Keystep Pro vraagje

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.062
Locatie
Apeldoorn
Ik zit me af te vragen hoe je via cv out op de KSP velocity kan gebruiken?
Via midi gaat dat prima maar via cv out is alleen de mod functie bij mij werkend als je bijv een filter wilt moduleren, dan gaat dan met de touchstrip maar ik heb geen idee hoe je velocity kan gebruiken.
Iemand die dat wel werkend heeft en zo ja; hoe sluit je dat aan op je modular, op welke ingang?
 
The Velo/Modvoltage can be either velocity or modulation, depending on what you have selected in the Utility section or in the MIDI Control Center.
Als je hem dus goed hebt ingesteld zal die out reageren op de velocity van het keyboard.

Wat je er daarna mee doet is aan jouw.
Of je route hem naar een filter zodat de cuttoff op je velocity werkt.
Of een lfo met cv in die dan op velocity lagzaam of sneller gaat.

Voor velocity van volume moet je een tweede vca gebruiken die dan het envelope signaal controlled.
De output van die vca gaat dan weer naar je AMP vca waar de audio doorheen gaat.

ENV -> vca[1].
Velocity regelt die vca[1].
Output VCA[1] naar control input van vca[2].
Audio gaat door die vca[2].
 
Dank je.
Ik had 'm op velocity gezet maar er gebeurde niets?
Maar om er even dieper op in te gaan; normaal als je een key steviger/harder indrukt dan krijg je via midi dat die noot harder speelt, op die manier kan je accenten aanbrengen maar hoe doe je dat dan via cv, waar sluit je dat in modular dan op aan om die steviger en zachter accenten te krijgen, hoe breng je nuance aan?
Je zou dan denken in de vca nisschien maar daar heb ik al m'n oscillator in en m'n gate out gaat er in en dan gaat de out naar de mixer, dus waar moet die velocity dan in want er is verder geen plek meer?

Voor velocity van volume moet je een tweede vca gebruiken die dan het envelope signaal controlled.
De output van die vca gaat dan weer naar je AMP vca waar de audio doorheen gaat.

Ik heb een vca met 2x in en 2x out maar daar zitten beide outs van m'n oscillator al in (Odessa van xaoc) de ene ontvangt odd partials en de ander even partials.
Dat zou betekenen dat ik nog een quad vca nodig heb om alles te connecten.
 
Laatst gewijzigd:
Voor velocity van volume moet je een tweede vca gebruiken die dan het envelope signaal controlled.
De output van die vca gaat dan weer naar je AMP vca waar de audio doorheen gaat.

ENV -> vca[1].
Velocity regelt die vca[1].
Output VCA[1] naar control input van vca[2].
Audio gaat door die vca[2].
Zo dus. Je hebt 2 vca's nodig.

vca[1] en vca[2]

je vco's gaan door vca[2]
 
Zo dus. Je hebt 2 vca's nodig.

vca[1] en vca[2]

je vco's gaan door vca[2]
Gelukt. :):okdan:
Soms kan je erg zitten zoeken en het is dan jammer dan er in de manual van de KSP niets beschreven staat.
Ik ga dit wel even opschrijven want als ik van de week weer wat ga zitten connecten dan heb ik het wel voor me op het moment dat ik weer 'ns zit te pielen.
Ik zat pas geleden al naar die Doepfer A-135 2 quad vca te kijken en die ga ik binnenkort maar 'ns bestellen want ik kom gewoon te kort zoals het nu gaat.
Thanks! 👍
 
hahah ja das een synthesizer wijsheid. Nu snap je denk ik wel waarom.
My god ik heb 14 vca's.

you cannot have to many vcas!
Je kan met 2 vca's dan ook bv de envelope die naar het filter gaat regelen.
Als je VCA nog linear / exponential kan veranderen kun je proberen wat beter werkt.
 
aanvullend: met (dezelfde) velocity kan je ook een vcf moduleren, voor extra accent (naar wens). veel plezier
Dank je.
In mijn nog niet zo lange en wat naïeve carriëre in eurorack dacht ik dat een vca out altijd audio moest zijn en dan bijv een filter, effectmodule of een mixer in ging maar met de aanwijzingen van @flyweight begrijp ik nu dat het heel normaal is om velocity en gate achter elkaar te zetten en dat je dan de out doorlust naar de volgende ingang en dan pas samen met audio dan via out 2 naar de mixer gaat.
Ik moet zeggen dat ik meer interesse heb in allerlei sounds te maken dan de theorie, voor mij is dat meer een noodzakelijk iets maar ik merk bij dit soort dingen dat weinig kennis dan ook wel een hindernis is.
Ik zal bijv me nooit al die electronica en wiskunde die er bij komt kijken in verdiepen, voor mij is dat vrij droog en saai, ik probeer alleen de basics tot me te nemen, begrijpen hoe een signaal vanaf een oscillator loopt door verschillende modules en hoe het een en ander elkaar beïnvloedt en de rest is dan een beetje uitproberen.
Enigste wat ik wel in de gaten hou is dat voltages niet te hoog zijn zodat je modules opblaast, anders wordt het een wel hele dure hobby. 😊
 
Laatst gewijzigd:
Wat ook redelijk gangbaar is, is om de audio door twee VCA's te laten gaan. Dan heb je bijvoorbeeld:
Gate > envelope > vca1 cv input
Velocity cv > vca2 cv input

Er zijn meerdere wegen naar Rome.
 
Ja bij de ene regel je amplitude van het envelope signaal en wat jij aangeeft dan is het envelop signaal altijd hetzelfde maar regel je de amplitude van het het audio signaal 2x. 1x met envelop en 1x voor totaal volume.

Bob Moog is de uitvinder van de voltage controlled synthesizer.
De VCA is de sleutel van voltage controlled van alles werkelijk.
 
meer interesse heb in allerlei sounds te maken dan de theorie

ja begrijpelijk hoor, en met modular is het ook soms ook gewoon de lol om totaal niet te snappen wat er gebeurt..


Enigste wat ik wel in de gaten hou is dat voltages niet te hoog zijn zodat je modules opblaast

Misschien kan iemand even meelezen of ik je niet ten onrechte gerust stel -- maar als je het binnen hetzelfde ecosysteem houdt, hoef je je hier geen zorgen om te maken (mits je het hier over control voltage hebt..) Dat doe ik althans niet, haha. Lekker patchen naar hartelust, voor zover ik het heb begrepen.


om velocity en gate achter elkaar te zetten

Niet zeker, maar misschien betrap ik je hier op een (kleine) denkfout, en kom je los zodra dat klikt.. je gebruikt midi- en modular-termen door elkaar. Een MIDI-signaal bevat verschillende parameters en benamingen, door dat ene kabeltje. Bij modular is het maar één ding per kabeltje: voltage. En welke parameter dat dan is in de praktijk, mag jij bepalen. Da's het modulaire ervan.

Je KSP is een controller, maar functioneert dus ook als midi-to-cv-converter. Aan velocity wordt een waarde gekoppeld, die waarde wordt omgezet naar een hoeveelheid volt -- en that's it. CV snapt verder niet dat het (ooit) om velocity ging.

Hmm, langer bericht dan de bedoeling was. Hopelijk niet al te theoretisch, maar een aanzet tot lol trappen. Succes!
 
Wat ook redelijk gangbaar is, is om de audio door twee VCA's te laten gaan. Dan heb je bijvoorbeeld:
Gate > envelope > vca1 cv input
Velocity cv > vca2 cv input
Ja bij de ene regel je amplitude van het envelope signaal en wat jij aangeeft dan is het envelop signaal altijd hetzelfde maar regel je de amplitude van het het audio signaal 2x. 1x met envelop en 1x voor totaal volume.
Ik kan jullie niet helemaal volgen in deze maar dta zal mijn onkunde wel zijn.
Zoals ik het nu heb in m'n dual vca is; cv1 > velocity vca in > gate en dan vca2 in > audio dan vca 1 out (velocity+gate) vca2 in en dan vca2 out > mixer

Maar ik begrijp 2x audio door 2 vca's te laten gaan in mijn geval niet want dan kom ik toch in's en out's tekort in een dual vca?
Of ga je dna met stackables werken?
Kan je trouwens een gate met een stackable in de vca in plaatsen en dan velocity in die stackable er boven op zodat je op die manier zowel je signaal krijgt als de velocity zodat je nuance krijgt?
Dat zou wel weer handig zijn.
 
Dit is wat ik eerder voorstelde

GATE -> ENV -> vca[1].
Velocity regelt die dus Vel CV -> cv control in van vca[1].
Output VCA[1] naar control input van vca[2].
Audio gaat door die vca[2].


Dit is wat @MPCman voorsteld
GATE -> ENV -> vca[1].
Audio -> vca[1].
vca[1] Audio -> Audio in vca[2].
Velocity CV naar Cv in vca[2].

In bedie gevallen kom je audio vca[2] uit en beland je in Rome.
 
ja begrijpelijk hoor, en met modular is het ook soms ook gewoon de lol om totaal niet te snappen wat er gebeurt..
Da's wel het leuke van modular natuurlijk; de happy incidents waardoor je opeens in een heerlijke sweetspot zit of zo....
maar als je het binnen hetzelfde ecosysteem houdt, hoef je je hier geen zorgen om te maken (mits je het hier over control voltage hebt..) Dat doe ik althans niet, haha. Lekker patchen naar hartelust, voor zover ik het heb begrepen.
Je bedoelt alles van hetzelfde merk of bedoel je iets anders?
Ik gebruik alle merken door elkaar en volgens mij is het zo dat de ene module max bijv 5 volt kan hebben terwijl iets anders 10 v uitstuurt of andersom of heb ik 't mis?
Niet zeker, maar misschien betrap ik je hier op een (kleine) denkfout, en kom je los zodra dat klikt.. je gebruikt midi- en modular-termen door elkaar. Een MIDI-signaal bevat verschillende parameters en benamingen, door dat ene kabeltje. Bij modular is het maar één ding per kabeltje: voltage. En welke parameter dat dan is in de praktijk, mag jij bepalen. Da's het modulaire ervan.

Gate en velocity zijn toch gewoon zowel midi als modular termen of bedoel je iets anders wat ik door elkaar haalde?

Je KSP is een controller, maar functioneert dus ook als midi-to-cv-converter. Aan velocity wordt een waarde gekoppeld, die waarde wordt omgezet naar een hoeveelheid volt -- en that's it. CV snapt verder niet dat het (ooit) om velocity ging.
Ja, da's duidelijk
 
GATE -> ENV -> vca[1].
Velocity regelt die dus Vel CV -> cv control in van vca[1].
Output VCA[1] naar control input van vca[2].
Audio gaat door die vca[2].
Zo heb ik het nu.
Dit is wat @MPCman voorsteld
GATE -> ENV -> vca[1].
Audio -> vca[1].
vca[1] Audio -> Audio in vca[2].
Velocity CV naar Cv in vca[2].

In dit geval gaat dat toch niet, dan kom ik ingangen tekort of ik begrijp iets niet?
M'n vca heeft een cv in, een in en een out, dat zijn 2x in en 1x uit bij elkaar, als ik gate en envelope in de ingangen doe dan is er geen ruimte om de audio uit m'n oscillator nog ergens in te doen want er is alleen nog een out, die kan of de mixer in of door naar vca 2 of een andere module.
Enigste wat misschien wel kan is met een stackable zowel gate als velocity in de vca 1 in en de audio er in en dan hoef je ook niet meer door te lussen van out 1 naar vca 2.
Als je gate en velocity in een stackable tegelijk kan connecten dan wordt het allemaal een stuk makkelijker, kan dat wel?
Dus heb ik nu de gate en velocity in vca 1 en dan de out doorgelust in de vca 2 in en via vca2 komt de audio vanuit de oscillator ervoor en samen gaat het de mixer in.
Even voor de duidelijkheid; ik heb een Doepfer dual vca

1702386974132.png

In bedie gevallen kom je audio vca[2] uit en beland je in Rome.
Ja, er zijn veel wegen (highways en byways) en al helemaal met modular.
 
GATE is een On, Off signaal dat naar de gate input van de envelope gaat. (+5V )
Bij "note on" word de gaat +5V en start de ENV.

Alleen de output van het evelope signaal gaat naar de VCA
 
Ha die VCA ken ik. Concreet zoals ik het zou doen:
Keystep gate out > adsr gate in
Keystep velocity cv >Cv in vca2
 

Attachments

  • 20231212_142914.jpg
    20231212_142914.jpg
    218,7 KB · Bekeken: 28
Alleen de output van het evelope signaal gaat naar de VCA
Ja oké, maar de velocity vanuit de KSP moet toch ook de vca in?

Ha die VCA ken ik. Concreet zoals ik het zou doen:
Keystep gate out > adsr gate in
Keystep velocity cv >Cv in vca2
Je zegt; Keystep gate out > adsr gate in
Keystep velocity cv >Cv in vca2
Maar de gate/envelope moet toch ook de vca1 in anders krijg je toch geen envelope signaal in de vca?
Je moet toch én envelope en velocity beide in de vca krijgen die samen het signaal uit de Brains beïnvloeden.
Of praten we langs elkaar heen?
Best lastig zo op afstand natuurlijk.

Ik heb geprobeerd; Keystep gate out > adsr gate in en vanuit adsr de vca1 in
Dan vca 1 out > vca 2 en velocity van KSP en dan vca 2 audio uit naar mixer.
Kan ook maar klonk iets zachter
Voor mij klinkt vca1 > velocity vca1 in > gate en dan out doorlussen naar vca 2 in en audio vanuit Brains > cv in van vca2 en dan audio 2 out naar mixer.
Dat geeft bij mij het beste resultaat.
 
Zie ook de foto, de twee connecties die ik expliciet noemde zijn op de foto niet aangesloten aangezien ik geen KSP beschikbaar heb hier. Als geluidsbron heb ik een noise module genomen.
Vca1 wordt gebruikt om met de envelope output het volume van het audio signaal te beïnvloeden. De output van vca1 gaat naar de audio input van vca2. Met de velocity cv wordt vca2 dan gebruikt om ook weer het volume te beïnvloeden.

Als ik het goed begrijp heb je de audio output van de oscillator op een CV input aangesloten. Dat zou ik in het algemeen afraden, want een normale VCA reageert alleen op positieve voltages. De helft van de geluidsgolf uit de osc zit onder nul, maar die wordt genegeerd door de vca. Je verliest dan dus een deel van het signaal.
 
Back
Top