Moog Minimoog Model D komt weer terug

1668704907711.png

Een oude bekende voor tweede keer terug van weggeweest. Moog neemt de Minimoog Model D weer in productie! Dit is afkomstig uit een Facebook post, informatie over prijs en beschikbaarheid lijkt er nog niet te zijn, maar ongetwijfeld gunstiger dan de schaamteloos idiote bedragen die soms zelfs voor de vorige reissue worden gevraagd.



 
En jouw oude klinkt ook wel lekker smeuig. 8o

Ik drukte bij de mijne een lage C in, en nu onderzoekt de NAVO of er een raketinslag was. 8o)
Na die menage a trois weet ik og of niks. Niks dus :) alle moog er uit gewipt.
5EDEAB36-5F60-455B-AAD0-0EF30724AA06.jpeg


heb jij die poster uiteindelijk ergens opgehangen, sunny? :)
 
Ik heb zowel een oude als de boog , even uit de droom helpen : klasse verschil is overduidelijk, niks 99% hetzelfde geluid , fabeltje

Blij het een keer te horen van iemand die ook de echte heeft.
Ik vind deze Minimoog reissue echt heel vet, maar ik ga er nooit en te nimmer 6000 euro aan uit geven. Tenzij ik de postcode loterij win, maar dat lijkt me sterk want ik doe niet mee. :)
 
Dan is er altijd nog de liefdeloze Chinese massatjak kabouterversie van oom Uli die je ongeveer 99% van het geluid brengt voor 3,33% van de prijs.

Goed te weten dat die Behringer-versie zo dicht in de buurt komt qua klank, ook al is het mogelijk never nog geen 99%.

Ik neem aan dat we het dan wel steeds hebben over de klank vd synth zelf - zoals die uit de output socket komt, right? :D

Want ooit eens de sound vergeleken van de draaischakelaars.
Waar de Behringer 'tikje-tikje' doet, klinkt de Moog met 'kadoenk-kadoenk' zowat als een oude Tektronix buizenoscilloscoop :halleluja (zo wil je het)
 
Goed te weten dat die Behringer-versie zo dicht in de buurt komt qua klank, ook al is het mogelijk never nog geen 99%.

Ik neem aan dat we het dan wel steeds hebben over de klank vd synth zelf - zoals die uit de output socket komt, right? :D

Want ooit eens de sound vergeleken van de draaischakelaars.
Waar de Behringer 'tikje-tikje' doet, klinkt de Moog met 'kadoenk-kadoenk' zowat als een oude Tektronix buizenoscilloscoop :halleluja (zo wil je het)

Ik heb de Boog nooit geprobeerd, maar veel gebruikers zijn enthousiast. Dus het is een aanname die vooral bedoeld was als poging om de '6k is veuls te veul' lawine voor te zijn. Tevergeefs, zoals maar weer blijkt. :D
 
Wij hebben dus destijds een reissue naast 2 oude Minimoogs gehad, zie foto hierboven. De 2 oude klonken "verschillend maar hetzelfde karakter", de reissue klonk echt anders. Duidelijk een Moog, maar ander karakter dan de oude Mini's. De Behringer is een kloon van de reissue, niet van de oude. Dus al zou hij al identiek klinken, dan klinkt hij nog als de reissue en niet als de oude. En dat heeft niet met veroudering van componenten te maken want in opnames van de seventies is dat karakter er ook al.

Ga je het horen als je erop solo speelt in de studio of als hij héél prominent en doorheen zijn klankspectrum in een opname gebruikt wordt? Ja. Ga je het horen in een mix met 12 sporen, 6 FX en een hele mastering suite over het geheel? Dat is een ander verhaal. Heb je een probleem als je geen geld hebt voor een echte oude? Als je een heel professionele studio voor klanten wil runnen wel. Als je gewoon een synthwave nummertje voor op je Soundcloud wil maken waar je luisteraars lekker van genieten, kom je er met een Behringer ook wel hoor. Niet te belangrijk over willen doen. Er is immers genoeg mooi spul gemaakt met heel basic eerste generatie Minimoog VST'tjes die totaal niet als de echte klinken.

Anderzijds, als het in het budget past en je wilt jezelf verwennen: the real deal heeft wel iets hoor. Die bonkige schakelaars, die sweetspot van hier tot in Tokyo, die badkamertegels die van de muur komen...
 
Wij hebben dus destijds een reissue naast 2 oude Minimoogs gehad, zie foto hierboven. De 2 oude klonken "verschillend maar hetzelfde karakter", de reissue klonk echt anders. Duidelijk een Moog, maar ander karakter dan de oude Mini's. De Behringer is een kloon van de reissue, niet van de oude. Dus al zou hij al identiek klinken, dan klinkt hij nog als de reissue en niet als de oude. En dat heeft niet met veroudering van componenten te maken want in opnames van de seventies is dat karakter er ook al.

Ga je het horen als je erop solo speelt in de studio of als hij héél prominent en doorheen zijn klankspectrum in een opname gebruikt wordt? Ja. Ga je het horen in een mix met 12 sporen, 6 FX en een hele mastering suite over het geheel? Dat is een ander verhaal. Heb je een probleem als je geen geld hebt voor een echte oude? Als je een heel professionele studio voor klanten wil runnen wel. Als je gewoon een synthwave nummertje voor op je Soundcloud wil maken waar je luisteraars lekker van genieten, kom je er met een Behringer ook wel hoor. Niet te belangrijk over willen doen. Er is immers genoeg mooi spul gemaakt met heel basic eerste generatie Minimoog VST'tjes die totaal niet als de echte klinken.

Anderzijds, als het in het budget past en je wilt jezelf verwennen: the real deal heeft wel iets hoor. Die bonkige schakelaars, die sweetspot van hier tot in Tokyo, die badkamertegels die van de muur komen...
Mag een sticky-post worden :) zou het niet anders verwoorden, al die domme review video's die vergelijken met een kale sinus. Trap hem op de staart en je hoort de verschillen meer en meer.

Vind de look en finish echt geweldig, wat een mooie foto op 1e pagina! kan het me helaas aan mezelf niet meer veroorloven, 3-4K is voor mij t psychologische 'matje' voor een mono. Heb een hele mooie original gehad een tijd terug, dat was genieten geblazen, mooie licht houten finish had die.

[te koop]: Minimoog even janken..
 
Die nieuwere met dat donkere hout ziet er op foto inderdaad fantastisch uit! De mijne is wat lichter (niet bleek) en euhm reliced. Je zal je niet snel aan de hoeken snijden, zeg maar. :D
 
Na die menage a trois weet ik og of niks. Niks dus :) alle moog er uit gewipt.Bekijk bijlage 3829450

heb jij die poster uiteindelijk ergens opgehangen, sunny? :)
Nog altijd werk in uitvoering 😔
Leuk om die foto weer eens te zien

Daarna een keer met mark de boog vergeleken met de mini original , ook dat was wel een duidelijk verschil toch
Toch is zo’n boog ook leuk voor zeer weinig geld , gebruik hem er gewoon naast .
 
3 goed, hahaha. Gelukkig de VST er wel uitgehaald. Dan toch maar de Behringer dan.
 
Blijft staan dat de Moog mooier is en een geschiedenis heeft, maar dat het geluid van de Moog nog steeds veel beter is dan de Behringer kloon valt te betwijfelen. ;)
 
Back
Top