Tube pre-amp mod ( peavey winsor studio )

Vergeet ook niet wat 2 speakers ipv 1 speaker doen qua sound en kamervulling. Maar OK, die Peavey Windsor heeft er ook maar 1 gok ik?

Maar lang verhaal kort: ben je nog 25? Of in elk geval nog geen 85? Verdoe dan geen tijd om uit een kleinere versterker een groot geluid te halen, pak gewoon dat combo met die 2e speaker erbij, zolang je het getild krijgt. Downscalen kan later nog. ;)
 
Vergeet ook niet wat 2 speakers ipv 1 speaker doen qua sound en kamervulling. Maar OK, die Peavey Windsor heeft er ook maar 1 gok ik?

Maar lang verhaal kort: ben je nog 25? Of in elk geval nog geen 85? Verdoe dan geen tijd om uit een kleinere versterker een groot geluid te halen, pak gewoon dat combo met die 2e speaker erbij, zolang je het getild krijgt. Downscalen kan later nog. ;)
Ja ik heb dus 2 Peavey Winsor Studio's, dus kan er ook stereo effecten mee doe enzo.
Heel erg blij mee en denk dat ik ze bija perfect kan krijgen met een bright switch.

Ik heb Fender twin reverbs lopen kijken en kon geen vervoer naar Tjechie vinden.
De keuze voor de Princeton reverb 2 is er ook omdat deze amp minder watten heeft kun je hem sneller in breakdown krijgen.
Ik ben pas sinds kort overdriven versterkers gaan waarderen.
Daarvoor alleen maar clean of akkoestisch.
Ik weet vrijwel zekker dat ik de magic van de Fender Twin uit de Princeton reverb 2 ga krijgen.
Maar modden is wel nodig.
Het idee is om de Deluxe reverb mod te gaan goed.

3 versterkers vind ik wel genoeg.
De winsors kunnen ook bas en keyboard/synths.
De Princeton reverb 2 blijft een gitaren bak.
 
Klinkt als prima plan, en het hangt uiteraard af van de sound die je zoekt en nodig hebt, dat is voor iedereen net weer anders, waardoor voor iedereen 'de perfecte versterker' net weer anders uitpakt.

Versterkers met minder watten hebben inderdaad meerdere voordelen: sneller die breakup die je bedoelde (een breakdown zul je niet wensen gok ik ;) ) en beter te tillen.
Enige nadeel is dat _als_ je die hogere headroom op momenten nodig hebt die er niet altijd meer is. (Maar wellicht gaat het clean alsnog hard zat met dat Windsor duo).

Voor mij dus de benadering via een amp met veel headroom (al gebruik ik een vroege Silverface, niet die tot 135W opgevoerde latere modellen met UL-eindtrap). De cleane klank heeft een autoriteit en warmte die niet mis is, maar je hoort me niet zeggen dat je zoiets alleen uit een Twin Reverb kunt krijgen. 't Is alleen met deze amp wel makkelijk om het te krijgen.

Mod 'm!
 
Ja de Twin Reverb is mijn favoriete amp.
Ik heb in de vakantie in Nederland de vroege Silverface vergeleken met een Fender tonemaster versie ( model amp )
De tonemaster had geen 'tube parkle' klonk meer een dimensionaal en weinig dynamiek.
Maar is natuurlijk wel lekker licht.
Echt genoten van het spelen op de Fender Reverb.

De Winsor Studio is 15 watt en de Princeton Reverb 2 is 12 watt.

Ik heb net 2 active reactive loads besteld: Two Notes Torpedo Captor 8 Ohms
De winsor had een high watt weerstand maar die was echt een tone sucker.
Kijken of dat met deze reactive loads beter gaat.
 
Heb vandaag de Princeton Reverb 2 ff op de WSG AT65 speaker aangesloten die in de Winsor studio's.
De amp komt gelijk tot leven. De OG speaker is dus gewoon saai.
Nu zit ik te tubben of dezelfde speaker als in de Winsors wel een goed idee is. Of ik niet beter juist een andere speaker moet zoeken.
Dezelfde speaker is wellicht beter als je het signaal van de drie amps gaat mixen.
Maar hij klinkt ook wel weer heel vergelijkbaar met de Winsors als je daarbij het hoog boost.
Maar ja vergelijkbaar....toch anders.
Denk dat het wel dezelfde speaker gaat worden.
 
Da's het punt met tweaken, als je eenmaal start dan stopt het nooit meer :D
... er blijven nieuwe 'wat als ...ik nu dit nog eens probeer' vragen opduiken. Dat kan uiteraard onderdeel van de fun zijn.

Terwijl ik ander spul heb getweaked, en de nodige dingen from scratch heb verzonnen en gebouwd - heb ik m'n meest gebruikte gitaar-amp (ja toevallig die SF Twin Reverb) bewust in dit opzicht volledig nergens niet nooit 'aangeraakt'. Alleen ooit eens nieuwe eindbuizen. Nog niet eens de rest vd buizen vervangen.
Niks aan gedaan. Ja, de originele oude speakers zijn stuk minder fel dan een extern cabinet dat we er eens op aansloten. So be it.

Ik weet nog toen ik deze versterker voor het eerst hoorde. Mond viel toch wel open van verbazing. Niet perfect, maar een... (er volgt een reeks superlatieven) ;) .
DUS: niks meer aan doen. Vandaar.

Want dat is wellicht ook wel wat er gaande is: als mensen bepaalde dingen gaan tweaken zijn ze
OF al dicht in de buurt van het gewenste, en dat lukt dan wel,
OF er is de hoop om er iets nogal anders van te kunnen maken, de mods stapelen zich dan op, 'het' blijft niet echt in de buurt komen van het gewenste doel en het wordt allemaal niet echt een succesverhaal. (dit schijnt trouwens ook in relaties te kunnen voorkomen, geldt niet alleen voor apparaten 8o) ).
Ik hoop dat het bij jou die eerste van deze twee betreft uiteraard. :okdan:
 
Ja ik snap het.

Ik tweak maar gebruik de Winsors ook veel voor opnames.
Zo leer ik dus de verbeter punten.
Het is dus niet een kwestie van "wat als" maar "dit mist, wat kan ik doen om dat te verbeteren?"
Nu zijn daar nog twee dingen.
Dan is het klaar.

De Princeton lijkt wel gelijk klaar met de AT65 erin. Met de test kwam alle shimmer en tube sparkle eruit die ik wens. En ook was de drive ineens heel mooi.
Diezelfde speaker is bv ook een aanrader voor de twin reverb.

Daarna ga ik denk ik een 3 kanaals hotplate bouwen zodat alle versterkers lekker kunnen driven zonder super hard te staan.
 
Ik had C36 en C37 dus onderbroken.
Maar nu kom ik erachter dat de speakers dus echt inspeeltijd nodig hebben. Anders klinken die schel.
Ik ga die caps weer terug zetten.

Origineel 470pF/50V, cuttoff 720 hz....

Ga ook wat lagere waardes proberen voor een hogere cuttoff frequentie van de highpass.
Dan waarschijnlijk een schakelaar met wat opties.
 
Ik heb krokodillen bekje aan C36 en C37 gemaakt en wat caps getest.

Standard 470p ... borring
330p borring

Uiteindelijk Orange Drop 225P Series 0,047 µF + 22p in parallel erover op beide C36 en C37 gemaakt.
Zonder switch want het klinkt super zo.

de 0,047 µF alleen klonk al aardig en had een cuttoff van 75hz.... das moet veel te laag zijn voor een bright cap.
Toch werd de sound beter en ook het hoog meer definitie.
Met de 22p erbij werd het nog mooier.
Nu werk de hoge tonen toonregelaar ook naar behoren.

Wil je bite dan doe je de dirt switch aan.

Ik heb ook nog een filter op de 230v input gemaakt.
 
PXL_20230902_093528206.jpg


Ze gaan lekker alle drie bij elkaar.
De Princeton mid focussed en de winsor meer full range.
De reden dat ik geen twin heb gekocht is drive. De Princeton heeft veel minder watten en kun je makkelijker driven. Een twin moet je met 85 watten veel te hard zetten.
Kan helaas geen video uploaden want in te groot....
 
Die site heb ik al veel bekeken maar heb er nog weinig kaas van gegeten.

Zoals de situatie nu is heb ik de beste gitaar sound als ik de bas en mid cut.

Heb r3 naar 39k verlaagt en nu gaat er meer door de tonestack.

Toch is er ergens iets waar het hoog of eigenlijk de hig/mids worden gedempt.
Das handig voor een overdrive sounds maar daar ga ik niet voor.
Beetje drive yes maar ook clean. en dan zijn de versterkers vrij dof.
ivg met de Fender princeton dan.
 
Oooh cool, thanks.

Wat zijn gridstoppers? Wat zou je er voor de deze buizen inzetten?

Ik heb op die site iets gelezen dat ik juist een lowpass in het negative feedback pad moet doen om een mid/high boost te krijgen.
Gisteren heb ik in V1 een ECC82/12AU7 Phillips miniwats gedaan en in V2 een ECC83/12AX7 (JJ).
Nu klinkt het high gain kanaal gewoon goed. Lekker 'clean bright'

Dat is dan wel met de bas en mid helemaal op 0 in de EQ sectie.

Dit is wat er nu in zit.

1. 225P Series 0,047 µF + 22p in parallel op beide C36 en C37 gemaakt.
Zonder switch want het klinkt super zo.
R3 = 39K

C27, C5, C28 kun je in en uitschakelen.

Nu kun je hele mixes door de amp sturen maar voor gitaar is dat minder.
Ik zou dan een tone willen switchen zodat de low, verdwijnen de high mids een boost krijgen en de icepick highs getempt.
Zou ik dat via de negative feedback kunnen doen dmv een low en highpass ?

Vind het wel moeilijk...ook om te zien wat wat precies doet in het schema.
Bandbreede, frequentie ed.
 
Gridstoppers zijn weerstanden die direct op de grid gemonteerd moeten worden, wees wel praktisch.
Ze voorkomen blokking vervorming, dat geeft crossover vervorming, klinkt echt als een droge k$#.



De lowpass in een feedback netwerk is om hoogfrequente oscillaties te voorkomen.
Anders krijg je mee koppeling ipv tegenkoppeling.
Maar deze versterker heeft geen tegenkoppeling over meerdere stages, alleen lokale tegenkoppeling: kathode weerstand.

En het is idd niet makkelijk.
Hifi is makkelijk, alles vlak weinig vervorming enz... , een muziek instrument maken is kunst.
 
Ja dat vind ik machtig interessant.
De voodoo magic in electronische instrumenten.

Door met die amps aan de slag te gaan en te luisteren speel ik nu heel anders.
Ik heb ook een Fender Princeton reverb II en houd van de sounds.
Maar deze amp is wat anders.

Je kan er ook op bassen. Mixen doorheen halen. Keys ed.

Negative feedback gaat dat van de laaste stage terug naar stage 1?
Of alleen van V1 A naar V1 B ?
Of juist op de EL34 en dan met de pre-amp vergelijken?

Lijkt me wel wat als ik dan met een pot de hoeveelheid negative feedback kan controleren en dan een dikke cap in het feedback pad om de zaak wat uit te dunnen puur voor gitaar.
 
Ik zou dan negative feedback met en zonder cap willen proberen.

Heb nog een aantal 0.47uF 400v bipolaire caps.
Die zouden dan met R5 1k een rollof van 320HZ... geven...
0.10uF zou 1500HZ geven... dat lijkt me beter.
Heb ik daar dan de midboost?
 
De Windor is een single ended versterker.
En de koning van de cleane single ended versterkers is de Fender 5F1.
Die zit "verstopt" in de Windor.
De 5F1 begint al met vervormen als de volume knop boven de 3 komt.
Er kan dus makkelijk een TMB toonregeling bij.
En die zit in de Windor.
Dus mij lijkt een 5F1 achtige versterker met TMB toonregeling een hele goede optie om te proberen.
5F1_Annotated_Schematic.gif

Peavey Windor mods.jpg


Dit komt al aardig in de buurt van wat je wilt.
En zijn heel makkelijk uit te voeren.
MAAR! de condensatoren van de TMB zijn maar 50V, die moeten naar 400V om dit niet in rook op te laten gaan.
Je zou de bypass van de 2 versterker trappen ook voor C6 kunnen doen, maar die waarde is te laag voor een cleane versterker.
Dat geld ook voor C1.

Door de kathode bypass caps te verwijderen, krijg je ook minder versterking.

De 1M weerstand R36 maakt de uitgangsimpedantie van de voorgaande trap erg hoog waardoor er meer volume verlies is in de TMB.
 
Toonregeling
Download hier de sim.
TSC
Ik heb de Windor en de Fender Bassman TMB erbij gedaan om te vergelijken.
De TMB van de bassman geeft de beroemde fender shimmer.


C24 is de cap voor het hoog.
En als je R3 verlaagt, dan gaat er minder elektriciteit door die cap. En dus minder hoog.
 

Attachments

  • Bestanden.zip
    2,1 KB · Bekeken: 21
Back
Top