Vragen over Drum Quad Voice

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.939
Locatie
Apeldoorn
Ik heb 'm al een aantal keren op yt bekeken, ik heb gisteren nog in een ander draadje een clipje gepost en vind die QDV zo'n leuke module dus ik denk er over om 'm aan te schaffen.
Nou zit met een vraagje over de Quad drum voice en ik kom er niet helemaal uit met de manual op de site want ik wil niet meteen met extra kosten opgezadeld worden omdat ik eventueel bepaalde modules tekort kom.
Voor mij is cv nog steeds iets wat ik niet gewend ben, ik sluit wel 'ns een monosynth aan op m'n BSP of de keystep maar meestal gaan de zaken gewoon via midi omdat het dan met één snoertje kant en klaar is of via usb Ableton in.
Op die module zitten 4 trigger inputs en 4 cv en volgens mij kan ik die 4 drumvoices kan aansturen met alleen m'n gates op de BSP en oa de pitch regel je op de module.
Zit ik nou krom te denken of moet ik extra modules aanschaffen om de boel te triggeren, dat wil ik wel graag van tevoren weten want zeker met modular ben je zo weer een paar extra honderdjes verder als je niet uitkijkt.
In deze clip zie je in de eerste voorbeelden dat ie wel de cv inputs gebruikt alleen vertelt ie niet wat en hoe en bij 3.05 heeft ie de Malekko varigate 8 aangesloten en dan alleen de gates dus ik blijf met vragen zitten.
Kan iemand me wat helderheid geven over de voorbeelden in deze clip wanneer ie wel de cv gebruikt en waarom en wat ik wel of niet kan met de QDV icm BSP?

 
Met alleen gates zal je inderdaad gewoon de sounds kunnen triggeren. Als ik zo ff snel in de manual kijk kan je alle vier de CV inputs naar elke knop sturen, maar die knoppen kan je natuurlijk ook zelf draaien.

Ik ben geen expert maar wat handig is om te weten: met gates of triggers geef je over het algemeen een signaal dat iets 'het een keer moet doen'. Bijvoorbeeld een envelope die je afvuurt (het intoetsen van een key op je keyboard) of in dit geval om een drumsound te triggeren. CV is een continue signaal met een bepaalde waarde. Daarmee kan je dus paramters veranderen, door een knop OF dus door het cv signaal aan te sturen met een evelope (voor je volume bv om een geluid langzaam uit te laten doven) of een LFO. Maar ook voor de pitch (welke toets je indrukt op je keyboard) gebruik je een cv signaal (vaak 1volt/octave).
 
Met alleen gates zal je inderdaad gewoon de sounds kunnen triggeren. Als ik zo ff snel in de manual kijk kan je alle vier de CV inputs naar elke knop sturen, maar die knoppen kan je natuurlijk ook zelf draaien.

Ik ben geen expert maar wat handig is om te weten: met gates of triggers geef je over het algemeen een signaal dat iets 'het een keer moet doen'. Bijvoorbeeld een envelope die je afvuurt (het intoetsen van een key op je keyboard) of in dit geval om een drumsound te triggeren. CV is een continue signaal met een bepaalde waarde. Daarmee kan je dus paramters veranderen, door een knop OF dus door het cv signaal aan te sturen met een evelope (voor je volume bv om een geluid langzaam uit te laten doven) of een LFO. Maar ook voor de pitch (welke toets je indrukt op je keyboard) gebruik je een cv signaal (vaak 1volt/octave).

Dank voor je reaktie.
Ik kan me voorstellen dat ik bijv een lfo vanaf m'n Neutron als input voor cv er in stop voor wat variatie.
Maar ik zit toch met vragen of ik alleen met de BSP genoeg heb in dit geval en wat ze in die clip voor dingen doen terwijl ze cv wel gebruiken, dus wat zijn er dan voor extra mogelijkheden?
 
kan dat ding geen samples laden waarmee je via cv verschillende samples kan kiezen?
voor bas en melodie heb je ook cv nodig.
 
kan dat ding geen samples laden waarmee je via cv verschillende samples kan kiezen?
voor bas en melodie heb je ook cv nodig.
Hij heeft een micro sd met allerlei samples erop, je kan ook zelf er wat op zetten.
Omdat ie drum voice heet dacht ik alleen aan drums.
Maar als je alleen sequences laat lopen zoals in die clip dan draait ie aan de pitch om op die manier van toonhoogte te veranderen terwijl er geen cv input gebruikt wordt?
 
Laatst gewijzigd:
...
Maar als je alleen sequences laat lopen zoals in die clip dan draait ie aan de pitch om op die manier van toonhoogte te veranderen terwijl er geen cv input gebruikt wordt?
Wanneer de CV Input niet gebruikt wordt, maar alleen een Gate, dan zou er steeds hetzelfde geluid uit dat kanaal komen. De enige 'instructie' die dat kanaal dan steeds krijgt is 'Aan', 'Aan', 'Aan'....

Wanneer -je zelf aan de Pitch knop draait verandert, net als op een synth, de toonhoogte.

En wanneer je bijv. een externe sequence riedel in de CV ingang stopt verandert déze de toonhoogte van dat kanaal. Bijv. van een bassdrum...
 
Je moet CV eigenlijk zien als automation in een daw. Dus je kan met je muis aan een knop draaien en dat bv recorden. Dan heb je een automation lane die de knop daarna voor je bestuurd. Dat is met CV precies hetzelfde, alleen neem je de modulatie vaak niet op, maar gebruik je daar weer andere modules voor.

Deze module kan je prima aansturen met de BSP. 4 drum gates gebruiken om je sounds te triggeren, dat is zeg maar je drum pattern. En dan aan de knoppen draaien op die quad module om de sounds aan te passen.

Je kan inderdaad vanuit je neutron wat cv modulate doen, maar ook vanuit de BSP. Van sequencer 1 CV en sequecer 2 CV kan je dan per stap bij voorbeeld de pitch aanpassen. Of de panning, MOd, decay, etc.(de pitch en velo outputs) Dat zal wel even uitpluizen worden met de manual erbij. Wat dat betreft is dit wel een erg ingewikkelde module om te pakken als je de eurorack principes nog niet helemaal door hebt. Bij mij heeft het erg geholpen om juist met basic modules uit te vinden wat nu precies wat doet.
 
Wanneer de CV Input niet gebruikt wordt, maar alleen een Gate, dan zou er steeds hetzelfde geluid uit dat kanaal komen. De enige 'instructie' die dat kanaal dan steeds krijgt is 'Aan', 'Aan', 'Aan'....

Wanneer -je zelf aan de Pitch knop draait verandert, net als op een synth, de toonhoogte.

En wanneer je bijv. een externe sequence riedel in de CV ingang stopt verandert déze de toonhoogte van dat kanaal. Bijv. van een bassdrum...

Ik denk dat het me wel wat duidelijker begint te worden zo langzamerhand, ik zag de cv vooral als input om variaties te geven in modulatie zoals bijv een lfo, een S/H of zoiets of verschillende bpm per voice.
Maar eigenlijk kan je van alles erin stoppen als ik het zo lees zolang je de max voltages in de gaten houdt natuurlijk.
Ik laat me een beetje in de war brengen door dat er en cv en aparte pitchknoppen op zitten. :?

Je moet CV eigenlijk zien als automation in een daw. Dus je kan met je muis aan een knop draaien en dat bv recorden. Dan heb je een automation lane die de knop daarna voor je bestuurd. Dat is met CV precies hetzelfde, alleen neem je de modulatie vaak niet op, maar gebruik je daar weer andere modules voor.

Deze module kan je prima aansturen met de BSP. 4 drum gates gebruiken om je sounds te triggeren, dat is zeg maar je drum pattern. En dan aan de knoppen draaien op die quad module om de sounds aan te passen.

Je kan inderdaad vanuit je neutron wat cv modulate doen, maar ook vanuit de BSP. Van sequencer 1 CV en sequecer 2 CV kan je dan per stap bij voorbeeld de pitch aanpassen. Of de panning, MOd, decay, etc.(de pitch en velo outputs) Dat zal wel even uitpluizen worden met de manual erbij. Wat dat betreft is dit wel een erg ingewikkelde module om te pakken als je de eurorack principes nog niet helemaal door hebt. Bij mij heeft het erg geholpen om juist met basic modules uit te vinden wat nu precies wat doet.

Ja wat je zegt over sequencer 1 of 2 dat zou natuurlijk ook kunnen, daar de cv uit laten komen voor meer mogelijkheden.
Het is een ingewikkelde module door allerlei mogelijkheden maar ik kijk al een paar maanden naar de verschillende clips zo nu en dan en ik vind deze zo lekker levendig en doordat je vier voices hebt die je samples laat spelen door die sd card kan je alle kanten ermee op, dat maakt het wel heel leuk vind ik.
Modular is geen goedkope hobby dus ik koop liever eén module die verschilende drums en andere sounds kan doen dan voor alles één module maar het zal wel even oefenen zijn met deze.
 
Ziet er zeker als een toffe module uit en wat dat betreft heb je ook gelijk een hele hoop om mee te experimenteren :).
 
Niet alle CV ingangen zijn per definitie geschikt voor pitch. Simpelweg omdat het daarvoor niet gekalibreerd is. 1V/Oct is sowieso geschikt voor pitch.

Sommige sequencers kun je instellen of ze bijvoorbeeld chromatisch CV uitsturen. Als je dit op een modulatie ingang (CV ingang die niet V/OCT is gekalibreerd) zou aansluiten zou je dus (in theorie) afgeronde stapjes kunnen horen (1V/12). Als je geen afgeronde stapjes wilt, stel je lineair in op je sequencer. Andersom geldt dat dus ook.

Als je een lineaire sequencer aan je V/OCT ingang hangt is de kans groot (zonder quantizer) dat het zwaar atonaal, disonant of gewoon verschrikkelijk vals klinkt (in praktijk). Op het moment dat je de chromatische sequencer eraan hangt heb je de noot afstanden zoals je wellicht gewend bent (uiteraard afhankelijk van hoe je osc gestemd is, die van mij zijn meestal in een goed humeur).
 
Last edited by a moderator:
Niet alle CV ingangen zijn per definitie geschikt voor pitch. Simpelweg omdat het daarvoor niet gekalibreerd is. 1V/Oct is sowieso geschikt voor pitch.

Sommige sequencers kun je instellen of ze bijvoorbeeld chromatisch CV uitsturen. Als je dit op een modulatie ingang (CV ingang die niet V/OCT is gekalibreerd) zou aansluiten zou je dus (in theorie) afgeronde stapjes kunnen horen (1V/12). Als je geen afgeronde stapjes wilt, stel je lineair in op je sequencer. Andersom geldt dat dus ook.

Als je een lineaire sequencer aan je V/OCT ingang hangt is de kans groot (zonder quantizer) dat het zwaar atonaal, disonant of gewoon verschrikkelijk vals klinkt (in praktijk). Op het moment dat je de chromatische sequencer eraan hangt heb je de noot afstanden zoals je wellicht gewend bent (uiteraard afhankelijk van hoe je osc gestemd is, die van mij zijn meestal in een goed humeur).

Goed dat je dit opmerkt, de BSP is chromatisch dus dat valt weer mee.
Ik wist niet dat er ook sequencers zijn die je zowel linear als chromatisch kan instellen, ik dacht altijd dat het of het één of het ander was maar het klinkt wel zo logisch eigenlijk.
Om eerlijk te zijn vind ik juist een old skool sequencer zonder vaste afstanden ook leuk want dan kan je lekker traploos zitten pielen voor leuke avonturen. :)
 
De QD kan ook quantizen als je de CV knop op 100% zet trackt hij 1v/oct. Dat werkt hier prima.
Hij heeft ook een interne LFO , maar die heb ik zelf nog niet gebruikt.
Ik speel nu al een paar weekjes met de QD en heb hem redelijk door, dus mocht je vragen hebben stuur gerust een berichtje hier of PM.

Ik denk dat het een onwijs goede "first"-module is omdat hij zowel drums als melodische sounds kan doen. Sequencer + QD + Filter en je hebt al een basic groovebox.

Het enige minput (wat super makkelijk te verhelpen is) vind ik dat er echt héél veel samples op staan. Tot op het punt dat elk mini-tikje op de mod knop een nieuwe sample selecteert. Ik wil hem nog leeghalen en iets van 3 samples per bank er opzetten.
 
De QD kan ook quantizen als je de CV knop op 100% zet trackt hij 1v/oct.
De module is gekalibreerd op 1v/Oct en de 4 voices kunnen "gequantized" worden. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

Samples en Wavetables kunnen niet gequantized worden.
Ik denk dat het een onwijs goede "first"-module is omdat hij zowel drums als melodische sounds kan doen.
Het is in ieder geval relatief veel voor weinig. Er zijn echter een hoop modules die zowel drums als melodisch kunnen. (Eigenlijk iedere "drummodule" die een v/Oct voor de pitch hebben). Best wel wat "menudiving", is niet erg, maar daardoor wat minder rechttoe rechtaan. In dat opzicht niet heel beginners vriendelijk.
 
De QD kan ook quantizen als je de CV knop op 100% zet trackt hij 1v/oct. Dat werkt hier prima.
Hij heeft ook een interne LFO , maar die heb ik zelf nog niet gebruikt.
Ik speel nu al een paar weekjes met de QD en heb hem redelijk door, dus mocht je vragen hebben stuur gerust een berichtje hier of PM.

Thanks voor je aanbod, mooi dat je er ervaring mee heb, als ik 'm heb aangeschaft en vragen heb dan zal ik zeker een pm naar je sturen.

De module is gekalibreerd op 1v/Oct en de 4 voices kunnen "gequantized" worden. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

Samples en Wavetables kunnen niet gequantized worden.

Het is in ieder geval relatief veel voor weinig. Er zijn echter een hoop modules die zowel drums als melodisch kunnen. (Eigenlijk iedere "drummodule" die een v/Oct voor de pitch hebben). Best wel wat "menudiving", is niet erg, maar daardoor wat minder rechttoe rechtaan. In dat opzicht niet heel beginners vriendelijk.
Over het quantizen; van mij hoeft niet alles strak op de beat te zijn dus dat vind ik wel een pluspunt, een beetje "swing" kan geen kwaad vind ik.
Ik heb nou juist het idee dat deze door de verschillende knoppen die er op zitten juist zich wel leent voor een goed hands on gevoel want ik vind het belangrijk dat niet alles even mechanized klinkt.
Tenminste; die indruk kreeg ik via yt clips, als ik het verkeerd zie hoor ik dat graag.

Je vertelt dat er een hoop modules zijn die zowel drums als melodisch kunnen; als jij all in one modules weet die met zo weinig ruimte en zoveel mogelijkheden voor zo'n interessante prijs het nog beter doen dan hoor ik 't graag van je want als ik m'n geld nog beter kan besteden waarom niet?
Ik heb de afgelopen tijd een beetje gekeken op modular grid en zag bijv Erica met een drumsampler voor ongeveer dezelfde prijs maar die is two voices en voor de rest heb ik niet iets vergelijkbaars gezien in ongeveer dezelfde prijsklasse maar wellicht heb ik modules gemist want er zijn er nogal wat.
 
De Erica heeft "maar" 2 voices, maar daar tegenover kan je véél meer met de samples. De QD speelt samples.. je kan met CV of de interne LFO pitch, decay, morph, pan of mod moduleren, maar daar stopt het wel. Volgens mij kan die erica zelfs op basis van CV samples choppen (weet ik niet zeker hoor). Dus redelijk een ander beestje.

Het mooie van modular is dat je alles in alles kan patchen. Check eens de video van DivKid over de Befaco Kickall.. dat is een kickdrum module waar hij bijna een volledige drumkit uit tovert, maar dat vereist wel weer allerlei andere modules(VCA, sequencers, envelopes etc).
 
Over het quantizen; van mij hoeft niet alles strak op de beat te zijn dus dat vind ik wel een pluspunt, een beetje "swing" kan geen kwaad vind ik.

Het gaat hier over quantizen van CV, niet over het straktrekken van je timing. Het quantizen van CV is het afronden van een voltage naar een voltage dat gelijk staat aan een noot waarde (pitch). Lees anders even terug wat ik eerder in dit topic schreef erover.

Nogmaals, wat jij hier bedoelt is het strak op de tel zetten (ritmisch). Als dat overigens een wens (het juist niet strak op de tel zitten) is, is het raadzaam na te gaan of je (drum)sequencer een mogelijkheid heeft tot "swing".

Ik heb nou juist het idee dat deze door de verschillende knoppen die er op zitten juist zich wel leent voor een goed hands on gevoel
Per voice 3 parameters. Vind ik niet veel. Daarnaast moet je kiezen welke van die drie parameters je wilt aansturen met CV. De parameters die beschikbaar zijn, zijn de meest basale.

Je zal, als je gebruik wilt maken van de interne LFO, een menu in moeten duiken. Als je een ander type synthese wilt, een menu moeten induiken. Etc.

Dat is niet mijn definitie van "intuïtief" of "hands-on" en of het modulair is (los van het formaat) dat zullen sommige puristen wagen te betwijfelen.

SSF/WMD Entity Percussion, ALM Akemie's Taiko, Noise Engineering BIA.
Dat zijn voorbeelden van zeer uitgebreide (melodische) drummodules die voor (bijna) iedere functie een knop én CV-ingang hebben. Slechts één voice en niet vier. Maar met wat slim "programmeren" kunnen ze als acht klinken.


Je vertelt dat er een hoop modules zijn die zowel drums als melodisch kunnen; als jij all in one modules weet die met zo weinig ruimte en zoveel mogelijkheden voor zo'n interessante prijs het nog beter doen dan hoor ik 't graag van je want als ik m'n geld nog beter kan besteden waarom niet?
Ik heb de afgelopen tijd een beetje gekeken op modular grid en zag bijv Erica met een drumsampler voor ongeveer dezelfde prijs maar die is two voices en voor de rest heb ik niet iets vergelijkbaars gezien in ongeveer dezelfde prijsklasse maar wellicht heb ik modules gemist want er zijn er nogal wat.
Als het persé nieuw moet zijn, Mutable Instruments Plaits en een TipTop Audio One. Minder voices, maar ook minder ruimte. Meer "hands-on", meer modulair.

Als het gaat om "bang for Buck", kijk naar een toffe drumcomputer/sampler/groovebox.

Als het je gaat om in modulair te stappen, denk dan eens goed na wat je ermee wilt en waarom. Als het je gaat om het intuïtieve/knoppen draaien is dit echt niet de meest voor de hand liggende keus.
 
Het gaat hier over quantizen van CV, niet over het straktrekken van je timing. Het quantizen van CV is het afronden van een voltage naar een voltage dat gelijk staat aan een noot waarde (pitch). Lees anders even terug wat ik eerder in dit topic schreef erover.

Nogmaals, wat jij hier bedoelt is het strak op de tel zetten (ritmisch). Als dat overigens een wens (het juist niet strak op de tel zitten) is, is het raadzaam na te gaan of je (drum)sequencer een mogelijkheid heeft tot "swing".

Ja, ik vatte quantizen inderdaad op als straktrekken van je timing omdat ik simpelweg door onervarenheid in cv niet aan die mogelijkheid dacht.
Ik zag in een clip over de Behringer system 100 dat die stepsequencer eigenlijk een quantizer nodig heeft anders klinkt het niet altijd even lekker.
Op m'n BSP stel ik nootwaardes in en kan daarmee variëeren, da's natuurlijk anders dan dat je op een sequencer per cv andere voltages instelt.
Volgens mij kan dat op een BSP ook niet, ik heb 't ook nooit nodig gehad dus ik heb dat niet echt onderzocht.
SSF/WMD Entity Percussion, ALM Akemie's Taiko, Noise Engineering BIA.
Dat zijn voorbeelden van zeer uitgebreide (melodische) drummodules die voor (bijna) iedere functie een knop én CV-ingang hebben. Slechts één voice en niet vier. Maar met wat slim "programmeren" kunnen ze als acht klinken.

Ik heb de eerste twee bekeken op yt en ze nemen ongeveer net zoveel ruimte in als één QDV dus als ik 4 voices zou willen dan heb ik daar misschien net niet of net wel ruimte voor maar dan kan ik verder niets meer erbij zetten.
Over het slim programmeren en dan als 8 voices klinken heb ik nog niet bekeken maar ik neem aan dat je bedoelt dat je per step een ander voltage instelt?
Ze zijn wel hands on natuurlijk, veel knoppen per unit en dat kan ook omdat het één voice is dus alle knoppen zijn voor die ene voice.
Moet zeggen dat de sound van de Entity Percussion wel lekker klonk wat mij betreft.
Als het persé nieuw moet zijn, Mutable Instruments Plaits en een TipTop Audio One. Minder voices, maar ook minder ruimte. Meer "hands-on", meer modulair.

Plaits in mijn beleving is niet echt een drummodule, althans wat mij betreft klinkt het te weinig als drums vind ik, teveel digitaal wat mij betreft of ik heb nog niet de goede demo's beluisterd.
Tip Top Audio ken ik, da's wel een leuke sample player maar weinig knoppen om te pielen vind ik.

Als het gaat om "bang for Buck", kijk naar een toffe drumcomputer/sampler/groovebox.

Ik heb een TR-8 met 707 optie en een RD 8 en een Spark dus wat gewone drumcomputers betreft heb ik wel enige keus momenteel, maar ze zijn ook wel weer wat gewoon.
Het is dat ik die QDV wel een soort van drummachine vind die ook nog allerlei andere geluiden kan spelen en dan als module om in m'n rack te zetten.
Ik vind 'm een stuk anders dan de drie die ik heb want die zijn allemaal op de ouwe Roland gebaseerd in feite als stepsequencer en daarom spreekt ie me aan.
Natuurlijk omdat je 4 voices hebt heb je per voice alleen de standaard funkties om te pielen en daarnaast is het wel menu diven al vind ik het wel logisch opgebouwd met die drukknoppen.
Blijft toch lastig voor modular natuurlijk want als je en meerdere voices wilt en veel knoppen dan heb je ook flink wat ruimte nodig maar daarnaast wordt het ook meteen een aanslag op de portemonnee.
Ik heb nu een uBurst (clouds kloon) bijv en dat is een leuk effectenbakje die ook weinig ruimte inneemt en een Behringer system 55 filterbank en dan passen er nog een paar modules bij dus ik moet wel rekening houden met de ruimte die ik heb.
In ieder geval fijn dat je een en ander me aanraad en wat uitleg geeft over de voors en tegens, ik ga zowiezo de komende weken nog wat verder kijken en schrijf ook als ik interessante dingen op als ik iets zie wat me aanspreekt en dan maak ik een keus.
Wie weet komen er in dit draadje nog wat reakties met leuke tips dus even afwachten maar.
 
QD = 22hp
AT=18hp
EP=14hp
Plaits=12hp

Compact én hands-on, de 2hp drummodules...

Plaits heeft 3 drummodellen én percussie. 808/909. Net zo "analoog" als de TR8.

De TTA heeft, evenveel knoppen als één voice van de QD.

Ik schrijf het niet alleen voor jou. Ook voor anderen die zich wellicht aan het oriënteren zijn. Zeker wel een toffe module, maar ook beperkt (als in weinig parameters) en niet super intuïtief.
 
Plaits heeft 3 drummodellen én percussie. 808/909. Net zo "analoog" als de TR8.

Ja precies, zit ik met nog meer 808.
Ik wil nu wel 'ns wat anders...

Compact én hands-on, de 2hp drummodules...

Zo had ik nog niet gedacht moet ik zeggen alleen vraag ik me wel af wat je op 2hp aan knoppen kwijt kan?
Maar bijv een kick en een bass beide op 2 of 4 hp en dan bijv een sampleplayer ernaast voor de variatie zou wel een mogelijkheid zijn denk ik.
Anyway; ik heb nog wat te onderzoeken....
 
Back
Top