Tube pre-amp mod ( peavey winsor studio )

Vergeet ook niet wat 2 speakers ipv 1 speaker doen qua sound en kamervulling. Maar OK, die Peavey Windsor heeft er ook maar 1 gok ik?

Maar lang verhaal kort: ben je nog 25? Of in elk geval nog geen 85? Verdoe dan geen tijd om uit een kleinere versterker een groot geluid te halen, pak gewoon dat combo met die 2e speaker erbij, zolang je het getild krijgt. Downscalen kan later nog. ;)
 
Vergeet ook niet wat 2 speakers ipv 1 speaker doen qua sound en kamervulling. Maar OK, die Peavey Windsor heeft er ook maar 1 gok ik?

Maar lang verhaal kort: ben je nog 25? Of in elk geval nog geen 85? Verdoe dan geen tijd om uit een kleinere versterker een groot geluid te halen, pak gewoon dat combo met die 2e speaker erbij, zolang je het getild krijgt. Downscalen kan later nog. ;)
Ja ik heb dus 2 Peavey Winsor Studio's, dus kan er ook stereo effecten mee doe enzo.
Heel erg blij mee en denk dat ik ze bija perfect kan krijgen met een bright switch.

Ik heb Fender twin reverbs lopen kijken en kon geen vervoer naar Tjechie vinden.
De keuze voor de Princeton reverb 2 is er ook omdat deze amp minder watten heeft kun je hem sneller in breakdown krijgen.
Ik ben pas sinds kort overdriven versterkers gaan waarderen.
Daarvoor alleen maar clean of akkoestisch.
Ik weet vrijwel zekker dat ik de magic van de Fender Twin uit de Princeton reverb 2 ga krijgen.
Maar modden is wel nodig.
Het idee is om de Deluxe reverb mod te gaan goed.

3 versterkers vind ik wel genoeg.
De winsors kunnen ook bas en keyboard/synths.
De Princeton reverb 2 blijft een gitaren bak.
 
Klinkt als prima plan, en het hangt uiteraard af van de sound die je zoekt en nodig hebt, dat is voor iedereen net weer anders, waardoor voor iedereen 'de perfecte versterker' net weer anders uitpakt.

Versterkers met minder watten hebben inderdaad meerdere voordelen: sneller die breakup die je bedoelde (een breakdown zul je niet wensen gok ik ;) ) en beter te tillen.
Enige nadeel is dat _als_ je die hogere headroom op momenten nodig hebt die er niet altijd meer is. (Maar wellicht gaat het clean alsnog hard zat met dat Windsor duo).

Voor mij dus de benadering via een amp met veel headroom (al gebruik ik een vroege Silverface, niet die tot 135W opgevoerde latere modellen met UL-eindtrap). De cleane klank heeft een autoriteit en warmte die niet mis is, maar je hoort me niet zeggen dat je zoiets alleen uit een Twin Reverb kunt krijgen. 't Is alleen met deze amp wel makkelijk om het te krijgen.

Mod 'm!
 
Ja de Twin Reverb is mijn favoriete amp.
Ik heb in de vakantie in Nederland de vroege Silverface vergeleken met een Fender tonemaster versie ( model amp )
De tonemaster had geen 'tube parkle' klonk meer een dimensionaal en weinig dynamiek.
Maar is natuurlijk wel lekker licht.
Echt genoten van het spelen op de Fender Reverb.

De Winsor Studio is 15 watt en de Princeton Reverb 2 is 12 watt.

Ik heb net 2 active reactive loads besteld: Two Notes Torpedo Captor 8 Ohms
De winsor had een high watt weerstand maar die was echt een tone sucker.
Kijken of dat met deze reactive loads beter gaat.
 
Heb vandaag de Princeton Reverb 2 ff op de WSG AT65 speaker aangesloten die in de Winsor studio's.
De amp komt gelijk tot leven. De OG speaker is dus gewoon saai.
Nu zit ik te tubben of dezelfde speaker als in de Winsors wel een goed idee is. Of ik niet beter juist een andere speaker moet zoeken.
Dezelfde speaker is wellicht beter als je het signaal van de drie amps gaat mixen.
Maar hij klinkt ook wel weer heel vergelijkbaar met de Winsors als je daarbij het hoog boost.
Maar ja vergelijkbaar....toch anders.
Denk dat het wel dezelfde speaker gaat worden.
 
Da's het punt met tweaken, als je eenmaal start dan stopt het nooit meer :D
... er blijven nieuwe 'wat als ...ik nu dit nog eens probeer' vragen opduiken. Dat kan uiteraard onderdeel van de fun zijn.

Terwijl ik ander spul heb getweaked, en de nodige dingen from scratch heb verzonnen en gebouwd - heb ik m'n meest gebruikte gitaar-amp (ja toevallig die SF Twin Reverb) bewust in dit opzicht volledig nergens niet nooit 'aangeraakt'. Alleen ooit eens nieuwe eindbuizen. Nog niet eens de rest vd buizen vervangen.
Niks aan gedaan. Ja, de originele oude speakers zijn stuk minder fel dan een extern cabinet dat we er eens op aansloten. So be it.

Ik weet nog toen ik deze versterker voor het eerst hoorde. Mond viel toch wel open van verbazing. Niet perfect, maar een... (er volgt een reeks superlatieven) ;) .
DUS: niks meer aan doen. Vandaar.

Want dat is wellicht ook wel wat er gaande is: als mensen bepaalde dingen gaan tweaken zijn ze
OF al dicht in de buurt van het gewenste, en dat lukt dan wel,
OF er is de hoop om er iets nogal anders van te kunnen maken, de mods stapelen zich dan op, 'het' blijft niet echt in de buurt komen van het gewenste doel en het wordt allemaal niet echt een succesverhaal. (dit schijnt trouwens ook in relaties te kunnen voorkomen, geldt niet alleen voor apparaten 8o) ).
Ik hoop dat het bij jou die eerste van deze twee betreft uiteraard. :okdan:
 
Ja ik snap het.

Ik tweak maar gebruik de Winsors ook veel voor opnames.
Zo leer ik dus de verbeter punten.
Het is dus niet een kwestie van "wat als" maar "dit mist, wat kan ik doen om dat te verbeteren?"
Nu zijn daar nog twee dingen.
Dan is het klaar.

De Princeton lijkt wel gelijk klaar met de AT65 erin. Met de test kwam alle shimmer en tube sparkle eruit die ik wens. En ook was de drive ineens heel mooi.
Diezelfde speaker is bv ook een aanrader voor de twin reverb.

Daarna ga ik denk ik een 3 kanaals hotplate bouwen zodat alle versterkers lekker kunnen driven zonder super hard te staan.
 
Ik had C36 en C37 dus onderbroken.
Maar nu kom ik erachter dat de speakers dus echt inspeeltijd nodig hebben. Anders klinken die schel.
Ik ga die caps weer terug zetten.

Origineel 470pF/50V, cuttoff 720 hz....

Ga ook wat lagere waardes proberen voor een hogere cuttoff frequentie van de highpass.
Dan waarschijnlijk een schakelaar met wat opties.
 
Ik heb krokodillen bekje aan C36 en C37 gemaakt en wat caps getest.

Standard 470p ... borring
330p borring

Uiteindelijk Orange Drop 225P Series 0,047 µF + 22p in parallel erover op beide C36 en C37 gemaakt.
Zonder switch want het klinkt super zo.

de 0,047 µF alleen klonk al aardig en had een cuttoff van 75hz.... das moet veel te laag zijn voor een bright cap.
Toch werd de sound beter en ook het hoog meer definitie.
Met de 22p erbij werd het nog mooier.
Nu werk de hoge tonen toonregelaar ook naar behoren.

Wil je bite dan doe je de dirt switch aan.

Ik heb ook nog een filter op de 230v input gemaakt.
 
PXL_20230902_093528206.jpg


Ze gaan lekker alle drie bij elkaar.
De Princeton mid focussed en de winsor meer full range.
De reden dat ik geen twin heb gekocht is drive. De Princeton heeft veel minder watten en kun je makkelijker driven. Een twin moet je met 85 watten veel te hard zetten.
Kan helaas geen video uploaden want in te groot....
 
Back
Top