kan je met je stem muziek maken? Ik bedoel: alles omzetten naar midi

Gisteren had ik een akoestische gitaar sessie met ableton naar midi gedaan en de tracking was 99% incl pitch bends ( alhoewel ableton wel chromatisch quatized )
De dag daarvoor was ik bezig met de Analog systems RS35 en kon daarmee ook stem - gitaar en cello tracken.
Dat kan goed heb ik al eerder gemerkt vooral met bassen. Het is bijna hetzelfde. Verschil niet te horen.
Ik ben het ook mee eens maar dat was zijn vraag niet.
Maar idd als je een idee neuriet en daarna met keys of gitaar de juiste noten opzoekt is dat erg goed voor je muzikale ontwikkeling.
Met het verzinnen van een tegenmelodie of een klank die er goed bij past zo is het dan uit te breiden.
Dat duurt allemaal veel te lang. Ik heb elke keer al dagen een gevecht met alle hardware tot leven wekken… en ik speel nul keys.
Als je totaal niet op toetsen kan spelen maakt dat niet uit. Want met `Het er tegenaan neurieten` en dat dan weer corrigeren in de DAW met de hand kun je een hele compositie maken.
Begin met loopje één vele keren `rond te laten draaien` daarna er weer een melodie er overheen volumes afstemmen weer wat erbij verzinnen enzovoorts.
Zelf kan ik wel redelijk life spelen op toetsen. Doch in de DAW is het perfect te maken nootje voor nootje strak trekken (quanten). Beter dan wie dan ook kan spelen. Moet wel iets meer geduld hebben dan life er in `rammen` dat duurt langer. Maar we zijn toch allemaal `knopjesdrukkers` geworden.
 
Dan ga ik ook eens Ableton opsnorren, heb nog een mooi muziekstukje (monophonic Roland SH-3A) op youtube die ik wel naar midi wil hebben:eureka:
 
Zeker kan je iets inzingen en omzetten in midi maar let wel; een simpel baspartijtje bijv van poem die doem zal makkelijk gaan maar ingewikkelde melodiëen wordt al lastiger want dan moet je wel precies op de noot zuiver zingen maar je krijgt dan wel al ben je hier en daar iets onzuiver wel de grote lijn van je partij en dan kan je met hier en daar wat correcties toch vlot een partijtje klaar hebben.
Ook voor percussie of bijv hihats is het goed te doen als je timing goed is natuurlijk.
Leuk wordt het als je qua timing lekker vrij bent zodat je bijv met een baspartij soms precies op de tel zit en soms er net tegenaan, dat geeft een veel levendiger baspartijtje dan dat je alles op de grid intekent, het zou mjn voorkeur in ieder geval hebben.
Kan me voorstellen dat het in het begin wel wat oefenen is maar dat het steeds beter zal gaan.
 
Back
Top