Moog Minimoog Model D komt weer terug

1668704907711.png

Een oude bekende voor tweede keer terug van weggeweest. Moog neemt de Minimoog Model D weer in productie! Dit is afkomstig uit een Facebook post, informatie over prijs en beschikbaarheid lijkt er nog niet te zijn, maar ongetwijfeld gunstiger dan de schaamteloos idiote bedragen die soms zelfs voor de vorige reissue worden gevraagd.



 
Zou liever een reissue van de Memory Moog zien en die pedalen
Trigon 6 komt aardig in de buurt voor een fractie van de prijs. In ieder geval een stuk stabieler vermoed ik, aangezien de real deal een rampen bak is om te onderhouden.
 
ik hoor echt geen verschil.
Heb die youtube zooi via mp3 van het web gehaald de kwaliteit van het geluid is super slecht.
5 en 3 klinken als de plugin.

Het verschil met de Arturia plugin en de Boog is zo groot.

De laatste Model D klinkt wel het aller aller duurst.
Maar ziet er wel het aller mooist uit.

Ik ben erg content met mijn Pro One en Model D kloon maar het is natuurlijk wel moeilijker sweatspots vinden dan op de echte die veel grotere knoppen hebben.
Maar ja Wat een ruimte zouden deze Model D en een Pro One wel niet innemen.
 
Verschil is dag en nacht als het je om bass gaat. Hoor je zelfs op YT. Die nieuwere versies zijn echt wel goed. De oudere versies -> geen een klinkt hetzelfde, dus tja, sentiment prima en ook goed, maar als je nu 2 nieuwe koopt en 1 gaat stuk, dan is de andere precies hetzelfde i.p.v. 2 oude kopen en maar afwachten.

Die behringer is niet slecht, maar is geen model-d. Koop dan een Roland SE-02 Stuk leuker en beter klinkende van de twee.
 
Espen vergelijkt recent een dominion 1 met een minimoog. Die zag ik alvast niet aankomen…
 
Niet zo'n snelle envelopes en een minder scherp geluid. Ook geen haarbreedte detune - de +1 is al gelijk iets te veel. Wel heerlijke rollende bas, dat wel.
 
De eerste had ik goed bij dat vergelijkingsfilmpje, dat was de OG, die klonk het beste naar mijn smaak. Fragment 4 vond ik het slechtste, was de Boog. In het tweede fragment klonk de Boog dan wel weer goed. Het probleem is dat niet ieder fragment een totaal andere sound en partij heeft. Daarom is het niet echt een goed vergelijk en bijna onmogelijk te beoordelen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Met zo'n youtube filmpje leer je niets, het is misleidend en je hoort 0,5% van de mogelijkheden van de toestellen.

Als je wat er over wil zeggen dan moet je voor een oude Mini gaan zitten en een Boog ernaast in dezelfde ruimte.

Trigon 6 komt aardig in de buurt voor een fractie van de prijs. In ieder geval een stuk stabieler
No way, en de MM is stabiel na een 20min opwarmen en gaat zeer zelden stuk. Het is degelijk jaren 80 construcktie. Build to last.
De reputatie van de Memorymoog is totaal onterecht en niets dan een reclamestunt van de LAMM fanboys.
We zullen zien als die Trigon6 40 jaar meegaat ?
 
Wat Vic zegt is zeker waar, je moet echt achter de synths gaan zitten en doorheen het spectrum gaan verkennen. En dan viel me op dat de reissue bij de bravere (niet écht negatief bedoeld) middle of the road klanken wel meekan, maar het steevast net dat karaktertje dat die of die klank op een oude zo lekker maakte was dat ontbrak. De verschillen tussen oude onderling liggen ook in die hoek, zo merkten we dat het ene exemplaar nog beter was in waterige filtertrucjes en de andere in monsterbas. Maar daar waar de oude onderling een klein percentage van elkaars pallet niet kunnen evenaren, lag dit bij de reissue veel hoger, als een algemene trend.

Het is moeilijk in woorden uit te leggen, maar als je ooit een JX3P en een Juno6 naast elkaar een pluck arpeggio hebt laten spelen, weet je over wat het gaat. Dat "organische" dat in de 3P minder aanwezig is dan in de Juno, is in de reissue ook minder aanwezig dan in de oude Mini. Over Boogs en VST's spreek ik me niet uit want die heb ik niet uitgebreid onder handen gehad.
 
Wat Vic zegt is zeker waar, je moet echt achter de synths gaan zitten en doorheen het spectrum gaan verkennen. En dan viel me op dat de reissue bij de bravere (niet écht negatief bedoeld) middle of the road klanken wel meekan, maar het steevast net dat karaktertje dat die of die klank op een oude zo lekker maakte was dat ontbrak. De verschillen tussen oude onderling liggen ook in die hoek, zo merkten we dat het ene exemplaar nog beter was in waterige filtertrucjes en de andere in monsterbas. Maar daar waar de oude onderling een klein percentage van elkaars pallet niet kunnen evenaren, lag dit bij de reissue veel hoger, als een algemene trend.

Het is moeilijk in woorden uit te leggen, maar als je ooit een JX3P en een Juno6 naast elkaar een pluck arpeggio hebt laten spelen, weet je over wat het gaat. Dat "organische" dat in de 3P minder aanwezig is dan in de Juno, is in de reissue ook minder aanwezig dan in de oude Mini. Over Boogs en VST's spreek ik me niet uit want die heb ik niet uitgebreid onder handen gehad.

De JX3P is idd minder zweverig, maar is ook vet - zeker met controller - alles heeft zijn plek denk ik.

Met zo'n youtube filmpje leer je niets, het is misleidend en je hoort 0,5% van de mogelijkheden van de toestellen.

Als je wat er over wil zeggen dan moet je voor een oude Mini gaan zitten en een Boog ernaast in dezelfde ruimte.


No way, en de MM is stabiel na een 20min opwarmen en gaat zeer zelden stuk. Het is degelijk jaren 80 construcktie. Build to last.
De reputatie van de Memorymoog is totaal onterecht en niets dan een reclamestunt van de LAMM fanboys.
We zullen zien als die Trigon6 40 jaar meegaat ?

Je hoeft ze echt niet te verkennen, de meeste youtube demo's vertellen je direct of een synth punch heeft of warmte of dat ie klinisch is, of beter gezegd, wat je als speler zoekt.

Gaat het je om vergelijken helpt het natuurlijk wel, maar denk niet dat dat noodzakelijk is. Mocht je nooit een echte minimoog gehoord hebben, dan is een boog vet. Mocht je wel eens een minimoog (voyager) gehoord hebben dan loop je er omheen. De SE-02 is veel leuker dan de boog met wat meer trucs ook. Alleen de knopjes zijn minder tof, maar de sound is voor mij veel interessanter.

Dat memorymoogs het 40jaar hebben gedaan is ook bull, die hebben vaak veel onderhoud nodig, vraag Kent Spong maar. Maar goed verder zijn verder fantastisch en ik zou er graag eentje toevoegen aan de collectie, maar onbetaalbaar voor mij (en de meesten) op moment.

Ik denk dat het een goede zet is van Sequential. 6 voices had de originele ook, dus wat is het probleem daarmee?

LAMM afzeiken is ook wat sneu, Rudy Linn is de reden dat er uiteindelijk een Voyager is gekomen en mede ook dat Moog er überhaupt weer is. De Voyager is ook een classic inmiddels en onbetaalbaar aan het worden op moment.
 
Als iedereen dan ff z'n Behri Model D voor een habbekrat op Marktplaats zet, kan ik er een mooie poly van bouwen. YouTube schotelde me weer een ouwe Tim Shoebridge voor

 
De JX3P is idd minder zweverig, maar is ook vet - zeker met controller - alles heeft zijn plek denk ik.
Zeker! JX3P met PG200 was één van mijn favoriete synths, ik mis hem nog steeds voor zijn instant resultaat.
 
Wat betrouwbaarheid betreft is er een wereld van verschil of je synths in je thuisstudiootje blijven staan of op tour gaan. Jarre zijn Memorymoog krijgt kuren, die van Vic niet. Beiden zijn natuurlijk exemplarische voorbeelden, maar toch. Algemeen vind ik synths die niet moeten reizen eigenlijk heel betrouwbaar, zelfs Italiaanse. En veel van mijn synths zijn zéér oud, seventies.
 
Back
Top