Hulp met solderen

Paterfiets

Nieuwkomer
Lid sinds
5 november 2020
Berichten
15
Locatie
Nvt
Hallo,

Ik ben op zoek na iemand die voor mij een soldeerklusje kan doen, het betreft een midimuso CV12, en indien alles goed verloopt mischien in de toekomst nog af en toe een leuke DIY eurorack module..

Ik hoor het graag !

Mvg
 
Dit is de toch wel 1 van de makkelijkste diy kit die ik gesoldeerd heb.ik denk dat als je nog nooit gesoldeerd hebt,en een uurtje of 2 oefent op een Perfboard,met misschien een instructiefilmpje op yt,niets bijzonders nodig,goedkoop soldeerboutje waar vaak een buisje tin bij zit.en een messing ding of sponsje om de punt van de bout schoon te houden. Als het mislukt lukt het de volgende keer wel.en dan heb je waarschijnlijk al de skills om een beginner diy eurorack module te solderen. Waarschijnlijk heb je hier helemaal niets aan :)
 
Ja, probeer het zelf 'ns, zo moeilijk is het niet. Met een goedkoop soldeerboutje lukt het ook wel. Om te oefenen kun je bijvoorbeeld een goedkoop bouwpakketje kopen, om het in de vingers te krijgen. Voor de meer complexere schakelingen heb je in de toekomst waarschijnlijk wat meer spullen nodig, maar als je toch van plan bent om je te richten op DIY Eurorack, handig als je het zelf kunt doen.
 
Oja, nog een tip, tegenwoordig soldeert men vaak met loodvrije tin, maar dat soldeert lastiger / minder fraai als tin met lood, tin met lood glimt als het gestolt is maar loodvrije tin word dof. loodvrije tin soldeer je met hogere temperatuur als loodhoudende tin. (Zo’n 375 of zelfs 400 graden) houd daar rekening mee als je een soldeerbout koopt. Lood tin is vaak rond de 185 a 200 graden voldoende)

Beide soorten tin kan je overigens niet door elkaar gebruiken.
als particulier mag / kan je nog steeds loodhoudende tin kopen. (Meestal verhouding 60 tin/40 lood)
 
Misschien leuk om te beginnen is een DIY workshop op Dutch Modular Fest volgen. 2 september in Utreg.
 
Oja, nog een tip, tegenwoordig soldeert men vaak met loodvrije tin, maar dat soldeert lastiger / minder fraai als tin met lood, tin met lood glimt als het gestolt is maar loodvrije tin word dof. loodvrije tin soldeer je met hogere temperatuur als loodhoudende tin. (Zo’n 375 of zelfs 400 graden) houd daar rekening mee als je een soldeerbout koopt. Lood tin is vaak rond de 185 a 200 graden
Voor loodhoudend tin is 180 a 200 de smelttemperatuur, maar daar kan je niet op solderen. Minstens 300C instellen. Ik soldeer loodhoudend zelfs op 355. De truc is dan niet te lang treuzelen, maar beide delen zijn dan tenminste warm zonder risico op koude verbindingen.
 
Hey mensen thanks voor alle tips en motivaties om het zelf te proberen maar helaas ben ik in de situatie beland waar dat door fysieke redenen gewoon niet meer gaat lukken. Dus als iemand, tegen vergoeding uiteraard, dit leuk zou vinden om te doen, nogmaals..., graag !!
 
Ik vind het, vooral in dit soort situaties, heel onhandig als de locatie niet in je profiel staat.
nvt…🫣
Ik ben dan toch enigzins benieuwd wat dat "vooral in dit soort situaties", heel onhandig maakt ?
 
Als je hulp nodig hebt, en als je als lokatie bv Rotterdam hebt, weet ik dat ik niet hoef te reageren.
Woon je in de Achterhoek echter....
Ah op die manier ! Nou ik had eigenlijk niet zo gedacht aan hulp aan huis voor dit klusje..

Trouwens ik had niet eens in de gaten dat dat bij mijn woonplaats stond. Waarschijnlijk vijf jaar geleden een keer ingevuld en het zou me niks verbazen als het er over vijf jaar nog staat haha..
 
Back
Top