Bitwig en Presonus lanceren "DAWproject", open uitwisselingsformat tussen DAWs

Screenshot 2023-09-27 at 15.40.24.png


Bitwig en PreSonus willen het makkelijker maken om projecten tussen verschillende DAWs uit te wisselen. De twee lanceren daarom samen DAWproject, een vrij, open bestandsformaat dat het mogelijk maakt projecten in het ene DAW op te slaan en vervolgens te openen in een DAW van een andere maker.

Het DAWproject format is een zogenaamd containerbestand waarin audio, notities en plug-in data samen met project- en metadata wordt opgeslagen, met behulp van XML data. Informatie over tracks, midi, en automation wordt ook meegenomen, net als clips en de indeling van de clip-launcher.


Het nieuwe bestandsformaat wordt vooralsnog ondersteund door Bitwig Studio (5.0.9) and Studio One (6.5). Meer info: Bitwig and PreSonus are making it easy to share projects between programs
 
Hopelijk voor Bitwig heeft dit meer succes dan hun CLAP formaat, want dat is een grote flop.

Is het nu dan al bekend dat CLAP mislukt is? Zulke dingen kosten toch gewoon wat tijd om door te dringen?
 
Hopelijk voor Bitwig heeft dit meer succes dan hun CLAP formaat, want dat is een grote flop.
Waar maak je dat uit op? aantal pluginmakers dat het heeft opgepakt of al plugins heeft uitgebracht valt helemaal niet tegen.
En dit soort veranderingen zijn een zaak van lange adem, hoeveel makers zijn niet jaren op vst2 blijven plakken terwijl vst2 al lang niet meer gesupport werd?
en das dan nog een platform waar niemand onderuit kon.
Ik gok dat dit formaat uiteindelijk bedoeld is om met meer mensen en meer DAWS online samen te kunnen werken. Vanaf het begin van Bitwig stond dat hoog op hun lijstje, maar het is nooit gerealiseerd.
Ik kijk er niet van op als er over een jaar of zo een mogelijkheid is waarmee BW gebruikers onderling kunnen samenwerken, idem S1 gebruikers en onderling.
Beide partijen zijn ieder te klein om zoiets zelfstandig te kunnen maar er zijn al zat DAW om mee te concurreren, maar nu worden online DAWs ook nog eens steeds volwassener.
 
Ik blijf me verbazen dat ze keer op keer development tijd verspillen aan van die randzaken, terwijl hun (rommelige) DAW nog zoveel TL&C nodig heeft qua bugs en functionaliteit.

(Ben met deze stiekum wel errug blij want ik ben aan het verhuizen naar Studio One ; de vele projecten overzetten gaat nu super snel. Eind oktober stopt mijn plan. :okdan: )
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Is het nu dan al bekend dat CLAP mislukt is? Zulke dingen kosten toch gewoon wat tijd om door te dringen?
Misschien te vroeg om te zeggen, maar ik koop/update best eens plugins en bij de installatie kom ik de CLAP optie nog steeds maar zelden tegen. Volgens mij een stuk minder dan het ook wat obscure (maar wel al veel oudere) AAX dat voor ProTools gebruikt wordt bijvoorbeeld.
 
aantal pluginmakers dat het heeft opgepakt of al plugins heeft uitgebracht valt helemaal niet tegen.
Onder dat aantal pluginmakers is maar 1 grote naam en dat is U-He, en dan ook nog enkel maar met wat beta's. CLAP is bijna anderhalf jaar geleden gelanceerd en tot hiertoe is er nog zo goed als niks van te merken. De meeste van de kleinere pluginmakers die wel CLAP aanbieden ondersteunen niet eens de polyfone modulatie die CLAP biedt, dan kan je evengoed gewoon bij VST2/3 blijven.
Zolang ze geen grote DAW- of pluginmakers aan boord krijgen zal er ook niet veel veranderen. Zelfs nu Presonus en Bitwig samenwerken aan DAWproject heeft Studio One nog steeds geen CLAP support.

DAWproject is ook weer zoiets dat eigenlijk nooit echt een succes kan worden omdat DAWs veel te veel verschillen qua mogelijkheden en ingebouwde plugins. Je kan dan misschien je projecten wel openen in een andere DAW, maar verwacht niet dat het nog hetzelfde zal klinken.
 
dat het nog hetzelfde zal klinken.

valt best mee, niet 100% maar toch best ok 90%. ben best verrast daarover. zo worden alle pluginstates, native of 3rd party, 1 op 1 overgezet ook bijv. de interne EQ's worden heen en weer vertaald.
audio en midi keurig over.

alleen de clip launcher niet, die heeft presonus niet (of ik heb hem nog niet kunnen vinden :D )

best wel cool, ik kan nu de track begonnen in BWS doorzetten in Studio One...
 
Onder dat aantal pluginmakers is maar 1 grote naam en dat is U-He, en dan ook nog enkel maar met wat beta's. CLAP is bijna anderhalf jaar geleden gelanceerd en tot hiertoe is er nog zo goed als niks van te merken. De meeste van de kleinere pluginmakers die wel CLAP aanbieden ondersteunen niet eens de polyfone modulatie die CLAP biedt, dan kan je evengoed gewoon bij VST2/3 blijven.
Zolang ze geen grote DAW- of pluginmakers aan boord krijgen zal er ook niet veel veranderen. Zelfs nu Presonus en Bitwig samenwerken aan DAWproject heeft Studio One nog steeds geen CLAP support.

DAWproject is ook weer zoiets dat eigenlijk nooit echt een succes kan worden omdat DAWs veel te veel verschillen qua mogelijkheden en ingebouwde plugins. Je kan dan misschien je projecten wel openen in een andere DAW, maar verwacht niet dat het nog hetzelfde zal klinken.
Het is ook niet realistisch dat een pluginmaker veel energie in een extra formaat steekt, alleen omdat er een extra formaat is. Dat kan nooit uit.
Ik denk dat de strategie achter clap anders is:
1) een kleine maar fanatieke groep gebruikers die voorop willen lopen met poly modulatie naar bitwig en u-h trekken en daarmee meer licenties verkopen
2) clap is niet alleen pluginformat maar ook ontwikkelomgeving die het eenvoudiger maakt om voor meer formats te ontwikkelen. Scheelt tijd en zorgt tegelijkertijd voor meer clap plugins.
3) poging om alternatief te hebben igv Steinberg vervelender wordt
4) u-he en bitwig zijn eigenwijze en tikje visionaire gasten, die doen niet perse voor de hand liggende zaken. die hebben eigen ambities
 
Nu duimen dat Presonus een firmware update voor de Faderport doet zodat alle functies ook in Bitwig werken. Vooral de LINK functie. Heerlijk om met je muiswijzer boven een knop te staan en een hoge resolutie stepped knop onder je vingers te hebben/of lange fader.
 
Hopelijk voor Bitwig heeft dit meer succes dan hun CLAP formaat, want dat is een grote flop.
Ik wil het niet gelijk een flop noemen maar het is inderdaad nog steeds niet het veelbelovende, U-HE Diva Clap is overigens uit de Beta sinds 1.4.6 (Diva Release Notes | u-he) maar heeft nog geeneens volledige MPE, dwz dat ze pitch sliding nog geeneens op hun agenda hebben staan, poly modulation is wel een mooie toevoeging maar dat is dan ook alles. Maar misschien heeft het inderdaad nog wat tijd nodig. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het op de native BW synths allemaal wel prettig is, poly modulation, voice stacking, ik kan het zeker waarderen.
 
Er bestond al zoiets als OMF (open media framework) waar mee aardig uitwisselbaar kon werken tussen DAWS. Maar het kwam met gebreken.
Volgens mij is er best markt voor een dergelijk initiatief, ik juich het toe.
 
Het klinkt wel leuk, maar iedere DAW heeft zijn eigen workflow/structuur en ingebouwde instrumenten/fx. Een bepaalde mate van cross-compatibility zal best kunnen, maar een universeel formaat dat in alle DAWs meteen goed werkt/klinkt zoals bedoeld lijkt me nog erg ver weg.
 
en niet hetzelfde aantal imputs, outputs, dezelfde plugins, een even snelle computer. Maar daar is renderen voor.
 
Nu duimen dat Presonus een firmware update voor de Faderport doet zodat alle functies ook in Bitwig werken. Vooral de LINK functie. Heerlijk om met je muiswijzer boven een knop te staan en een hoge resolutie stepped knop onder je vingers te hebben/of lange fader.
Dat zou mooi zijn !
 
In ander nieuws: Presonus is ook een Beta voor Linux begonnen. Alleen heeft dat dan weer de Wayland grafische compositing manager nodig wat echt een heel vreemde keus is.

Ik vind het wel mooi om te zien dat bedrijven proberen samen te werken, in plaats van elkaar weg te concurreren.
 
Da's interessant. Aangezien Bitwig sinds de eerste versie op Linux draait zou dat de reden kunnen zijn dat juist Presonus en Bitwig elkaar hebben opgezocht.
En aangezien Presonus audio interfaces maakt klinkt het niet onlogisch dat daar straks ook Linux drivers voor gaan komen.
 
Back
Top