SonicLAB Oceanic

Een nieuwe plug-in van SonicLAB de Oceanic.

Oceanicvisuals.001.png
 
Ik kom het ook niet laten. Erg inspirerend. Het stemmen van Wavebot vind ik wel een crime. (of ik snap het niet 🙂)
 
Klinkt tof, maar ik vraag me of wat daar nog bij zou moeten? Klinkt als een al ‘affe’ soundscape.

Daar zit wel iets in, denk ik. Misschien komt het omdat je het in die richting moet zoeken, wil je als ontwikkelaar nog met iets nieuws komen. In het algemeen, er is sprake van een zekere verzadiging van "nieuwe" geluiden die uit de hedendaagse synths en plugins rollen. Zo nieuw is het vaak niet meer. Het actieve draadje over de Novation Peak maakt dat ook duidelijk, er komen patches voorbij die soms mooi klinken, maar er is maar weinig bij wat echt radicaal anders is dan we al kennen. In iets andere vorm, of met een andere nuance, we hebben veel al 'ns eerder gehoord.

Biologie is de beperkende factor, niet technologie. Onze oren zullen, van alle mogelijke geluiden die kunnen bestaan, maar een beperkt deel daarvan als fraai of artistiek bruikbaar ervaren. Er valt misschien niet meer zoveel te ontdekken dat echt nieuw is, dus dan moeten we verder gaan dan geluiden an sich. Gegenereerde soundscapes over langere tijd is een mogelijkheid. Eigen inbreng is dan inderdaad wellicht wat beperkter.
 
Om wat anders te horen kun je klanken layeren,een soort van kruisbestuiving.
Ja,er is echt een verzadiging opgetreden.Daarom ook bij de hardware,bv Korg van Kronos naar Nautilus gegaan,een nieuw jasje om de verkoop terug wat op gang te krijgen.De Montage naar de nieuweMontage M,tja,nieuwe looks doet verkopen.
 
Daar zit wel iets in, denk ik. Misschien komt het omdat je het in die richting moet zoeken, wil je als ontwikkelaar nog met iets nieuws komen. In het algemeen, er is sprake van een zekere verzadiging van "nieuwe" geluiden die uit de hedendaagse synths en plugins rollen. Zo nieuw is het vaak niet meer. Het actieve draadje over de Novation Peak maakt dat ook duidelijk, er komen patches voorbij die soms mooi klinken, maar er is maar weinig bij wat echt radicaal anders is dan we al kennen. In iets andere vorm, of met een andere nuance, we hebben veel al 'ns eerder gehoord.

Biologie is de beperkende factor, niet technologie. Onze oren zullen, van alle mogelijke geluiden die kunnen bestaan, maar een beperkt deel daarvan als fraai of artistiek bruikbaar ervaren. Er valt misschien niet meer zoveel te ontdekken dat echt nieuw is, dus dan moeten we verder gaan dan geluiden an sich. Gegenereerde soundscapes over langere tijd is een mogelijkheid. Eigen inbreng is dan inderdaad wellicht wat beperkter.
goede post! Het ‘probleem’ is misschien dat dergelijke soundscape geluiden de ruimte moeten krijgen in de muziek. Ga je er te veel bijdoen of ze in een volle mix plaatsten dan klinkt alles hetzelfde en hoor je de details van het geluid niet meer. Er gebeurd vaak zoveel in die sounds en ze klinken al zo goed dat je er al meteen een soundscape van 10 minuten mee kan maken door een paar toetsen in te duwen en een beetje aan de filter draaien, bij wijze van dan. Je hoeft zelf niet meer zo veel te doen.
 
Daar zit wel iets in, denk ik. Misschien komt het omdat je het in die richting moet zoeken, wil je als ontwikkelaar nog met iets nieuws komen. In het algemeen, er is sprake van een zekere verzadiging van "nieuwe" geluiden die uit de hedendaagse synths en plugins rollen. Zo nieuw is het vaak niet meer. Het actieve draadje over de Novation Peak maakt dat ook duidelijk, er komen patches voorbij die soms mooi klinken, maar er is maar weinig bij wat echt radicaal anders is dan we al kennen. In iets andere vorm, of met een andere nuance, we hebben veel al 'ns eerder gehoord.

Biologie is de beperkende factor, niet technologie. Onze oren zullen, van alle mogelijke geluiden die kunnen bestaan, maar een beperkt deel daarvan als fraai of artistiek bruikbaar ervaren. Er valt misschien niet meer zoveel te ontdekken dat echt nieuw is, dus dan moeten we verder gaan dan geluiden an sich. Gegenereerde soundscapes over langere tijd is een mogelijkheid. Eigen inbreng is dan inderdaad wellicht wat beperkter.
Volkomen mee eens. Hoewel we zijn vandaag de dag wel weer goed bezig met de aansturing van geluid. Maar zou wel wat meer creative UI willen zien met hardware synths. Echter met de weergave wordt 'Immersive Sound' vaak onderschat en men kijkt vaak naar de 2 kampen die voor of tegen zijn. Oceanic WaveCC is namelijk bijzonder interessant daarvoor en ik zit ook gelijk aan andere bronnen te denken in de vorm van een TeslaCoilCC (geen idee of iemand dat al gemaakt heeft). Moet er wel bij zeggen dat ik meer bezig ben met het creëren van geluids effecten en als het muzikaal is dan via Stepic van Devicemeister. Misschien dat we wel te veel uitgaan van bepaalde muziek stylen?
 
Als ik de CC van WaveCC zou willen doorsturen naar mijn eurorack, dan gaat dat via de aux-uitgangen van een Kenton Pro Solo of zo? Of een FH-2 van Expert Sleepers?
 
aansturing via WaveCC naar exernal synths (de vraag van @deathspell gedeeltelik beantwoord?, je hebt DC out nodig, als ik het goed via een interface, ik ziet dat FH-2 midi doet, wat natuurlik ook zeer goed werkt, meerdere oplossingen);

deze video werd vandaag geplaatst;



de hele playlist (waar ook ineens iets van Bach tussen zit, een foutje, maar even lekker luisteren);

 
Ik heb het even gecheckt met de ontwikkelaar - die overigens razendsnel reageert - omdat ik het niet op de website van Sonic Lab kon vinden, maar voor Oceanic heb je minstens OSX Monterey nodig...

Dat wordt 'm voorlopig niet voor mij dus.
 
Iemand al meerdere wavebots door oceanic laten "aansturen". 2e wavebot wil niet luisteren in Oceanic. Onder Windows (Reaper) hier moet je een portnummer aanpassen / toekennen. Maar hoe staat niet in de handleiding.
 
die kende ik niet, is leuk voor het A-typische software draadje...
Heb effe een nieuwe discussie aangemaakt.
 
Iemand al meerdere wavebots door oceanic laten "aansturen". 2e wavebot wil niet luisteren in Oceanic. Onder Windows (Reaper) hier moet je een portnummer aanpassen / toekennen. Maar hoe staat niet in de handleiding.

je bent eruit (het staat duidelik in de handleiding, sja, elke deel, heeft zijn eigen handleiding, wat eerst even verwarrrend is)?
 
je bent eruit (het staat duidelik in de handleiding, sja, elke deel, heeft zijn eigen handleiding, wat eerst even verwarrrend is)?
Ja Er zijn dus drie handleidingen. Voor elk deel 1. Je kan linksonder in een veld in Wavebot zelf,poortnummer aangeven. De eeste wavebot pikt Oceanic zelf op, de 2e, 3e en 4e wavebot zelf ff invullen. Las ook dat Mac dit zelf doet. Nu nog kijken hoe ik midicc met Wavecc in Reaper naar de juiste vst kan jassen en later Wavecc in VCV.
 
Laatst gewijzigd:
voor windows gebruikers van Oceanic;

in mijn geval worden in alle DAWs, en op 2 systemen, de poorten van de Wavebots, bij het (her)laden van een projekt, een projekt dat al is gemaakt...., met de Wavebots, de poorten ingevoerd, en het werkt.

maar wanneer ik het projekt weer laadt, later, alleen de eerst Wavebot die ik tevoorschijn tover, i.e. zichtbaar maak, krijgt info van Oceanic, de andere 3 niet.

ik moet de poort nummer opnieuw invoeren.

dit leek mij, gezien de manual, niet de bedoeling, de poorten zouden moeten werken. en het enige wat werkt is; dat de poort nummers worden onthouden.

(ik zit in een heel moeizame 'diskussie' met de developer, ik krijg m niet uitgelegd, lijkt het, halsstarrig, noem ik het, en anderen... goed, hij blijft antwoorden.)

dus; ik maak een project, met b.v. 4 wavebots, doe netjes de poort nummers.

ik laad dat projekt later weer, dan heeft meer 1 van de wavebots connectie met oceanic. en moet ik van de andere 3 de poortnummers opnieuw overtikken....
 
Net nieuwe update. Ik hoop dat het bovenstaande -in Windows elke keer poornummers intikken- niet meer nodig is.

ja eindelik hebben ze me serieus genomen, maar het is nog steeds nodig, behalve in Bitwig Studio.

in andere DAWs; nou ja, de plugins moeten zichtbaar zijn, om naar Oceanic te luisteren. ik weet niet of dat de hele tijd nodig is. ik wilde al gisteren een e-mail sturen, dat het gedeeltelijk verholpen was.

eerst wilde de developer het niet geloven..... gisteren kreeg ik een e-mail, niet de algemene e-mail, dat het was opgelost. die heb ik meteen getest. maar het loopt nog niet foutloos.

ik ga, eerst meld ik het, want het was een verwarrende en frusterende e-mail wisseling, en dan zal ik test video's maken, om het op te lossen. want ik neem aan... dat ze me nu wel serieus nemen....
 
Met de update hier in Reaper Windows10, accepteerd een tweede Wavebot alleen het poortnummer van de eerste 4778, als ik iets anders intyp zet deze het terug naar 4778. Niet echt een verbetering :-(
 
Back
Top