Yamaha TF-1 (DX7) module dood. Hoe MPU checken?

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.145
Locatie
HybriDe L!Fe
Ik ben een TX816 aan het herstellen. 7 van de 8 modules komen online.
Nu is er 1 die het niet doet.

Heeft iemand hint/tips voor het troubleshooten van de TF-1 // DX7 // TX7 ?

1 module heeft 88 op het display.
Alle leds staan aan en hij reageerd niet om de push buttons.
Dit gebeurd direct by power on.
Iets later gaat wel de relais aan.
Ik heb het eeprom van een goede module omgeruild en geen verschil.

IC20 is PST518 ziet er als een soort transitor uit.

When power is ON, IC20 (PST518) generates a system reset signal.
Pin 12 (IC20) outputs a RES signal, and PIN 10 (IC20) outputs a RES signal.
The RES Signal is send to the EGS, the battery backup circuit and the output muting circuit.

Wat is EGS ?



Hoe kan ik het beste testen of de HD6303XP ok is?
Ik heb een simpele 1 kanaals scope.

Dit heb ik uit de service manual gehaald.

HD6303XP pinout beneden:

VCC = +5V

VSS = GND

Check clock with scope.

MP0 = “high”

MP1 = “low”

STBY = not used and fixed to HIGH

NMI = not used and fixed to HIGH

  • Port 2
  • -P20 (output) Midi in individual/common switch
  • -p21 (output) “individual” led
  • -P22 (output) “common” led
  • -P23 (input) Midi message receiving led
  • -P24 (output) Midi message sending led
  • -P25 (output) “memory protect” Led
  • -P26 (output) “Parameter change led”
  • -P27 (output) “error led”
System Reset:

When power is ON, IC20 (PST518) generates a system reset signal.
Pin 12 (IC20) outputs a RES signal, and PIN 10 (IC20) outputs a RES signal.
The RES Signal is send to the EGS, the battery backup circuit and the output muting circuit.


( wat is EGS? )

  • Port 5
  • -P50 (input) battery voltage detection.
  • -P51 (input) midi out slot switching
  • -P52 (input) This is a memory ready terminal to leghten the E (enable) clock “high” period.
    this terminal is fixed to high logic level. So the E clock is a normal continuous clock.
  • -P53 (input) HALT terminal – fixed to high – not used
  • -P54 (input) fixed to high – not used
  • -P55 (input) “individual/common” switch detection
  • -P56 (input) “memory protect” switch detection
  • -P57 (input) “select” switch detection


  • Port 6
    -P60 – P67 are connected to the HA17408 DAC IC10 which outputs the data for the level attendator and battery voltage comparator

  • Bus Port60 - P67 represent the address bus, and D0 throught D7 represents the data bus.

  • BA HALT terminal, fixed to high

  • LIR not used

  • R/W This outputs a “high” logic level when the MPU is in the read mode, and a “low” logic level the MPU is in the write mode.

  • WR outputs a “low” when MPU in write mode

  • RD outputs a “low” when MPU in read mode

  • E this is an enable terminal that outputs the systemclock


HD6303XP pinout:

1699612689645.png
 
Je zou google kunnen kijken en dan "DX7 broken 88". Die dingen zeggen dan 88 in display. Er altijd een specifiek dingetje stuk. Misschien kun je er iets mee
 
zie eerst eens of er activiteit is op de adres of databus pinnen van de mcu ... scoop erop en kijken ... spanningen zijn overal OK?
 
Heb X1 van de goede omgedraaid met de de slechte module.
Meer het is niet het Xtal.
Weten we dat ook weer.
 
Heb X1 van de goede omgedraaid met de de slechte module.
Meer het is niet het Xtal.
Weten we dat ook weer.
Op elk board zit een 4 Mhz kristal voor de cpu die zit vastgesoldeerd veronderstel ik ...als je activiteit op de adres en data pinnen hebt werkt die sowieso ... kloksignaal meten met een scoop werkt niet altijd even goed ... dan is er ook nog een clock signaal van 9.4265Mhz die van het CB bord komt dat door 2 gedeeld word. Die 2 kloksignalen van CB bord dienen voor de EGS en OPS ...

Is er een schema van de TF-1 module. Begrijp je iets van digitale systemen ?
 
Laatst gewijzigd:
Thanks @Toon mijn kennis over digitale schakel techniek is denk ik basic.
Iig bedankt voor de hints. Egs ( envelopes ) en ops ic's?
Het schema staat is de service manual. Als ik tijd heb ga ik de data en adress bus een checken. Als die werkt ga ik eens de latch ic checken. komt er niets op de data en adress bussen dan het reset circuit checken.
Als ik het goed begrijp is dat circuit van belang bij boot.

 
Thanks @Toon mijn kennis over digitale schakel techniek is denk ik basic.
Iig bedankt voor de hints. Egs ( envelopes ) en ops ic's?

ja zijn de Envelope GeneratorS en OPeratprS zeker ...
Het schema staat is de service manual. Als ik tijd heb ga ik de data en adress bus een checken. Als die werkt ga ik eens de latch ic checken. komt er niets op de data en adress bussen dan het reset circuit checken. Als ik het goed begrijp is dat circuit van belang bij boot.

Ja je moet alleen naar de reset van de cpu kijken bij inactiviteit op adres/databussen en je hebt werkende modules om eventueel van af te kijken (meten). Die latches worden geselecteerd door de adresdecoder , y6/ en y7/ signalen, zie je dat? Zo'n adresdecoder is nog iets belangrijks maar ik denk niet dat die dingen je probleem zijn.
 
De module die ik niet aan de praat krijg is de ribbon kabel (ffc) niet goed.
Dit probleem was bij meer modules maar dat heb ik deels opgelost door de kables aan te drukken.
De lijm is opgedroogt en doormeten gaat niet.
Heb geprobeerd de verdikking terug te lijmen maar geen sucses.
De module laat nu wel "error" zien.

Ik heb daarom 8 nieuwe ribbons besteld.
Hoop dat die goed zijn. ze zijn wel 4 cm langer.

Dus ik wacht nog ff en ga alle ribbons vervangen.

Deze heb ik besteld:
22 pins. en 28.7 / 22 kom ik op ongeveer 1.25 mm pitch...
Duimen vast :)



1699780428260.png



1699780386244.png
 
Ok die nieuwe ribbon passen. moet er wel wat tape op doen want ze zijn dunner dan het origineel.

De module doet het nog steeds niet. Al hoewel er nu geen dode segmenten meer zijn :)

Ik ga dus verder kijken met de tips van @Toon

Hier nog wat andere dingen om te checken.

Dit is van de DX7
with the tip of the red lead please touch Pin24 of ALL three RAMs - these are IC's 19, 20 and 21. The meter should show something about 3 volts (2.9 - 2.7 or so). If this is the case the battery is able to power the RAMs while the synth is switched OFF.

A row of black squares on the LCD display means that the display controller is not getting initialized. Check the clock to the CPU. Check that enable pulses are going to the ROM memory chips, check that all the signals on the CPU are either 0 or +5 volts.
All this requires an oscilloscope with at least 20MHz bandwidth. The schematic (I believe) can be found in the files section of this Group. Try the Yahoo! Vintage Synth Repair group also.
It's not likely that the custom sound chips are bad. It's most likely that over the years a solder connection in the traces that directly connect to the CPU has broken or cracked. Go from pin to pin on the CPU with the scope probe. Look first for a signal that is in between 0.5v and +4.5 volts. If none, determine which pins should be changing at (the address, clock, and data pins of the CPU) and see if any are not changing. Resolder that connection between the IC and the PCB. Check with a DVM for continuity between the pin on the CPU and those pins on the ICs that connect to that net-trace.
These are standard procedures for troubleshooting a microprocessor-based device that a repair shop would do. If you do take it to a shop, download and print out (as large as necessary to be able to read) the DX7 schematic and give it to the technicians with the unit. This will save a little money and tech time.
 
ik heb inmiddels het reset circuit gechecked en vergeleken en zie het netjes naar bv de env generator gaan en de mcu.
Nu heb ik dus de batterij verkeerd om geplaatst...:stupid
Dat is vrijwel zeker de reden dat hij het niet meer doet.

Ik heb een nieuwe batterij geplaats maar hij komt nog steeds niet to leven.


op de 4.7k waar 5v staat krijg ik maar 2.4v
Op een werkende unit krijg ik daar 4.4v

Aan de andere kant van de weerstand krijg ik wel 7v, net als op een werkende unit.



1702125275642.png
 
Ik krijg helemaal niets op de data bussen maar op de goede unit zie ik activiteit.

De goede modules komt van de MCU op de [e] een clock maar niets op de foute unit.

Ofwel de MCU is dood of iets in de opstart routine is nog niet juist.

Veel modules hebbem 88 in het display maar als het relais ingaat een fractie daarna gaan de goede lampljes branden.
 
Die microcontroller wordt toch niet warm? Heb je voor de rest overal netjes 5V toch? Meet de weerstand tussen de 5V lijn en GND en vergelijk met een goede unit ... Indien alles normaal zou ik eerst X1 echt vervangen
 
ik zal nog eens heel systematisch de boel aflopen.
Heb ook nog een TX7 dus kan ik tegelijk de dode TF1 en de TX7 vergelijken.

Wat me opviel is dat de voltage's van de enable op de dode module iets lager waren. 4. nog iets.. op de goede 5v.
En op een goede module zag het enable signaal er als een aantal pulsen uit en op de dode is het alleen 1 voltage.

Op de goede en dode module kan ik ook geen clock zien met mijn probe bij X1. ( dat had je al gezegt dat dat moeilijk is )

Ik heb een supersimpele scope. 1mhz..... dus tja.

Maar X1 vervangen kan het niet zijn want er zit X1 uit een goede module in de dode en de X1 uit de dode module doet het ook prima.


Dus wellicht is het toch het "enable" signaal wat niet goed is?
Hier heb ik ff de 2 stukken aan elkaar geplakt.
Pin64 E gaat clock geven zodra de MCu 'enabled' is.
Maar volgens mij komen we daar nooit.
Kan het zijn dat 4.6V niet genoeg is om de boel aan te krijgen?

Snap ik het goed dat TR1 en TR2 gewoon schakelaars zijn?

IC19 is een TC74HC14

1702283945420.png



1702284751846.png


When power is ON, IC20 ('PST518') generates a system reset signal.
Pin 12 (IC20) outputs a RES signal, and PIN 10 (IC20) outputs a RES signal.
The RES Signal is send to the EGS, the battery backup circuit and the output muting circuit.


IC20 heeft maar 3 pinnen maar IC19 PIN10 en PIN12 is wel precies de outputs van de CMOSS.


Dit deel heb ik ook nog niet gechecked.

1702283551420.png
 

Attachments

  • 1702284670603.png
    1702284670603.png
    35,5 KB · Bekeken: 29
ik zal nog eens heel systematisch de boel aflopen.
Heb ook nog een TX7 dus kan ik tegelijk de dode TF1 en de TX7 vergelijken.

Wat me opviel is dat de voltage's van de enable op de dode module iets lager waren. 4. nog iets.. op de goede 5v.
En op een goede module zag het enable signaal er als een aantal pulsen uit en op de dode is het alleen 1 voltage.

Op de goede en dode module kan ik ook geen clock zien met mijn probe bij X1. ( dat had je al gezegt dat dat moeilijk is )

Ik heb een supersimpele scope. 1mhz..... dus tja.

Maar X1 vervangen kan het niet zijn want er zit X1 uit een goede module in de dode en de X1 uit de dode module doet het ook prima.


Dus wellicht is het toch het "enable" signaal wat niet goed is?
Hier heb ik ff de 2 stukken aan elkaar geplakt.
Pin64 E gaat clock geven zodra de MCu 'enabled' is.
Maar volgens mij komen we daar nooit.
Kan het zijn dat 4.6V niet genoeg is om de boel aan te krijgen?

Heb je al eens al de I/O pinnen van de mcu ohms gemeten met de multimeter en vergeleken met een goede? Geen verdachte afwijkingen hier ?
Snap ik het goed dat TR1 en TR2 gewoon schakelaars zijn?

Ja Tr1 schakelt Tr2 die de 5V voor enable en vcc ram geeft bij inschakelen. Maar Ram fouten detekteert hij denk ik volgens de flow chart in de service manual ...
IC19 is een TC74HC14
En wat zegt IC17 ... die is ook nogal belangrijk dat die werkt ...
 
Ok IC19 de TC74HC14 op de goede module zie ik bij inschakeling een voltage oplopen waarna op 14, 13, 12, 11, 10 activiteit ziet.

Op de kapotte module zie ik dat 13, 12, 11, 10 alleen maar 2 volt of zo laten zien en geen schakel activiteit.

Als ik het goed heb is de 2v de hysteresis.

Op de plus van de 33uF cap zie ik 5v oplopen.
Maar vreemd genoeg komt er geen 5 v op input pin 13 van de TC74HC14.

Bij de goede module loopt ook 5v op op de 33uF cap en komt er 5v op input pin 13 binnen.
 
ok ik heb HD6303XP eruit gesoldeerd en een nieuwe besteld.
Ik wilde eerst 1 omruilen maar hij ging zo moeilijk eruit.
 
Back
Top