ProgHead's Modular

Dank voor alle info! :) Dan ga ik zo dadelijk op pad om wat modulaire dingetjes aan te schaffen. Of ik uiteindelijk wel of niet zelf ga bouwen weet ik nog niet. Ik ben niet handig, en toch meer een denkhoofd. Voor modules die niet verkrijgbaar of anders onbetaalbaar zijn is zelfbouw voor mij wel een optie.
 
Dit staat op de website van Music House the Netherlands, Oudegracht, Utrecht:

Openingstijden:​

maandag 13.00 - 18.00 uur
dinsdag GESLOTEN
woensdag GESLOTEN
donderdag 11.00 - 18.00 uur
vrijdag 11.00 - 18.00 uur
zaterdag 11.00 - 17.00 uur
LET OP Vanaf 1-1-2019 geen koopavond

Maar ik ben nu alweer thuis! Helaas stond ik bij The Music House voor een gesloten deur. Daarop las ik dat ze donderdags alleen op afspraak geopend zijn. Dat schiet niet op, ze zijn toch al zo weinig open.

Staffhorst dicht, Radio Centrum dicht, Keymusic failliet. Vraag me af of er in Utrecht nu nog wel een winkel voor elektronische muziek dingetjes over is...
 
Ik heb nog wel een zelfbouw mixer module met ik denk 16 inputs, in eurorack formaat, mocht je interesse hebben stuur ik wat foto's, hij is al gebouwd en ik gebruik hem zelf niet meer. Verders ten aanzien van opnemen, ik gebruik een zoom R16, fijn ding (zou nog fijner zijn met een midi input om hem te syncen, maar goed), maar op mijn pedalboard beneden en boven heb ik de TC Electronic Wiretap. Dat is een pedaal waar je mee kunt opnemen, op papier heel sexy, want met telefoon app die op basis van audio analyse zelf een hip naampje verzint e.d., in de praktijk flawed want die app werkt beroerd en crashed voortdurend, ze maken hem niet meer en die twee die ik heb, heb ik volgens mij voor weinagh nieuw gekocht (30 euro of zo), met mini usb (dan weet je het al he? :) )hang je hem aan de pc en dan kun je de files eraf halen.
 
@SRPP Die recorders zijn veel te geavanceerd voor mijn doel. Ik wil het zo eenvoudig mogelijk houden en enkel wat geluidjes kunnen opnemen om te bewaren of om hier te posten als resultaat van een gemaakte patch. Eigenlijke muziek maak ik niet. Maar die mixer zou voor mij interessant kunnen zijn als die ook als output module kan worden gebruikt. Mijn speaker setje heeft een headphone stekkertje. Stuur me maar wat foto's dan kan ik het bekijken.
 
Als ik me niet vergis kan de Expert Sleepers Disting (mk-4) dat wel. Handige module die daarnaast nog veel extra functies heeft.
Disting mk4 kan inderdaad opnemen! Weer wat geleerd over een module die ik al heb. Dit kan wel eens een uitkomst zijn voor de momenten waarop ik geen zin heb om mijn computer aan te zetten :okdan:
 
Maar ik ben nu alweer thuis! Helaas stond ik bij The Music House voor een gesloten deur. Daarop las ik dat ze donderdags alleen op afspraak geopend zijn. Dat schiet niet op, ze zijn toch al zo weinig open.

Lekker duf, dat mogen ze toch op hun website vermelden, zou je denken. Voordeel, wellicht, als je op afspraak gaat dat ze meer tijd voor je hebben.
 
Of je zet op je mobiel een app die in een aantal sporen opneemt, je zet er een interface tussen en dan hoef je alleen een kabeltje aan te sluiten op je mixer in je rack en vervolgens neem je je audio op
Wil je alleen wat sounds opnemen dan hoef je niet eens een interface er tussen te zetten, je mobiel moet dan alleen wat audiosignalen kunnen opnemen, dan heb je aan een kabeltje die je aansluit op je mixer in je rack voldoende.
Mocht je er toch wat mee willen kan je ze altijd op je pc zetten en er verder mee gaan, simpel toch?
WAV neemt wel ruimte in dus als het kan zet je een flinke sd card op je mobietje.

 
Laatst gewijzigd:
Naar samplers ben ik niet op zoek. Mijn modular moet in essentie een analoge computer worden. Het uitgangssignaal en daarmee het voortgebrachte geluid is dan de gesimuleerde oplossing is van een stelsel differentiaalvergelijkingen. Die differentiaalvergelijkingen worden gepatcht. Het soort van modules dat ik nodig heb moet dan ook vooral elementaire wiskundige bewerkingen op signalen uitvoeren. Door feedback loops te patchen gaan die patches uit zichzelf signalen voortbrengen. Het werken met samples is daarbij niet aan de orde.
 
Helaas - dat is niet wat ik zoek. Ik bedoel een module waarop je iets op kan opnemen, en dat dan daarna als een wav-file op een USB stick kan zetten. Die USB stick kan je dan weer ergens anders in een computer steken om daar verder aan die opname te knutselen.
Dit is toch precies wat een sampler doet? In het lijstje hierboven zitten modules waarbij je je opnames op een micro sd kaart zetten om vervolgens op je computer te gebruiken.
 
Dit is toch precies wat een sampler doet? In het lijstje hierboven zitten modules waarbij je je opnames op een micro sd kaart zetten om vervolgens op je computer te gebruiken.

Ah - bedoel je dat zo! Ik dacht een sampler als onderdeel van een patch. Maar je bedoelt een sampler als recorder. Dan moet ik er nog eens naar kijken. Mijn eerste vraag is wel hoe je die opname dan vanaf die micro SD kaart in een desktop computer krijgt. Ik zie op mijn desktop nergens een plaats waar ik zo'n kaart in zou kunnen steken.

Ik zie het al: SD Kaartlezer USB voor Micro SD kaart - SD kaart - Geschikt voor Telefoon, PC en... | bol.com

Weer wat geleerd!
 
Voor opnames gebruik ik dit dingetje:
Screenshot_20221027-225759_Outlook.jpg

Dat is een audio naar usb interface die ik op mijn ipad of op mijn telefoon kan aansluiten en zo kan ik filmen met geluid.
 
@Grumble Dat is ook een interessante optie.

Verder is SmartBits's suggestie van de Expert Sleepers disting mk4 voor mij bij nader inzien toch wel de moeite waard: die module is niet goedkoop maar kan al wel drie dingen die ik nodig zal hebben: signalen/geluiden opnemen en een test- of ruissignaal leveren. En daarnaast nog veel meer...

Het moeilijke van het modulaire gebeuren lijkt mij eigenlijk niet zo zeer de theorie, als wel de vele opties waaruit je steeds kunt (of moet) kiezen. ;)
 
Keuzestress... 😄👍🏻

Inderdaad - maar ik heb gemerkt dat een paradoxale aanpak daarbij het beste werkt. Eerst weliswaar de informatie verzamelen, maar er dan een of meerdere nachtjes over slapen en er verder niet bewust over nadenken. De opties die mij het meeste aanstaan blijven dan het vaakst en hardnekkigst in mij gedachten terugkeren, en de rest van de opties wordt al snel ondergesneeuwd door mijn dagelijkse beslommeringen.

Wat is de beste Nederlandse winkel om modulair spul bij te bestellen? Wie heeft daar ervaringen mee?
 
VCA = multiplier. En aan een zelfbouw versie daarvan wordt gewerkt.

Kom hier nog even op terug, met een mogelijke "winstwaarschuwing". Het hangt ervanaf hoe goed het uiteindelijk werkt, en voor welk doel. Stel dat het lukt, even als voorbeeld, dat je een multiplier hebt die tot zo'n 0,5% nauwkeurig is. Lijkt me als onderdeel van een analoge computer niet zo gek, wil je een nauwkeurigheid die behoorlijk beter is, dan loopt dat waarschijnlijk al snel in de papieren. Het kan zijn, weer even als voorbeeld, dat als één van de ingangen nul is, de multiplier een resultaat geeft die net geen nul is. Daar valt als resultaat voor een analoge computer mee te leven, maar als VCA voor audio is dat misschien net niet goed genoeg. Als de VCA dicht moet zijn, dan lekt er toch iets door.

Voorbeeld, twee tonen, met de laatste die een amplitude heeft van 0,5% tov. de eerste.



Het is natuurlijk een stuk minder luid, maar toch wel hoorbaar. Dus een multiplier voor een analoge computer kan dienen als VCA in de context van audio, maar het kan zijn dat je voor de laatste toepassing de lat toch wat hoger wil leggen.

Nu we het er toch over hebben, een vraagje aan bv. @SmartBits en anderen die meer weten over Eurorack, gebruiken jullie VCA's die altijd DC-gekoppeld zijn, of komen VCA's die echt specifiek voor audio (en dus slechts voor AC) ook wel voor in het Eurorack-universum?
 
Ik zit net LTspice XVII te proberen dat volgens hier ook een breadboard simulator zou moeten bevatten. Maar hoe kies je voor de breadboard optie?
 
Ik vraag me af of dat in sommige gevallen van dat lijstje echt letterlijk is. Sommige wel, zoals duidelijk die 'Breadboard Simulator'. Maar anderen kunnen natuurlijk wel simuleren wat je op een breadboard hebt staan, en dan is het ook een "breadboard simulator", in zekere zin, zonder dat je in het programma echt met een virtuele versie van een breadboard werkt.
 
Back
Top