Keystep Pro vraagje

Ja, ik zie bij jou dat je de gate op vca1 hebt en daaronder de noise en die via de output doorlust op de vca2 in en dna heb je nog iets op de vca2 cv in en dan gaat de out van vca2 ergens naar toe.
Ik heb even gedaan zoals bij jou op de foto; vca1 cv in de gate en bij in (positie 2) dipv de noise zoals bij jou de brains out, dan lus ik vanuit de cv1 out door naar de in van de vca2 en zet op cv in de velocity en de out van 2 gaat naar de mixer, dn krijg ik een continue signaal en als ik dna op d ekeystep een andere key inspeel dan krijg ik een andere toon maar er is geen gate.
Haal ik dan de velocity eruit dan blijft de toon ook continue maar wordt die iets zachter, ik krijg geen gate.
Het werkt alleen als ik de brains op cv in zet in vca 1 of 2, dat maakt niet uit maar of de gate en de velocity beiden in de vca1 en dan de out doorlussen in de vca2 in.
In ieder geval wordt of de velocity samen met de gate doorgelust en achter de Brains op vca 1 in geplaatst of de Brains wordt helemaal aan het begin geplaatst en krijgt de gate daarna die dan doorgelust worden en komt de velocity op vca2 cv in en daaronder de lus vanuit vca 1 out.
De brains geeft een continue toon dus die moet toch onderbroken worden door de gate dus die moet er dan toch achter pgeplaatst worden in de vca?
Als ik het goed begrijp heb je de audio output van de oscillator op een CV input aangesloten. Dat zou ik in het algemeen afraden, want een normale VCA reageert alleen op positieve voltages. De helft van de geluidsgolf uit de osc zit onder nul, maar die wordt genegeerd door de vca. Je verliest dan dus een deel van het signaal.
Begrijp ik maar waarom krijg ik dan als ik de Brains op de middelste inputs zet (vca in) een continue signaal, ik krijg dan geen envelope?
Ook als ik de velocity er tussen uit haal is het exact hetzelfde; dan kan ik het met één vca af met de Brains op de in en gate op cv in heb ik een continu signaal maar als ik de Brains op cv in (de bovenste) plaats en daaronder de gate dan heb ik wel een envelope, alleen mis ik dan velocity in dit geval.
Kan het zijn dat het met noise net andersom werkt omdat je dan geen keyboard gebruikt ?
 
Je bedoelt alles van hetzelfde merk of bedoel je iets anders?
Ik gebruik alle merken door elkaar en volgens mij is het zo dat de ene module max bijv 5 volt kan hebben terwijl iets anders 10 v uitstuurt of andersom of heb ik 't mis?

Alles wat eurorack is, ongeacht het merk. Modules die max 5 volt hanteren, hanteren ook -5 volt en daar heb je 10 volt voor nodig, om dat hele spectrum te kunnen bereiken. Een module die van 0 tot 10 gaat, en 6 volt uitstuurt, zal als 1 volt worden geïnterpreteerd door een module die van -5 tot 5 gaat.


M'n vca heeft een cv in, een in en een out, dat zijn 2x in en 1x uit bij elkaar

Nee, da's 1x CV in, 1x audio in, en 1x audio out.

Wat voor mij hielp, was om CV te zien als vervanging voor je handbewegingen. Een VCA is niets meer dan een volumeknop, die je met CV open en dicht kan doen. Daar moet dus audio doorheen (1x in, 1x uit) en een CV-signaal (1x in).


Gate en velocity zijn toch gewoon zowel midi als modular termen of bedoel je iets anders wat ik door elkaar haalde?

Velocity is geen term binnen modular. Ben het althans nog niet tegengekomen. Is ook logisch, want het effect van midi-velocity merk je in het volume en timbre -- en da's precies wat je uit elkaar trekt bij modular.


maar de velocity vanuit de KSP moet toch ook de vca in?

Nee. Er gaat geen velocity in je modular. Alleen CV.


Ja, da's duidelijk

Dan snap ik jouw vorige vraag misschien niet? Want zodra het signaal uit je KSP komt (en dus is geconverteerd) is het alleen nog maar een CV-signaal. Dat je velocity als bron gebruikt om te converteren, zorgt misschien voor spraakverwarring.


Maar je bent inmiddels weer een paar vragen en antwoorden verder, en ik ben nog niet bij met lezen, excuses als ik nu dingen dubbel benoem.
 
De gate gaat naar de gate in van de envelope.
Die envelope naar de cv input van AMP envelope en op de audio i/o gaan en komen de VCO's

Als je dat werkend hebt kun je de KSP velocity cv naar de cv in van een tweede vca doen.

Dan doe je op de i/o of de vco's of haal de het envelope signaal daar door heen.
 
Ik heb even een foto gemaakt voor de duidelijkheid.
Je ziet de vca die op z'n kop zit want anders paste hij niet in de case want het is een diepe module dus de cv in zit onderaan en de outs zitten bovenaan.
Dit is zoals ik het nu heb; de Brains in cv in de gate vanuit de Behringer eronder, dan wordt de out doorgelust naar de in van vca 2 en erboven de gele voor velocity vanuit de keystep en dan vanuit de out met de blauwe naar de mixer.
Als ik de Brains in de in doe (middelste) krijg ik alleen een continue toon zonder gate.
 

Attachments

  • P1010075.JPG
    P1010075.JPG
    187 KB · Bekeken: 31
Kan het niet zien.

Maak nu gewoon een patch met VCO VCA en envelope.
Als die werkt doe je de tweede VCA ertussen.

Details 1 post terug
 
Alles wat eurorack is, ongeacht het merk. Modules die max 5 volt hanteren, hanteren ook -5 volt en daar heb je 10 volt voor nodig, om dat hele spectrum te kunnen bereiken. Een module die van 0 tot 10 gaat, en 6 volt uitstuurt, zal als 1 volt worden geïnterpreteerd door een module die van -5 tot 5 gaat.
Ah, dat zal de verwarring zijn voor mij.
Nee, da's 1x CV in, 1x audio in, en 1x audio out.
Wel gek dat bij mij de Brains dan in cv moet en de gate in de vca in, zie de foto anders krijg ik geen envelope.

Wat voor mij hielp, was om CV te zien als vervanging voor je handbewegingen. Een VCA is niets meer dan een volumeknop, die je met CV open en dicht kan doen. Daar moet dus audio doorheen (1x in, 1x uit) en een CV-signaal (1x in).
Duidelijk.

Nee. Er gaat geen velocity in je modular. Alleen CV.
Maar op de Keystep heet het Velocity/mod bij de outs voor cv.
Dan snap ik jouw vorige vraag misschien niet? Want zodra het signaal uit je KSP komt (en dus is geconverteerd) is het alleen nog maar een CV-signaal. Dat je velocity als bron gebruikt om te converteren, zorgt misschien voor spraakverwarring.
Dat zal het zijn omdat velocity op d ekeystep staat waar de connector ingaat, net als gate en pitch, dat zijn namen.
Dat er stroom loopt is duidelijk maar je moet toch weten waar de kabeltjes in moeten dus hebben ze het een naam gegeven anders zou ik gate out op de KSP op m'n cv ingang van m'n oscillator kunnen aansluiten.
 
Maar op de Keystep heet het Velocity/mod bij de outs voor cv.

Check. Daarmee wordt bedoeld "een stroompje met een waarde gebaseerd op de hoeveelheid velocity". En zodra het eruit is, is het "puur" cv. Die je vervolgens het effect van velocity kunt gaan geven, maar dan moet je je modular uitleggen hoe, die kent de term niet, zeg maar.

Je foto is niet scherp genoeg om goed te kunnen aflezen waar het scheef gaat.

Ik heb het vermoeden dat je ook nog even het onderscheid moet gaan zien tussen gate, trigger, en een continue cv. Continue cv gebruik je om die handbeweging te bedienen, van de volumeknop (cv in op je vca). De vorm van die beweging kan je bepalen met een envelope (rise/fall, adsr), die stuurt cv uit, naar de vca. Maar dan heeft 'ie wel een tikkie op de schouder nodig, om te weten dat 'ie die lijn moet tekenen, en dat doe je met een gate-signaal (gate in op de envelope).

Lekker proberen, zoals @flyweight al zegt - en als je alsnog omhoog zit, zou een scherpere foto helpen.
 
Maak nu gewoon een patch met VCO VCA en envelope.
Als die werkt doe je de tweede VCA ertussen.
Heb ik gedaan, zie m'n antwoord hieronder als response op @MPCman
Ook als ik de velocity er tussen uit haal is het exact hetzelfde; dan kan ik het met één vca af met de Brains op de in en gate op cv in heb ik een continu signaal maar als ik de Brains op cv in (de bovenste) plaats en daaronder de gate dan heb ik wel een envelope, alleen mis ik dan velocity in dit geval.
Op m'n vca van Doepfer is de bovenste ingang cv in, als ik daar een envelope in plaats en de Brains out (audio) en dan de out de mixer in krijg ik geen envelope, alleen een continue toon die door op de keys te drukken wel van toonhoogte verandert maar continue blijft.
Zet ik de Brains op cv in en de gate eronder op de in dan heb ik wel een envelope.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat de etikettering op de Doefer niet klopt maar dat kan ik me niet voorstellen.

Kan het niet zien.
Kijk op de foto, dan zie je vanuit de adsr een bruine draad die in de middelste connector van de doepfer gaat, kijk op de foto op de vorige pagina en dan zie je dat bij de middelste connector in staat en eronder out en de andere is voor cv, dat is de zwarte (audio) die vanuit de Brains out komt en dan zie je een witte die doorgelust word naar de in in vca2, de gele is de velocity vanuit de KSP, die gaat de cv in en de blauwe gaat de mixer in.
De module zit op z'n kop zoals al eerder gezegd omdat ik anders de vca niet in m'n case kreeg, hij was te diep.
Alleen op deze manier zoals op de foto kan ik op m'n keystep de Brains bespelen/sequence maken als ik het omdraai heb ik een continue toon.
Dit is toch echt hoe het werkt bij mij, misschien vreemd maar zo zit het toch echt geconnect en het werkt prima, je wil toch niet zeggen dat ik met een continue toon zonder envelope aan de gang moet, dat zou een vreemde manier van muziek maken zijn denk ik.
Om het nog wat duidelijker te maken even een geluidsopname met 2 stukjes; de eerste is met een gate de tweede zoals jullie zeggen dat ik moet aansluiten, ik raak vier keer een andere toets aan maar het is een continue toon maw; er is geen gate.
Snappen jullie het nog? :D
 

Attachments

  • voorbeeld.mp3
    1,4 MB
Ik snap er niets van.

1 om het velocity signaal te testen sluit de velocity cv op de freq cv in van een vco of zelfresonerend filter.
Hoor je dat de frequentie hoger gaat hoe harder je aanslaat?

Ja? ok ga verder... zoniet moet de KSP goed worden ingesteld.

Hier een basic patch van 3 vco's en noise naar een mixer.
Die dan een filter in gaan.
De vca doet het volume met een envelope
een een tweede envelope doet het filter.

Let op de gate gaat nog de envelope in.

Als je nou dit eens opzet,

IPV 3 vco's + noise en mixer gewoon 1 vco.

Als dat werkt doe je de tweede vca ertussen.

Dan haal je de envelope output eruit,
die stop je in het middelste gat van vca[2]
en de output het onderste gat verbind je met het bovenste gat van vca[1]

Nu heb je 1 gat over :-)

Daar douw je het velocity signaal in.


1702400331423.png
 
Je foto is niet scherp genoeg om goed te kunnen aflezen waar het scheef gaat.
Oké, ik heb nog even een foto gemaakt met alleen een gate en Brains en de out naar de mixer, de module zit op z'n kop vanwege diepte maar dit is zoals het goed speelt, luister naar de geluidsopname; zwart is de brains, bruin is de envelope en blauw is out die de mixer ingaat.
Kan jij het mij uitleggen wat er fout is want als ik de brains in audio in doe en de gate in cv in dan krijg ik geen gate maar een continue toon.
 

Attachments

  • P1010076.JPG
    P1010076.JPG
    150,3 KB · Bekeken: 30
Ik snap er niets van.
Ik ook niet maar kijk naar de laatste foto en wat ik erbij heb gezet, het gaat in tegen wat jullie vertellen en het klinkt onlogisch maar je hoort aan de geluidsopname dat het precies is wat het is.
Als Brains in audio in gaat en de envelope de cv in dan heb ik geen gate, andersom wel.
 
1 om het velocity signaal te testen sluit de velocity cv op de freq cv in van een vco of zelfresonerend filter.
Hoor je dat de frequentie hoger gaat hoe harder je aanslaat?

Zet eerst deze op:

1702402642483.png


En dan deze:

1702402683492.png
 
Let er op dat de manual gain bij beide vca's op 0 moet staan. Als deze hoger dan nul is heb je de VCA continue open staan, dit veroorzaakt mogelijk de constante toon die je hoort wanneer je geen noten speelt.
De CV potmeter kan je vol open draaien tenzij je tegen vervorming aanloopt.
 
Vergeet even het velocity verhaal en kijk nou naar de laatste foto, daar zit geen velocity bij, alleen een gate (bruin), Brains (zwart) en bluaw (audio out) en luister naar de geluidsopname en leg dan uit waarom ik op die manier wel een gate krijg en andersom een continue toon?
Voor mij werkt het prima en andersom heb ik geen gate/envelope dus patch ik het zo als op de foto, dan werkt het goed.
Ik kan er niets anders van maken.
 
Alles wat eurorack is, ongeacht het merk. Modules die max 5 volt hanteren, hanteren ook -5 volt en daar heb je 10 volt voor nodig, om dat hele spectrum te kunnen bereiken. Een module die van 0 tot 10 gaat, en 6 volt uitstuurt, zal als 1 volt worden geïnterpreteerd door een module die van -5 tot 5 gaat.
Hier ben je mij kwijt. 6V is toch gewoon 6V?
 
Kon m'n vorige post als antwoord op @flyweight niet meer aanpassen of verwijderen helaas, dus lopen dingen nu door elkaar

Let er op dat de manual gain bij beide vca's op 0 moet staan. Als deze hoger dan nul is heb je de VCA continue open staan, dit veroorzaakt mogelijk de constante toon die je hoort wanneer je geen noten speelt.
De CV potmeter kan je vol open draaien tenzij je tegen vervorming aanloopt.
Dit is 'm, even op nul gezet en de brains nu op audio in en gate op cv in en het werkt.
Doordat andersom patchen wel werkt als de gain openstaat wordt je dus op het verkeerde been gezet, en jullie ook uiteindelijk.
Weer wat geleerd, het is wat dat modular. :o:
Thanks! :okdan:

Nog wel een opmerking; gewoon gate en audio gaat prima mar als ik velocity wil dan moet ik gate en velocity in vca 1 en dan de out doorlussen naar audio in op vca 2 en de brains moet d toch op cv in van vca 2 ander heb ik geen velocity op de een of andere manier en dna gaat de audio vanaf 2vca2 out naar de mixer.
 
Laatst gewijzigd:
volgens mij klopt dat ook niet.

+6V blijft +6v als je dat naar een module die bipolar +-5V doet zal die maar tot +5V

Wel als je +10V neemt en je gebruikt een offset van -5V van heb je +-5V (10vpp)
 
volgens mij klopt dat ook niet.

+6V blijft +6v als je dat naar een module die bipolar +-5V doet zal die maar tot +5V

Wel als je +10V neemt en je gebruikt een offset van -5V van heb je +-5V (10vpp)
Ja, goed beschouwd zou je als gebruiker verwachten dat de ontvangende module reageert alsof er 5 V ontvangen wordt. Dat zal 9 van de 10 gevallen ook wel gebeuren.
Als fabrikant zou ik zeggen dat het gedrag niet gedefinieerd is.
 
Back
Top