Yamaha SY77

MTXl84

Scherpschutter
Lid sinds
24 januari 2023
Berichten
71
Locatie
Haarlem
Goedenavond, ik zit eraan te denken om een Yamaha SY77 toe te voegen aan mn lijstje, maar ik vraag me af of het niet een beetje dubbel op is aangezien ik al een Yamaha DX7 mk1 en een DX7 mk2 heb?
 
Ik heb zelf de TG77 (rackversie) maar die kan wel een hoop meer dan de oude DX'en. Zo zitten er ook PCM sounds in en die kun je ook weer gebruiken om mee te FM'en (XFM). En een filter en FX.
 
Idd.. PCM erbij. En daarbij 15 extra golfvormen naast de sinus en 3 vrij programmeerbare feedbacklussen in deze generatie FM, dat draagt zeker bij aan een voller geluid.
Zonder feedbacklus genereert een operator geen boventonen en zal het nooit klinken als een zaag of blokgolf..

1696582826222.png
 
ik vind de OG DX7 MKI toch beter in sound.
Er iets met de de epiano achtige sounds dat de TG77 mist.

Daarnaast lijkt me de TG77 alles behalve intuietief.

"with power comes responsibility".

De beste FM synth ooit (TG77) gemaakt is dan ook veel minder makkelijk te temmen.

Maar goed 'het internet' denkt daar merendeels anders over.
Meer features is vaak beter bij de grote massa.

Bottum line is denk ik:

hoe goed kun je FM proggen en ben je bereid om hard te werken en vind je de sound van de 77 goed?

De reply op deze post is in lijn met dat:



Anyhow wat let je om hem eens goed aan de tand te voelen?
 
Qua werking is een SY wat anders dan een TG (mijn persoonlijke ervaring). je hebt wel wat knoppen combi's op de TG om operators te selecteren, aan of uit te zetten maar geen led indicators en directe knoppen naar deze functie zoals op de SY. Dat maakt sounds maken op een veel overzichtelijkere ervaring.
 
Ik gebruik een editor (Patch Base) en dat is prima te doen. De TG77 vanaf de frontend bedienen is niet echt een pretje, al zit er wel een groot scherm in dus op zich heb je wel redelijk overzicht. Ik vind de klank prima, maar ik zoek ook niet echt de classic Whitney Houston piano's in mijn synths. Ik vind FM vooral leuk voor bassen en meer experimentele sounds en pads, en dan is juist de toevoeging van extra waveforms, routings, PCM en fx een bonus.
 
De opmerking van MacGyverGear hierboven over overtones is zo ongeveer het eerste wat ik lees over FM synthesis dat iets erover inzichtelijk voor me maakt...

Dus is die sy77 maar gewoon een veel te grote preset-maschine.. A2 Arianne anyone?

Trouwens... iemand nog leuke patches voor een sy77 misschien? ;)
 
Ik vind de klank prima, maar ik zoek ook niet echt de classic Whitney Houston piano's in mijn synths.
Als ik over mooie epiano's praat dan bedoel ik zeker niet die sound.
epiano hoeft niet alleen kaas te zijn.
Denk aan rhodes, wurlizers en daar voorbij.

De DX7 kan echt iets ala rhodes/epiano maar toch zijn eigen ding.
En das niet kazig.
Dat kan de *77 niet.

Hier een voorbeeld door Fm Baas @smackos

 
De opmerking van MacGyverGear hierboven over overtones is zo ongeveer het eerste wat ik lees over FM synthesis dat iets erover inzichtelijk voor me maakt...

Dus is die sy77 maar gewoon een veel te grote preset-maschine.. A2 Arianne anyone?

Trouwens... iemand nog leuke patches voor een sy77 misschien? ;)
Haha.. ik ben opgegroeid met de folders waarin DXen en Juno's elkaar werden gepresenteerd. De muziekwinkel waar ik ze kon bespelen konden me er ook niet veel over vertellen maar ik kon mijn gang gaan op de DX7 en kreeg vooral een koptelefoon, zo was ik uren zoet. :D Ik vond destijds de Juno 106 die daar stond maar saai..

FM is iets wat in de verste verte niet lijkt op een analoge synth.. maar wil je die kant qua sounds op, lukt dit beter op een SY of TG, omdat je daarmee soortvan templates kunt maken.. (of gewoon instellen natuurlijk) met een algorithm wat een beetje lijkt op een 3 VCO synth.. 3 carriers en 3 modulators erboven. Ik heb even het lijstje niet bij de hand.. maar een SY heeft ook meer Algorithms dan een DX7.
 
Als ik over mooie epiano's praat dan bedoel ik zeker niet die sound.
epiano hoeft niet alleen kaas te zijn.
Denk aan rhodes, wurlizers en daar voorbij.

De DX7 kan echt iets ala rhodes/epiano maar toch zijn eigen ding.
En das niet kazig.
Dat kan de *77 niet.

Hier een voorbeeld door Fm Baas @smackos


Ik ben al jaren fan van de DX, juist voor het EP-achtige karakter..
Een SY heeft toch wel wat features die een sound meer 'af' maken. FX of bv een LFO aan PAN toewijzen.. dan wordt een EP klank ineens super breed.. dat kan niet op een ouwe bruine bv..

Ik heb de ouwe bruine DX7, TG77 en SY99 en nog een PLG board met de DX7II sound.. ik vind ze allemaal te gek.. voor mij was de DX7 altijd al een iconisch instrument.. alleen de kleur al en alles wat het oproept aan nostalgie.. ben wel benieuwd of een ouwe beter klinkt voor bell-achtige sounds.. in mijn beleving is het met name meer bijgeluid (lichte distortion) en wat onregelmatigheid wat gelukkig allemaal verdwijnt in eenmix.. De 15 bit DA conversie in de II klonk juist schoner.. In mijn oren klinkt dat iets mooier.. en de sound van de SY's en TG heeft juist, door alle extra functies nog véél meer mogelijkheden.

Heb ooit 2 ouwe bruine gekocht.. 2013 ofzo.. 150 euro waren ze toen nog.. kort nadat ik een TG77 had gekocht.. Toen maar weer 1 DX7 weggedaan..voor mij waren juist de mogelijkheden in de SY en TG meerwaarde.. Je kunt daar makkelijker vollere klanken mee maken..

Heb nog steeds goeie herinneringen aan het eerste wat ik maakte met de DX7's die ik ergens 2013 kocht.. maar ik had in de ninetees een SY99, dat was em voor mij altijd al.. heb em ooit weggedaan omdat ik geld nodig had maar blij dat ik em weer terug heb..
 
Laatst gewijzigd:
ik zelf heb erg weinig met de kazige EP sounds uit de DX7.
Dus laten we stellen de ep's waar de DX bekend om is. Die je in de presets vind bv vind ik niet te harden.

Sterker nog het is een van de redenen waarom ik veel 80's muziek niet lekker vind.

Maar goed een DX7 kan wel meer dan kazige ep sound.
En er zit een magie in de EP sounds in de DX7. wellicht komt dat door de distortion die er bij komt.
Maar dat hebben de 77's niet.
 
Zou kunnen dat een DX7 daarom populairder is.. maar voor mij heeft de Dx7 meer nostalgie ofzo.. Uit een SY haalde ik veel meer substractief-achtige klanken.. eigenlijk was de DX11 al een grote voortuitgang op de DX100 die ik beiden in de ninetees had. Je hoort bv in de Lately bas met de DX100 ook van die rare bijgeluidjes.. een DX11 of TX81z heeft dat niet. Een SY heeft dezelfde FM met meer golfvormen.. 3 vrije feedbacklussen en bovendien kun je de sync voor de operators uitzetten.. dat is bij de 4opFM niet. Alle 6 OP FM synths hebben dit trouwens en maakt het geluid meer random.. klinkt minder als een sample zoals dat met de 4 operator FM wel het geval is..
 
Zou kunnen dat een DX7 daarom populairder is.. maar voor mij heeft de Dx7 meer nostalgie ofzo.. Uit een SY haalde ik veel meer substractief-achtige klanken.. eigenlijk was de DX11 al een grote voortuitgang op de DX100 die ik beiden in de ninetees had. Je hoort bv in de Lately bas met de DX100 ook van die rare bijgeluidjes.. een DX11 of TX81z heeft dat niet. Een SY heeft dezelfde FM met meer golfvormen.. 3 vrije feedbacklussen en bovendien kun je de sync voor de operators uitzetten.. dat is bij de 4opFM niet. Alle 6 OP FM synths hebben dit trouwens en maakt het geluid meer random.. klinkt minder als een sample zoals dat met de 4 operator FM wel het geval is..
Heb n demo van de SY77 geluisterd en vind de pad/string sound veel beter klinken dan die van de DX
 
ik heb echt een hele andere ervaring met de DX7 mkI.
Heb die te-samen met een hele rij klassieke synths gehoord en de Mooiste bladerunner kwam uit de DX7.. TX816 om precies te zijn.
Die gast was wel een stukkie behendiger in synths en sound design dan ikzelf.
Maar de CS70, Matrix12, Juno 106, 60, Arp2500 ... etc ect legte het allemaal af.

Diezelfde gast had ook een SY77 of 99 ... not sure. maar vond die maar niets en ging die wegdoen.

Daarna heb ik een DX11 en TX7 en Roland P330 module gekocht.
Ik heb wat minder klik met cleane fm bakken.
De TX7 is een ware liefde geworden.

Geluid 5 en 6 staan hier wel harder. en harder lijkt vaak beter
 
ik heb echt een hele andere ervaring met de DX7 mkI.
Heb die te-samen met een hele rij klassieke synths gehoord en de Mooiste bladerunner kwam uit de DX7.. TX816 om precies te zijn.
Die gast was wel een stukkie behendiger in synths en sound design dan ikzelf.
Maar de CS70, Matrix12, Juno 106, 60, Arp2500 ... etc ect legte het allemaal af.

Diezelfde gast had ook een SY77 of 99 ... not sure. maar vond die maar niets en ging die wegdoen.

Daarna heb ik een DX11 en TX7 en Roland P330 module gekocht.
Ik heb wat minder klik met cleane fm bakken.
De TX7 is een ware liefde geworden.

Geluid 5 en 6 staan hier wel harder. en harder lijkt vaak beter

Vangelis bdl je?
 
ik heb echt een hele andere ervaring met de DX7 mkI.
Heb die te-samen met een hele rij klassieke synths gehoord en de Mooiste bladerunner kwam uit de DX7.. TX816 om precies te zijn.
Die gast was wel een stukkie behendiger in synths en sound design dan ikzelf.
Maar de CS70, Matrix12, Juno 106, 60, Arp2500 ... etc ect legte het allemaal af.

Diezelfde gast had ook een SY77 of 99 ... not sure. maar vond die maar niets en ging die wegdoen.

Daarna heb ik een DX11 en TX7 en Roland P330 module gekocht.
Ik heb wat minder klik met cleane fm bakken.
De TX7 is een ware liefde geworden.

Geluid 5 en 6 staan hier wel harder. en harder lijkt vaak beter


Die video laat klanken horen die hij heeft geconverteerd.. ik hoor zeker verschil ja.. maar andersom zou het ook weer heel anders klinken. De extra mogelijkheden die een SY heeft kunnen niet op een DX7 I of II.

Een TX816 is natuurlijk wel a different cookie.. dat is 8 x een DX7 of te wel, dikke Unison.. dat klinkt altijd dik!!
Een DX7 I is monotimbraal, was het mogelijk geweest de polyfonie op te splitsen naar 2 parts zoals een DX5 kan, kan je sounds layeren en had het veel dikker geklonken.. vroeger werd een TX7 daar ook vaak voor gebruikt.. of een modualtieeffect apparaat erop. Ik vind een kale DX7 maar dun klinken voor pads of strings maar wel perfect voor percussieve of akoestische geluiden.
 
Heb n demo van de SY77 geluisterd en vind de pad/string sound veel beter klinken dan die van de DX
Klopt zeker ja.. maar zie hierboven.. veel patches hebben dan 2 x een FM element.. als je dat nog panned en een AWM element erachter ze, herken je het ielige karakter van FM niet meer terug.
 
Ik denk dat het filmpje van flyweight in ieder geval wel goed laat zien dat, wanneer je op zoek bent naar de klassieke dx7 presets, je niet beter af bent met een sy77 met geconverteerde patches, ondanks dat de sy77 veel uitgebreider is.
 
Dan liever dexed om klassieke patches te laden.. Er was hier ook een topic van @etaoin over die rom die te downloaden was, met heel veel FM DX7 klanken.. die kon je zo in Dexed openen.. kan het alleen niet meer vinden.. zaten echt te gekke patches bij en sommige herkende je van albums uit de 80's..

Een DX7 heeft trouwens ook een andere resolutie voor velocity.. is 0-100 ipv 0-127 (7bit). Geluiden klinken met dezelfde midi clip dus altijd anders.. misschien emuleert die SY translator dat ook een beetje too much..

Hieronder een vegelijk van Dexed met een DX7.. Je mist idd die DA artifx die de DX7 heeft.. alsof er een noise processor overheen is gegooid.. maar ik ga mijn DX7 zeker nog eens uit de mottenballen halen.. heb trouwens ook nog een TX7 nog.. Als je ze tegen elkaar panned heb je 'n DX5.. die had ik nog weleens willen kopen maar zaten toch vaak richting 500 euro.. nooit gedaan.. en nu onvindbaar en tevens onbetaalbaar..

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top