Zijn prijsgidsen voor LP's achterhaald?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.566
Locatie
Zeist
Ik ben mijn collectie boeken over platen aan het reorganiseren. Vanwege ruimtegebrek kan daar alleen iets bij als er ook iets weg gaat. Vandaar mijn vraag: zijn prijsgidsen voor LP's achterhaald?
 
Laatst gewijzigd:
Toch hoor ik dat in platenspeciaalzaken oude LP's uit de jaren '60 en '70 juist goedkoper zijn geworden omdat er nauwelijks meer belangstelling voor is (wie toen jong was is nu dood, op leeftijd en/of heeft zijn platenverzameling al nagenoeg compleet).
 
Mijn LP's? En welke inkoop? En wie willen niet betalen? Ik heb het over platenspeciaalzaken, niet over de Kringloop. De informatie over de prijzen bij platenspeciaalzaken komt van een klant die goed op de hoogte is, en ook zelf in veel platenspeciaalzaken komt.
 
LP prijsgidsen? Ik wist niet eens dat die bestonden. Weet niet hoe oud ze zijn, maar denk dat je meer aan Google/eBay/Discoggs hebt als je wilt weten wat een LP vandaag de dag ongeveer waard zou moeten zijn.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Platenzaken verdienen meer aan 2e hands dan nieuw. Weet ik van de winkels zelf.
Ik denk dat er nog goeie lp,s te vinden zijn voor 8 euro, maar dan moet je naar een beurs, niet naar n winkel.
 
LP prijsgidsen? Ik wist niet eens dat die bestonden. Weet niet hoe oud ze zijn, maar denk dat je meer aan Google/eBay/Discoggs hebt als je wilt weten wat een LP vandaag de dag ongeveer waard zou moeten zijn.

Daar kijk ik ook als ik iets wil weten. De prijsgidsen die ik heb staan zijn tientallen jaren oud, en die heb ik in geen jaren meer gebruikt. Alleen het onderstaande boekje kijk ik nog wel eens in want daar staat ook info in over muziekstromingen en dergelijken:

Miller's Collecting Vinyl
 
Discogs zou ik doen. En dan zorgen dat je de goedkoopste bent, wat nog niet garandeert dat je wat verkoopt daar.
 
Het standaard repertoire krijgt een symbolisch prijsje (1 of 2 euro). Voor het bijzondere werk kijk ik inderdaad meestal op Discogs. Verder houd ik rekening met de staat van plaat, hoe zeldzaam die is, wat voor een Kringloop normale prijzen zijn, etc.
 
Misschien kun je heel meta gaan en proberen je vintage LP prijswijzers als uniek verzamelobject aan de man te brengen.
 
Misschien kun je heel meta gaan en proberen je vintage LP prijswijzers als uniek verzamelobject aan de man te brengen.

Haha! :dubbel:

Heb het voor de grap nog even opgezocht, maar veel meer dan een paar euro zijn ze niet meer waard. Ik zal ze hier in de buurt wel in zo'n weggeefboekenkastje zetten.
 
Het standaard repertoire krijgt een symbolisch prijsje (1 of 2 euro). Voor het bijzondere werk kijk ik inderdaad meestal op Discogs. Verder houd ik rekening met de staat van plaat, hoe zeldzaam die is, wat voor een Kringloop normale prijzen zijn, etc.

Misschien nu vinyl weer in een opleving zit dat het wel beter gaat met de prijzen, dat zou best 'ns kunnen.
Sommige lp's ben je zo kwijt en andere gaan niet zo snel als sommige prijzen doen vermoeden denk ik of je moet over de hele wereld gaan verzenden maar via marktplaats gaat het niet allemaal zo snel.
Toch heb ik 15 jaar terug m'n verzameling in één keer verkocht ( geen kringloopspul, Nana Mouskouri enz) en kreeg er toen nog net geen euro voor per lp terwijl er heel wat standaard lp's uit de pophistorie tussen zaten zoals de big five van de Stones, het mid sixties werk van the Beatles, alles van Joni Mitchell en alles van Traffic bijv, de eerste drie van Hendrix en andere goede en belangrijke platen uit de geschiedenis en in een goede staat.
Op de internationale prijslijsten stonden sommige lp's die ik verkocht wel voor 25 tot 50 euro per stuk.
Ik kreeg via marktplaats wel af en toe de vraag of ik bepaalde platen wilde verkopen die dan een ander weer wilde om z'n verzameling aan te vullen maar ik had geen zin om alles los te verkopen dus verkocht ik alles toen er een vrouw zich meldde die een cd zaak had en daarnaast een soort apart platenhoekje voor erbij, die was er blij mee en ik denk dat ze de eerste weken leuk verkocht heeft.
 
Mensen gaan geen hele berg platen kopen wanneer ze er maar een paar van willen hebben. Als je het zo aanbiedt houd je alleen handelaren over, en die willen ook wat winst kunnen maken.
 
De komkommertijd is voorbij he boys. We gaan toch niet het hele 'platen in de kringloop' topic nog een keer in zijn geheel herhalen? :D
 
Back
Top