Korg komt met acoustic synthese (superbooth)

Dacht eerst de zoveelste physical modelling engine, maar lijkt echt iets akoestisch/bewegends te zijn? Ben benieuwd!
 
denk soort van piano, waar iedere knop een hamer is dat een element laat trillen.
Wat dat weer met een piezo mic word opgevangen.

Gieskes heeft een eurorack module waarmee je er percussie mee kan doen.
ik vind zulke dingen wel fijn klinken omdat het leeft.

ben benieuwd hoe dit klinkt.
 
denk soort van piano, waar iedere knop een hamer is dat een element laat trillen.
Wat dat weer met een piezo mic word opgevangen.

Gieskes heeft een eurorack module waarmee je er percussie mee kan doen.
ik vind zulke dingen wel fijn klinken omdat het leeft.

ben benieuwd hoe dit klinkt.
Ja, dat is ook een beetje het plaatje in mijn hoofd. Ben vooralsnog heel benieuwd. Hoop dat het resultaat verassend zal zijn.
 
Ziet er interessant uit en ook alsof het niet de hoofdprijs gaat kosten.
 
Dacht eerst de zoveelste physical modelling engine, maar lijkt echt iets akoestisch/bewegends te zijn? Ben benieuwd!
Een goeie physical modelling hardware synth had ik ook leuk gevonden. Zoveel zijn er niet en Korg had deze vroeger wel. Ik mis in het Modwave/Opsix etc rijtje nog een Z1 opvolger.
Maar iets electroaccoustisch is ook leuk. Hoewel de beschrijvingen die ik hier lees gewoon electrische pianos zijn. Een hamer met een elementje en een pickup is gewoon een Fender Rhodes. Daar vind ik dan weer niet zoveel aan...
 
ik denk dat alleen de exciter physical is en daarachter een resonator DSP ala rings etc en wellicht een filter.
De grap is dat een meganische exciter juist heel veel diepte kan hebben maar de resonator juist zorgt voor veel klank mogelijkheden.

Fender Rodes vind ik heel mooi. Ga er wellicht snel 1 kopen.
 
Een soort Mini-Rhodes? Nice, dit eens volgen.

Snapte eerst niet helemaal dat 'synthese' in die Acoustic Synthesis naam, dat zette me op verkeerde voet, terwijl dit juist 'the real deal' (in het klein) lijkt te zijn.
OK, synthese is samenstelling, da's iets anders dan emulatie.

Maar als ik de PR-baas-voor-advertentie-geronk daar was zou ik er ipv die 'Acoustic Synthese' iets als 'Organic Sound Generation' van maken. 8o)

OK, eerst maar eens meer te weten komen wat het nu allemaal wel en niet is.
 
Een goeie physical modelling hardware synth had ik ook leuk gevonden. Zoveel zijn er niet en Korg had deze vroeger wel.
Ja, dat klopt inderdaad. Maar in software is er best veel, die rekende ik in dit geval ook mee.
 
ik speculeer maar wat. Heb niets over dit gelezen alleen wat hier in dit topic staat,
De knoppen/toetsen veraden wel dat er een hamer zijn werk moet doen.
 
Wie weet is die postprocessing ook om meer note-range naar onder te geven?

Zoals het er nu mechanisch uitziet zal het zich in toy-piano regionen afspelen - tenzij Korg wat slims weet om deze formule te masseren?

freq.JPG


... maar ik neem aan dat er bij de Rhodes (etc) destijds ook al geprobeerd is het geheel te schalen voor minder gesleep.
 
Mooi concept dit. Het laten vibreren van de resonators gebeurt dus mbv elektromagneten, dus neem ik aan dat de methode van 'aanslaan' gemodelleerd kan worden.
Het signaal wordt vervolgens opgepikt als een condensator microfoon.
 
Mooi concept dit. Het laten vibreren van de resonators gebeurt dus mbv elektromagneten, dus neem ik aan dat de methode van 'aanslaan' gemodelleerd kan worden.
Het signaal wordt vervolgens opgepikt als een condensator microfoon.

Ik ging er zover maar even van uit dat die dertien spoelen de pickups zijn, zoals ook in een Rhodes. Maar grappig, aha, net andersom. @Tierelantijn bedankt voor die link.
 
"

How are the signals used?

The signals from the resonators are fed into a feedback system. Here we compare the live signal from the resonator with a target signal we are hoping to achieve. The result of this comparison is fed back to the balanced armature driver, allowing us to compensate for any mismatch between the two signals. This allows us to maintain the electronic control over the resonators while letting them really sing out their beautiful voices.
"


Dit stukje kan ik zo niet helemaal rijmen.

Eerst lijkt er verteld te worden dat het signaal komend vanaf de resonators slechts als een 'tussenproduct' te zien is, want er is een target-signaal.
En daar moet het gewoon zoveel mogelijk op gaan lijken, via die feedback-loop (servo).
Je zou dan kunnen zeggen dat deze servo-loop en alle mechanische dingetjes gewoon doodleuk weg kunnen, :?
want het moet toch als dat target-signaal gaan klinken. Stuur dat target-signaal dan gewoon door en be done with it. 8o) Maar OK, zo hebben ze het daar vast niet bedoeld.

Vervolgens lijkt de signatuur van de resonators alsnog wel hun eigen ding te mogen doen.

Wellicht geldt het ene (die servo-loop) voor bepaald deel vh freq-gebied (van elke toon), en die vrijlopende voor een ander deel ervan.

OK, blijven het volgen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top