Artikel over ghostproducers

nomore

Lintage Vid
Lid sinds
6 Maart 2004
Berichten
3.605
Locatie
amsterdam

Toen ik het artikel opende had ik wat mijn twijfels maar vind het toch wel een goede analyse geworden. Ook m.n. dat de “top-djs” zo weinig tijd hebben om te produceren dat ze het wat ‘verleren’.
 
Ja tijdens corona moesten ze natuurlijk overal heen vliegen en gigs draaien. Hadden ze geen tijd om zelf in de studio te duiken.
Gelooft er iemand dat echt?
De oude waarden zijn vaak ghost producers. Als ik zag wie er reageerde op fb op een track comment van zo n dj wist ik plots ook zeker welke djs waar de mosterd haalden.
 
@klinkske; kun je eens een voorbeeld geven van wie wat waar haalde ;)
En wat bedoel Je met oude waarden? (Ik denk het te begrijpen, maar in het kader van een micro even dubbel checken; poepen is in België iets compleet anders dan in NL, dus voor de zekerheid; bedoel je dat oude rotten er een bijbaantje op nahouden?

Ik las het artikel ook vandaag: vind het maar onzin, geen tijd. Houd toch op. Geen talent, en geen zin dat beetje gevoel dat je hebt te ontwikkelen tot iets volwaardigs. Macdonalds als avond eten: het is misschien een leuke snack, maar geen echt eten.

Kan me nog herinneren dat die 2 dj sukkels Sunnery James en Ryan Marciano compleet door de mand vielen bij een video van future musics ‘in the studio’. En alles offline halen ook op YouTube, eerst stoer doen, dan janken als niemand erin trapt. Of David guetta: sorry, maar het is gewoon Pronken met andermans veren. Hulp is niet erg, maar vermeld iemand anders dan gewoon.
 
Geen idee waarom er Micro staat… denk dat ik misverstand wilde typen, maar das dus niet gelukt
 
Ja dat is alles wat er nog van te vinden is idd. Ze hebben er echt een paar advocaten op gegooid, en tis ze nog gelukt ook. Zal eens kijke. Of ik via DuckDuckGo go nog het hele filmpje kan vinden:) . Maar t was niet veel meer dan dat gelach. Daarom ging iedereen er ook zo op los. Heerlijk 🤤
 
@klinkske; kun je eens een voorbeeld geven van wie wat waar haalde ;)
Ik las het artikel ook vandaag: vind het maar onzin, geen tijd. Houd toch op. Geen talent, en geen zin dat beetje gevoel dat je hebt te ontwikkelen tot iets volwaardigs. Macdonalds als avond eten: het is misschien een leuke snack, maar geen echt eten.

Uiteraard is geen tijd hebben als een pro niet een valide excuus, aangezien het dan je werk is. Aan de andere kant, als je hele wereld hele tijd aan het overvliegen bent, misschien dan de beperkte tijd thuis door een gezinnetje hebt, en ook nog je cash wat willen uitgeven dan kan ik me voorstellen dat lange studiosessies een opgave worden. Maar misschien is het ook meer een mentaal ding. Die gasten worden oud, spelen vaak voor piepjong publiek. Misschien is de mentale barriere dan meer of ze nog wel kunnen "connecten" of dezelfde energie kunnen leveren als vroeger. En tja, kennelijk is dan geaccepteerd dat dit mag (al zou het in de praktijk onschuldig beginnen, van .. ff helpen met een hook. Tot.. he succes pik, ik moet even zakendingen doen).
 
Stuk ook net gelezen, en ik word er toch een beetje droevig van. Iedereen praat zijn straatje schoon:

- "Kans om op te vallen onder mijn eigen naam."
- "Niet gek dat producers hulp inschakelen."
- "Anonimiteit is iets tussen producer en opdrachtgever."

Maar het stinkt toch gewoon? Maak er dan een samenwerking van en geef de maker zijn welverdiende credits. Het is echt met andermans veren pronken.
 
Op zich toch raar. De bekende artiest pronkt met een plaatje dat gemaakt is door een ander. Een beetje zoals Milli Vanilli.. Of zoals een chef kok die een magnetron maaltijd serveert..
 
Kijk, dat je hulp inschakelt bij technische issues (en die zijn er genoeg) of een fris oor die net ff wat meer z'n vinger op de zere plek kan leggen, of gewoon zelfs een leuke plaat hebben gemaakt (zoals Martin Garrix met z'n animals) en dat door een pro laten afmixen heb ik geen moeite mee.

Zelfde als dat een onbekende band met een prima plaat naar een top producer stapt om hem nog beter te maken. Geen moeite mee. Maar gewoon je stempel op andermans werk zetten is een no go. Zou je in de kunstwereld moeten flikken, dan staat ineens iedereen op z'n kop omdat het toch geen echte blijkt en die lul of trut niet eens kan schilderen. (zal heus gebeuren; zoals Rembrandt z'n leerlingen liet schilderen en hij z'n handtekening eronder zette, maar die konden dan ook wel schilderen).
 
Laatst gewijzigd:
Kijk, dat je hulp inschakelt heb ik geen moeite mee.
Dat doet (deed?) Madonna altijd slim. Zoek een hippe producer op en maak samen een eigentijdse hit. Niets mis mee. Maar helemaal niets doen, wel de eer opeisen en een anonimiteitsverklaring laten tekenen vind ik ook not done. Ook al krijgt de ander en een mooi bedrag voor.
 
Wat je er ook van vindt,
Een “Armin” , “Tiesto” of “Guetta” zijn behalve DJ’s , ook een merk geworden.
Rn die machine moet kosten wat het kost blijven draaien.
Dus zet je daar personeel of freelancers voor in om dat gaande te houden.
De belangen zijn te groot om te verslappen.
Vanuit dat oogpunt is het dus wel logisch dat ze zo handelen.

Het bedrijf waar ik werk zet de bedrijfsnaam op de factuur, niet de mijne.
#JustMyTwoCents
 
Is toch gewoon een win-win situatie? De populaire dj verkoopt een beter product dan hij zelf kan maken en de producer verdient gegarandeerd aan zijn plaat.
 
Dat doet (deed?) Madonna altijd slim. Zoek een hippe producer op en maak samen een eigentijdse hit. Niets mis mee. Maar helemaal niets doen, wel de eer opeisen en een anonimiteitsverklaring laten tekenen vind ik ook not done. Ook al krijgt de ander en een mooi bedrag voor.

Ja dan begeven we wel in ander territorium. Ik geloof best dat iemand als Madonna dominant aanwezig (vroeger was) om de track iets van een richting te geven. Maar de producer doet verder ALLES in dat geval. Nu kan ik me voorstellen dat ze wat random dingen inzingt en dat zo'n leger aan producers allemaal verschillende versies daarvan maken en dat zij er eentje van kiest. Maargoed, het is dan een Madonna track en van haar... sure..
 
Het bedrijf waar ik werk zet de bedrijfsnaam op de factuur, niet de mijne.
Dat is als je het puur bedrijfsmatig bekijkt. Koop een pallet met flessen wijn, plak er jouw etiket op en verkoop het met winst. Niets mis mee.

Muziek en kunst vind ik alleen niet vergelijkbaar met de 'gewone markt'. Dat lees je ook in dat stuk in de Volkskrant, die producer stopt er zijn hele ziel en zaligheid in. En mag dan niet eens zeggen welk lied HIJ heeft gemaakt. Daar kiest hij inderdaad zelf voor en hij krijgt een mooie vergoeding. Maar dat wringt toch wel?
 
Het is zelfs niet eens met andermans veren pronken, het is gewoon zo veel mogelijk geld verdienen.
Een bekende dj verkoopt veel makkelijker meer dan een onbekende naam, waar je geld in moet investeren in het groot maken naamsbekendheid.
Scheelt veel geld als je de onbekende naam goede muziek laat maken en het verkoopt onder een naam waarvan je weet dat het als zoete broodjes gaat.
Dat en ego's.
 
Dat is als je het puur bedrijfsmatig bekijkt. Koop een pallet met flessen wijn, plak er jouw etiket op en verkoop het met winst. Niets mis mee.

Muziek en kunst vind ik alleen niet vergelijkbaar met de 'gewone markt'. Dat lees je ook in dat stuk in de Volkskrant, die producer stopt er zijn hele ziel en zaligheid in. En mag dan niet eens zeggen welk lied HIJ heeft gemaakt. Daar kiest hij inderdaad zelf voor en hij krijgt een mooie vergoeding. Maar dat wringt toch wel?
Het getuigd van een naïeve gedachtegang als iemand denkt dat hier sprake is van een kunstuiting.
Dit is handel zoals wij ook bloemen, fruit en illegale party drugs exporteren.
En zo zou dit ook gezien moeten worden.
Of ik er zelf voor zou kiezen om voor wie dan ook een nummer te produceren zonder daar de credits voor te ontvangen is niet waarschijnlijk.
Maar in het geval ik daar wel voor kies, kies ik dus ook voor het geld, niet voor de kunst.... daar zit voor mij de crux...
Ik vindt het storender dat een DJ zelden "live" draait op een feest en doorgaans niet meer doet dan aan een knop draaien die niets doet en met zijn armen wijd staan, terwijl zijn prefab mix wordt gespeeld.
Zodat de organisator hier zo leuk zijn lichtplan op aan kan passen..
Dat zie ik als "de boel belazeren" , meer dan iets uit brengen onder een merknaam.
 
Het getuigd van een naïeve gedachtegang als iemand denkt dat hier sprake is van een kunstuiting.
Heb je het stuk in de Volkskrant gelezen?

Voor de maker van de originele track is het dat wel, en hij stopt er bloed, zweet en tranen in. Had hij ook niet kunnen doen. Maar dan kwam hij er sowieso niet tussen.

Dit is handel zoals wij ook bloemen, fruit en illegale party drugs exporteren.
En zo zou dit ook gezien moeten worden.
Nee, zo zie jij het. En voor 90% heb je waarschijnlijk ook wel gelijk. Maar er zijn ook talentvolle producers die dit maar doen, omdat ze anders geen kans krijgen. Dan kun je zeggen: "Zo werkt de wereld." Het zal, maar dan vind ik het nog steeds stom. Vermeld de ander dan als co-producer en geef hem de welverdiende credits.
 
Back
Top