Mastering met A.I.

Synthurion

Ouwe rot
Lid sinds
19 november 2004
Berichten
1.329
Beste Forummers,

Ik vroeg me af of onder jullie mensen zijn die mastering doen met A.I.?
Ik weet niet of hier al een topic over loopt, maar ik kon zo gauw niks vinden.

Mijn vraag is, hebben jullie daar ervaring mee en wat is jullie bevinding?
Er bestaan verschillende platforms die deze service bieden, maar welke is goed en welke is minder goed of zijn ze allemaal hetzelfde bijvoorbeeld als het gaat om kwaliteit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :okdan:
 
Ik heb ozone en ik vind het overrated! heb een fairchild plugin clone en een RRS 31bands EQ en haal daar betere dingen uit lateley.
Tis wel leerzaam om ozone te hebben moet ik zeggen
 
Niemand? :?
Ik heb in t begin wel eens wat gedaan met ozone ook.
Maar vind het leuker om zelf te doen en inzichtelijk te hebben. Leerzamer ook.

Of AI slechter, beter of net zo goed is....
Ik pruts ook maar wat, dus wellicht zou er met AI winst te behalen zijn (?).
met ozone waren voor mijn ongetrainde oren best aardige resultaten haalbaar.
Ik vind het persoonlijk gewoon niet interresant genoeg om me er verder in te verdiepen.
 
Beste Forummers,

Ik vroeg me af of onder jullie mensen zijn die mastering doen met A.I.?
Ik weet niet of hier al een topic over loopt, maar ik kon zo gauw niks vinden.

Mijn vraag is, hebben jullie daar ervaring mee en wat is jullie bevinding?
Er bestaan verschillende platforms die deze service bieden, maar welke is goed en welke is minder goed of zijn ze allemaal hetzelfde bijvoorbeeld als het gaat om kwaliteit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :okdan:
ik gebruik de AI modellen van Izotope als startpunt, daarna pas ik ze aan volgens mijn eigen ideeen, maar het startpunt vanuit die AI is zo enorm goed, dat zou ik zelf nooit kunnen, dus het tweaken van het voorstel is voor mij veel eenvoudiger dan het helemaal zelf bedenken, daarnaast heb ik een hele hoop AI models zelf toegevoegd vanuit reference tracks (via audiolens) aan Neutron en Ozone. En ik moet zeggen dat werkt ook erg goed, het komt echt heel dicht in de buurt van de reference tracks en het tweaken daarna is meer een smaak kwestie. Wel is het belangrijk dat je mix voor deze fase al behoorlijk goed staat, want dat werkt uiteraard wel door in de AI analyse.
 
Ik heb trouwens lopen testen met Weiss van softtube en daar kreeg ik net betere resultaten mee na uren vergelijken en prutsen.. Maar ja echt te duur vind ik.
 
Wat wel aardig zou zijn is dat je bij de AI mastersoftware zou moeten kunnen aangeven in welke richting je je mix zou willen en dat je voorbeelden kan bijvoegen, dan kan je aangeven dat je in de richting van Aphex twin wilt of meer Ultravox/Vienna of bijv Pink Floyd of Abba of Motown bijv.
Zou ook leuk zijn als je dan kan aangeven dat je (automatic) double tracking voor bepaalde partijen wil.
 
Laatst gewijzigd:
Wat wel aardig zou zijn is dat je bij de AI mastersoftware zou moeten kunnen aangeven in welke richting je je mix zou willen en dat je voorbeelden kan bijvoegen, dan kan je aangeven dat je in de richting van Aphex twin wilt of meer Ultravox/Vienna of bijv Pink Floyd of Abba of Motown bijv.
Zou ook leuk zijn als je dan kan aangeven dat je (automatic) double tracking voor bepaalde partijen wil.
Nou dat kan dus in Ozone maar tis geen tovermiddel hoor.
Hier kun je hele lijst aan tracks uploaden. heb er maar twee vond het niet echt de moeite.
Screenshot 2023-12-21 at 18.18.24.png
 
Nou dat kan dus in Ozone maar tis geen tovermiddel hoor.
Hier kun je hele lijst aan tracks uploaden. heb er maar twee vond het niet echt de moeite.
Nooit geweten dat je dit kan aangeven in Ozone, gebruik ook helemaal geen mastersoftware moet ik zeggen.
Wel jammer dan dat dit niet goed werkt.
Ik vraag me af; heb je dan je stems in je daw en dan geef je referentietracks aan en gaat Ozone dan pannen en mixen zodat het in de buurt komt van je referentietracks?
Wat ik even snel in yt zie is dat je een track aangeeft en dat dan jouw track aangepast wordt in frequentie, dynamiek enz maar ik zie niet zo snel een mixprocess die dan aan de gang gaat en jouw stems zodanig aanpast dat je bijv een Phil Spector wall of sound krijgt om maar even een specifieke stijl te noemen, compleet met double tracking, panning, FX en al die zaken die nodig zijn om echt die sound te krijgen.
Kan dat ook?
 
Laatst gewijzigd:
Nou, ik ben soms een beetje ongeduldig en eerlijk is eerlijk ik zou wellicht beter mn best kunnen doen in mixen en dat het al meer richting die twee rev. tracks gaat.
Wat ik me nu bedenk en misschien de moeite waard is om te proberen. Je kunt de modules van ozone ook los gebruiken. En ik ben toch niet zo'n fan van die geavanceerde eq plug heb ik gemerkt na gebruik van die eerder genoemde 31bands oldskool eq.. Ga wel eens een nieuwe chain bouwen kijken wat lukt.
 
Nooit geweten dat je dit kan aangeven in Ozone, gebruik ook helemaal geen mastersoftware moet ik zeggen.
Wel jammer dan dat dit niet goed werkt.
Ik vraag me af; heb je dan je stems in je daw en dan geef je referentietracks aan en gaat Ozone dan pannen en mixen zodat het in de buurt komt van je referentietracks?
Wat ik even snel in yt zie is dat je een track aangeeft en dat dan jouw track aangepast wordt in frequentie, dynamiek enz maar ik zie niet zo snel een mixprocess die dan aan de gang gaat en jouw stems zodanig aanpast dat je bijv een Phil Spector wall of sound krijgt om maar even een specifieke stijl te noemen, compleet met double tracking, panning, FX en al die zaken die nodig zijn om echt die sound te krijgen.
Kan dat ook?
ik gebruik het continu in ozone, hier is een screenshot van 1 van mijn projecten, links bij targets zie je dan de targets die ik toegevoegd heb. Wat ik daar gedaan heb is via audiolens de profielen gemaakt op basis van high quality referentie tracks. Audiolens analyseert dan de mix op basis van EQ gebruik en dynamiek per frequentie band (en waarschijnlijk wel meer, maar dat is wat ik in ieder geval zie veranderen).

Ik heb profielen voor ambient, EDM, pop songs per jaar, solo instrumenten en uplifting songs. Het verschil is enorm in wat er dan aangepast wordt kwa signal chain, je kunt elk elementje aanpassen in de advanced mode (icoontje naast die wereld bol) uit die chain, van EQ tot maximizer, van imager tot soft clipping en transient emphasis. Afhankelijk van je bron track werkt dit dus echt heel goed.

Je kunt ook audio profielen van solo instrumenten maken en deze kun je ook gebruiken in neutron die voor het mixen is, dus daar doe je je stem AI settings in. Dit kan ook via instrument sculping. Mix AI kan ook in Neutron, maar dat gebruik ik zelf niet, dus weinig ervaring mee. Maar eigenlijk kun je alles wel als je eenmaal een goede referentie profiel library hebt gemaakt. Ik vind het fantastisch in ieder geval. Het is wel enigzins ingewikkeld om te leren want het is puur een aanzet voor die mastering chain, je zult zelf nog wel altijd moeten ingrijpen als je je eigen ideeen wil doorvoeren, maar de hele hulp aan het opzetten van de chain en het alvast zo goed mogelijk instellen is een hele goede stap om het af te maken en zal zelfs voor veel mensen al voldoende zijn.

Ik vind het erg ver gaan in ieder geval :)

ozonetargets.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn ook een aantal online platformen waar je tegen betaling een A.I. mastering kunt doen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
 
Ik vraag me altijd af wat een mens hier verstaat onder "Masteren"...

Cheers,
Exo. :mega:
In mijn geval niet veel meer dan de luidheid een beetje op jetzelfde niveau brengen als andere nummertjes die ik heb gemaakt en het dynamisch bereik een beetje te beperken (afhankleijk van wat ik gemaakt heb en mn bedoeling is).

:)
 
ik gebruik het continu in ozone, hier is een screenshot van 1 van mijn projecten, links bij targets zie je dan de targets die ik toegevoegd heb. Wat ik daar gedaan heb is via audiolens de profielen gemaakt op basis van high quality referentie tracks. Audiolens analyseert dan de mix op basis van EQ gebruik en dynamiek per frequentie band (en waarschijnlijk wel meer, maar dat is wat ik in ieder geval zie veranderen).

Ik heb profielen voor ambient, EDM, pop songs per jaar, solo instrumenten en uplifting songs. Het verschil is enorm in wat er dan aangepast wordt kwa signal chain, je kunt elk elementje aanpassen in de advanced mode (icoontje naast die wereld bol) uit die chain, van EQ tot maximizer, van imager tot soft clipping en transient emphasis. Afhankelijk van je bron track werkt dit dus echt heel goed.

Je kunt ook audio profielen van solo instrumenten maken en deze kun je ook gebruiken in neutron die voor het mixen is, dus daar doe je je stem AI settings in. Dit kan ook via instrument sculping. Mix AI kan ook in Neutron, maar dat gebruik ik zelf niet, dus weinig ervaring mee. Maar eigenlijk kun je alles wel als je eenmaal een goede referentie profiel library hebt gemaakt. Ik vind het fantastisch in ieder geval. Het is wel enigzins ingewikkeld om te leren want het is puur een aanzet voor die mastering chain, je zult zelf nog wel altijd moeten ingrijpen als je je eigen ideeen wil doorvoeren, maar de hele hulp aan het opzetten van de chain en het alvast zo goed mogelijk instellen is een hele goede stap om het af te maken en zal zelfs voor veel mensen al voldoende zijn.
Oké, bedankt voor je goede uitleg.
Wat ik wel begrijp in deze is dat het niet zomaar als je wat stems in je daw hebt even een reference track erbij en dan gaat Ozone het verder afmaken.
Maar ik stel me zo voor dat het wel een handig stuk gereedschap is als je zeer regelmatig tracks wil maken, als je dan eenmaal wat goede profielen hebt dan kan je al snel een beetje in de buurt zitten met bulp van Ozone en dan is het nog een beetje schaven hier en daar en dan moet je wel aardig in de buurt zitten bij wat je ongeveer wilt, handig als je je produktieproces een beetje uptempo wilt houden.
 
Ik vraag me altijd af wat een mens hier verstaat onder "Masteren"...
Voor mij geldt dat ook wel een beetje moet ik zeggen.
Al vanaf de eerste layer ben ik bezig met mixen en pannen, ik stel me dan voor hoe de instrumenten hun plek in het stereobeeld krijgen en naarmate het arrangement vordert kan je dan gaan merken dat bepaalde layers verzuipen in de mix of er op de een of andere manier niet lekker uitkomen en dan ga ik aanpassen dmv volume, panning, compressie, equalizing enz en in het ergste geval pas ik het arrangement aan of wordt het een ander instrument zodat sommige instrumenten elkaar niet in de weg zitten en dan onstaat de track op een gegeven moment naar tevredenheid, ik vergelijk het wel 'ns met een schilderij op die manier, uiteindelijk gaat het altijd om een zekere balans of je moet een bepaalde extreme sound voor ogen hebben, dan wordt het weer anders natuurlijk.
Ik master dus eigenlijk nooit wat dat betreft, voor mij valt dat eigenlijk onder het mixen.
 
Ik heb ozone, maar gebruik alleen de limiter, die beter en makkelijker werkt dan Pro-L naar mijn mening.
Het plezier gaat eraf om zoveel mogelijk automatisch te laten doen, als je zelf al veel ervaring (20+ jaar) hebt en heel rap tot de juiste resultaten kan komen.
Het is in dat geval zelfs sneller om geen AI te gebruiken en die naderhand te moeten gaan tweaken. Less is more.

Verder snapt AI meestal niks van wat gruizigere stijlen, waar veel distortion wordt gebruikt. Dan vliegt het alle kanten op.
 
Ik gebruikte Ozone 9 Advanced Standalone om mijn albums te masteren. Was vooral handig om alle tracks naast elkaar te zetten en te kunnen vergelijken en op elkaar af te stemmen. Maar ik begrijp dat iZotope de standalone versie niet langer uitbrengt.
 
Dat standalone verhaal weet ik niet. Maar ik heb me wel voorgenomen om zo min mogelijk A.I. Te gebruiken. Sterker nog ik denk dat Ozone eerder learning algoritmes heeft. Maar 1 ding wordt me wel duidelijk.. er is straks echt niks meer aan met A.I. Ik merk dat ik toch met losse Ozone modules, limiters en parametrice eq beter uit de verf kom. Kortom.

Mastering met echte A.I. Gaat mij te ver. Ik ben ook meer steampunk dan cyberpunk ;)
 
Back
Top