Behringer RD-8 maakt Korg Volca's kapot?

Dubbeljoe

Nieuwkomer
Lid sinds
24 juni 2019
Berichten
16
Locatie
eindhoven
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst mijn RD-8 aangesloten op mijn Volca collectie (Bass, Keys, Modular, Sample).
De RD-8 had net een factory reset gehad (omdat ik nieuwe firmware geladen had 1.3.5).
De RD-8 heeft een analog clock in en out, vergelijkbaar met de synch in en uit van de Volca's.

Nadat alles aangesloten was: RD-8 in the lead, verbonden met de volca bass synch in, de RD-8 gestart (tempo setting 96). Op de Volca Bass begon alles te knipperen van een extreem hoge sequence snelheid.

alles gestopt en nagedacht waardoor het kan komen.
Er is een setting op de RD-8: [analog clock] die standaard op 24 p.p staat. dit sloopt dus de Volca als je deze setting niet eerst op 1 of 2 p.p. zet....

Volca schade:
Volca bass en Volca keys:
Stand-alone loop de sequence niet meer.
Als ik ze plaats in een chain van andere Volca's (Synch in/uit) dan werkt de sequence wel, alleen slaan ze af en toe een tel over waardoor alles uit synch raakt....
Via MIDI aansturing gebeurt er niks.

Uiteraard heb ik alles gereset, etc. maar het lijkt er op dat ze echt kapot zijn. :-(

Ik heb bij Behringer een klacht ingediend (voor zover dat gaat...) en gevraagd of de standaard waarde van de analoge clock niet beter op 1 of 2 p.p. gezet kan worden bij een aankomende firmware upgrade.

Dus laat dit een waarschuwing zijn aan andere Volca gebruikers.
En mocht er iemand ideeën hebben om het te fixen dan hoor ik het graag.

IMG_20200121_173440465.jpg
 
Denk dat het toeval is,..
clock input meld alleen het aantal “tikken” die die moet lopen,..

misschien dat iemand anders weet of je hem inderdaad zo kan slopen,..

(volgens mij kun je er zelfs een lfo inpluggen als men dat fijn zou vinden...)

wel kloten dat je gear niet werkt
 
Kun je niet een firmware update op de volcas proberen?

Wel jammer dat dit zo loopt maar zou nog even wachten met conclusies.
 
Bedankt voor de reacties.
allstyles Het lijkt me sterk dat dit toeval is. want voorheen werkte ze prima en nadat ze aangesloten waren op de RD-8 niet meer...

ik hoop ook dat iemand dit kan verifieren...

flyweight Mijn volca's zijn al geupgrade voordat ze de fout in gingen. Maar het zou nog wel een idee zijn om nog eens de firmware erop te zetten...
 
Simpel gezegd lijkt het mij dat alleen een verkeerd voltage van de clock de volta kan slopen. Lijkt mij niet dat de resolutie dat zou kunnen. Maar is aanname. Ik ben geen expert.

Verder zou je een oude firmware voor de volta kunnen proberen MAAR ik zou eerst met Korg contact opnemen. Firmware laden kan evt vastlopen tijdens update en dan zou het kunnen dat Volta’s helemaal niks meer kunnen.

Verder klote maar ik heb nog nooit gehoord dat een clock iets sloopte. Maar ik gebruik het niet dus misschien lees ik er normaal overheen.

Succes!
 
dat is zeer vervelend :(

I’m zag laatst een filmpje van iemand die zijn volca drum, door externe clock, op een belachelijk hoog tempo te laten lopen om er drone muziek mee te maken. Sry kan niet zo snel terug vinden. Dat ging prima.

Heb je de mogelijkheid om de output van de behringer te meten. Wellicht is daar iets wat niet klopt zoals MadR aangeeft.
 
egres Yup, de clock in/out 1/8' plugjes. Ik kan geen specificaties vinden van deze uitgangen, maar ik kan ze wel zoals Der_Mantie zegt meten om te zien hoeveel volt ze zijn...

contact opnemen met Korg is een lastig verhaal in Nederland. Gerucht gaat dat Voermans even op "pauze" staat... (en mijn ervaringen met reactietijd van hun is zeer slecht...)
Ik heb een call aangemaakt bij Behringer om te kijken wat zij er van vinden en hopelijk kunnen ze me te specificatie geven.
En ik heb een call aangemaakt bij Korg UK, maar goed, die zal waarschijnlijk meteen retour gaan naar Voermans.
Anyway, in ieder geval bedankt en ik ga ff meten :-)
 
Dit klinkt eigenlijk als een volca probleem dat ik wel eens voor iemand gefixt heb. De sync in connector is niet al te hoge kwaliteit en is gevoelig voor stof. Hij schakelt niet altijd na het uittrekken van een kabel de interne klok weer in. Dit is een mechanisch probleem met de connector.
Dat het is gebeurt na het gebruik met de behringer lijkt me toeval.
 
4-Tek Dat klinkt hoopgevend :-) Maar is het een kwestie van doorblazen met air-in-a-can, of moet er meer gebeuren?

Overigens het voltage uit de clock out van de RD-8 gemeten; 1.7 Volt.
De spanning uit de Volca synth out is 50 - 60 mV [Weten we dat ook weer!
 
Dat is iig een flink verschil in voltage. Geen idee wat de standaarden zijn eerlijk gezegd.

En naast met lucht schoonmaken zou je ook de mini Jack er een paar keer rustig in en uit kunnen halen om te kijken of ie dan weer naar intern terug schakelt. Als dat het probleem lijkt te zijn.

Kan je ergens op de Volca zien of ie intern of extern synct op een schermpje ofzo?
 
En naast met lucht schoonmaken zou je ook de mini Jack er een paar keer rustig in en uit kunnen halen om te kijken of ie dan weer naar intern terug schakelt. Als dat het probleem lijkt te zijn.
Dit is zowieso wat ik eerst zou doen. Ik heb uiteindelijk de volca opengemaakt omdat een metalen lipje in de connector verbogen was.
Als de volca nog wel reageert op externe klok van andere volca's zoals je zei lijkt het me in ieder geval onwaarschijnlijk dat er electronisch iets stuk is.
 
voor de mensen die gereageerd hadden op mijn post; hier een vervolg.
Behringer heeft het opgepakt als een issue. kijken wat er mee gedaan word.
en ik heb gelukkig nu ook contact met Voerman van Korg. Hopelijk komt daar wat iut t.a.v. een mogelijke reparatie...
just to let you know :)
 
Denk dat ik weet wat de oorzaak is. Mogelijks heeft het te maken met de instellingen van de input/output van de voltage van de sync signalen in uw volca. Je kan deze nl. veranderen onder de global settings onder 3&4. Low&high en polariteit. Altijd best even de handleiding doornemen alvorens vanalles en nog wat in het wilde weg aan te sluiten.
 
Back
Top