DJ's...eat your own balls!

Ja, het lijkt alsof ze niets doen. Maar ze spelen wel degelijk, het ziet er alleen niet uit als je er recht voor staat.



Echt drie keer niks. Weten wanneer je moeten stoppen is ook een ding.
 
Ik heb Kraftwerk 2x live gezien en ze spelen inderdaad wel degelijk live, tijdens 1 van de shows ging er zelfs iets mis waardoor een en ander de soep in liep en opnieuw gestart moest worden. De show is verder inderdaad verre van bruisend, al zijn de visuals wel leuk gedaan en is het natuurlijk wel tof al die legendarische nummers 'in het echt' te horen. Maar bij de tweede liveshow trok ik voor mezelf ook wel de conclusie dat 1x genoeg geweest was. Maar volgens mij is er nu van de originele bezetting helemaal niemand meer over?
 
Ten eerste loopt alles in sync met elkaar: muziek, video en lichtshow. Dan is er geen ruimte of live dingen (fout) te doen. Ten tweede gaat er teveel geld om in de mainstream muziek, dus DJ's en organisatoren kunnen zich het niet permitteren dat er fouten worden gemaakt. En ten derde geeft 99% van het publiek er helemaal geen zak om of het live is of dat het gewoon een opgenomen set is. Zij komen gewoon voor een leuke tijd.

Wat je er ook van vindt, dat is de staat van de mainstream muziekwereld. Tijden veranderen nou eenmaal. Deal with it.
 
Nee in het geheel niet. Het is pretenderen alsof Cola een goede wijn is... en dat is iets geheel anders!
Mac Donalds mag van mij, maar dan moet je niet gaan lopen vertellen dat je bij een sterrenchef bent wezen eten...
Niet om hier een welles nietus discussie van te maken. Maar ik heb nog nooit iemand horen roepen dat Tomorrowland de beste kwaliteit muziek levert. Alles wat ze doen gaat maar om een ding dat is meer en groter. Het is super mainstream. Als je het fijnproevers festival wil hebben zoals Melt of Labyrinth in Japan dan gaat dat over een veel kleiner publiek.
Ik zou zelf nooit naar Tomorrowland gaan. Ik ben niet de doelgroep en heb daar niks te zoeken. Doe mij maar Awakenings Festival of idd Melt (daar heb je nog wat afwisseling in sounds). Maar ik kan wel waarderen wat iemand daar achter de cdj's of waar ze ook mee muziek mee maken staan te doen. Vanuit een technisch oogpunt is bijv Laidback Luke een super goede dj zo ook een Armin van Buren allebei totaal niet mijn smaak verder. Maar je kan ook niet al die "grote" namen over een kam scheren.
Vaak heb ik het idee dat het commentaar op dit soort feesten komt uit een hoek van mensen die al jaren niet meer gaan feesten. Maar laten we eerlijk wezen als je nu sets terug hoort van bijv Dave Clarke van vroeger loopt het er allemaal naast en met skippende naalden en wat niet alles. Nou doe me dan maar goede tracks en een sync knop.

Hier legt Armin van Buren uit hoe zijn set up in mekaar zit en hoe hij dus met zijn cdj's ook de vj beelden min of meer aanstuurt. (beetje een gedateerd filmpje verder maar wel heel interessant)
 
Vaak heb ik het idee dat het commentaar op dit soort feesten komt uit een hoek van mensen die al jaren niet meer gaan feesten.
Dat klopt helemaal. Want toen ik ging feesten had je tenminste nog DJ's die moeite deden om 3 of 4 platen sync te laten lopen met een eenvoudige mixer ZONDER effecten in plaats van op hun PLAY knopje van hun laptop the douwen om vooraf opgenomen tracks te spelen... Was het toen beter? Niet beter, maar wel een pak eerlijker! DJ's hadden niet eens tijd om met hun vingertje te staan zwaaien omdat vinyl mixen dat niet echt toe stond...
 
Dat klopt. Want toen ik ging feesten had je nog DJ's die moeite deden om 3 of 4 platen sync te laten lopen met een eenvoudige mixer ZONDER effecten in plaats van op hun PLAY knopje van hun laptop the douwen. Was het toen beter ? Niet beter, maar wel een pak eerlijker! Ze hadden niet eens tijd om met hun vingertje te staan zwaaien omdat vinyl mixen dat niet echt toe stond...
Ik wil stellen dat het wél beter was. Omdat ik toen soms rare, vreemde en geniale dingen hoorde die je nu echt niet meer zult horen. Maar goed, er waren kleine scenetjes en kleine zaaltjes met je favo DJ's en het 'o nee die draait - die is zo commercieel als wat' en vaak aangename verassingen.
 
qua geluidskwaliteit zal het nu wel veel beter zijn - maar daar heb ik nooit een boodschap aangehad, het gaat om de compositie, om de improvisatie, de creativiteit en uiteindelijk de muziek.
 
Ik vind het tegenwoordig al heel wat als ik op zaterdagavond tot middernacht mijn ogen open kan houden. Meestal was dat vroeger het moment dat de hoofdact op kwam.
 
De beste remedie is er gewoon niet naar toe gaan. Bespaart een hoop geld, tijd en ergernis, en je houdt een plekje vrij voor iemand die het wél leuk vindt.
 
Vroeger was het al zo met Paul Elstak en Charly Lownoise en Menthal Theo.
Deden echt niks live als ze optraden
 
Back
Top