Hoe maak je dit? Groovy hihats

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Mag ik nog een keer om jullie hulp vragen? Deze track begint heel lekker met de hihats:



Ik probeer het na te maken, maar kom er niet helemaal uit. Volgens mij zijn het 3 partijen: een zachte closed hihat, een shaker met random panning en daar komt later een open hihat bij. Maar met samples krijg ik het niet zo goed. Wat zouden jullie hiervoor gebruiken, liefst een VST.

Het brassy geluid o.a. op 3.00 vind ik ook te gek. Die krijg ik ook niet goed uit een VST. Sylenth1 komt er nog het dichtste bij, maar misschien hebben jullie alternatieven?

Overigens gaat het me niet om het kopiëren van tracks. Ik wil alleen graag weten waarom iets werkt. Daar leer ik vaak het meeste van 👍
 
Klinkt als een 'noise hat' groove,als je het bij vst wil houden er zitten gelijkaardige presets in Rob Papen Blue,als je wat tweakt bekom je klak hetzelfde,ik gebruik ze zelf ook regelmatig.

Die 'brass' trens lead vind je in Nexus VSTi
 
Zoals Egres zegt: (high passed) noise met een lowpass filter, en per noot velocity en decay op lowpass filter varieren. Vervolgens uitpannen.
Daarboven nog een gelijkaardige hihat die langzaam de decay opent van gesloten naar open hihat.
 
Gaat volgens mij ook met een sample, maar dan moet je beginnen met een langere open hihat sample en deze noot per noot inkorten of 'loslaten' met een amp/filter ADR om zo de kortere tikken of closed hihat te krijgen.
 
Met microtonic of een andere drumsynth lukt het wel ook om zoiets te krijgen: Microtonic

Of idd proberen met een 'work horse' synth zebra2 of een andere!
 
Idd whitenoise en eq. In pigments kan dit zeker ook (die gebruik je vaak toch?).
De brassy sound is de string bedoel je? Net even in pigments geprobeerd met een supersaw en wat chorus/delay/reverb, 12db filter half dicht, met keyboard tracking op 100%. Dan eq erachter die de lowend weg haalt en klaar.
 
Idd whitenoise en eq. In pigments kan dit zeker ook (die gebruik je vaak toch?).
De brassy sound is de string bedoel je? Net even in pigments geprobeerd met een supersaw en wat chorus/delay/reverb, 12db filter half dicht, met keyboard tracking op 100%. Dan eq erachter die de lowend weg haalt en klaar.
Yes, dat ga ik morgen proberen! 👍
 
het begint idd met highpassed whitenoise maar daarna komt er een sample bij.
Het highpassed patroontje is wat anders en de sample is gewoon 1/4 syncopated.
Daardoor wrikt het lekker.
dat is toch typisch iets wat je veel in progressive house hoorde?
 
Dit soort dingen (Hi-hats) vind ik altijd een enorm gepiel op een DAW via de muis en automation. Je hele sample library door op zoek naar die ene sample.. en het dan nog een beetje natuurlijk laten klinken.. het lukt wel na veel inspanning maar je probeert iets na te maken wat met een tool, controller of gear veel gemakkelijker gaat of misschien wel gebeurde by accident..

Hieronder een Digitakt..
Volgens mij zit er in die track nog 'n polyritmisch herhalingkje in de hats.. maar dat kan ook op dit ding..

 
Laatst gewijzigd:
deze clip over hihats met gebruik van operator en een instruments rack in Ableton waarin ie speelt met oa de van de decay en de brightness vond ik wel een goeie, ik weet niet of je in die track er iets mee kan maar je kan er zeker lekkere grooves mee maken...

 
Laatst gewijzigd:
Geen antwoord op je vraag,Maar de hihats vind ik persoonlijk afschuwelijk klinken.....klinkt niet eens als een echte hihat of 1 tje die kapot is misschien.:D
 
Geen antwoord op je vraag,Maar de hihats vind ik persoonlijk afschuwelijk klinken.....klinkt niet eens als een echte hihat of 1 tje die kapot is misschien.:D
ja maar in electronische muziek hoef je toch zeker niet te klinken als een 'echt' instrument?
 
Geen antwoord op je vraag,Maar de hihats vind ik persoonlijk afschuwelijk klinken.....klinkt niet eens als een echte hihat of 1 tje die kapot is misschien.:D
Smaken verschillen ik wil mijn hats zo kort en strak mogelijk niet van de lange hats.
 
Op deze track van mij heb ik een gelijkaardige sound gekregen op een Polyend Tracker, maw louter gebaseerd op samples, door een open hihat sample enkel te variereren met high-pass filter en volume, en nog wat reverb erop als ik me niet vergis. Vanaf 35 seconden.
 
eerste hihat is idd een gesequenced ruis met sustain aangestuurd per step en wat panning, tweede is een normale closed hihat sample in het midden, die die later vervangt voor een open hihat.
Ik hoor geen shaker, dat moet die noise zijn die meer decay/sustain krijgt. Wel hoor ik een Ride zachtjes erbij komen op 2:42

met een programma als Fruityloops zou je dit in een handomdraai moeten kunnen namaken denk ik, FL is ook als VST in te laden

Op 3:32 (en op 4:57), die korte synth-stabs daar hoor ik een pitch-reverb die omhoog schiet na note-release en nog na-ringelt. In die nagalm hoor je een vibrato in de pitch-reverb
Vind die clap overigens niet zo denderend die erbij komt op 2:06, had daar echt een andere gekozen dan die gortdroge lage clap
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top