Korg komt met acoustic synthese (superbooth)

ff door het artikel heen gescrolled en lijkt idd op klank opwekking ala rhodes.
Een hamer tikt een stemvork aan waar een spoel aan hangt die dan een ac uitspuwt..
De stemvork zelf kun je stemmen met de schuifjes.
Maar bij een rhodes worden alle signalen gesummed en gaan hier juist individueel een dac (DSP) in of een analoge resonator.
Bij een Rhodes dacht ik dat de spoel passief is maar bij de korg het je +50 v ala condesor mic.
Nu zit ik verder te denken want ik sta op het punt een rhodes te kopen.

Maar kan me voorstellen als je dus 73 rhodes tines individueel door een resonater laat gaan je ineens heel veel controller over de klank krijgt,
Ik ben erg benieuwd hoe dit klinkt en kunnen we makkelijk uittesten in eurorack door een Rhodes in bv de rings te duwen.

Wie weet komt er ooit een spacey itteratie op de Rhodes de Rhodes MK X met dsp resonator, envelopes, wavefolders...
 
Maar bij een rhodes worden alle signalen gesummed en gaan hier juist individueel een dac (DSP) in of een analoge resonator.
Bij een Rhodes dacht ik dat de spoel passief is maar bij de korg het je +50 v ala condesor mic.

Ja klopt, een Rhodes (die zonder verdere preamp en 'vibrato' (aka tremolo) etc) is net zoals een passieve electrische gitaar: de pickup-spoelen (bij de Rhodes oorspr. allemaal in serie), een volume-pot & een condensator en een tone-pot, output-jack, klaar.
 
Het leest een beetje als een rhodes met infinite sustain. Net als een ebow op gitaar. De mechanische trillingen worden opgepikt, electronisch versterkt en met een electromagneet weer teruggevoed het systeem in.
 
audio



Voor mij erg saai... geen dsp resonator .... Geen synth en lijkt ook out of tune.
Maar goed het basis concept is wel cool.
 
Laatst gewijzigd:
Wanneer gaan we de keyboard versie zien?
 
Ze hebben daar bij Korg Berlin kennelijk nogal veel tijd en budget om handen die ze toch op één of andere manier moeten vullen en opmaken.
 
audio



Voor mij erg saai... geen dsp resonator .... Geen synth en lijkt ook out of tune.
Maar goed het basis concept is wel cool.


Hmm, wat anderen ook al zeiden, de klank tot zover tikkie underwhelming. Zoals wel vaker leuk om technisch wat te fröbelen om het fröbelen zelf, en da's geldig zat (budget permitting...),
maar 't is illustratief om te zien hoe het enthousiasme van de Reverb-T-shirt meneer verdampte vanaf dat er wat te horen was.

OK, wellicht komen er nog wendingen bij de volgende development phases. Hun documentatie met die boekjes-maken-filmpje hebben ze in elk geval al op orde.
 
het kan natuurlijk alleen een poc zijn en zien en horen we hier alleen de klank opwekker.
Wat er uiteindelijk uitkomt is nog de vraag.
Als ik mijn fantasie zijn werk laat doen dan zal ik combineren met een dsp resonator en een hybride rodes synth maken.
met endless sustain, envelopes, wavefolder en 1 vco per voice.

Korg is wel de enige onder de grote die durft te experimenteren en daarom ben ik een korg fanboy.
Vergeet niet dat Korg key voor de analog 2nd revolution was.
 
het kan natuurlijk alleen een poc zijn en zien en horen we hier alleen de klank opwekker.
Wat er uiteindelijk uitkomt is nog de vraag.
Als ik mijn fantasie zijn werk laat doen dan zal ik combineren met een dsp resonator en een hybride rodes synth maken.
met endless sustain, envelopes, wavefolder en 1 vco per voice.

Korg is wel de enige onder de grote die durft te experimenteren en daarom ben ik een korg fanboy.
Vergeet niet dat Korg key voor de analog 2nd revolution was.
Op dit model zitten in ieder geval alvast weinig mogelijkheden tot tweaken. Ik realiseerde me niet dat de meeste knoppen voor een soort (gaar) toetsenbord zijn...
 
Een Rhodes klinkt ook nergens naar zonder versterker met goeie bak saturation. Ik zie/hoor wel mogelijkheden. Maar dan dit nog wel uitgebouwd worden.
Een uitgebreidere versie met meer octaven, een goed toetsenbord, midi en polyphonic aftertouch kan best interessant zijn. Je kan de boventonen van de sustain los aansturen, dus dat kan op die manier erg expressief zijn.
Een andere afslag zou (semi)modular kunnen zijn. De lfo op de klank van de sustain was leuk, maar met cv kan je daar in-patchen wat je wil. Je zou de hele feedback loop patchable kunnen maken en daar filters, delays of ring mods in kunnen patchen. Dan wordt het klank-pallet ook wat groter.
 
nou ja nergens naar wil ik niet zeggen maar een suitcase of fender twin voegt wel echt ballen toe aan het rhodes geluid.
Dat word mijn volgende ontdekkingsreis. Wat kun je allemaal met een Rhodes, een berg pedalen, eurorack en twee mooie amps, audio2midi en wat mics doen?

Anyhow poc lijkt nog erg ver van product.
 
Een goeie physical modelling hardware synth had ik ook leuk gevonden. Zoveel zijn er niet en Korg had deze vroeger wel. Ik mis in het Modwave/Opsix etc rijtje nog een Z1 opvolger.
Had ik ook van Korg verwacht en voorzien van midi 2.0. Dit concept is weliswaar interessant maar ik vraag me af hoe de aansturing gaat plaatsvinden. Als het net als de laatste Wavedrum niet via midi kan, dan wordt de klantenkring beperkt tot muzikanten die zich technisch vaardig genoeg vinden om het instrument fysiek te bespelen.
 
Bij de Wavedrum gaat het om speltechniek en niet zozeer om de soundengine. Er zijn zoveel variabelen bij speltechniek die moeilijk in MIDI om te zetten zijn of achteraf te editten. Dan kan je net zo goed direct de audio editten.
 
Mee eens. Het is een van mijn favoriete instrumenten. Ik ben technisch vaardig genoeg om de Wavedrum zonder midi op te nemen dus voor mij speelt het gemis van midi geen rol.
 
Back
Top