Nieuwe printer nodig

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.638
Locatie
Zeist
Mijn printer is kapot, en nu heb ik een nieuwe printer nodig. Maar welke? Mijn wensenlijstje:

- prijs minder dan 150 euro.
- zwart en kleurenprinter.
- moet via USB kabel kunnen werken.
- moet vanuit een Linux computer kunnen worden aangestuurd.
- moet offline en zonder account kunnen worden geïnstalleerd.
- geen gekkigheid zoals koppeling aan de cloud e.d.

Wie heeft tips?
 
Lijkt me dat een rondje Google en rondkijken op sites als Tweakers etc. meer oplevert dan deze vraag hier stellen. Er zijn honderden zo niet duizenden printers (de meeste waarschijnlijk die je bij een gemiddelde electronicazaak tegen zult komen) die minder kosten dan 150euro, met USB werken en zowel zwart-wit als kleur kunnen printen. Cloudopties en accounts zijn vrij ongebruikelijk of in elk geval niet verplicht maar soms feature (zodat je foto's van je telefoon kunt afdrukken ofzo), maar die hoef je meestal niet te gebruiken of in te stellen. Zal dan uiteindelijk vooral afhangen of er Linux drivers voor zijn of niet, maar dat kun je makkelijk opzoeken.
 
gezien het hier synthforum is zou ik voor een matrixprinter gaan, ben je er ook iets mee..



printers zijn des duivels overigens.. beter USB stick te kopen en te printen in kopiecenter.
die 150 euro ben je kwijt zodra je inkt op is :)
 
printers zijn des duivels overigens.. beter USB stick te kopen en te printen in kopiecenter.
die 150 euro ben je kwijt zodra je inkt op is :)
Af laten drukken is toch ook vaak wel duur. Maar het klopt wel dat de printers zelf over het algemeen heel goedkoop zijn (zo koop je voor €50 best een redelijke printer en da's vaak meteen een scanner en kopieerapparaat ook) maar dat je je inderdaad scheel betaalt aan refills. Dat is echter vooral een probleem als je veel print of grote grafische bestanden/foto's afdrukt, met 'normaal gebruik' van af en toe eens een mailtje, concertkaartje of postlabel printen gaat het allemaal niet zo hard. Ben zelf wel 'fan' (voor zover je fan kunt zijn van ondingen als printers) van de Canon Pixma serie, maar geen idee of die onder Linux werken.
 
Dat is echter vooral een probleem als je veel print of grote grafische bestanden/foto's afdrukt, met 'normaal gebruik' van af en toe eens een mailtje, concertkaartje of postlabel printen gaat het allemaal niet zo hard.
Het is volgens mij enkel maar kostenefficiënt om zelf een printer aan te schaffen als je veel print.
Voor normaal gebruik is het puur verlies.. De helft van je inkt gaat op aan het automatisch "kuisen" van sproeikoppen, en na 2 jaar houdt ie ermee op omdat zijn "kuistanks" volzitten (volgens de chip in de printer, niet volgens de realiteit).

Ik heb zelf een kleurenlaserprinter (HP). Kost wat. Maar ik doe jaren met een set toners en ik heb 0,0 typische printerproblemen.

Overigens werkt zowat elke printer op Linux.. Maarja, zonder de fancy toeters en bellen uiteraard.
 
Ben zelf wel 'fan' (voor zover je fan kunt zijn van ondingen als printers) van de Canon Pixma serie, maar geen idee of die onder Linux werken.

Heb de Canon Pixma MG5750, ja prima ding. Enige nadeel van deze is de gevoeligheid voor papier invoeren, wat onterechte foutmeldingen geeft qua 'geen papier'.
(alsof je in de Efteling zit, 't ding roept de hele tijd 'papier hier' :D )
 
Ik heb een el cheapo HP, nadat ik zo'n Pixma uit frustratie van de trap geflikkerd had (kunnen ze niet tegen). De HP werkt over het algemeen prima (via wireless thuisnetwerk) maar onderhouds- en storingsmanagement van printers is nog steeds zo debiel als dertig jaar geleden.
 
Het is hoe dan ook allemaal plastic tandwielencrap die goedkoop wordt gebouwd en goedkoop wordt verkocht als vehikel voor dure cartridges. Ik heb weleens de grap(?) gehoord dat het gunstiger is om een nieuwe printer te kopen als de bijgeleverde inkt van je nieuwe printer op is dan refills.
 
Het is hoe dan ook allemaal plastic tandwielencrap die goedkoop wordt gebouwd en goedkoop wordt verkocht als vehikel voor dure cartridges. Ik heb weleens de grap(?) gehoord dat het gunstiger is om een nieuwe printer te kopen als de bijgeleverde inkt van je nieuwe printer op is dan refills.
das helemaal geen grap.. in veel gevallen is het echt zo.
 
Op m'n werk zijn ze op een gegeven overgestapt op follow-me printen (kan je vanaf je pc naar een buffer printen en de printer waar je je token bijhoudt print je opdracht) waardoor de laser printer in één klap overbodig werd. Die heb ik, samen met 4 cardridges elk goed voor 1000 pagina's, mee gekregen... gratis...
Dit even om jullie jaloers te maken, verder is het natuurlijk een bijdrage van niks 🤣
 
Als je zo nu en dan wat print en helemaal klaar bent met die kleurencartridges.. die voortdurend leeg zijn of niet lijken te werken en na het reinigen van de kanaaltjes alsnog leeg zijn.. zou ik voor een laserprinter kiezen. Mijn ervaring met inktjet was idd dat je beter een wegwerp printer koopt.. Kocht ooit een serieuze printer (Epson R800) en daarna nog wat opvolgers.. wat versies die konden scannen..etc.. niets dan ellende.. en bergen geld aan cartridges uitgegeven.. origineel en immitatie.. 'n paar maandjes niet gebruiken en daar ga je weer...
Wat wel zo is is dat er in zo een nieuwe inktjet printer minder ml inkt in de cartrigdes zit dan wanneer je een origineel cartridge nieuw koopt..
Maar inmiddels (sinds 2015) dik tevreden met een cheap laserprinter van 80 euro, merk Samsung. In 2018 'n origineel toner moeten kopen die het nog steeds doet.. Als ik dat vergelijk met het gezeur en de kosten van de inktjet ben ik nu veel beter uit.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, met inkjets vaak een hoop ellende en hoge kosten in het gebruik. Hier nu een goedkope HP laser waarmee je ook kunt scannen en kopiëren. Alweer een tijdje in gebruik, nog steeds werkt het op de bijgeleverde toner. Geen kleur, maar dat komt hier in de praktijk ook niet vaak voor dat daar behoefte aan is.
 
ik heb een canon MG4250 die t al jaren doet en ook kan scannen, cartridges kosten pakweg 25 euro elk (2 nodig) en ik print zo min mogelijk kleur, de tieners hier maak ik altijd bang dat ik het hen ga aanrekenen om te ontmoedigen (maar die duwen 10* op print omdat ze niet snappen dat ie draadloos tijd nodig heeft om te reageren) maar dan nog alt t verbruik wel mee. Denk 50 euro inkt per jaar of zo. Is vermoedelijk 5 jaar oud (of 7 zelfs)
o ja, ik koop geen imitatie inkt, altijd gedoe mee
 
wil niemand bang maken maar las n artikel dat t stof dat een laserprinter maakt tijdens de werking heel ongezond is. Dus mss even zelf opzoeken en informeren... en al dan niet klasseren als BS
 
Ik wil wel graag kleuren kunnen printen, dus valt een laserprinter dan sowieso af?
 
Dat is handig - dat maakt het weer makkelijker om te kiezen. Het is vooral de overdaad aan opties die mijn keuze lastig maakt. ;-)
 
Back
Top