit is meteen ook de doodsteek.
 
Het ging mij jiet om de AI, maar om het werken aan een heel album, en het vergelijken van de tracks.
 
Het ging mij jiet om de AI, maar om het werken aan een heel album, en het vergelijken van de tracks.
Heb je audacity?

Daar kun je al je tracks onder elkaar zetten en solo muten. Het is mijn go to nadat ik met Ableton ben bezig geweest.
 
masteren is sowieso een lastig verhaal, imo, wat ik er van meemaak is dat ik steeds veel discussies (leuk en leerzaam ook) voer met de masteraar (mens) en wat tot een resultaat komt waar de expert met veel ervaring (geluidstechnisch en/op bijvoorbeeld dragers/digitaal gebied) en moi, de artiest blij (de bedoeling van de track) mee zijn.
AI is een gokker, weet niet echt wat het doet en blijft gokken tot de leverancier(website) of de artiest zonder ervaring en expertise het welletjes vindt, OF tot het lijkt op iets super gemiddelds wat niet van de artiest is en al helemaal niet is zoals bedoeld, want het kan alleen maar iets vergelijken met wat al bestaat.
(Best normaal tegenwoordig, ook zonder AI btw) maar dodelijk saai en totaal niet creatief.


Probleem is iedereen heeft wel een andere kijk op Mastering en hoe iets moet klinken, een Mastering voor jezelf zal anders klinken dat bevoordeeld voor een klant, is ook afhankelijk van de soort muziek.
 
Probleem is iedereen heeft wel een andere kijk op Mastering en hoe iets moet klinken, een Mastering voor jezelf zal anders klinken dat bevoordeeld voor een klant, is ook afhankelijk van de soort muziek.
Ik master voor mezelf hetzelfde als voor elke klant, wat in 90% van de gevallen goedgekeurd wordt. Die 10% gaat vaak meer om een specifieke "vibe" of kleur die men zoekt, wat vaak aan het randje of er overheen, van door mij opgestelde technische specificaties op basis van vergelijkbaar materiaal ligt.
 
Het ging mij jiet om de AI, maar om het werken aan een heel album, en het vergelijken van de tracks.
Mede om die reden heb ik de advanced gekocht, zodat ik in mijn multitrack daw kan blijven.
 
Heb je audacity?

Daar kun je al je tracks onder elkaar zetten en solo muten. Het is mijn go to nadat ik met Ableton ben bezig geweest.
Dank voor de tip. In Ozone Standalone kun (kon) je per track andere settings van de plugins instellen, en als je tevreden bent over het hele album, alles in 1 x bouncen naar een map. Dat werkt heel prettig.
Ik ga eens kijken naar Audacity.
 
Mede om die reden heb ik de advanced gekocht, zodat ik in mijn multitrack daw kan blijven.
Dat is met de nieuwste versies het enige dat je nog kunt doen. Maar voor mij niet zo handig om een heel album te masteren.
 
Back
Top