ProgHead's Modular

Ik wil nu eerst wat modules, patchkabels, e.d. aanschaffen zodat ik mijn eerste modulaire "baby geluidjes" kan maken. Mijn modulaire synth is nu op de voeding na nog leeg.

Zelfbouw komt bij mij pas aan de orde zodra geschikte commerciële modules niet langer te vinden zijn of voor mij onbetaalbaar blijken.
 
Ja zeker - sinds ik aan modular begonnen ben kijk ik ook geregeld op onze Synthforum Markplaats. Dat deed ik vroeger bijna nooit, want toen gebruikte ik nog enkel gratis software.
 
gebruiken jullie VCA's die altijd DC-gekoppeld zijn, of komen VCA's die echt specifiek voor audio (en dus slechts voor AC) ook wel voor in het Eurorack-universum?
De VCA's die ik heb zijn allemaal DC-coupled. Volgens mij zijn er maar weinig die puur en alleen maar AC-coupled zijn. Uit het hoofd bijvoorbeeld 1 kanaal van de Oakley classic VCA. En de AMSynths AM8019, die weer een clone is van het circuit uit de ARP 2600. En ik geloof dat de WMD multimode VCA ook een switch daar voor heeft. Maar zoals gezegd, ze zijn een stuk zeldzamer.
 
De VCA's die ik heb zijn allemaal DC-coupled. Volgens mij zijn er maar weinig die puur en alleen maar AC-coupled zijn.


Ja, dat dacht ik al eigenlijk. Heb er kort even naar gekeken, wat ik tegenkwam ook allemaal DC-coupled. Maar goed, weet niet zo veel van Eurorack, vandaar toch de vraag.

Heb 'ns bij Reichelt wat TDA7052AT's gekocht voor heel weinig, werden niet meer gemaakt door de fabrikant en ze wilden er blijkbaar vanaf. Daarmee kun je gemakkelijk een VCA maken, maar helaas alleen voor audio. Komt wellicht toch nog 'ns van pas, @ProgHead mocht je zoiets nog 'ns nodig hebben om zelf wat te maken voor het project, heb er wel wat van in de la liggen.

Ik kijk nu in de datasheet, weet niet zeker of het model A of AT is, maar dat maakt voor het gebruik als VCA niet uit, denk ik.
 
Een 19" module is bijvoorbeeld zo eentje:

Triton_rack_adjusted.jpg


Meer over Eurorack en de relatie tot 19" rack in de technische details van Doepfer:

 
Zojuist mijn eerste module ontvangen en geplaatst! Besteld bij en geleverd door MIDI Amsterdam. Dat moeten er dan gaandeweg meer worden. Voor mijn doel lijken mij vooral de Erica Synths modules heel bruikbaar. Maar een kant-en-klare integrator module heb ik nog nergens gevonden. Wat daar in de Eurorack wereld voor door gaat zijn geen echte integrators...
 

Zo'n scope heb ik net uit mijn kelderbox opgediept. Ooit gekocht bij de Kringloop. Het lijkt erop dat die het nog doet. Leuk zo'n oud beestje! Doet me aan mijn schooltijd denken. Maar waar zet ik het ding neer?! Een extra tafeltje, of iets op wleltjes?

En dan staat er ook nog een gigantisch grote loodzware TF195 "beat frequency oscillator" in mijn kelderbox boven op een kast. Daar ooit neergezet toen ik nog regelmatig aan fitness deed. Hoe krijg ik die er in vredesnaam heelhuids en zonder ongelukken vanaf? :stupid
 
Voorlopig het maar op de kast laten staan en weer aan de fitness beginnen? :D

Ja, lastige dingen. Met de scope heb ik hetzelfde probleem, het is vooral nogal diep en slokt best veel ruimte op. Ik had zelf ook al gedacht aan iets op wieltjes, een laag kastje ofzo die je gemakkelijk onder de tafel kan schuiven als je 'm niet gebruikt.
 
Goed idee - onder de tafel schuiven! Dan staat die tenminste niet in de weg als je hem niet gebruikt, en als je er wel mee bezig gaat haal je hem gewoon weer onder de tafel vandaan want dan heb je die ruimte elders toch niet nodig. :)
 
Ruimte-probleem inmiddels deels opgelost: de oude scope blijkt toch niet goed te werken. :(
 
Beetje jammer dat het oude beestje toch niet meer goed werkt. Voor audio heb je geen dure scope nodig met de beste specs, die je noemt zal waarschijnlijk prima voldoen.
 
Ja - 't is jammer, maar ik heb het beestje nu maar direct naar de Kringloop gebracht met de vermelding erbij dat die defect is. De verleiding wordt me anders te groot om daar weer weken aan te gaan zitten prutsen om 'm toch weer aan de praat te krijgen. Het opbouwen van mijn modular zou zo al te gemakkelijk uit beeld verdwijnen.
 
hardware.JPG


Hier wordt hard gewerkt! Van een kennis heb ik een oude toongenerator gehad, er moet nog een andere potmeter in en dan werkt die ook weer. De grote loodzware oscillator op de kast in de kelderbox kan daar als museumstuk dan fijn blijven staan. Verder dank aan 4-Tek voor de beardboard voeding met toebehoren, heb 'm netjes op een plankje geschroefd. En zo begint het hier toch al ergens op te lijken. 8)
 
voor-elkaar.JPG


Zo - de digitale oscilloscoop is vandaag bezorgd, en die werkt goed. Gelijk ook even het signaal van de gerepareerde toongenerator bekeken, en dat ziet er ook fraai uit. Wel is het me duidelijk geworden dat het opbouwen van mijn modulaire synth een jarenlang project gaat worden.

Ik zal daarom eerst wat meer werk maken van de aanschaf van OpAmp IC's en componenten om zelf alvast met het breadboardje aan de slag te kunnen.
 
Back
Top