Artikel over ghostproducers

Ik heb wel ergens het gevoel dat als je sound zó generiek is dat je gewoon muziek van anderen kunt inkopen en relabelen alsof het van jou is zonder dat iemand het merkt, er van artistieke prestatie weinig sprake is, maar gewoon van productie draaien binnen een strakke formule. Creatieve armoede dus.
 
Ik heb wel ergens het gevoel dat als je sound zó generiek is dat je gewoon muziek van anderen kunt inkopen en relabelen alsof het van jou is zonder dat iemand het merkt, er van artistieke prestatie weinig sprake is, maar gewoon van productie draaien binnen een strakke formule. Creatieve armoede dus
De ghostwriter schrijft op opdracht, dus de "key effect chain' van de artiest zal wel worden gewaarborgd.
Dus is het mogelijk in de "style" van de artiest te schrijven.

Maar het betreft zelden muzikaal complex werk, wat EDM sowieso zelden is.
Het moet lekker stuiteren en je moet mee kunnen blehren.. criteria zullen nooit veel hoger liggen dan dit.
 
Haha, ik spreek volledig op eigen titel. Dat is wat ik ervan vind. Dat mag toch? Voor mij wringt het, en heb je er geen moeite mee: vooral doen. Dus - om het even politiek uit te drukken - herken ik mij niet in het geschetste beeld 😊
Het valt wel op hoor Bombario dat het je allemaal nogal dwars zit, dit is niet de eerste post waarin je aangeeft de muziekwereld oneerlijk te vinden en wat dat voor jou betekent, toch? Ik denk dat je succesvoller bent als je voor je niet verder komen niet steeds extern een zondebok probeert te vinden ;) De wereld zoals jij hem ervaart is een afspiegeling van jezelf.
 
De ghostwriter schrijft op opdracht, dus de "key effect chain' van de artiest zal wel worden gewaarborgd.
Dus is het mogelijk in de "style" van de artiest te schrijven.

Maar het betreft zelden muzikaal complex werk, wat EDM sowieso zelden is.
Het moet lekker stuiteren en je moet mee kunnen blehren.. criteria zullen nooit veel hoger liggen dan dit.
Maar het blijft gevaarlijk neer te kijken op dit soort werk, want ondertussen doen mensen het wel en zijn ze er knijter succesvol mee. Simpel is niet altijd makkelijk daarnaast, de enige simpele track stijgt dan toch weer boven alle andere tienduizenden die dagelijks in elkaar gebeund worden uit. Je moet wel net die ene hebben hoor, echt! En dan kan je wel op je zolderkamer hyper'intellectuele' bliepjes uit je modular trekken maar daar gaat echt geen vol stadion voor betalen. Wie is er dan gek? Wil je met muziek echt dik geld verdienen moet je bij 'de gewone man' zijn die in het weekend uit z'n bolletje wil gaan.
 
Alle groten hebben een productie team, daar schrijven 9 man aan één track en gebruiken Welcome - Mixed by SERBAN GHENEA degene die Serban niet kunnen betalen daarvan doet 95% Ghostproducing. Dacht je nou echt dat de Top-50 nog 95% “artiesten” had die end2end verantwoordelijk voor een productie waren?
ze zijn het gezicht bij repertoire en zolang de fists blijven pumpen en de broekjes glijden is het allemaal tiptop zoals het wezen moet.
Daar kan je als zolder hobbyist nooit tegenop.
 
Alle groten hebben een productie team, daar schrijven 9 man aan één track en gebruiken Welcome - Mixed by SERBAN GHENEA degene die Serban niet kunnen betalen daarvan doet 95% Ghostproducing. Dacht je nou echt dat de Top-50 nog 95% “artiesten” had die end2end verantwoordelijk voor een productie waren?
ze zijn het gezicht bij repertoire en zolang de fists blijven pumpen en de broekjes glijden is het allemaal tiptop zoals het wezen moet.
Daar kan je als zolder hobbyist nooit tegenop.
En dat is al vele decennia zo, zoveel meer succesvolle artiesten die niet zelf schrijven, choreograferen, produceren, en image bepalen dan geslaagde artiesten die dit wel zelf doen. Het is niet voor niks De Muziek INDUSTRIE he! Dit gebeurde zelfs al in de jaren 30. Het enige verschil is wel of geen naamsvermelding in deze threat, wat het Ghost of niet maakt. En naamsvermelding; in the end of the day is dat alleen ego, je kan er verder niks aan ontlenen. Bovendien is het afgekocht en heb je daar zelf JA tegen gezegt. Iedereen is vrij zelf een carriere op te proberen te bouwen in the spotlights, maar er is geen grondwet die inspanning gelijktrekt aan succes. Ik blijf erbij, daar komt veel meer bij kijken, ook dingen die je misschien niet wil horen. Dus waarom niet kiezen wat jou binnen jouw mogelijkheden voor jou het best haalbare resultaat oplevert? Als dat geldverdienen als Ghostproducer is dan doe je het nog steeds beter dan alle andere driehondertachtigmiljoen hopeloze aankutters, vooralsnog mag ik stellen dat de meeste hier alleen maar kunnen dromen van een baan als Ghostproducer ;)
 
Laatst gewijzigd:
Precies! Lekker hobbyen, af en toe wat op spotify kwakken (kan ook iedereen, een release heeft ook totaal geen status meer) en verder niet druk over maken.
blijft het knagen om er over te zeuren, hoe oneerlijk het allemaal wel niet is, dan andere hobby zoeken, die minder gevoelig is voor prestige en miskent talent.
 
Ik vind het wel heel interessant om het standpunt van een ghostproducer hier te vernemen.

Ik heb zelf vrij dubbele gevoelens bij het fenomeen. Eenerzijds staat het me tegen, maar als je op die manier €700 per track kunt verdienen... Ik heb met mijn release op een sublabel van Black Hole (dus niet de minste) tot nu toe een whopping €0,75 aan royalties verdiend. En ik vind het vrij spannend (lees: doodeng) om voor een publiek op te treden...
 
Doet dat afbreuk aan de artiest?
Da's ieder voor zich zelf, om daar een oordeel over te vellen.
Maar als iemand die mening uit staat er meteen iemand klaar om te zeggen 'stop a.u.b' of 'nee het is heel simpel, contract is contract' alsof we hier als een bende advocaten een zaak beslechten. Hopelijk kunnen die 25.000 of die pizza de gevoelens van de ongenoemde spoken enigzins troosten, maar toch fijn dat je het opneemt voor hen.

Het idee dat we 'neerkijken' op de producent is ook ronduit debiel. Al wat ik lees is dat degenen die er een vies gevoel bij hebben dat alleen hebben over degene die z'n naam erop plakt, om vervolgens aan de hete knopjes te zwieren. Het idee dat de enige kritische geluiden komen van tere zieltjes die graag zelf op Tomorrowland stonden is al helemaal debiel: ik heb een job in een creatieve sector waar ik voornamelijk m'n eigen ding doe, en ambiëer binnen muziek helemaal niks. Kan er iets minder met oogkleppen gekeken worden? Of stop anders met het 'je post dus het maakt je veel uit!', negerende dat de reacties hier ook nogal snel komen ;)
 
Laatst gewijzigd:
het enige wat een Dj doet is je oren naar de knoppen helpen met zijn armen wijd gespreid achter de draaitafels al was hij god almachtig
 
Sommige mensen zijn nu eenmaal beter in entertainen.. met publiek spelen is echt een vak. Zelfde als iemand die een liedje vertolkt. De ene artiest geloof je de andere niet.. en misschien kan degene die het lied/tekst geschreven heeft het wel helemaal niet geloofwaardig overbrengen. Met artiesten is dit iig totaal geen issue als blijkt dat de compositie / productie niet zelf gedaan is. Of is een goeie DJ pas echt goed als ie alles in z'n eentje gefixed krijgt?

Ik zie het meer als krachten bundelen voor een beter resultaat. Doen waar je goed in bent. Iedereen heeft weer andere talenten. En als je niet de looks hebt of misschien wel te oud bent maar wel snapt hoe die software werkt heb je toch mooi iets upfront?? :D hahaha.. sorry maar ik moest om de regel hieronder wel een beetje om lachen..

maar ook niet echt zin hadden om weer in die moeilijke software te duiken – als je daar eenmaal uitgroeit, groei je er niet zomaar weer in.
 
Hmm de president heeft ook speech schrijvers en de eeuwige grappige tv presentator heeft vast ook n team.
 
Het samenstellen van de volgorde van de kortere stukjes lijkt me ook een kunst van de topper.
Zelf kwam ik wat verdienste uit muziek nooit verder dan de collecte pot / hoed / gitaarkoffer van
de MEEZING (wat?) / Amazing-stroopwafels. En jawel een keer een kerstpakket.
En dan nog eens de eer om gratis 14000 keer gehoord te worden op de Cd-rom van het tijdschrift Interface.
Maar het werk bestond voor 50% uit JATWERK en wel zodanig dat ik met alle moeite die ik deed er niet meer achter ben gekomen waar ik de sample vandaan heb gehaald.
Van een CD maar welk nummer en waar is me tot op de dag van vandaag een raadsel gebleven.

 
Maar als iemand die mening uit staat er meteen iemand klaar om te zeggen 'stop a.u.b' of 'nee het is heel simpel, contract is contract' alsof we hier als een bende advocaten een zaak beslechten.
Voor mij voelt het erger dan dat!
Iemand verhuurd zijn tijd en of kunsten aan een opdrachtgever , onder vooraf afgesproken condities.
Om vervolgens in de gedrukte media te gaan klagen over de condities!

Zo! NOT! done!
 
Back
Top