Tube pre-amp mod ( peavey winsor studio )

Nog steeds mis ik hoog en ga wat werken aan de tone stack.
Dit is de Fendertwin tone stack

1684402191427.png



Dit is hoe de amp nu is opgezet. Aan het is goed te zien dat er teveel bass is.
Dat is overigens wel bruikbaar voor bassgitaar.
Bass gitaar klinkt baas door de pre-amp. En je kunt hem ook als bass amp gebruiken voor jams.
Dus eigenlijk wil ik dit niet kwijt maar wil ook een setting waarbij er minder bass aanwezig is meer presence.
Ik ga daarom eerst de AMP doorpiepen en de sound met en zonder pre amp.
Daarna kijken hoe de amp 2 voices kan hebben.
Ik weet eigenlijk niet wat de source impedance is. Anyhow de curve blijft hetzelfde.


1684402413828.png
 
Voor extra hoog:

Je zult ook ergens een volume-pot hebben. Als daar niet al een bright cap overheen zit zou je die nog kunnen toevoegen.
(zie Bright Switch in bijv Fender schematics)

De hoeveelheid extra hoog is dan uiteraard wel afhankelijk vd stand vd volume-pot, maar 'k zou toch daar eerst eens proberen.

Bestaande tone-stack values zijn uiteraard niet heilig, en leerzaam om die te tweaken.
Vereiste is wel dat wijzigingen over alle settings vd pots liefst nog een beetje 'bruikbaar' blijven en je liefst ook geen nutteloze delen vd pot-range krijgt.
Fabrieks-waardes daarom soort van bruikbaar gemiddelde qua de toepassingen die fabrikant voor ogen heeft.

Tegelijk is er ook helemaal niks mis mee om een stel waardes te nemen die specifiek op jouw doel/instrument/rest-vd-chain/speakers/etc mikken, en daarmee tegelijk accepteren dat het met andere instrumenten etc niet echt meer 'past'.
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: PWM
Ja het is vrij moeilijk en moet me daar ff in verdiepen.
Denk niet dat een bright cap gaat werken want volume zit helemaal achter de tonestack.
En als je de gain knop bedoelt dan denk ik dat dat hoog nog steeds verloren gaat.

Aan de andere kant klinkt het wel goed en is het wellicht zo dat ik er met parametric eq veel precieser dingen uit kan halen die zoiezo niet met de passieve tonestack kan.
Anyhow denk wel dat de tonestack beter kan.
 
Denk niet dat een bright cap gaat werken want volume zit helemaal achter de tonestack.
Maakt in principe niet uit voor de equalizing. Al die verschillende trappen zitten achter elkaar. Zolang het een lineair systeem is maakt het niet uit op welke plaats een bepaald element in de keten is geplaatst.
De resulterende transfer-functie is de vermeningvuldiging van de transfer-functie van alle individuele trappen.

Aan de andere kant klinkt het wel goed en is het wellicht zo dat ik er met parametric eq veel precieser dingen uit kan halen die zoiezo niet met de passieve tonestack kan.

Ah OK, als je ook een parametric hebt daar idd veel meer mee mogelijk. Ook minder/geen onderlinge beïnvloeding. Die passieve tonestacks zijn erg interactief (onderlinge invloed tussen de knoppen).
 
Zou toch die bright switch eens proberen, volume zit altijd na de tonestack, zoals de heer rubber al vermeldde, 120pf ctje is er zo overheen gezet, kun je even kijken oftwais.

Oh, en met zo'n tonestack is alle knoppen het midden niet neutraal, je moet de mid echt wel verder open draaien voor een vlakke (-ish) frequentiekromme.
 
Ja idd dat heb ik ondekt. Dat ding is passief.

Ok bright cap ga ik proberen. bedankt
 
Dat gitaarversterker-boek van Helmuth Lemme (deel 2?, groen?, oud, klein, informatief) had een mooi 1 page overzicht met de diverse combinaties van de B, M, T pots op min & max en daarbij de resulterende overdracht (maar volgt ook al uit die tonestack-simulator).

Zoals hierboven al gezegd door SRPP moet de M inderdaad goed open om die Fender-ish mid-dip een beetje terug naar vlak te duwen (Marshall heeft 'm op iets andere freq en minder diep als ik me goed herinner). Uit het hoofd (pin me er niet op vast): voor zo 'flat' als mogelijk: B -, M +, T - .

Staat me bij dat Peavey ook wel aan schakelbare 'shifts' in hun tonestacks doet voor toonkleur-variatie, via bijgeschakelde caps (T.B.Raxx & T.G.Raxx schema's doen dit dacht ik).
 
Mesa Bass 400 heeft ook van die schakelbare caps, mid-shift en treble-shift.
 
De mid shift schakelaar veranderd een condensator waarde in de toonstack.
Bij de Bass 400 schakelt een 750pF parallel aan de 250pF voorheen shift in het midden.
De bass shift doet dat met de kathode bypass caps van de 2 e trap. De versterker kan dan een octaaf lager spelen.
De bright switch is een bypass cap voor de volume pot, 120pF.

De voicing van een instrument versterker word bepaald door de koppelcondensatoren, bypass caps en de vervorming van de buis.
 
Ik zit ff naar het schema te kijken en dit is een prima versterkertje.
Het is een high gain achting ding.
De efx return kan je prima als cleane ingang gebruiken.
Er zijn zeer veel mogelijkheden tot modden.
Als 1e zou ik alle trappen gridstoppers geven, 50-100k is goed voor ecc83.
Dan ga je kijken naar de eq voor en na de trappen.
Triode/penthode eindtrap.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb juist een aantal caps weggehaald om zo de amp meer clean te maken.
1 van die caps is nu schakelbaar en geeft meer hoog maar maakt het geluid ook iets smeriger met meer bite.

bedoel je dat die "bright cap" al over de volume pot zit?
wellicht kan ik een andere waarde proberen.
 
Ik denk dat S1 de boost switch is.
ik heb dus ook 1 van de feedback caps schakelbaar. daarmee krijg je meer byte en hoog.

Dus zo een presence boost kan ik nog proberen.

De eq doet niet veel. het veranderd de sound maar een beetje en er is een heel verschil in klank met verschillende pre gain settings.
 
Je noemde echter nog wel dat je nu geen Twin Reverb hoeft te gaan kopen. Persoonlijk zou ik zeggen dat (als je er de ruimte en de spierballen voor hebt) er NOOIT een reden is om er geen te kopen ;-)
Silverfaces gaan tegenwoordig voor hele schappelijke prijzen.
Ik heb inmiddels een Fender Princeton reverb 2 gekocht.
En.....die klinkt dus heel saai vergeleken met mijn Peavies.
Die gaat dus ook gemod worden. ( modifications to the Princeton Reverb II )

De Winsor is bijna perfect.
Toch wil ik er wat verder mee.
Tonestack, bright switch, R53 + C36 en R54 + C37 highpass filters bij 720hz veranderen naar een hogere frequentie voor presence.
Ook wat andere caps instaleren op plekken waar dat uitmaakt.

Hier een stukje met 2x de Winsor


Deze caps 1 daar van zit op een switch en denk er nu over om C27, C28 en C5 allemaal switchable te maken.
 
Ik heb inmiddels een Fender Princeton reverb 2 gekocht.
En.....die klinkt dus heel saai vergeleken met mijn Peavies.
Hmm, da's een Rivera-era amp, zou toch niet al te matig moeten zijn. 6V6 ipv 6L6 dacht ik te zien, wie weet it er een beetje een 'suffe' speaker in?
Maar kan me voorstellen dat die Peavey's 'by design' wat assertiever zijn.
 
Ja idd de Fender Princeton reverb 2 speaker is heel 1 dimensionaal/plat.
Zal heb eens met de speakers uit mijn winsors proberen.
Anyhow heb een collectie mods gevonden om er een Deluxe reverb van te maken.
 
Back
Top